Forside Fora Penge og økonomi To Elbil eller not?

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    Mart33N
    Rusher
    Offline

    Hej.

    2 benzinbiler.

    5.100 i afdrag pr. måned + 850 pr. måned til afgift + 5.200 i brændstof pr. måned + 1.500 i forsikring pr. måned = Nas!

    Service og rep ikke inkluderet.

    Jer der har elbil, vil i ikke dele hvilken i har, hvad det koster jer i afdrag og hvad strømmen løber op i? som jeg lige ser det har jeg sgu næsten råd til at have to teslaer…

Viser 30 svar - 1 til 30 (af 326 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    Bams
    Rusher
    • 353 Indlæg
    Offline

    Jeg har endnu ikke en elbil, men den næste bliver helt sikkert en Tesla. Alene det faktum at du bliver brændbeskattet af at købe en benzin/diesel får økonomien for en alm. bil til at falde sammen

    #2
    Nickell
    Moderator
    • 1745 Indlæg
    Offline

    Bilbasen og FDM har lavet YouTube-videoer om emnet. Giv det et kig.

    #3
    Mart33N
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 354 Indlæg
    Offline

    #2 Cool, tak

    Øvrige indspark og personlige anekdoter velkomne

    #4
    Shiu
    Rusher
    • 94 Indlæg
    Offline

    #0 Har ikke elbil endnu, men engang i starten af det nye år sidder jeg enten i en Polestar 2 eller en Kia EV6. Venter i øjeblikket på prøvekørsel af Kia EV6. Når jeg har været ude at køre i den tager jeg beslutningen om hvilken én det skal være.
    Har også været ude at køre i Hyundai Ioniq 5, men det var sku noget af en båd. Kunne ikke fordrage køre-egenskaberne.
    Tesla Model 3 ligner imo en Barbie bil, så den holder jeg mig fra, selvom det sikkert er en fin bil.

    Polestar 2 var forøvrigt helt fantastisk at køre i, så Kia EV6 skal være noget helt specielt hvis det skal være den.

    #5
    Bams
    Rusher
    • 353 Indlæg
    Offline

    #3 Når nu du slipper gamle tosser løs med personlige anekdoter… Ja, den er fra i tirsdags, så det må være okay. Min best buddy arbejder med autohjælp og har viet sit liv til traditionel tysk motorik.

    Nu fik han ny bil i torsdags – en hybrid – og frem til i tirsdags var narrativet at det med ‘el’ var værd at afprøve. Naturligvis kun som sukker på en god velkendt VW Motor.

    Nu er det torsdag. Og der er gået sport i det for ham “kun” at køre på el. “Den er helt lydløs”… Det er den nok ikke, men faktum er, at han 2 dage inde – er min vurdering – allerede har fortrudt at han ikke bare købte en en elbil

    #6
    Razorblade
    Rusher
    • 185 Indlæg
    Offline

    Du behøver ikke at prøve en id4, Skoda enyaq eller Audi q4, hvis du kan lide køreegenskaber, de kører nogenlunde som en kampvogn i sving, elbiler skal meget længere ned i vægt, før det bliver sjovt.

    #7
    NightBreaker
    Moderator
    • 1440 Indlæg
    Offline

    Jeg kan kun udtale mig om folk jeg kender der har el biler. Og kender et par stykker efterhånden.

    Service og reparation: Noget længere imellem disse end en del andre brændstofferne biler. Ud fra Tesla 3 og S.
    5200kr pr. mrd får mig til at tro, der bliver kørt en del. Er det by ? lange ture ? for det gør lidt en forskel iht. udgifterne.
    Alle 3 jeg kender har oplader derhjemme 2 med clever og alle med solceller. clever er 800kr pr. mrd og hvis man køre rigtig meget er det fint. Ellers koster det 3.5kr pr kw.

