Forside Fora Spil VR Vent med VR til slut 2022

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    wOOOOt
    Rusher
    Offline

    Hvis nogen overvejer VR (skrevet her i april-snart maj 2022) så vent!

    VR markedet pt. hænger i venteposition, fordi der er mange nye VR headsets på vej fra mange forskllige leverandører.

    VR fra 2015 startede op med HTC og Oculus, som så blev købt af FB der nu er Meta…
    I 2018-20 kom PSVR, Valve, Pimax og Samsung ind i kampen, som de mest seriøse.
    Og det er dem der pt. er på markedet frem til nu.

    Men der er nyt på vej fra nærmest alle fronter:
    Valve brygger på et nyt headset, de har leaket “at de arbejder på noget”
    Amazon er på vej med VR
    Pimax har afsløret det vildeste headset, som de forventer slut 2022.
    Meta er på vej med “Cambria” – som bliver en seriøs opgradering i forhold til Quest2 – og den kommer nok som en af de første.
    Der er en kinesisk parallel til Quest2, som laver noget nyt, som kommer i EU som noget af det første. Husker ikke lige naavnet.
    Google rygtes at være i gang med noget.
    Apple er også i gang med VR.
    PSVR2 kommer også med en stor opgradering i forhold til gamle PSVR.
    + flere.

    Og det nye er at next-gen VR, der går vi væk fra de gamle fresnel linser, dem med ringene, som bare sætter begræsning for billed kvaliteten og størrelsen af det tydelige sweet spot – og nu bliver de nye linser flatscreen med langt højere opløsning og billedkvalitet som at se på en alm. pc skærm. – Den første seriøse er på markedet Varjo-Areo som er en crazy løsning, men også helt oppe i en syg 2000$ pris. Det headset kører nu med en opløsning nær øjets naturlige, eye-tracking og foeveated rendering, som gør at opløsningen er skarpest der hvor man kigger hen = sparer GPU kraft.

    Så vent med VR, for der er masser af nye headsets på vej, og de dropper nok fra slut-2022 af og ind i 2023 – med det man kan kalde next gen, i forhold til det VR vi har nu.

Viser 23 svar - 31 til 53 (af 53 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #31
    wOOOOt
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 247 Indlæg
    Offline

    Tak for info.

    Hvad med på spilfronten?

    Har der været noget godt siden Alyx?

    Det kan jeg ikke svare på. Smag og behag er jo forskellig.
    Men generelt synes jeg der er masser at vælge imellem.
    Der er ikke mange AAA VR produktioner i sig selv. Men tonsvis af gode indiegames.
    Til gengæld er der efterhånden virkelig mange AAA PC games, som er blevet konverteret/modded til VR.
    Og er man til Sim racers/fly sims, så er VR det eneste rigtige.
    HL Alyx var fænomenalt. Men selv det spil har nok fået 2-3 doblet content, da modders laver deres egne versioner.
    Kig på youtube, ham der hedder Berdo Banjo, og Mattheo311 – så kommer du godt med på spil fronten.

    #32
    Festival_H
    Rusher
    • 832 Indlæg
    Offline

    Old as fuck, men der findes kun een måde at spille Elite:Dangerous på. Og det er i VR. Det er et helt andet spil når først det er prøvet med et headset på. Selv efter så mange år er det forygende fedt hvis man er til den type spil.

    #33
    wOOOOt
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 247 Indlæg
    Offline

    Tror dette link er meget godt til at runde 2022 VR af.
    Cas her kommer godt omkring de relevante headsets.

    Kan tilføje rygter/leaks der siger:

    Apple VR bliver en business prosumer version, der forventes at koste 3000$.
    Der skulle komme et Apple show i starten af 2023, hvor folk håber på en reveal.

    Pimax Crystal får ret gode meldinger fra nogle live tours. Visuelt står den super godt.
    Men der er stadig problemer med deres “beta version” – Controller tracking var dårlig.
    Og for nogen virker billedet som om det har en “brille styrke”. – Pimax siger de fixer dette inden release.
    – For mig personligt var der et stort minus. De annoncerede at der ville være 140 FOV, hvilket lød som et sweet spot, en del større end Valve Index. Men tester siger det er 140 diagonalt, så horisontalt er den ligesom Indeks.

    Meta’s nye Quest Pro, koster 1500$ og er beregnet til erhverv. Men enkelte youtubere siger den faktisk er ret god til gaming.
    Jeg tror dog jeg holder mig langt væk. Den har flere dårlige ting, som eks. ingen facemask. Det skal købes ekstra, og lukker ikke ordentligt for lyset.

