Forside Fora Politik/Samfund Elon Musk er et Geni

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    Canis_lupus
    Rusher
    Offline

    Næsten en times interview mellem Musk og en dygtig teknikker, som rent faktisk forstår det
    der kommer ud af mandens mund. (Det meste er ikke så spændende, hvis man ikke har en tesla bil).

    De snakker om Full Selv Driving i Tesla biler, det er kun ved at blive Tested i USA P.t. og Munro, fortæller at det FSD test han har prøvet er noget af det vildeste han nogensinde har prøvet.
    til dem som ikke ved hvad FSD er, du plotter en adresse i tesla bilens navigation, og bilen kører FULDSTÆNDIG sig selv.

    ** Det vilde er at med Musk, det er som om manden ser lysår foran i tiden. Han nævner at når
    Full Self driving bliver virkelighed, så mener Musk hvis du f.eks. falder i søvn bag rettet
    * Så skal bilen automatisk tage over og køre dig hjem
    * hvis du får et hjertestop i bilen, så skal bilen tage over og køre dig til den nærmeste hospital.

    Det er fandme vildt.. det skal lige siges at alle teslaer har et kamera i cockpittet, som ikke er aktiveret i dag. Men kan i forstille jer ovenstående bliver til virkelighed?

Viser 26 svar - 331 til 356 (af 356 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #331
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3042 Indlæg
    Offline

    Det som undre mig mest ang. teslas teknologiske forspring er hvorfor hulen deres almindelige assistent systemer er så dårlige?

    Fordi så kan de tage $12.000 for FSD.

    #332
    Nickell
    Moderator
    • 1745 Indlæg
    Offline

    Hvis i ser en sommerfugl i jeres selvkørende biler, så SKAL i lave en undvigemanøvre!

    https://ing.dk/artikel/sommerfugl-udloeste-haard-opbremsning-foererloes-bus-forsoeg-blev-langtfra-succes-265442

    #333
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3042 Indlæg
    Offline

    #332 Jeg mindes ellers en kørelærer der sagde man ikke undvigende for noget mindre end en kat 🤷🏼‍♂️

    #334
    StultusX2
    Rusher
    • 2003 Indlæg
    Offline

    #332 Jeg mindes ellers en kørelærer der sagde man ikke undvigende for noget mindre end en kat 🤷🏼‍♂️

    Meetoo! (stort kørekort ændrede det lidt..) ellers er det måske bare et tegn på alderdom?

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    #335
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3042 Indlæg
    Offline

    ellers er det måske bare et tegn på alderdom?

    Alderdom er ikke et dårligt bud

    #336
    Canis_lupus
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 763 Indlæg
    Offline

    Mht fejl med autopilot,
    Jeg har kørt til Italien i min Tesla 2 år i træk.

    Sidste år kørte vi 5000 km i Italien og undr hele turen, lavede den kun 1 reel fejl opbremsning.

    hvis jeg skal nævne hvor mange menneskelige fejl vi lavede under turen, det lå nok mere i nærheden af 20.

    Det skal siges at autopiloten blev brugt kun på motorveje. (Med 7 bilers afstand indstillingen)

    Men igen bilen har så mange sensorer, især når den pga kameraet advarer mod frontalt sammenstød.
    Teslas kamera system ser når biler foran en begynde at bremse, og jeg har på fornemmelsen de laver et regnestykke når de ser bremsen/den hastighed du kører med.. og så bipper bilen, da den kan se man vil ramme bilen foran med den hastighed man selv kører.

    * Den feature alene i min Tesla har reddet mig fra frontalt sammenstød mindst 100 gange på 2 år.

    Jeg var længst død, af frontalt sammenstød hvis ikke den kunne det der.

    Og ja det skyldes at jeg aldrig har kørt en bil med over 300 HP som accelerede så hurtigt og er så sjov at køre.