    #8
    VampiricEye
    Rusher
    • 3675 Indlæg
    Offline

    Køb nu bare en Renault Zoe.;)

    Nintendo Influencer

    På dansk: https://www.youtube.com/channel/UC-6I6HgrpYjimEpvayLu3Vg

    På engelsk: https://www.youtube.com/channel/UCNNzj5gu0Iolj4vcNIp1IUA

    #9
    Mart33N
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 354 Indlæg
    Offline

    #7

    Der køres en del i biler der ikke kører langt på literen, ja.

    #8

    Javel! Er den go’?

    #10
    knekker
    Rusher
    • 860 Indlæg
    Offline

    Et biludlejningsfirma i tyskland, er lige kommet af med alle deres el biler bortset for deres tesla biler, pga at de havde for mange problemer med software, reparationer og opladning. Tesla er mange år foran konkurrenterne og hvis du vil gerne vil have det bedste og mest pålidelige, så er det Tesla.

    Tesla becomes last EV standing after car rental company purges its BEV fleet

    #11
    sortsovs
    Rusher
    • 30 Indlæg
    Offline

    Vi gik fra en Ford Focus Stationcar (3 år gammel) til en Tesla Model Y herfor en måneds tid siden.
    Og lad mig slå en ting fast, HOLD NU KÆFT EN LÆKKER BIL!!!

    Hvis man har mulighed for at lade op derhjemme, og har et nogenlunde fast kørsel-mønster er det en “no brainer”.

    Lidt tal:

    Tesla Model Y
    Afdrag: 5.500,- pr. måned
    Fri Opladning med Clever: 800,- pr. måned
    Forsikring: 700,- pr. måned
    Grøn Afgift: 60,- pr. måned
    Service: 150,- pr. måned. (Tesla’en skal aldrig ha’ lavet service, men de anbefaler at få efterset bremseskiver)
    Samlet om måneden: 7.210,-

    Ford Focus Stationcar
    Afdrag: 3.500,- pr. måned
    Benzin: 2.200,- pr. måned (ca. 25.000 km om året)
    Forsikring: 650,- pr. måned
    Grøn Afgift: 100,- pr. måned
    Service: 500,- pr. måned
    Samlet om måneden: 6.950,-

    Som du kan se, koster det os et par hundrede kroner mere om måneden ved at skifte fra en middelklasse bil, til en super lækker elbil.

    Vi var ude at prøvekøre andre biler i samme prisklasse (Mustang Mach E, Volvo XC40 P8, etc) og det var helt sikkert også nogle fede biler, Tesla’en var bare det federe.

    • Dette svar blev ændret 2 år, 6 måneder siden af sortsovs.
    #12
    Mart33N
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 354 Indlæg
    Offline

    #10

    Damn. Havde kigget lidt på en BMW I4 her til formiddag, men nu bliver jeg da helt i tvivl.

    #11

    Fedt, tak!

    #13
    TabascoPreben
    Rusher
    • 86 Indlæg
    Offline

    #11 Fin overskuelig oversigt, og fed bil Vores ser nogenlunde sådan ud:

    Audi Q4 40 e-tron
    Afdrag: 5.400,- pr. måned
    Fri Opladning med Clever: 750,- pr. måned
    Forsikring: 360,- pr. måned (IDA)
    Grøn Afgift: 60,- pr. måned
    Service: ?? pr. måned. (Fri service i 3 år. Service hvert 2. år eller 30k km)
    Samlet om måneden: 6.570,-

    Har haft den i 2 mdr. Er fint tilfreds. Man får (selvfølgelig) ikke følelsen af at køre en sportsvogn i en SUV på 2,2+ tons, men som familiebil er den glimrende. Med sine 200 hk vinder den ikke nogen drag races heller, men who cares, den følger rigeligt fint med i trafikken til dagligt. For os lå valget mellem plads, kvalitetsfølelse og måske lidt mere fornuft i Q4 vs. Fart og software i Model 3. Model Y ville blive for dyr for os.

    • Dette svar blev ændret 2 år, 6 måneder siden af TabascoPreben.
    • Dette svar blev ændret 2 år, 6 måneder siden af TabascoPreben.
    #14
    Johbe
    Rusher
    • 131 Indlæg
    Offline

    Sidder selv i overvejelser om hvad der skal erstatte min 2019 BMW 3-serie.

