- Dette emne har 14 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 2 uger, 3 dage siden af NightBreaker.
-
Oprettet afEmne
-
26/06/2026 kl. 13:22 #0
Snowball42Rusher- E-peen: 858
Lyder vildere end det er, for de havde planlagt 50.000 inden seneste udmelding. Det betyder 100k ud af 657k world wide for VW skal væk.
Spørgsmålet er de har været hurtigt nok ude til at justere til en ny virkelighed. De har taget for lang tid om at finde ud af at det er de laver gode tyske biler, ikke betyder så meget når kineserne kopierer og er understøttet af regeringen. At de samtidigt har været langsommere end kineserne til at komme på banen med nye bilmodeller, gør ikke situationen nemmere.
Skærer man det ind til benet er det vel netop at en gennemsnitlig kinesisk arbejder er noget billigere end den tyske. Softwaren har VW hængt godt i bremsen i, så de er kommet bagud. Ikke at VW ikke sælger tonsvis af biler, men med Trump der presser de øvrige bilproducenter med told mm. for at kunne sælge i USA, og Kinesiske bil fabrikanter der er bedre til at ramme hvad kineserne vil have, så er de godt pressede.
Det kommer da sikkert nok til at kunne mærkes på de tyske delstater hvor fyringerne kommer til at ske. For det må være ret mange folk der i samme område pludselig står uden job.
Edit: Nåe ja, og så kommer der vel en masse følge jobs der forsvinder i fødekæden til VW.
- Dette emne blev ændret 2 uger, 6 dage siden af Snowball42.
-
Oprettet afEmne
-
ForfatterSvar
-
26/06/2026 kl. 16:54 #1
Birdm
Rusher- E-peen: 259
Yeps,
EU har nu åbenbart et handelsunderskud med Kina på 1 milliard euro om dagen, hvilket selvfølgelig er uholdbartNår det så også rammer kernen i det mest industrialiserede land i EU, kommer det til at gøre det av på mange
Det ligner nu også EU vil tage en form for handelskrig med Kina inden længe, som er på høje tid imo.
26/06/2026 kl. 18:09 #2
GhidoraRusher- E-peen: 1,521
Kæmpe selvmål af EU at kræve bilproducenterne gik all in på EL.
26/06/2026 kl. 18:19 #3Kenkari
Moderator- E-peen: 4,343
Kæmpe selvmål af EU at kræve bilproducenterne gik all in på EL.
Det gjorde Kina jo, og se hvor de er på verdensmarkedet.
#0: VW har for længe siden tabt sutten. De valgte at fastholde på fosile brændstoffer, og det bider dem i røven nu. Det er næsten kun et spørgsmål om tid, før hele lortet går konkurs. Jeg gad gerne se deres regnskab
26/06/2026 kl. 20:19 #4
Snowball42Rusher#0 Trådstarter- E-peen: 858
#3 Kina er hvor de er på verdensmarkedet fordi deres bil producenter er blevet MASSIVT støttet af staten. Alt fra gratis land til at lave fabrikker, direkte støtte, R&D støtte, understøttelse af supply chain delen i alt fra dele til batterier. Nemt og billig adgang til de sjældne materialer der skal bruges til at producere bilerne. Når bilerne så er produceret har regeringen også været gode til at give rabatter til dem der køber dem.
Deres store salg af elbilerne gør også at ikke alle rent faktisk sælges, men at der står millionvis af biler som står på markeder og ruster.
Når det er sagt, så har kineserne jo været fantastisk gode til at få produceret software og biler i en hast der nok er kommet bag på de fleste bil fabrikanter.
Men synes at have læst at det vist først er i 2026 de kommer til at producere flere rene elbiler end plug-in hybrider.
Jeg er ikke 100% enig med dig i at det er skidt at de ikke gik all-in på elbiler. Problemet har været for dem at lave softwaren hurtigt nok til at kunne følge med. Havde de været førende der, kunne de nok have solgt flere elbiler. Men det er noget med at det kun er 10% VW’s salg der er elbiler, så deres markeder har jo ikke været modne til at skifte til ren el.