    • Dette svar blev ændret 1 år, 2 måneder siden af Canis_lupus.
    • Dette svar blev ændret 1 år, 2 måneder siden af Canis_lupus.
    • Dette svar blev ændret 1 år, 2 måneder siden af Canis_lupus.
    • Dette svar blev ændret 1 år, 2 måneder siden af Canis_lupus.
    #337
    knekker
    Rusher
    • 856 Indlæg
    Offline

    #316 Selvfølgelig kan det det, men det passer ikke ind i hans fortælling.

    Har du mulighed for at linke til videoer der demonstrere Mercedes Driver Pilot’s andre funktionaliteter der også fungere på level 3, som fortæller den historie du gerne vil fortælle?

    Nope

    Bare så vi er enige.

    Hvad er det du prøver et sige?

    At du vrøvler. Stop nu dig selv inden du igen ender med at modsige dig selv.

    #338
    VampiricEye
    Rusher
    • 3669 Indlæg
    Offline

    Den feature alene i min Tesla har reddet mig fra frontalt sammenstød mindst 100 gange på 2 år.

    Jeg var længst død, af frontalt sammenstød hvis ikke den kunne det der.

    Øhh, er du ikke sød at klippe dit kørekort i stykker og stoppe med at køre bil?😅

    Nintendo Influencer

    På dansk: https://www.youtube.com/channel/UC-6I6HgrpYjimEpvayLu3Vg

    På engelsk: https://www.youtube.com/channel/UCNNzj5gu0Iolj4vcNIp1IUA

    #339
    Ghidora
    Rusher
    • 1200 Indlæg
    Offline
    #340
    knekker
    Rusher
    • 856 Indlæg
    Offline

    Er et kamera ikke meget begrænset hvis vejret er dårligt mm.?
    Jeg tænker radar kan bruges i langt flere situationer, optimalt er vel at have begge?
    Desuden kan Lidar jo se længere frem i trafikken, et kamera er begrænset til hvad det rent faktisk kan “se”.

    Et af de negative sider ved Lidar, er at det faktisk ikke kan se så langt.
    Lidar bruger laser som scanner omgivelserne, hvor den ser alt som lige vigtigt da lidar generere omgivelserne som blot et stort low poly grå ler visuelt så at sige. Om det er kantstenen, en parkeret bil eller en palle der er placeret på vejen, alt er smeltet sammen til et stort low poly objekt, for den ved ikke hvad disse ting er eller om de er i bevægelse.
    Lidar kan heller ikke bruges når det regner og sner eller når det er tåget, da Lidaren vil generere det om til geometri.
    Et andet særligt problem med Lidar er reflektioner fra f.eks. glasfacader, laseren fra Lidaren reflekteres og noget penetrere glasset, hvilket gør det svært for lidaren at mappe omgivelserne korrekt.

    FSD med Vision trænes via AI til at forstå hvad den ser igennem kameraet på samme måde som vi mennesker gør, dette giver FSD den fordel at den bedre kan tage det rigtige valg i en given situation, da den bedre forstår omgivelserne. Og når du kombinere billeder i bevægelse, så forstår FSD hvilken hastighed bilerne køre, samt f.eks. hvis en bil som Vision kameraet spottede tidligere, pludselig gemmer sig bag en anden bil foran den, så er FSD i stand til at huske bilen og have den i tankerne når den træffer valg. Dette kan Lidar slet slet ikke hamle op med.
    Derudover er Lidar også en dyr komponent, som vil øge omkostning yderligere i det forvejen omkostningsfulde hardware setup.

    Stort set alle de problemer vi ser med Lidar, har Tesla løst med Vision.

    Men vision er ikke perfekt og kommer til kort, hvor radar rigtig nok har sin relevans.
    Fordelen med radar er at den kan se igennem tåge, regn og sne osv, og teknologien kan navigere i mørke uden noget lys.
    Ulempen er at det radar teknologi der bruges i biler i dag, ikke kan se særligt langt og opløsningen er meget lav, det kunne samlignes med at se på et sort og hvidt billede i en meget lav bit opløsning, så man misser mange detajler på billedet.
    Tesla har indtil for fornylig brugt Vision sammen med Radar. Dette resulterede desværre i det der kaldes Phantom Breaking hvor bilen ud af det blå, slår i bremsen, fordi ofte vil radaren spotte noget som mulighedvis er et problem, men som Vision ikke ser som et problem, dvs systemet får 2 forskellige indputs hvilket forvirre systemet, og for at være på den sikre side, vælger systemet så at bremse bilen.
    Efter Tesla fjernede Radar fra FSD, er antallet af Phantom Breaking blevet reduceret markant.