    Min liste er nede på 4 følgende biler.

    BMW 330e Touring
    Volvo V60 T6 ReCharge
    Tesla Model 3 Long Range
    Tesla Model Y

    Må erkende at jeg er en kende splittet, da de 2 øverste biler tilbyder betydelig mere kvalitet og luksus, men den tekniske side af de 2 Tesla biler er helt sublim.

    Har har Volvo og BMW til låns i nogle dage hver, og må sige at den konstante opladning (ved godt jeg ikke SKAL oplade en hybrid), drev mig en kende sindsyg, da de lader MEGET langsomt.

    Som det ser ud nu, hælder jeg mest til Tesla Model Y, da den bil har vanvittigt meget plads, og er lækker at køre.

    Skal jeg tage springet mod el, kan det vel lige så godt være hele vejen.

    Bor i hus med jordvarme og solceller, og betaler 18,75øre pr. KWh, da jeg benytter Elforbundet, så driften af en elbil vil være umulig at slå.

    #15
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3049 Indlæg
    Online

    Jeg forstår simpelthen ikke folk falder i svimer over Tesla. Alle de Tesla jeg har kørt i har været svært tarvelig kvalitet.

    Jo, jo. De er da teknisk avanceret, men de når ikke de gode tyskere til sokkeholderne når det kommer til kvalitetsfølelse.

    Og hvad sker der for, at der ikke er nogen knapper? Jeg får spat af de latterlige touchscreens.
    (Desværre begynder tyskerne også at gå den vej, men det er klar når det er billigere at klaske en iPad på instrumentpanelet end og lave nogle ordentlige fysiske knapper.)

    Jeg skal skifte min om 2 år og jeg gruer allerede for, at jeg er nød til at købe en elbil. De skal edermanme få fingeren ud og få styr på infrastrukturen hvis ikke jeg skal hoppe på en diesel igen.

    #16
    knekker
    Rusher
    • 860 Indlæg
    Offline

    Det ville ikke skade tesla at gøre lidt mere ud af interiøren i deres biler, blot lidt flere fysiske knapper og noget stemnings LED lys her og der, ville gøre en forskel.

    #14 Altid rart med nok af plads. Model Y er det logiske valg. Jeg venter selv på Giga Berlin fabrikken kommer op og køre med deres 4680 battier som kan holde langt længere end deres nuværende 2170 batterier. Derudover tror jeg også at Model Y’eren fra Berlin kommer med Air suspension. Sidst men ikke mindst, vil Giga Berlin komme med en paint shop der indeholder et stort spring i forbedring af teknologi, så Berlin fabrikken vil kunne tilbyde langt mere interessante lakeringer.

    #17
    Human
    Rusher
    • 72 Indlæg
    Offline

    Cancerman jeg synes klart du skal købe dig en diesel igen. Det kan også være du kan opstøve noget som kører på damp er sted. 🤣

    Folk som går ud nu, og køber en fossilbil i den vestlige verden har simpelthen ikke fattet hvad der er ved at ske. ICE biler er fortid. Kom nu videre.

    Jeg købte en Model 3 std. for et års tid siden. Dengang kostede de 350 tusind. Og den koster mig mindre TCO end min gamle Kia Rio diesel.
    Jeg kører 30k om året.

    • Dette svar blev ændret 2 år, 6 måneder siden af Human.
    #18
    JamesPond
    Rusher
    • 142 Indlæg
    Offline

    Infrastrukturen ser jeg pt som det mest kritiske. Elbil er sikkert fantastisk hvis man har egen ejendom med direkte adgang til ladning. Men hvis salget snart stiger markant, så bliver det problematisk med hvor der skal lades.
    Forstil jer hvis et helt almen boligområde skifter deres biler til elbiler, hvor skal de få ladet henne?

    #19
    Human
    Rusher
    • 72 Indlæg
    Offline

    Ja hvis alle gjorde det, så havde diverse udbydere en god grund til at sætte laderen op. Eller vent, måske gjorde foreningen det selv? Det er ikke raketvidenskab.