    For mig som VR hype-nørd, så er Pimax Crystal stadig en interessant mulighed.
    Men jeg håber på at vi snart hører fra Valve, og HP må vel også komme med en opfølger snart.
    Apple – kommer an på hvad man får for 3K$.. Jeg ku godt, hvis pakken er vild nok…
    Quest 3 er også et bud.. Tænker den bliver bedre end deres pro til den tid..
    Lad os se ½ år inde i 2023

    #34
    Schalde
    Rusher
    • 890 Indlæg
    Offline

    Min plan var at få en psvr 2 men det koster mere end en PS5 og er simpelthen alt for dyr… Hvis prisen kommer ned på 3000,- ca og flere cool aaa titler så er jeg med.

    Statistikker lyder at ca 5% af ps4 købte vr. Og med de priser på vr2 så er jeg bange for de skyder sig selv i sænk.

    • Dette svar blev ændret 1 år, 7 måneder siden af Schalde.
    #35
    VampiricEye
    Rusher
    • 3721 Indlæg
    Offline

    Uff, det er fristende med Pico 4, da der pt. følger 6 spil med: https://www.elgiganten.dk/product/gaming/vr-gaming-virtual-reality/pico-4-all-in-one-vr-headset-256-gb/528334

    Timingen er bare ikke god, da jeg er i færd med at fyre en del penge af på home gym.

    Jeg ender nok med at vente og se, hvad der sker med Quest 3.

    Nintendo Influencer

    På dansk: https://www.youtube.com/channel/UC-6I6HgrpYjimEpvayLu3Vg

    På engelsk: https://www.youtube.com/channel/UCNNzj5gu0Iolj4vcNIp1IUA

    #36
    wOOOOt
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 247 Indlæg
    Offline

    Uff, det er fristende med Pico 4, da der pt. følger 6 spil med: https://www.elgiganten.dk/product/gaming/vr-gaming-virtual-reality/pico-4-all-in-one-vr-headset-256-gb/528334

    Timingen er bare ikke god, da jeg er i færd med at fyre en del penge af på home gym.

    Jeg ender nok med at vente og se, hvad der sker med Quest 3.

    Ja de sidste videoer jeg har set omkring Pico4 er at den er langt bedre end Quest2.
    Største ulempe er at deres eget standalone spil udvalg er ret begrænset.

    Man kan stadig spille PC-VR på den via streaming fra Virtual Desktop.
    Det kræver dog en rimelig beefy PC med et 3060+ kort eller lignende.
    Men så har du adgang til tusineder af VR titler på steam.

    En ting man skal være opmærksom på er med VR versionen af MSFS2020..
    Den er ekstra krævende, og der anbefales et 4000 serie grafikkort, helst 4090. Men har man det så skulle det være en fantastisk oplevelse at flyve med max settings.

    Der er nok noget tid endnu til Quest3 – men det bliver spændende at se hvad de kommer med.
    Jeg krydser stadig fingre for Valve “Deckard”, og vil også lige se hvad Apple kommer med.
    Den nyhed er der måske mere om på deres konference i januar.

    #37
    VampiricEye
    Rusher
    • 3721 Indlæg
    Offline

    Der er nok noget tid endnu til Quest3 – men det bliver spændende at se hvad de kommer med.

    Jeg er travlt optaget af andre ting nu her, så jeg har egentlig heller ikke travlt.:)

    Nintendo Influencer

    På dansk: https://www.youtube.com/channel/UC-6I6HgrpYjimEpvayLu3Vg

    På engelsk: https://www.youtube.com/channel/UCNNzj5gu0Iolj4vcNIp1IUA

    #38
    wOOOOt
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 247 Indlæg
    Offline

    SKal jeg lave en ny 2023 VR tråd?
    Jeg lister lige div headsets herunder, og kan uddybe info senere.

    Gamle VR headsets, som er ved at forælde:
    Valve Indeks
    Meta Quest2
    PSVR1
    HTC Vive + Vive Pro
    HP Reverb 1+2
    Pimax – alle udkomne headsets

    Aktuelle VR Headsets, som pt. er markedets front:
    Varjo Areo
    Pico Neo4
    Meta Quest Pro
    HP Reverb 2 – vil jeg stadig kalde aktuel

    NYE VR der er annnonceret, præsenteret og forventes udkommer 2023 i Q1.
    PSVR2
    HTC Vive XR Elite
    Pimax Crystal

    Andre kommende VR headsets som er bekræftet, og forventes i 2023:
    Meta Quest3
    Pimax 12K

    VR som stadig er dark horses – der er leaks og rygter:
    Apple VR – bure vi høre mere om her i Q1.
    HP – Reverb efterfølger?
    Valve Deckard – vi ved de arbejder på en “indeks2”

    Og alle dem jeg ikke lige kender/husker.
    Mener der skulle komme en Pico Pro?