    Men men men! Rygterne siger at Tesla arbejder på at genintroducere radaren i deres biler, teknologien hedder dog denne gang “HD radar”. teknologien er langt mere nøjagtig og skulle forhåbenlig løse problemerne som vi ser med den gamle radar teknologi, samt blive meget bedre til at tage højde for ting i bevægelse, når den laver disse konstante beregninger. Alt ialt er ideen at det vil gøre FSD langt bedre til at kende sine omgivelser og derved gøre køre oplevelsen mere sikkert og bekvemt.

    Hvis du vil vide lidt mere om emnet HD radar, har Dr Know It All lavet en fin og interessant opsummering på emnet

    • Dette svar blev ændret 1 år, 2 måneder siden af knekker.
    #341
    Ghidora
    Rusher
    • 1200 Indlæg
    Offline

    Det er klart at alle radar og kamera systemer har fordele og ulemper under forskellige konditioner.

    Derfor ville jeg også men det er bedst at have så mange som muligt.

    Det lyder som en dårlig undskyldning hvis man fjerner en sensor(radar) for at undgå at bilen bremser umotiveret?

    Men hvad så med de biler der ikke har radar monteret ab fabrik? de kan vel aldrig opnå samme niveau FSD?

    GL & HF

    #342
    knekker
    Rusher
    • 856 Indlæg
    Offline

    Det lyder som en dårlig undskyldning hvis man fjerner en sensor(radar) for at undgå at bilen bremser umotiveret?

    Som Dr Know It All kommer ind på, så var det ikke en fejl at Tesla midlertidigt fjerner Radaren, da den nuværende radar teknologi er upålidelig. Den har f.eks. svær ved at skelne imellem objekter der står på jorden og ting som er svævende. Dette har resulteret i trafik uheld hvor en Tesla bil kørte ind i en lastbil som krydsede vejen, fordi Radaren troede lastbilens trailer var en bro som den kunne køre under.
    Ved at fjerne Radaren, gjorde det også Tesla opmærksom på hvor meget FSD afhang af Radaren frem for Vision. Dette har resulteret i at Tesla har forbedret Vision betydeligt. Så når HD Radar bliver introduceret, så har Tesla bilen med Vision et langt bedre fundament der vil blive komplimenteret af HD Radaren.

    Men som sagt tidligere. Hele konceptet med selvkørende biler er stadig et uløst mysterie, hvor ingen endnu kender det rigtige svar på dette meget komplekse problem.
    Tesla lære fra deres fejl, tager beslutninger og bygger videre der fra indtil de har knækket gåden. Det er selvfølgelig træls at se sin bil blive lidt mere forældet hver gang der kommer noget nyt, men sådan er det vel med alt når man køber teknologi der er i rivende udvikling.

    • Dette svar blev ændret 1 år, 2 måneder siden af knekker.
    • Dette svar blev ændret 1 år, 2 måneder siden af knekker.
    #343
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3042 Indlæg
    Offline

    At du vrøvler. Stop nu dig selv inden du igen ender med at modsige dig selv.

    Så I din verden der eksistere ting kun hvis man kan finde det på YouTube?

    Tror du seriøst, at Drive Pilot kun kan lige præcis det den er godkendt til?
    Du mener simpelthen ikke, at softwaren og hardwaren ikke er i stand til andet end det der er frigivet endnu?

    #344
    knekker
    Rusher
    • 856 Indlæg
    Offline

    Altså Cancerman, du er stadig velkommen til at fortælle os noget mere konkret omkring Drive Pilot’s andre kommende featuers. Det har du trods alt nægtet indtil videre.