Jeg mener at have læst at de fleste lande syd for de nordiske lande alle sælger under 10% elbiler. Hvorfor? Jo, elbiler koster jo noget mere end fossil udgaven, så mange lande har lavere købekraft. Og der er ret stor forskel på at give 100k for en bil eller 250k. Det er jo det samme herhjemme brugte man i gennemsnit 200k for en benzin bil, og 350k for en elbil. Så det at give 75% mere for elbilen gør jo ondt når den skal skifte den ud. Og selvom alle skriver at det er så meget billigere at køre elbil, så kræver det nok også rette sammenligninger for at det holder stik, ellers er tilbagebetalingen for mer-prisen jo relativt mange år hvis man f.eks. sparer 10k om året i at køre elbil.
Havde alle bare købt elbiler, og batterier osv. var blevet udviklet hurtigere end de gør, så havde priserne også kunne falde mere. Men der går nok en del år inden alle EU landene når Norges elbils køb.
Og de er jo børn noteret, så deres regnskab er jo rimelig frit tilgængeligt. – https://annualreport2025.volkswagen-group.com/group-management-report/results-of-operations-financial-position-and-net-assets/results-of-operations.html og det er jo nok den linje med at de kun tjente 2,8% mod 5.9% i 2024 du skal fokusere på. De er nok bange for at den fortsætter den trend.
Men de har jo tabt en masse penge på told i USA og nedskrivningen af Porsche. De er to-big-to-fail tænker jeg. Nu skærer de hårdt ind, for at lave bedre tal på bundlinjen, og de købte sig jo ind i XPeng for at få adgang til deres software, og få et bedre ben ind i Kina.
27/06/2026 kl. 11:11 #5
#3 øøhh hvad?
De europæiske bilproducenter er jo netop blevet tvunget til at lave elbiler pga politiske holdninger.
Man har ikke lige overvejet fra politisk side om det overhovedet ville være rentabelt for producenterne og om de var konkurrence dygtige.
VW satsede netop stort på el som nu bider dem i røven! Toyota ventede længe med EL og de har klaret sig langt bedre.
VW sælger flest elbiler i Europa, det er du med på ikke??? Det betyder bare ikke at de tjener penge
27/06/2026 kl. 13:50 #6knekker
Rusher- E-peen: 1,098
#3 øøhh hvad?
De europæiske bilproducenter er jo netop blevet tvunget til at lave elbiler pga politiske holdninger.
Du taler mod bedre vidende. Fossilbil industrien har længe bevist holdt udviklingen i skak, og hvorfor ikke, når nu man kunne malke befolkningen med nuværende gammel teknologi, frem for at skulle investere i en helt ny supply chain med nye omkostlige produktionsmaskiner dertil? Det så vi klokkeklart med bla. GM som udviklede EV1 i 1996, hvor de kun tillod folk at lease bilen, men aldrig at fuldt ud eje den, indtil 1999, hvor de imod leasing-ejernes vilje, tilbagekaldte dem alle og ikke bare skrottede dem, men sørgede for at de alle blev knust til ukendelighed. Alle har vist at elbiler er fremtidens biler af mange grunde. først og fremmest pga mindre forurening i gaderne. Tesla viste verden at el-biler kunne være mere end en glorificeret golfkart, så med indtroduktionen af Tesla model S i 2012, havde EU endelig et argument for at fortælle fossilbil industrien er de skal videre i programmet, så vi endeligt kan få Co2 udledningen ned og få vores gader fri for gift dampe og partikler der giver allergi, lundekræft og tidlig død.
Den “politiske holdning” var en reaktion på en korrupt bil brance som havde holdt verden stilstående i alt for mange årtier. At bil industrien i EU ikke kan følge med i dag, er alene deres egen skyld. Da Tesla kom på banen, havde de alle muligheder for at sætte gang i udviklingen, men nej, det de i stedet gjorde var at, le og gøre grin af Elon, mens de sad på deres hænder og proklamerede at det ikke kunne lade sig gøre. Du skal huske på at mange af disse CEO’s af et fossilbil firma, bliver kompenseret for deres success i form af overskud. Så at begynde at bruge en masse penge på RnD, nye fabrikker og bygge et helt nyt supply chain op, der i de første mange år ville resultere i massivt underskud og tab, gjorde at der ikke var meget incitament for en CEO at ændre på firmaets forretningsmodel, så det var meget mere fristende ikke at fortage sig nogen ændringer, men i stedet bare blive ved med at køre forretningen som de plejer, ved at malke forbrugerne indtil CEO’ens kontrakt er fuldendt, og så overlade lorten til den næste CEO.Kina valgte derimod en hel anden strategi, da de så introduktionen af Tesla biler. Tyskland og andre lande sad stadig tungt på fossilbilmarkedet, de haltede den gang bagefter med kvalitet og know-how. Koplet sammen med deres kæmpe luftforrureningsproblemer i byerne, valgte kina i stedet at satse på fremtidens biler, hvor de kunne være med fra start. Det resulterede i et visionært statsstyre der meget tidligt sørgede for at hamstre rare earth mineraler overalt fra verden, samt udvikle en industri der også kunne omdanne metaller til batterier og magneter som bruges i elbiler.
