Forside Fora Penge og økonomi To Elbil eller not?

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    Mart33N
    Rusher
    Offline

    Hej.

    2 benzinbiler.

    5.100 i afdrag pr. måned + 850 pr. måned til afgift + 5.200 i brændstof pr. måned + 1.500 i forsikring pr. måned = Nas!

    Service og rep ikke inkluderet.

    Jer der har elbil, vil i ikke dele hvilken i har, hvad det koster jer i afdrag og hvad strømmen løber op i? som jeg lige ser det har jeg sgu næsten råd til at have to teslaer…

Viser 30 svar - 31 til 60 (af 326 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #31
    Emilsa
    Rusher
    • 1120 Indlæg
    Offline

    Jeg behøver ikke en elbil for at vide, at mit kørselsbehov ikke kan dækkes af en elbil. Men du er åbenbart ekstremt klog, siden du kender mit kørselsbehov?

    Human lyder som hXn der, på det hedengangne Dailyrush, tabte sutten over jeg kører 60 km om dagen på en totakst scooter hen over jydske år hverdag, frem for en el-cykel… Jeg har ihvertfald nærmest Dejavu.

    I funkekasset diser funkestyveren med sin dangenak på olmsk saster, for at fakke a kultes - alt mens han byser sin roï oc knup.

    #32
    StultusX2
    Rusher
    • 2003 Indlæg
    Offline

    #31 HYYL! Neddroslede 2 taktere er jo det værste Hvor vover du?
    Har i øvrigt lige brugt motorsav(totakts selvfølgelig) OG Diesel bil i dag

    Ga’ vide hvor #Human bor henne? MÅ vel være et sted med über-grøn-infrastruktur.

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    #33
    Shiu
    Rusher
    • 94 Indlæg
    Offline

    Man kan nu booke prøvetur på Kia EV6. Skal selv afsted til Svendborg d. 21.
    Må indrømme at jeg glæder mig som et lille barn før juleaften.

    #34
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3044 Indlæg
    Offline

    #33 Den ser også rimelig sprød ud
    og den har KNAPPER!

    • Dette svar blev ændret 2 år, 6 måneder siden af Cancerman.
    #35
    Mart33N
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 354 Indlæg
    Offline

    Tager to af den her:

    #36
    Johbe
    Rusher
    • 131 Indlæg
    Offline

    #33

    Kia EV6 er super spændende når man kigger på bilens data. Jeg har det dog ekstremt stramt med bagenden på den. Uanset hvor meget jeg prøver, så kan jeg ikke abstrahere fra at den bare er ustyrlig grim.

    £35

    Man kan faktisk forudbestille Lucid Air til Danmark. Koster mellem 2700,- og 6500,- i depositum

    Er selv meget interesseret i den. Eftersom de ikke liiiiiige har offentliggjort prisen på bilen endnu, så venter jeg dog en stund endnu.

    Den prygler Tesla på rækkevidde, performance og alt muligt andet. På papiret.

    #37
    Paybacktime
    Rusher
    • 959 Indlæg
    Offline

    #33 Ret cool futuristisk/cyberpunk design.

    I ain't got time to bleed

    #38
    knekker
    Rusher
    • 857 Indlæg
    Offline

    #35 Nu er jeg selv igang med at flytte, så når jeg ser det lille bagagerum er det helt til grin, jeg ved ikke hvad de dog tænkte. Når man betaler 160.000 dollars, så er sådan et kompromi i sådan ellers stor bil, bare ikke acceptabelt i min verden.
    Når du skal flytte større ting, så er en hatchback bare guld værd.

    #36 Held og lykke med at være first mover til en bil som selvfølgelig vil komme med en masse børnesygdomme, samt uden noget infrastruktur til at kunne levere og reparere din bil inden for rimelig tid, Urgh.

    #39
    JesperBlomkaal
    Rusher
    • 297 Indlæg
    Offline

    #0 Med de ting der, så tag en Tesla!

    Du sparer penge! Jeg har en Tesla og en anden elbil, og den frustration mht. ladenetværk har man ikke med en Tesla… jeg bider i rattet nogle gange over folk smider deres biler på ladepladser hvor der tydeligt står EL-FUCKING-BIL, og alligevel holder der en Skoda Fabia fra 2001…. grrrr!