    • Dette svar blev ændret 1 år, 2 måneder siden af knekker.
    #345
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3042 Indlæg
    Offline

    #344 Nu er jeg ikke ingeniør på Drive Pilot. Så jeg ved naturligvis ikke hvad de har på deres Road map.

    Tror du oprigtigt, at det ikke kan mere end det der er godkendt og hvad der er slået til nu?

    Det svarer til, at FSD ikke kan mere end det kan nu og ikke kan udvikles?

    Og bare lige for at få det på det rene: Jeg har ikke nægtet at fortælle noget. Jeg ved det ikke – præcist som jeg skrev tidligere. Mercedes holder kortene tæt ind til kroppen, men det vil være mere end almindeligt ulogisk, at det ikke har mere potentiale end lige præcis det det er godkendt til. De laver jo ikke noget uden udviklingspotentiale – præcis som FSD løbende udvikler sig.

    • Dette svar blev ændret 1 år, 2 måneder siden af Cancerman.
    #346
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3042 Indlæg
    Offline

    Derfor ville jeg også men det er bedst at have så mange som muligt.

    Optimalt så skal der være minimum 3 systemer der stemmer om beslutninger.

    #347
    knekker
    Rusher
    • 856 Indlæg
    Offline

    Jeg opholder det FSD og Drive Pilot kan her og nu, samt hvilken features de hverisær åbent fortæller de arbejder på at implimentere i den nærmere fremtid.
    At du forventer at jeg så skal spekulere og selv antage en masse features derudover omkring Mercedes Drive Pilot, forstår jeg virkelig ikke, især ikke når du ikke engang kan nævne nogle features, og mere besyndelrigt er at du samtidig forsøger at komme med håndende sætninger som:

    Cancerman wrote:
    #316 Selvfølgelig kan det det, men det passer ikke ind i hans fortælling.

    Der er ingen substans i det du hævder, derfor fremstår det bare mærkeligt.

    • Dette svar blev ændret 1 år, 2 måneder siden af knekker.
    #348
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3042 Indlæg
    Offline

    #347 Ok. Men du tror ikke at Drive Pilot har mere i Road mappet, men at Mercedes ikke vil ud med det?

    Vi kan godt forholde os til tingene som de er nu:
    Mercedes har et godkendt system der påtager sig ansvaret.
    Tesla har noget software der er under udvikling.

    Når FSD er så godt, hvorfor laver de så ikke bare en Auto Pilot v. 2 og får den godkendt? At de vil vente til level 4/5 virker som en lidt tynd undskyldning for ikke, at ville stå til ansvar for deres produkt.
    Er der en konkret udmelding fra Tesla om hvorfor de ikke vil godkendes til level 3, når nu konkurrenterne begynder at blive det?

    Du kan vel tage lidt gas? Ellers så beklager jeg

    #349
    knekker
    Rusher
    • 856 Indlæg
    Offline

    #347 Ok. Men du tror ikke at Drive Pilot har mere i Road mappet, men at Mercedes ikke vil ud med det?

    Jeg tror Mercedes har påtaget sig en kæmpe mundfuld med denne feature alene, som vi først lige skal se om de kan løse. Derudover er det svært at forholde sig til en feature når ikke kun denne “level 3” feature er enormt restriktiv der pt. føles mere som level 2.5. Men endnu værre er at fundamentet for Drive Pilot er en død vej, som vil blive øjensynligt for os alle, når Drive Pilot skal rulles ud som en generel løsning over hele verdenen.

    Mercedes har et godkendt system der påtager sig ansvaret.
    Tesla har noget software der er under udvikling.