    Godt Nytår

    #39
    Deadlights
    Rusher
    • 1260 Indlæg
    Offline

    Hvilket er bedst til Might & Magic VI: The Mandate of Heaven?

    #40
    wOOOOt
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 247 Indlæg
    Offline

    Hvilket er bedst til Might & Magic VI: The Mandate of Heaven?

    Du troede lige du skulle trolle lidt, men du vidste nok ikke at der er en retro game emulator,
    hvor du kan spille gamle spil i VR

    #41
    Martin78
    Rusher
    • 40 Indlæg
    Offline

    Er der noget nyt man skal have i kikkerten her i februar 2023? Jeg sparer sammen til et VR headset og havde egentlig hp g2 reverb i kikkerten, da jeg tænker det mest er til Racing og flight sim. Men nogen snakker om at HP er ved at trække sig fra markedet?

    What to do?

    Er det noget helt andet man skal gå efter/vente på?

    #42
    StultusX2
    Rusher
    • 2011 Indlæg
    Offline

    Vent med VR til slut 2023

    Modtaget

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    #43
    wOOOOt
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 247 Indlæg
    Offline

    #42

    SadlyitsBradly er den youtuber, der finder mest info/leaks osv. Og han har postet at HP trækker sig fra VR.
    HP Reverb2 er stadig et rigtig godt Sim headset (siger youtuberne) – og hvis de trækker sig, så kan du være heldig at finde et billigt headset.

    Mht til hvad “vi” venter på.
    Jeg venter selv på det det næste og bedste indenfor PC-VR.
    Og det er sgu svært at spå..

    Apple kommer med noget. – Men hvornår? folk gætter på det bliver meget dyrt.

    Valve – der venter man på Indeks2 – men vi ved INTET. Bradly har mange leaks om at der udvikles nyt. Men der er radiotavshed fra Valve. – Men de er 100% den eneste jeg sætter preorder på, når de kommer med noget.

    Hvis du vil Simme, og du har en power PC gerne med 4090 kort i, så er Pico4 et godt bud, da man med en power pc kan køre det wireless over steam. Kræver bare den vilde pc at trække løsningen trådløst.

    PSVR2 kommer her i feb. Og previews lyder ret positive, som at det er den nye VR markeds standard.
    Jeg er dog ikke til konsoller.

    Og så er der jokeren – the dark horse…
    Pimax har deres Crystal på vej, faktisk burde de release nu.
    Og live meldinger fra messer og testers siger at den er overraskende god.
    Men der var stadig issues der skulle fikses.
    Så jeg venter på de releaser, og der kommer rigtige reviews. Men der er en chance for at Pimax Crystal bliver 2023’s stærkeste VR til PC.
    Pimax er kinesisk og har historik med svingende kvalitet og dårlig customer service.
    Men de indrømmer også at det er noget de arbejder meget på at forbedre.
    Så hvis de lykkes med Crystal, så tror jeg sgu jeg hopper på der.

    Der er også andre mærker og modeller. HTC er ude med et nyt – en konkurrent til Metas nye Quest-Pro.
    Og den QuestPro er lige faldet fra 1500$ til 1100$ 2 måneder efter release – så hvorfor det?..

    Jeg ville vente lige nu. Se reviews af Crystal. Kryds fingre for at vi får nyt info om Apple og Valve asap.

    #44
    wOOOOt
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 247 Indlæg
    Offline

    Obs, fandt lige ud af at prisfaldet på Quest Pro er midlertidigt, så jeg ved ikke om det stadig er der.
    Som om Meta lige tester om de skal sætte ned permanent eller ej?

    #45
    Martin78
    Rusher
    • 40 Indlæg
    Offline

    #43

    Tak for super info. Det er lidt svært, når man skal prøve at “slå døren ind” til denne nye verden.

    #46
    Ghidora
    Rusher
    • 1224 Indlæg
    Offline

    GT7 på PSVR2 lyder til at være pisse nice!

    Håber der kommer flere spil, hvor hele spillet kan spilles i VR, der var for mange småspil på PSVR efter min mening.

    GL & HF

    #47
    wOOOOt
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 247 Indlæg
    Offline

    Nyt VR headset kommer helt uventet.
    “Bigscreens Beyond”
    Det kan pre-orders nu.

    Det har klart nogle fordele, men også ulemper.
    Det er et no-go for mig, 90 graders FOV er for småt.
    Men ikke alle synes det.