    #40
    knekker
    Rusher
    • 857 Indlæg
    Offline

    jeg bider i rattet nogle gange

    Det var en meget visuel beskrivelse af din frustration. =D

    #41
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3044 Indlæg
    Offline

    #39 Det er også mega dårlig stil. Ikke helt på højde med at parkere på handicappladser men det er derhen af – og det er altså ikke for at sammenligne elbils ejere med handicappede.

    Hvor mange flere ladestandere har Tesla end de andre? Det er vel ikke ligefrem sådan vildt mange?

    Og hvorfor skal vi nu til, at slås med at nogle ladestandere kun er til nogen elbiler?

    #42
    TabascoPreben
    Rusher
    • 86 Indlæg
    Offline

    #22

    I forhold til det med at el alligevel kommer fra kulkraftværker og det ikke gør nogen forskel. Her er lidt tal i stedet for 10-20 år gamle floskler:

    CO2 udledningen for elproduktion var i Danmark i 2020 i gennemsnit 117 gram/kWh. En elbil kører omkring 6 km/kWh. Nogen mere, nogen mindre. CO2 udledningen fra drivmiddel fra en el-bil i Danmark var i 2020 derfor ca. 20 gram/km.

    https://energinet.dk/Om-nyheder/Nyheder/2020/06/03/Dansk-elproduktion-slog-i-2019-ny-groen-rekord-laveste-CO2-udledning-nogensinde

    Forbrænding af 1 liter diesel udleder ca. 2.700 gram CO2. Lad os sige en dieselbil reelt kører ca. 20 km/l. CO2 udledningen fra drivmiddel fra en dieselbil er derfor ca. 135 gram/km. Altså 6 gange mere CO2 med danske forhold.

    MeN eLbiLEr FoRUrenEr mEGeT MeRe nÅr dE pRODucErEs.

    De seneste livscyklusvurderinger anslår at en elbil CO2-mæssigt har tjent sig hjem i forhold til en tilsvarende forbrændingsbil indenfor 30-60k km.

    Ja, udvinding af råstofferne til batterierne sviner, men der arbejdes på at erstatte de værste af dem, og det er ikke sådan at batteriet sejles ud og dumpes i havet når det ikke kan bruges i bilen længere, og råstofferne er tabt.

    #43
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3044 Indlæg
    Offline

    #42 Kan du se de 18% Kul?
    Når de er nede på 0% så er jeg klar på, at blive TVUNGET over i en elbil – indtil da, der skifter jeg når jeg kan få mit liv og arbejde til at hænge sammen med en elbil

    I skulle hellere tage og prædike elbiler over for dem, der kører rundt i gamle smadrekasser og ikke os der kører i en spritny diesel. (Der er flere andre fordele ved at få dem af vejen, men det er en anden snak)

    Som jeg også skrev tidligere, så har jeg intet imod elbiler og jeg hilser dem mere end almindeligt velkommen. Men jeg gider ikke være med til, at man skal tvinges over i noget, bare for at vi kan føle os grønne alle sammen.

    Hvis du har været i udlandet, så vil du føle dig totalt til grin, når vi her i landet sortere affald i 20 forskellige spande, prædiker elbiler, solenergi osv. ovs.
    Vi er forsvindende små og vi gør igen forskel i det store billede. Vi skulle tage og bruge flere af vores kræfter på, at få de store lande til at få fingeren ud.

    Dermed ikke sagt, at vi ikke skal være foregangsland, men man skal bare lige huske, at vores indsats ikke gør nogen forskel i det store regnskab, ud over at det ser godt ud og kan få flere med på bølgen.

    og igen: Jeg vil gerne have en elbil. Men så længe infrastrukturen ikke er til det, så bliver det altså ikke lige nu. Politikkerne skulle ha fået fingeren ud for længe siden så der var infratruktur og f.eks. flere solceller på de danske tage, men det fik de også lige ødelagt ved at ændre på reglerne – hurra, hurra – skide flot.

    Danskerne tænker for 90% vedkomne med pengepungen: Hvis ikke der er økonomisk vinding i det, så gør de ikke noget – så derfor er det også helt hovedløst, at elbilernes afgifter stiger, at det ikke kan betale sig at få solceller på taget osv.

