Forside Fora Penge og økonomi To Elbil eller not?

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    Mart33N
    Rusher
    Offline

    Hej.

    2 benzinbiler.

    5.100 i afdrag pr. måned + 850 pr. måned til afgift + 5.200 i brændstof pr. måned + 1.500 i forsikring pr. måned = Nas!

    Service og rep ikke inkluderet.

    Jer der har elbil, vil i ikke dele hvilken i har, hvad det koster jer i afdrag og hvad strømmen løber op i? som jeg lige ser det har jeg sgu næsten råd til at have to teslaer…

Viser 26 svar - 301 til 326 (af 326 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #301
    Canis_lupus
    Rusher
    • 763 Indlæg
    Offline

    >>Og det her er ikke kun Tesla-rettet, men jeg forstår ikke, at alting skal flyttes ind på en skærm. En fysisk knap er ofte meget nemmere, hurtigere og sikrere at bruge.<<

    Det giver god mening.
    Se Apples Keynote med Steve Jobs den første hvor han præsenterer den første iPhone.
    Han siger noget ala hvorfor det er dumt med fysiske knapper fordi …
    “What happens 6 months from now when you think of another great idea for your phone?
    You cant just stick another button on top of it, the product has already been shipped”.

    Hvilket igen er så fedt, og gør det muligt for tesla at smide nye funktioner hele tiden,
    fordi det styres netop af skærmen.

    Tyske biler har bare ALT alt for mange knapper, her har du et skræk eksempel fra en Porshe.

    photo210

    Selv en Porshe Taycan har for mange knapper efter min mening, det er stressende at se på iforhold til en Tesla.

    Men ud over det kan du i en tesla styre meget af det med stemme styringen..
    “gør det varmere” skruer op for airconen, “gør det koldere”, “spil Metallica” “Kør til hovedbanegården” (popper op på navigationen) osv. Det fungerer ganske fint.

    • Dette svar blev ændret 2 år, 3 måneder siden af Canis_lupus.
    • Dette svar blev ændret 2 år, 3 måneder siden af Canis_lupus.
    #302
    Steadi
    Rusher
    • 329 Indlæg
    Offline

    #301 – Steve Jobs overbeviser mig ikke om, at det giver mening at flytte vindues-knappen ind på en skærm.

    Det er mere det ekstreme look, hvor der er totalt ryddet for knapper, som jeg ikke er fan af. Funktioner på skærmen kan give fin mening, men bare ikke alle, imo.

    Porschen på dit billede har måske lige lovligt mange knapper, ja. Til gengæld kan de vel betjenes under kørslen uden, at føreren behøver se ned.

    #303
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3042 Indlæg
    Offline

    Steve Jobs kan rende mig. Der er ikke noget værre end at alle fysiske knapper fjernes.

    Det er en smagsssg, men jeg synes alle Teslaer har skrækkeligt interiør. Det er kedeligt og billigt at se på – og den der “det skal være minimalistisk” hjælper ikke noget i min bog.

    #304
    knekker
    Rusher
    • 856 Indlæg
    Offline

    .

    #305
    MiNo
    Rusher
    • 699 Indlæg
    Offline

    De knapper jeg savner mest efter 1 år med min Octavia IV er temperaturregulering og sædevarme.

    De er ganske vist ‘always on’ i bunden af touch skærmen men det tager lige noget tid inden ‘infotainment’ er helt klar ved afgang så enten skal jeg vente, eller også skal jeg lave justeringer efter afgang. Ingen af delene er optimale.

    Desuden var det meget hurtigere med den gamle drejeknap med små ‘hak’ pr halve grad, den kunne jeg indstille uden at kikke. Nu skal jeg ramme et lille + eller – symbol en gang pr halve grad på en skærm uden taktil feedback. Det er ret svært under kørsel at ramme korrekt 8 gange uden at kikke ….

    Sædevarmen er mindre irriterende, den gamle knap var bare så meget nemmere at bruge.

    Betjening af en skærm under kørslen fungere ikke. Der skal kikkes for meget, for at ramme rigtigt.

    #306
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3042 Indlæg
    Offline

    #304 Kommer det fra manden med et kvindesyn som en fra middelalderen 🤣

    #307
    Canis_lupus
    Rusher
    • 763 Indlæg
    Offline

    “Steve Jobs kan rende mig. Der er ikke noget værre end at alle fysiske knapper fjernes.”

    Altså sidst jeg checkede i en telebutik, så havde 97% af alle telefonerne på display i en telenor butik, Ingen knapper på skærmen. Fordi det er dinosaur agtigt, og fordi Jobs havde ret.
    Med mindre du er blind i dag, giver knapper på en telefon ikke menning, men man skal trods alt have en til at tænde den, og sætte den på lydløs eksempelvis.