    #20
    sortsovs
    Rusher
    • 30 Indlæg
    Offline

    #13 Q4 E-Tron er også en super fed bil, vi valgte den fra da Audi (også Mercedes) stadig synes at alt skal være ekstraudstyr. Kan se at du sparer en del på forsikringen ift. mig, men det er nok primært pga. HK, da Y’eren ligger på den gode side af 500HK

    #15 Vi har ikke en finger at sætte på kvaliteten, og har forståelsen af at de amerikansk byggede Tesla’er lider lidt under “within specs fænomenet” (læs. ringere kvalitet). Men vores Y’er er bygget i Kina, og den står snor-lige. Men nu er det jo også kineserne der bygger iPhones, og de plejer også at være i orden

    #21
    Kenkari
    Moderator
    • 2741 Indlæg
    Offline

    Ja hvis alle gjorde det, så havde diverse udbydere en god grund til at sætte laderen op. Eller vent, måske gjorde foreningen det selv? Det er ikke raketvidenskab.

    Nu er det ikke alle steder, der ligefrem er plads til ladere. F.eks her hvor jeg bor, er der parkering på offentlig vej for halvdelen af beboerne. Hvor skal der så være ladere henne, hvis ikke kommunen skal ind og sætte op på alle gader og stræder?

    Jeg tror ikke vi slipper fuldstændig for fossile brændstofsbiler, men jeg er enig med dig i at det er den rette vej at gå

    "Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"

    #22
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3049 Indlæg
    Online

    Det ville ikke skade tesla at gøre lidt mere ud af interiøren i deres biler, blot lidt flere fysiske knapper og noget stemnings LED lys her og der, ville gøre en forskel.

    Præcis. De er sgu lidt for sterile indvendigt.

    Folk som går ud nu, og køber en fossilbil i den vestlige verden har simpelthen ikke fattet hvad der er ved at ske. ICE biler er fortid. Kom nu videre

    For det første ville jeg aldrig købe en bil, for det andet så viser din udtalelse, at du tror at verden bliver frelst fordi vi køber nogle elbiler i Danmark.

    Mit kørselsbehov kan slet ikke dækkes af en elbil på nuværende tidspunkt og jeg har ikke behov for, at kunne pudse min miljøglorie til ingen verdens nytte.

    Så jo, jeg får mig nok en diesel igen – som i dens levetid formentlig er lige så miljøvenlig som en elbil.

    Elbiler er fine og det er den vej vi skal. Men så længe vi stadig fyrer med kul (eller importerer strømmen fra tyske kulkraftværker) og så længe infrastrukturen ikke er til det, så giver det ingen mening ud over man kan spare penge på afgiften og pudse sin miljøglorie.

    Og lige en detalje: infrastrukturen er ikke bare at der skal sættes nogle ladestandere op.
    Hvis alle skifter til elbil fra den ene dag til den anden, så bryder vores elnet sammen. Der er ikke kapacitet til, alle pludselig skal lade deres bil.

    Hvis mit kørselsbehov var anderledes, hvis jeg havde solceller på huset og jeg kunne lade lige så nemt, som jeg kan hælde diesel på – ja, så havde jeg en elbil.
    Indtil da, så vil jeg lade dem der kan få en elbil til at hænge sammen om det – og godt for dem. Men jeg går ike og har dårlig samvittighed over at køre på diesel.

    #23
    Mart33N
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 354 Indlæg
    Offline

    Noget andet jeg summer lidt over er, at Clever fx kører abonnement på 750-800kr hvilket virkelig er attraktivt for os.

    Men som interesse og el-priser stiger jo mere vil prisen på sådanne løsninger rykke op af. Stille og roligt vil besparelsen udviskes.

    Nok ikke noget der sker i morgen, men hvad tænker i andre om det?

    #24
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3049 Indlæg
    Online

    Og misforstå mig ikke: Jeg syns elbiler er fantastiske: Jeg gider bare ikke ha dem tvunget ned i halsen fra den ene dag til den anden, fordi nogle politikkere endelig har fattet at vi skal gøre noget ved miljøet.