    Bare lige for at få det på det rene: Jeg har intet imod elbiler, sorting af affald eller at passe på miljøet. Jeg sortere gladeligt mit affald osv. og er generelt ret miljøbevidst MEN nu hænger en elbil altså ikke sammen for mig på nuværende tidspunkt, så derfor vil jeg ikke tvinges over i en. Jeg vil da på alle måder opfordre folk til en elbil, hvis det passer ind i deres liv – men jeg vil ikke tvinge folk.
    (Jeg ville derimod gerne tvinge folk med gamle smadrekasser til at få dem skiftet)

    #44
    JesperBlomkaal
    Rusher
    • 297 Indlæg
    Offline

    #39 Det er også mega dårlig stil. Ikke helt på højde med at parkere på handicappladser men det er derhen af – og det er altså ikke for at sammenligne elbils ejere med handicappede.

    Hvor mange flere ladestandere har Tesla end de andre? Det er vel ikke ligefrem sådan vildt mange?

    Og hvorfor skal vi nu til, at slås med at nogle ladestandere kun er til nogen elbiler?

    Tesla bygger ladestandere ud fra deres egne data om færdsel og antallet af Teslaer i alle områder på kloden, man kan sammenligne en Tesla Supercharger lokation der typisk har 20 til 30+ ladestandere med de andre bud fra alle øvrige opladesteder… Clever har på Køge Bugt Motorvejen 2 opladere i hver retning ved Karlslunde (og Eon 1 ved siden af)… det er med garanti at en af dem altid er i stykker og så holder der en kø som en i helvede og sure stoddere der påstår Teslaer ikke må lade der selvom man betaler Clever abonnement med frit forbrug.

    Jeg kan smutte længere ned til Køge og altid komme til hos Tesla der har 28 ladepladser… der er altid biler men der er også altid plads fordi de har brugt dataen til at bygge ud fra, men der skal jeg naturligvis betale for el hvilket ikke giver mening når jeg har købt Clever.

    Tesla er unikke fordi de gik på markedet med et ladenetværk før mængden af biler var der, dvs. hønen og ægget… det har de andre misset og derfor er det et problem overalt lige pt., så det har intet at gøre med at slås om ladenetværk, det handler bare om at de andre fabrikanter er blevet presset ud i en omstilling de ikke forventede ville ske.

    Clever er dog ved at bygge en 30 ladestanders plads midt på Fyn ved Odense så folk ikke skal vente – det er vejen frem, men der mangler fandme mange af disse standerpladser.

    #45
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3044 Indlæg
    Offline

    #44 Ah, ok. Så der er ingen teknisk hinding i, at andre biler kan lade på en Tesla stander

    #46
    knekker
    Rusher
    • 857 Indlæg
    Offline

    #45 de vil åbne op for de ladestationer som er blevet bygget med økonomisk hjælp fra regeringen. Men ellers har Tesla snakket om at åbne generelt op for deres ladenetværk til andre mærker, da det vil være en rigtig god forretning for dem. Der er dog Tesla ejere som ikke just er begejstret for den ide, da det vil betyde væsentlig mere kø og trafik ved deres ladestandere. Så Tesla har ikke åbnet op for deres ladenetværk endnu, men mon ikke det snart sker.

    #47
    MiNo
    Rusher
    • 699 Indlæg
    Offline

    Det bliver ved med at være noget lort, så længe politikkerne synes at en stor den af skatten skal skjules, og hentes ind via afgifter i stedet. Vi skal over på EL til så mange ting som muligt, og det sker naturligvis hurtigst ved at få så meget grøn el som muligt, og helt uden afgifter. Ren kostpris. Den manglende indtjening kan man bare trække over skatten – så har vi samtidig fordelen ved at alle bidrager hertil, frem for kun den ene halvdel af befolkningen.