    Mht biler, hvis du er glad for knapper kan du altid købe en tysk benzil bil
    De er altid tossede med knapper.

    • Dette svar blev ændret 2 år, 3 måneder siden af Canis_lupus.
    #308
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3042 Indlæg
    Offline

    #307 Nej, nej. Jeg savner dem skam ikke på min mobil – jeg mente ift biler

    Porschen er et studie i dårligt design. Der er da heldigvis mulighed for en gylden middelvej

    De skulle ta og lave konfigurererbare knapper. Så kunne man selv vælge hvad hvad man ville have som fysiske.

    #309
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3042 Indlæg
    Offline

    Appropos. This is why we can’t have nice things:
    https://www.engadget.com/tesla-driver-california-crash-first-to-face-felony-charges-autopilot-073720822.html

    Så længe der er tumper der ikke forstår begrænsningerne, så går det ikke hurtigere med at få det rullet ud.

    Edit: Jeg kritiserer ikke Tesla men føreren

    #310
    Canis_lupus
    Rusher
    • 763 Indlæg
    Offline

    “De skulle ta og lave konfigurererbare knapper. Så kunne man selv vælge hvad hvad man ville have som fysiske.”

    Ja se det kunne være ret porno.. men noget siger mig det er et helvede at kode

    #311
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3042 Indlæg
    Offline

    #310 Det er ikke at kode det, der er et problem.
    Det er supporten der er problemet: Hvis man åbner for, at folk kan konfigurerer sådan noget, så åbner man også for en ladeport at support.
    “Hvorfor tænder sædevarmen ikke når jeg klikker på knappen…”
    “Jo, det er fordi, at du har konfigureret den til at starte YouTube…”

    Så det er en rigtig god grund til, at firmaer ikke implementerer noget så simpelt – det gælder ikke kun biler men også alt muligt andet. De er nød til at forholde sig til laveste fællesnævner – og det er ikke IT kyndige folk

    #312
    Djernis
    Rusher
    • 71 Indlæg
    Offline

    #299 Så vidt jeg har kunnet finde frem til så skal der stadig drejes helt rundt på Teslas nye rat som der skal på et almindeligt når der skal foretages “skarpe” sving som fx. i små rundkørsler (Efter at have ledt på youtube)

    #313
    knekker
    Rusher
    • 856 Indlæg
    Offline

    #312 Det er korrekt, Elon har sagt at løsningen (progressive steering) desværre først kommer om et par år.

    #314
    Shiu
    Rusher
    • 94 Indlæg
    Offline

    Havde glædet mig til at skulle hente min Polestar 2 i Svendborg idag og så ringer forhandleren og siger han har kigget forkert i sin kalender. Kan så først hente den på mandag. Folk er blevet myrdet for mindre

    Det bliver en lang weekend!

    #315
    Deadlights
    Rusher
    • 1203 Indlæg
    Offline

    Fra dokumentarfilmen Star Wars ved vi jo at med mere teknologi følger flere knapper og ikke færre.

    #316
    knekker
    Rusher
    • 856 Indlæg
    Offline

    Darthvader’s bryst knapper er tidsløse!

    #317
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3042 Indlæg
    Offline

    #314 Arghhh! Frustrerende.

    Da jeg skulle hente min første GLC (efter 9 måneders leveringstid)
    var mit fly forsinket, så forhandleren nåede at lukke inden jeg kunne hente den – nøj jeg bandede flyselskabet langt væk, for at skulle vente 3 dage mere.

    Det endte dog lykkeligt, da forhandleren holdte biksen åben for mig, så jeg kunne få den alligevel 😁

    #318
    Noize
    Rusher
    • 175 Indlæg
    Offline

    #314

    Fed bil, dumt navn, tilykke med den kan godt forstå du glæder dig.

    #319
    Johbe
    Rusher
    • 131 Indlæg
    Offline

    Så faldt jeg sgu til patten.

    Havde egentlig bestilt en BMW iX3, med forventet levering i juni/juli måned. Afbestilte den og påtænker at bestille en Tesla Model Y LR samt en Tesla Model 3 LR i stedet for.

    Må erkende at effektiviteten Tesla leverer ikke kan ignoreres. Er VILD med BMW, men iX3 er simpelthen ikke god nok når det kommer til den elektriske drivline, og virker for gammeldags af en elbil at være. Det er, desværre, for tydeligt at det blot er en fossil bil der har fået en elektrisk drivline i stedet.

    Har mange fede kvaliteter, men det er nu en gang den elektriske drivline der er det vigtigste når man køber sig en elbil, og der er Tesla simpelthen bare for hardcore.