Da denne vision blev introduceret, var der hundredvis af EV startups i Kina, og selv med statstilskud havde de alle svært ved at levere et produkt der ikke kun var af kvalitet, men også en forretning der kunne løbe økonomisk rundt, for de havde ingen erfaring på området. Og med Kina der har en kultur og mentalitet der går meget på at at lade sig “inspirere” af andre firma, kopiere dem og så forsøge at gøre det samme men billigere. Herind kommer Tesla.
Efter længere tid med en fejlende EV industri i Kina, valgte det kinesiske statsstyre at rulle den røde løber ud for Tesla hvor de inviterede dem til at starte en fabrik i Kina, med lovning om statstilskud og fordelagtige skattefordele. Elon takkede nej til tilbudet da kina på det tidspunkt krævede alle auto firmaer ikke måtte starte deres egen virksomhed i kina, de skulle finde en kinesisk partner og så lave en joint venture 50/50, hvilket kun har det formål at stjæle alle blueprints og know-how, som den kinesiske partner så vidergiver til den kinesiske statsstyre, der så videregiver det til de kinesiske EV firmaer. Men da denne strategi ikke virkede på Elon, valgte statsstyret at fjerne kravet om partnerskab, hvorpå Tesla blev det første firma som var 100% selv ejet. I starten importerede Tesla dele fra udlandet, men for at undgå kina’s 25% tarrif på alt importeret, begyndte Tesla langsomt men sikkert at local-source alle deres dele, så alt produktion i deres Tesla Shanghai fabrik, endte med at være produceret i Kina.
Teslas tilstedeværelse var som en haj i en almindelig fisketank, det satte pres på alle de andre kinesiske producenter, hvilket fik dem til at oppe sig, tilmed havde de nu en lokal supply chain fra Tesla som de kunne kopier fra, og det har båret frugt.
Dette er en meget forenkelt forklare på hvorfor Kina er den kæmpe successfuld mastodont i EV branchen som vi ser i dag, og hvorfor EU’s bilindustri halter så meget bagefter. Statstilskud samt langt billigere arbejdskraft i kina, er også en del af forklaringen, men det ville ikke have medført noget med sig, så længe de ikke kunne få kvalitet, økonomien og motivationen til at fungere, hvilket endeligt er lykkedes.Man har ikke lige overvejet fra politisk side om det overhovedet ville være rentabelt for producenterne og om de var konkurrence dygtige.
Tesla har bevist at det godt kan lade sig gøre, og det har kineserne vist så meget, at Kina er det eneste marked hvor Tesla føler sig åndet i nakken i form af konkurrence, så vi ser mere innovation komme fra Tesla Shanghai fabrikken alene. Problemet med den europæiske bilindustri, er ikke at det ikke kan lade sig gøre, de har simpelthen bare ikke motivationen til at omstille sig.
- Dette svar blev ændret 2 uger, 5 dage siden af knekker.
- Dette svar blev ændret 2 uger, 5 dage siden af knekker.
27/06/2026 kl. 20:20 #7Kenkari
Men, de har slet ikke haft den samme støtte i EU som i Kina, hvor man har fokuseret på at skifte om til el ladestandere stort set alle vegne. Som #4: er inde på. Det er ikke alle EU lande der er lige så langt fremme med omstillingen til EL som Norden er, og det er måske der den er faldet lidt til jorden.
Hvis resten af EU var lige så villige til at omstille sig, så ville salget af europæiske elbiler måske have været større end det er nu
28/06/2026 kl. 07:57 #8
Snowball42Rusher#0 Trådstarter- E-peen: 858
Elbils infrastrukturen er jo en helt anden ting, for der skal jo investeres en hulens masse penge i at få ladestandere ud, og når skiftet er overstået så landets samlede energiforbrug pludselig bliver 25% større. Det var jo også derfor Tesla fik ekstra medvind, de lavede ladestandere for at kunne sælge elbiler.