    OT: Pengene kunne måske også findes ved effektivisering. Prøv fx. at se på hvad der siges om afgifter på set-top-bokse i denne dom og tænk over om det er stengt nødvendig med så mange tanker om en dims til vores TV .. https://skat.dk/skat.aspx?oid=2292756. Det har ikke noget med ‘el’ at gøre, men bare det syge i at stort set alt har afgifter, unden krav om fornuft. Og at al det skal administreres i hoved og røv, og vores skattepenge går til det frem for til uddannelse, sundhend eller grøn omstilling.

    #48
    InvisibleSkull
    Rusher
    • 7 Indlæg
    Offline

    Har en Tesla 3 Performance fra Juni 2021. Afdrager omkring 3500 pr. måned(havde bil i bytte uden gæld i).

    I september har jeg kørt 1734 KM, ladet 402 KWh derhjemme til en samlet pris af 261,3 kr. Refusion af afgift på ladestrøm og fast elpris gennem Elforbundet bringer KWh prisen ned på ca. 65 øre.

    I konens dieselbil ville samme kørsel koste ca. 1150 kr.

    Så skal prisen for ladestander og installation på ca. 12K vel tilføjes på en måde. Hvis den holder i 5 år, er det 200 kr. pr. måned. Kan ikke se hvorfor den ikke skulle holde 10 år eller mere.

    Til gengæld er forsikringen noget dyrere end tidligere biler jeg har haft. 9,5K pr. år. Men det er måske også OK på en bil med 500 HK

    #49
    knekker
    Rusher
    • 857 Indlæg
    Offline

    #47 Med udfasning af Diesel og bezin biler, skal den manglende skatteindtægt findes et andet sted, og da el bliver bilernes fremtidig brændstof, er det naturligt for regeringen at se hvor de kan malke flere afgifter der. Så det er meget sansynligt at vi kan forvente højere afgifter på el generelt. Vi har allerede overværet meget stigende el priser generelt her i år. Hvis man vil undgå at blive ofre for de fremtidig vilde el priser og er du husejer, vil det være i din interesse at få fat i så mange solpaneler installeret på taget som kan dække dit nuværende og fremtidige behov, og koble det sammen med nogle Tesla stationære batterier, så snart Giga Berlin begynder at tilbyde dem til europæiske marked. Det samme kommer til at ske for batterier, der vil højst sansynligt komme nogle vilde afgifter på dem, lidt i stil med registrerings afgiften på biler.
    Folk som bor i lejlighed der ikke har nogen mulighed for producere deres egen el, vil blive de store tabere det næste årti.

    #50
    JesperBlomkaal
    Rusher
    • 297 Indlæg
    Offline

    #48 Hvis du bor på Sjælland så tag HF Forsikring, de er vilde til Teslaer på prisen… fri km, friskade, glas osv… 6000 kr. for vores Performance model.

    #51
    Noztra
    Rusher
    • 214 Indlæg
    Offline

    #49 Helt enig. Problemet er bare at staten har fjernet incitamentet for at få solceller installeret på sit hus.
    Vi har solceller på vores hus og varmepumpe. Så vi bruger vel ca. 12.000kwh om året og producerer ca. 10.000kwh. Før der skulle vi betale for difference mellem hvad vi producerede og brugte, så ca. 2000kwh. Nu skal vi sælge 10.000kwh og derefter købe 12.000kwh.

    Spørg lige om det er en dårlig “forretning” for folk der har solceller.

    Eneste løsning på det er så at få et batteri tilknyttet dine solceller, men så ligger du lige 50-100k oven i din solcelle pris og din ROI bliver MEEEGET lang!

    #52
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3044 Indlæg
    Offline

    #51 Lige præcis. Det er nøjagtig årsagen til, at jeg ikke har solceller på huset – det giver præcis ingen mening.
    Så politikkerne kan tage deres grønne omstilling og stikke den skråt op.

    Det hører selvfølgelig med til ovenstående, at den pris man sælger for er LAAAAANGT laver end den man køber for – derfor er regnestykket helt i skoven

    • Dette svar blev ændret 2 år, 6 måneder siden af Cancerman.
    • Dette svar blev ændret 2 år, 6 måneder siden af Cancerman.
    #53
    Ghidora
    Rusher
    • 1200 Indlæg
    Offline
    #54
    sortsovs
    Rusher
    • 30 Indlæg
    Offline

    #46 Tror lidt at Tesla står lidt i en “Pest eller Kolera” situation mht. at åbne deres Super Charger netværk op for andre bilmærker.