    Jeg synes nu selv jeg tidligere har kommet med et rigtig god forklaring på dit spørgsmål, men jeg kan da godt gentage mig selv lidt.
    Drive Pilot er enormt kræsen for hvornår den vil tillade dig at bruge featuren(kun på 3d scannet godkendte motorveje hvor alle vej forhold nærmest skal være 100% perfekt), derudover er featuren også betydelig begrænset til hvilken biler Mercedes tilbyder featured i. Dette alene minimere deres risiko enormt.
    Tesla derimod har over 250.000 biler med FSD kørende hver dag, som kan bruges på ALLE veje i USA.
    Håber du kan se risiko forskellen imellem dem, som forklare hvorfor Tesla bliver nødt til at være mere påpasselig, før de melder ud at deres biler er klar til level 3.

    Dr-Know-It-All forklare meget godt hvorfor Mercedes Drive Pilot, er en håbløs teknologi.

    • Dette svar blev ændret 1 år, 2 måneder siden af knekker.
    #350
    Ghidora
    Rusher
    • 1200 Indlæg
    Offline

    Okay, blev den seriøst vist under Super Bowl?

    Hvad har det ikke kostet? Og hvorfor bruge penge på det?

    GL & HF

    #351
    knekker
    Rusher
    • 856 Indlæg
    Offline

    Dan O’Dowd ejer en software virksomhed der konkurrere med FSD. Tidligere har han også været ude efter Linux da de også er en konkurrent, hvilket der ikke kom noget ud af.
    Hvis man læser hans svar på denne twitter tråd, virker han bare generelt meget opsat på at discredit Tesla, nok fordi Tesla er længest fremme i udviklingen af selvkørende biler.

    Dr know it all, har også en kort opsummering af hvilken skovl han er og motivet bag.

    • Dette svar blev ændret 1 år, 2 måneder siden af knekker.
    #352
    Canis_lupus
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 763 Indlæg
    Offline


    347 KM/Timen.

    Holy SHIT.

    Nogen har hacket en Tesla Plaid, for at se hvad bilen egentlig reelt set kan køre, når den ikke er software mæssigt begrænset.

    De får den op på 347 km/t.

    Den lyder jo som et Jet Fly LOL.

    #353
    Canis_lupus
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 763 Indlæg
    Offline
    #354
    Ghidora
    Rusher
    • 1200 Indlæg
    Offline

    Havde håbet på noget Model 2 information!

    GL & HF

    #355
    knekker
    Rusher
    • 856 Indlæg
    Offline

    #354 Det ville hvertifald ha’ været spændende at se, men jeg tror ikke det ville ha’ været klogt af dem at gøre af 2 årsager.

    1. Det ville give alle konkurrenter en heads-up 2 år før produktet rammer markedet.(De skal først lige have bygget fabrikken i Mexico, hvor gen. 3 bilerne først vil blive produceret)

    2. Osbourne effekten. For at holde omkostningerne nede, er det vigtig at stadig kunne drage fordel af Scale-Of-Economy, ved at holde efterspørgslen på nuværende produkter så højt som muligt. Hvis Tesla annoncerede Model 2 allerede nu til halv pris af en model 3/Y, risikere de at mange folk udskyder købet for i stedet at vente på Model 2.

    Vi så f.eks. hvor galt det gik for salget i slutningen af 2022, bestillingen af elbiler faldt betydelig i amerika fordi folk af gode grunde gerne ville drage fordel af $7.500 skatte rabatten på elbiler der ville komme i starten af 2023.

    Så for mig at se var investor day nok information til lade folk vide at der er en stor plan for Tesla’s fremtid, uden at gå i detajler og derved vise deres kort til konkurrenterne.

    • Dette svar blev ændret 1 år, 1 måned siden af knekker.
    • Dette svar blev ændret 1 år, 1 måned siden af knekker.
    • Dette svar blev ændret 1 år, 1 måned siden af knekker.
    #356
    knekker
    Rusher
    • 856 Indlæg
    Offline

    Rob har lavet en fin 8 minutters opsummeringen af det som blev annonceret sammen med lidt kontekst.

    Wireless charging, nice.

    • Dette svar blev ændret 1 år, 1 måned siden af knekker.
    • Dette svar blev ændret 1 år, 1 måned siden af knekker.
Viser 26 svar - 331 til 356 (af 356 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...