Forside › Fora › Politik/Samfund › Valg – 2026
- Dette emne har 351 svar og 27 stemmer, og blev senest opdateret for 2 timer, 3 minuter siden af Cancerman.
-
Oprettet afEmne
-
26/02/2026 kl. 12:59 #0
hqx
Rusher- E-peen: 579
Så er der udskrevet valg, 24 Marts.
Bliver spændende at se hvor meget valgflæsk der bliver lovet.
Hvilket hold tror vi vinder?
De røde?
De blå?
De lilla? -
Oprettet afEmne
-
ForfatterSvar
-
01/04/2026 kl. 18:52 #331
Fisker
Rusher- E-peen: 755
#330 Yes jeg ville sgu også hurtigt have hoppet videre i teksten hvis jeg sagde Mette spildte skatteydernes penge på ministernes eftervederlag, men alle eksemplerne udelukkende kan findes i blå blok.
Men kan være højrefløjen spiller 5D checkers ved at indplacere Mia Wagner i en uge for at hun kan få 700.000 i eftervederlag og så håber på nogle andre end dem selv ændrer reglerne.
Hvis det er tilfældet må jeg alligevel indrømme at jeg tipper min plastikpose med kokain for Vanopslagh
01/04/2026 kl. 21:18 #332Cancerman
Head Rusher- E-peen: 4,369
#331 Lad os bare sige det. Hvis du er overbevist om, at blå blok har haft flere ministre, så fred være med det. 🤷
Så kan du selv tælle hvor mange ministre Mette har haft gennem møllen vs blå blok og hygge dig med det 😉At du bringer Mia Wagner ind I billedet er derimod rimeligt tyndt.
Hun har hjerteproblemer og går med pacemaker – og så trak hun sig efter 14 dage.
Man skal have været minister i minimum 1 år for at få ministerpension – så rimeligt dårligt eksempel 😉02/04/2026 kl. 07:13 #333Fisker
#332 Det er jo offentligt hvilke ministre der tiltræder og går, så hvis jeg ikke havde ret havde du jo dokumenteret anderledes, det kan du ikke og derfor bliver du ved med at tale udenom.
Det er fint nok du ikke kan se det, det kan alle andre formentligt
Jeg var ærligt talt ikke klar over at Mia gik grundet helbredet, det er ikke hvad jeg husker blev meldt ud den gang, men kan godt se nu jeg slår det op at hun havde haft meldt et ildebefindende som årsagen til hun stoppede.
Det er korrekt hun ikke kan få pensionen, både pension og eftervederlag er en udgift for skatteyderne, muligheden for at få udbetalt pensionen kræver jo man er siddende i et år (8 år for den fulde pension) så det følger ikke logisk at du nævner de mange ministerrokader som problematiske da de netop har gjort at man har kunne undgå at betale pension, men til gengæld må betale eftervederlag.
Så hvilke konkrete ministerpensioner synes du Mette har “sørget” for?
Så kan vi bedre analysere “røvtørringen” af penge
02/04/2026 kl. 09:38 #334Cancerman
#333 Skal vi ikke bare blive enige om, at ministerpensionen er for høj – lige meget hvem der sidder? 🙂
At jeg mener de røde tørre røv med vores penge – også alt muligt andet end pension – kan vi skændes om fra nu og til evighed, da vi næppe er enige om hvad vores penge skal bruges til 🙂
02/04/2026 kl. 09:57 #335-dut-
Rusher- E-peen: 1,612
Jeg har det fint med at der findes ministerpension, det er det øverste offentlige embede.
Mit problem er at det er livslang pension. Så hvis en meget ung person bliver minister, så er det et helt urimeligt stort beløb.
Efter min mening burde ministerpension være tidsbegrænset, f.eks. til 10 år, og at man højst kan opnå dette en gang.
02/04/2026 kl. 12:04 #336Kenkari
Moderator- E-peen: 4,185
Efter min mening burde ministerpension være tidsbegrænset, f.eks. til 10 år, og at man højst kan opnå dette en gang.
Det burde være som når du arbejder. Du optjener pension i den periode du er i folketinget/minister eller hvad nu løsningen er. Og det burde så være det, ligesom når du er på arbejdsmarkedet.
02/04/2026 kl. 12:47 #337Fisker
#334 Det er muligt at du synes “de røde” spilder vores penge på anden vis, men udgifterne til ministerpension er fuldstændig ubetydelig i den danske økonomi så det er et ret dårligt (og usandt) eksempel at vælge hvis du ønsker at overbevise nogen om politikken.
Jeg stemmer på rød blok fordi det passer på hvordan jeg tænker samfundet skal fungere, ikke fordi Vanopslagh har taget kokain, eller fordi de har ekskluderet en partifælle med en kæreste som sælger hash.