    Hvis de virkelig ville være foregangsland, så fik de bygget et eller flere mindre atomkraftværker så vi en gang for alle kunne komme af med de sidste kul og ikke skulle importere beskidt strøm hver gang vinden ikke blæser og solen ikke skinner.

    #25
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3049 Indlæg
    Online

    #20 Det er dejligt at høre, at de er kommet efter det.

    #26
    MiNo
    Rusher
    • 700 Indlæg
    Offline

    #23 det er endnu mere sjovt at give 359kr / måned for ubegrænset strøm på plug-in hybrid når der dækker ca 90% af kørselsbehovet…

    #27
    sortsovs
    Rusher
    • 30 Indlæg
    Offline

    #23 Du skal se Clevers forretningsmodel lidt ligesom forsikringer. Så lang tid at størstedelen af deres kunder ikke benytter deres produkt 100%, så vil de tjene penge og så vil der ikke være behov for pris-stigninger.

    Lige nu refunderer Clever 2kr. pr kwH brugt på deres hjemme-ladestander (fri km abonnement). Jeg giver 1.80kr hos elforbundet, alt inkl. Dvs at jeg tjener 20 øre pr. kwH jeg lader pt.

    I sidste måned brugte jeg 490 kwh på opladning af bil, så regnskabet ser således ud:

    – 1.80kr * 490kwH = 882,- (Er det jeg har betalt i strøm til mit elselskab.
    – Jeg betaler Clever 800kr for fri opladning.
    – Clever refunderer 2kr pr. kwH time brugt, hvilket vil sige 2.00kr * 490kwH = 980,-

    Så 882 (elregning) + 800 (clever) – 980 (refusion fra clever) = 702kr i faktisk udgift

    #28
    Human
    Rusher
    • 72 Indlæg
    Offline

    Jeg mener det virkelig. Jeg synes du skal købe en diesel bil igen. Det er sundt for folk som dig at brænde nallerne økonomisk før i fatter det.
    Og du kan ikke udtale dig om en elbil kan dække dit kærselsbehov når du ikke har haft en.

    #29
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3049 Indlæg
    Online

    Jeg mener det virkelig. Jeg synes du skal købe en diesel bil igen. Det er sundt for folk som dig at brænde nallerne økonomisk før i fatter det.
    Og du kan ikke udtale dig om en elbil kan dække dit kærselsbehov når du ikke har haft en.

    Du er sgu da virkelig i godt humør i dag? Hvad er du så pissed over? Kunne du ikke finde plads til at lade din elbil her til morgen?

    Jeg behøver ikke en elbil for at vide, at mit kørselsbehov ikke kan dækkes af en elbil. Men du er åbenbart ekstremt klog, siden du kender mit kørselsbehov?

    Det er sødt af dig, at du bekymre dig om min økonomi, men jeg må skuffe dig med, at jeg ikke kommer til at lide et tab. Som jeg heller ikke gjorde da jeg skiftede sidste gang. En bil er altid en udgift – længere er den ikke og alt efter hvad man kører i, så er afskrivningen forskellig.

    Men jeg glæder mig da til at høre hvor meget afskrivningen på din elbil ender med at være. Så kan vi jo holde det op mod hinanden til den tid.

    Det er fint du er glad for din elbil, men din attitude er nogenlunde lige så sørgelig som veganeres.
    Elbiler, veganere og troende er som folks tissemænd: Det er fint i er glade for den, men lad være med at prøve at tvinge den ned i halsen på os andre.
    Vi skal nok selv skifte når tiden er til det.

    #30
    JamesPond
    Rusher
    • 142 Indlæg
    Offline

    Jeg mener det virkelig. Jeg synes du skal købe en diesel bil igen. Det er sundt for folk som dig at brænde nallerne økonomisk før i fatter det.

    Og du kan ikke udtale dig om en elbil kan dække dit kærselsbehov når du ikke har haft en.

    Vi hopper ikke på dine Trollerier.

Viser 30 svar - 1 til 30 (af 326 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...