Hvis regeringerne i forskellige lande ikke understøtter elbilsindustrien. Nu nævnte jeg selv at herhjemme var der 75% forskel på benzin og elbil. Men det er jo så samtidigt med at den gennemsnitlige elbil ikke betaler en krone i registreringsafgift. For så betales der måske 50k direkte i statskassen på en benzin bil, og 0 kr på en elbil. De lande hvor de ikke betaler samme afgifter for benzin biler er regnestykket at elbilen måske er 100% dyrere. Jeg tænker de fleste nok kigger på regnestykket og siger hmm.. jeg kan alligevel købe mange liter benzin for 170k.
Benzin priser i DK er jo så også blandt de højeste i EU, så regnestykket for Spanien hvor benzin koster 11 kr , så kan man måske køre 150-200k km inden der er breakeven. Og det er så uden at tænke låneomkostninger med for en højere indkøbspris. Jeg forstår jo godt at det er sværere at lokke dem til at hoppe på el.
Det skal nok ændre sig de næste 10 år, hvor EU sikkert sætter en prop i at der sælges benzin biler. Det mange også glemmer er at statskassen jo går glip i omegnen af 6-8Milliarder om året i registreringsafgift. Så det er jo ikke billigt at lave skiftet. Og de penge skal jo findes et andet sted.
Skal jeg selv have elbil. Helt sikkert… en gang. Lige nu kan økonomien ikke retfærdiggøre et skifte fra en meget billig lille benzin bil. Men når nye billigere batterityper begynder at dukke op, så bliver min næste bil da sikkert en elbil.
28/06/2026 kl. 09:21 #9JamesPond
Rusher- E-peen: 187
En tanke fra min side:
Kina sidder så tungt på elbils supply chain. Kan forestille mig at EU og US kan se det som en kæmpe ulempe.
Kan det tænkes at det måske trækker udviklingen i en andet retning.
Derudover er der en kæmpe underleverandør industri, så som kuglelejer etc. der er dybt afhængig af den industri… Naturligvis har Kina også det, dog ikke i samme grad.
Derudover er der hele infrastrukturen der skal invisteres i, hvor norden med videre kan gøre det, så tænker jeg det er helt anderledes med sydeuropæiske lande.
Hvad tænker I generelt omkring dette?PS godt at se Knekker retur, jeg går udfra det betyder Kenkari har sendt en undskyldning.
28/06/2026 kl. 13:08 #10
#7 Netop… EU der har fucket up!
Den enkelte producent kan ikke på magisk vis selv udvikle ny teknologi fra den ene dag til den anden uden støtte.
Så ikke helt fair at blame VW (eller alle de andre bilproducenter) for ikke at være gået all in, vel?
28/06/2026 kl. 14:00 #11Kenkari
PS godt at se Knekker retur, jeg går udfra det betyder Kenkari har sendt en undskyldning.
Helt præcis, hvorfor er det JEG skal undskylde, og hvad skal jeg undskylde for?
28/06/2026 kl. 19:57 #12JamesPond
Rusher- E-peen: 187
PS godt at se Knekker retur, jeg går udfra det betyder Kenkari har sendt en undskyldning.
Helt præcis, hvorfor er det JEG skal undskylde, og hvad skal jeg undskylde for?
Som jeg husker det forlangte Knekker du skulle undskylde for dine troll indlæg, samt erkende at du oprigtigt gerne ville lære
29/06/2026 kl. 08:14 #13Kenkari
Som jeg husker det forlangte Knekker du skulle undskylde for dine troll indlæg, samt erkende at du oprigtigt gerne ville lære
Nu er det ikke noget vi skal gå ind i, men hvad Knekker forlanger og hvad der reelt set er sket, ligger meget langt fra hinanden. Knekker kan forlange hvad han vil, det er ikke ensbetydende med han får hvad han forlanger.
Og så tilbage på sporet.
29/06/2026 kl. 18:11 #14
NightBreakerModerator- E-peen: 1,813
Ro på,.
Hold dig til topic. @JamesPond , også dig @Kenkari .Anyway. WV er hårdt presset, nok mest pga. de begrænsning i Elnettet og den infrastruktur der er i EU.
Jeg synes faktisk deres biler er gode og deres nye serie tror jeg rammer godt. Jeg er spændt på deres fremtid. Jeres software er blevet langt bedre, end om de er efter mange af de kina biler. Men det der er virker. Det kan man ikke altid sige om biler fra MG, Navor,JAC, MAXUS, OMODA osv.
-
ForfatterSvar
- Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...