Ligeledes synes jeg det giver bedre mening at du bare tager udgangspunkt i hvad det er du synes er godt ved LA’s(?) politik, jeg kan jo ikke tage fra dig hvis du synes man fx skal reducere udgifterne i det offentlige og derved spare penge som skal komme skatteyderne til gode, eller hvad du nu måtte syntes.
Men fordelingen af ministerposter og hvordan det påvirker evt. ministerpension kan vi slå op på Statsministeriets hjemmeside, og jeg kan nok også finde et klip af Anders Samuelsen som stiller et ultimatum om topskattelettelser inden han og LA takkede ja til 5 ministerposter.
Årsagen til jeg synes reglerne (inkl. Ministerpensionen) skal ændres handler ikke om økonomien i det, men bliver det spørgsmål om ligestilling/moral/fairness, med andre ord, deres forhold er for personligt gunstige.
Som jeg har skrevet før synes jeg udgangspunktet for ny ordning vil være at man fjerner ministerpensionen (aka man betaler selv, i samarbejde med sin arbejdsgiver) og en stærk reducering i eftervederlaget samt regler om tilbagebetaling (dog med lempelser i forhold til tvungen afgang, sygdom og barsel, osv.). Vederlaget er lige steget så jeg tænker heller ikke dette skal ændres.
Tl;dr mener jeg ikke økonomien er årsagen til at ordningen skal ændres, men slutresultatet for min tanke vil være at vi bruger færre penge overordnet set, så på den måde kan du selvfølgelig sige vi er enige. 🤷
- Dette svar blev ændret 2 uger, 5 dage siden af Fisker.
02/04/2026 kl. 12:56 #338Cancerman
02/04/2026 kl. 13:12 #339Fisker
#338 Det er folkepensionen jo også?
Hvis du ændrer det til der ikke er nogen pension, så indbetaler de jo ligesom alle andre lønmodtagere og den indbetaling er godt “boosted” af at have været minister, men samfundet betaler ikke yderligere end deres løn + folkepension.
02/04/2026 kl. 13:29 #340Kenkari
Moderator- E-peen: 4,185
#335 #336 #337
Problemet et ikke at der findes ministerpension. Selvfølgelig skal man spare op til pension som minister.Men den skal den ondelynme ikke være livslang.
Jeg vil bare gerne have at ministerpension fungerer på samme måde som med at være almindelig lønmodtager. Du optjener til din egen pensionsindbetaling, når du er minister. Ligesåvel som jeg optjener til min pension, når jeg arbejder. Arbejder jeg ikke, optjener jeg ikke.
Dét synes jeg ville være fairest.
05/04/2026 kl. 20:12 #341
Snowball42Rusher- E-peen: 740
#330 Selvfølgelig skal de have en ordentlig løn, det synes jeg egentlig også de har. Og som #340 siger er det jo bare at få dem over på almindelige vilkår. Det duer ikke med at de kan få ekstra penge til børn, familie og ekstra lån år efter bare fordi de har været i folketinget, og så med en pension de almindelige danskere aldrig kommer i nærheden af.
Problemet i det kommer med at de vil både have minister pension i en voldsom klasse, høj løn, månedligt beløb til dobbelt husførelse, + ekstra penge til ansættelse af medarbejdere osv. Når de så stopper skal de så have X penge med i en årrække derefter.
Noget helt andet
Borgernes Parti er da ved at gå helt i opløsning. Harris der blev smidt ud pga. “muligt” urent trav, har nu også forsøgt at ansætte sin kone for de 58k han får i måneden til ansættelser, lige indtil medierne finder ud af det, så er hun pludselig ansat men til 0 kr.. jo jo, det tror vi så på.
Oven i det, smuttede Emilie Schytte så også, og smækkede med døren og sagde at det var rent topstyret, og Lars Boje sidder med alt magten, og ingen, hverken hovedbestyrelse og medlemmer har indflydelse og vedtægterne er hemmelige.
Må indrømme at det jo var det jeg allerede troede der ville ske, han viste jo lidt af sit sande jeg allerede da han lavede ting i sit gamle parti.
Dansk politik minder jo om et cirkus der er kørt galt og alle klovnene løber skrigende rundt, sikkert fordi de ikke kan finde mini cyklerne og de vandsprøjtende blomster, alt mens de håber på at nogen peger på hvor de alle sammen skal hen.
20/04/2026 kl. 19:57 #342Cancerman
Så er der snart gået 4 uger siden valget og stadig ingen regering.
Hun er ved at være lidt ynkelig at se på efterhånden:
Man kan undre sig over hvad hun selv tror, at hun får ud af at forhandle med rød stue, når de ikke kan mønstre er flertal? 🤷
20/04/2026 kl. 21:35 #343Fisker
#342 Intet ynkeligt i at det største antal mandater bestemmer og den udpegede kongelige undersøger forsøger at løse dennes opgave ved at danne regering.
Det ynkelige består delvist af Løkkes fedtspilleri, og dernæst at blå blok ikke har/vil have mandaterne til at pege på deres egen kongelige undersøger.