    Fordelen: Tesla kan med et trylleslag sætte sig på hele markedet indenfor opladning af elbiler. Og de nærmeste konkurrenter er stadig lysår bagefter. Det vil betyde at Tesla kan tjene styrtende med penge, forholdsvis nemt og billigt.

    Ulempen: Tesla’s elbils konkurrenter er begyndt at ånde dem i nakken på flere parametre. Så Tesla Super Charger netværk er et kæmpe ES at have i ærmet overfor potentielle købere, og for mange vil det også være en overvejende grund til at vælge Tesla.

    Vi har selv for et par uger siden, kørt forgæves til en Clever lyn-ladestander (Korsør), hvor der var 4 biler i kø for at komme til (foruden dem der allerede var igang med at lade). Vi kørte pænt videre til en Tesla Super Charger hvor vi kom til med det samme.

    #55
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3044 Indlæg
    Offline

    Vi har selv for et par uger siden, kørt forgæves til en Clever lyn-ladestander (Korsør), hvor der var 4 biler i kø for at komme til (foruden dem der allerede var igang med at lade). Vi kørte pænt videre til en Tesla Super Charger hvor vi kom til med det samme.

    Lige der, er endnu et søm til kisten om hvorfor jeg ikke skal have en elbil lige nu

    #56
    Ghidora
    Rusher
    • 1200 Indlæg
    Offline

    Syntes folk ligger alt for meget vægt i lade udfordringer.

    Langt de fleste vil lade bilen hjemme i 95+% af tiden, hvorfor det ikke giver meget mening at lade det værende det bestemmende for om man vil skifte til EL eller ej?

    GL & HF

    #57
    sortsovs
    Rusher
    • 30 Indlæg
    Offline

    #55 Det var ikke fordi at det sku’ forståes negativt, men mere som et godt eksempel på hvorfor at Tesla har sine fordele

    #56 Fuldstændig enig, vi lader også 99% af tiden derhjemme.
    Er overbevist om at de fleste danskere kan skifte over til elbil hvis de har deres egen ladestander til rådighed. Men det kan jo være svært at lære en gammel hund nye tricks

    #58
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3044 Indlæg
    Offline

    #56 Folk der bor i lejlighed har lidt svært ved at lade den i carporten

    Hvis jeg skal Kbh-Århus-Aalborg-Herning-Kbh eller noget i den stil, så er opladning undervejs også rimeligt relevant.

    #59
    Nioxic
    Rusher
    • 414 Indlæg
    Offline

    min bank (al) giver lavere rente på elbil

    derudover kan du lade gratis, nogle steder, så det er jo “gratis benzin”

    og så er nogle driftomkostninger (værkstedsbesøg) billigere, men jeg har ikke lige hørt nogle konkrete tal.

    jeg ville selv ha snuppet en elbil, da kæresten og jeg købte nyt her i august – men vi kan ikke få en ladestander der hvor vi flytter hen, så vi venter.

    Jeg gider ikke rode med at skulle lade “ude”, hver eneste gang. (Det ville nok være mindre bøvlet hvis det kun var 5-10 min, men… det er det jo ikke, ihvertfald ikke for mit kørselsbehov)

    #60
    goffer
    Rusher
    • 40 Indlæg
    Offline

    #0
    Nu har jeg ikke læst alle andres svar, så beklager hvis der er nogle ting der går igen.
    Men jeg har selv købt en Model 3 SR+ jeg lagde kun 10% i udbetaling og den koster mig omkring 3600 om måneden i afdrag.
    Jeg har ikke en ladestander derhjemme (og må ikke opføre en for lejerforeningen) så var meget i tvivl om jeg skulle gå elbil vejen, men det fungere faktisk helt fint, jeg plejer at lade op ved det lokale storcenter hvor jeg må lade gratis i 4 timer ad gangen, det ligger lige ved mit arbejde, ellers stiller jeg bilen og lader ved en clever stander når jeg træner.
    Jeg har vidst i alt betalt 350Kr i el for de 2500Km jeg har haft den i indtil videre.

Viser 30 svar - 31 til 60 (af 326 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...