    Tog en tur til Odense med konen i går og testede TMY LR og TM3 LR samt TM3 P. Selv konen, der er skide ligeglad med biler, var ganske begejstret for køreoplevelsen i begge biler.

    TM3 er dog, mærkbart, bedre end TMY, men rummeligheden i den gør at vi simpelthen er nødt til at bestille en, i stedet for de 2 TM3 vi havde påtænkt.

    #320
    Canis_lupus
    Rusher
    • 763 Indlæg
    Offline

    #319 det lyder meget fornuftigt det vil du ikke fortryde.

    Det er præcis den samme konklusion Bjørn Nyland når frem til, gang på gang, når han tester nye el biler.

    “No one is as efficient as Tesla, No one”.

    #321
    Canis_lupus
    Rusher
    • 763 Indlæg
    Offline

    Jeg kan varmt anbefale at du joiner gruppen “Tesla model 3 owners Club Denmark” på facebook.

    Det er virkelig en god gruppe, masser af gode informative indlæg, alt fra hjemme ladestanderen, billig forsikrings løsninger, dæk typer/fælge, woks behandling af bilen, lækkert udstyr, you name it.

    Og folk er sindsyg hjælpsomme

    #322
    Johbe
    Rusher
    • 131 Indlæg
    Offline

    Jeg kan varmt anbefale at du joiner gruppen “Tesla model 3 owners Club Denmark” på facebook.

    Det er virkelig en god gruppe, masser af gode informative indlæg, alt fra hjemme ladestanderen, billig forsikrings løsninger, dæk typer/fælge, woks behandling af bilen, lækkert udstyr, you name it.

    Og folk er sindsyg hjælpsomme

    Er medlem der, samt i den tilsvarende Model Y gruppe

    #323
    hausner
    Moderator
    • 696 Indlæg
    Offline

    Når det kommer til touchskærm vs taktile knapper er de taktile at foretrække, i en bil vel at mærke, af en helt central årsag, sikkerhed. Taktile knapper kan man finde uden at skulle kigge væk fra vejen hvilket er total afgørende.
    Derudover, tager det også længere tid at finde ind til de funktioner der ikke findes på forsiden af skærmen, hvilket igen går udover sikkerheden.
    Eksemplet fra Porshe herover er selvfølgelig ekstremt og næsten lige så slemt som ren touchskærm, men de fleste andre biler har fundet et fint mellemleje.
    Ideen med “valgfrie” knapper er slet ikke dum og formentlig det bedste af begge verdener. Hvis man lagde en mini-skærm ind i alle knapper som kunne vise et lille logo der repræsenterede hvad knappen var valgt til at gøre var man ude over problemet med at skulle huske det selv. Men det er nok ikke nogen helt billig løsning.

    #324
    Johbe
    Rusher
    • 131 Indlæg
    Offline

    Det undrer mig dog at man, generelt, glemmer at Tesla kan styres via stemmestyring. Tryk på knappen på højre side af rattet, så kan du, stort set, styre de fleste funktioner i bilen via stemme kommandoer. Dermed behøver man ikke side og fjumre rundt med skærmen under kørslen.

    Er enig i at visse funktioner bør have en knap, men så længe man kan styre det via en hurtig stemme kommando, så er jeg ganske tilfreds

    #325
    hausner
    Moderator
    • 696 Indlæg
    Offline

    Det undrer mig dog at man, generelt, glemmer at Tesla kan styres via stemmestyring. Tryk på knappen på højre side af rattet, så kan du, stort set, styre de fleste funktioner i bilen via stemme kommandoer. Dermed behøver man ikke side og fjumre rundt med skærmen under kørslen.

    Er enig i at visse funktioner bør have en knap, men så længe man kan styre det via en hurtig stemme kommando, så er jeg ganske tilfreds

    Det er nok fordi at alle der ikke har haft en Tesla er vant til at det virker af lort.

    #326
    Shiu
    Rusher
    • 94 Indlæg
    Offline

    #318 Mange tak! Hentede den igår og den er sku en fornøjelse at køre i.

    Det undrer mig dog at man, generelt, glemmer at Tesla kan styres via stemmestyring. Tryk på knappen på højre side af rattet, så kan du, stort set, styre de fleste funktioner i bilen via stemme kommandoer. Dermed behøver man ikke side og fjumre rundt med skærmen under kørslen.

    Er enig i at visse funktioner bør have en knap, men så længe man kan styre det via en hurtig stemme kommando, så er jeg ganske tilfreds

    Det er nok fordi at alle der ikke har haft en Tesla er vant til at det virker af lort.

    Android Automotive fungerer super godt med stemmestyring.

Viser 26 svar - 301 til 326 (af 326 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...