20/04/2026 kl. 21:58 #344Cancerman
#343 Ja, det er flot at have flest mandater, når man alligevel ikke kan danne en regering.
Så hvad vil du så bruge dem til?Men ellers godt forsøg på, at give andre skylden 😂
Det er kun ens skyld, at hun klamre sig febrilsk til magten men ikke kan få den. Det er med hende bag roret, at S har fået det dårligste valg i mands minde🤷
Nå det så er sagt, så i stedet for at få fingeren ud – og det gælder hele banden, så holder de AI seminar og fiser til ligegyldige møder. 🙄
20/04/2026 kl. 22:17 #345Fisker
#344 Jeg forklarer dig hvordan det fungerer, der var flest mandater som pegede på Mette, blå blok havde ikke nok mandater til at pege på Troels Lund Poulsen og ville ikke pege på Lars Løkke.
Pr. definition er det derfor blå blok som er ynkelig, så hvorfor bliver tøsesur over at Mette forsøger at løse den opgave hun er blevet stillet?
Dine fantasier om magt er perfide og barnlige, jeg tror godt at alle herinde ved at du har et irrationelt had til Mette.
21/04/2026 kl. 00:25 #346Cancerman
#345 Ja, du er sandelig dygtig til at prøve at skære tingene ud i pap.
Men det er som om du hele tiden bare snakker uden om. 🤷Du forholder dig ikke til, at der ikke er kommet resultater efter 4 uger.
Du forholder dig ikke til, at hun sidder og forhandler med rød blok, som hun udmærket ved ikke har et flertal.
Du forholder dig ikke til, at hun har fået et elendigt valg
Du har mere travlt med at give andre skylden for hun ikke kan lave en regering.
Men ja ja. Fortsæt du bare med det og dine kommentarer om mig i stedet for at holde dig til substansen 😉
21/04/2026 kl. 06:45 #347
EmilsaRusher- E-peen: 1,632
Men det ef vel fint det trækker ud, politikere har en tendens til at pille ved alting , for at vise handling. Men når der ingen formel regering er. Så er det vel begrænset hvad de laver af lovgivning.
Så har Bureaukratiet og administrationen fred og ro til at agere på og optimere inden for rammerne af det eksisterende legislative fundament frem hele tiden at forholde sig til omvæltninger der mest af alt eksistere fordi det er vigtigt for magtmennesker at få deres signatur på det ene og det andet af hensyn til deres eftermæle
21/04/2026 kl. 06:57 #348Fisker
#346 Det er ikke at tale udenom, det er blot ikke at acceptere din præmis med at flytte målstregen ved at opfinde nye “kritikpunkter” når nu det oprindelige faldt til jorden.
Hvad er det konkret der er ynkeligt ved at der har været en kongerunde hvor ingen har haft flertal, men personen hvis flest mandater pegede på forsøger at løse den opgave hun er stillet?
Havde kritikken været den samme hvis Troels Lund Poulsen havde stået der efter 4 uger uden resultat? Det tvivler jeg på.
21/04/2026 kl. 10:01 #349Cancerman
#347 og #348 Jo jo. Selvfølgelig skal de have lov til at arbejde.
Men hun kommer jo ikke videre nu.
Der er deadlock. Så må der nye boller på suppen.
Jeg er ud over det 100% sikker på, at en blå undersøger ville lande præcis samme sted.Tradition og love eller ej, så synes jeg det er tåbeligt der ikke er en deadline.
Undersøger: X uger, så må du videre.
Max 3 undersøgere, så er der ny valg.Og jo, hvis TLP havde været i deadlock havde Jeg haft samme holdning.
De kunne godt lige bruge en deadline, så der kommer noget pres på dem 🙂
21/04/2026 kl. 22:11 #350
Snowball42Rusher- E-peen: 740
#349 Det ville sku være spicy med nyt valg hvis de ikke kunne finde ud af at komme frem til en konklusion. Så alle dem der ikke ville komme ind næste gang skulle så have fuld 4 års hyre med sig ud, det ville sku nok give lidt ramaskrig. Jeg tænker i stedet de skal spille Ludo om at blive statsminister, de kunne så køre det som et stort show på tv.. så kan alle være med og vinde.. =)
Ok, mindre seriøst, men er det ikke nærmest rekord for tid uden en statsminister.. Gad vide om det er the new normal, hvor de bare trækker den længere og længere, så de slipper for at arbejde, så kan de holde møder for lukkede døre, lave klappelege og råbe at det er snyd de andre ikke bare gør som de siger.
21/04/2026 kl. 23:49 #351Cancerman
#350 Ved ikke hvordan reglerne for aflønning er? Er man garanteret 4 år løn når man bliver valgt ind?
De må bare se og få fingeren ud. Det der pjat de har gang i holder ikke.
Vi kommer jo ingen vegne så længe de sidder på deres hænder.
-
ForfatterSvar
- Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...