    #48
    Martin78
    Rusher
    • 40 Indlæg
    Offline

    Nyt VR headset kommer helt uventet.

    “Bigscreens Beyond”

    Det kan pre-orders nu.

    Det har klart nogle fordele, men også ulemper.

    Det er et no-go for mig, 90 graders FOV er for småt.

    Men ikke alle synes det.

    Hvad skal man så købe ud over headsettet for at det virker. Er det kun de der base stations fra valve?

    #49
    Festival_H
    Rusher
    • 832 Indlæg
    Offline

    #48 Og kontrollers. Og en VR Computer hvis man ikke har sådan en allerede.

    #50
    wOOOOt
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 247 Indlæg
    Offline

    Ja som #49 siger, så kommer den der Beyond fra Bigscreen uden noget.
    Du skal skaffe controllers og Steam Base Stations. + Lyd, et trådløst headset vil nok være bedst.
    Medmindre man køber Beyonds ekstra headstrap der har lyd.

    Fordi den er så god på comfort, så er det helt sikkert et interessant headset.
    Men 90 graders FOV gør den uinteressant for mig! – Det er smag og behag.
    Men jeg gik fra Vive med 105 FOV til Indeks som har ca. 115 Fov. – Det var lækkert at få større FOV.
    Jeg har prøvet Quest2, og den er vist 100? og føltes som den gamle Vive.
    At gå ned i FOV er jeg sgu ikke fan af.

    Men hvad er vigtigst for den enkelte bruger?
    Det lader jo ikke til at nogen VR udviklere kan levere ALT det Bedste.
    Hvert VR headset har styrker men også svagheder.
    Og hvad der er vigtigst for den enkelte varierer. Nogen rater FOV over comfort, andre rater Skræmopløsning over Framerate.

    Min egen prioritering er ca.

    Top prioritet = lige vigtigt:
    God komfort, 100% Tracking, 120+ FOV (helst 140+), Nye lenses, 90-144FPS, og høj opløsning.
    0 Lensflare (største minus ved Indeks) – og 0 ghosting.

    Men sekundært så skal der være:
    PC VR skal helst være primær VR kilde for mig. Vil gerne undvære standalone muligheder.
    Lyd – Indeks har super lyd, og det bør der bare være i et headset til 1000$+
    Controllers skal der være, og de skal være gode. Indeks er super, men jeg kan leve med noget mindre.
    Mindre formfaktor vil veje en del for mig. Derfor er den nye Beyond ret cool! Men den failer på FOV.
    Foeviated Rendering – bør der være, det er kommende standard, at den tracker der hvor du ser.

    Tertiært, nice to have.
    Wireless vil være dejligt, men jeg kan godt overleve kabel i 1 generation endnu.
    Auto IPD justering vil være nice, men optional. Men der SKAL være min. IPD justerings mulighed.
    Ventilation – savner jeg lidt i Indeksen, men man overlever uden.
    Mikrofon bør der jo være, men jeg overlever uden
    Oled panel vil være nice, men ikke en gamechanger.

    Og så øvrigt – nice to have, men ikke vigtigt for mig:
    Hand tracking – jeg foretrækker controllers.
    Pass through camera – Meh, jeg kan godt løfte og kigge.
    Optic Diopter, brillelinse styrke justering. – Behøver det ikke.
    Standalone – jeg foretrækker PC VR. Men jeg er ok med en standalone, som kan sættes til PC.

    Så hvis man kigger på VR reviews, og rater hvert område 1-5, så får man nogle interessante resultater.
    Det må blive en anden post en dag jeg har tid. :p

    #51
    aff3
    Rusher
    • 165 Indlæg
    Offline

    Embargoen er lige blevet ophævet for PSVR2, så der begynder at dryppe reviews ind nu.

    #52
    Festival_H
    Rusher
    • 832 Indlæg
    Offline

    #50 Bigscreen lover 90 graders FOV, men de som har prøvet det føler (og måler) at det er mere, men det kan sikkert være noget der variere fra brugere til bruger alt efter hvordan den der custom faceplate blir udformet. Thrillseeker oplevede mere end 90 i hvert fald.

    Det lyder altså bare ULTRA comfy med sådan et lille let headset. Jeg er bare blevet alt for forvent med wireless VR så må leve med Q2 vægten lidt endnu. Jeg har batteri bag på hovedet til at balancere vægten på fronten, så det hjælper lidt, men jeg føler det desideret ubehageligt hvis jeg tilfældigvis tager det batteri af og bruger den uden. Jeg får nærmest smerter i nakke og baghoved med det samme. En jævn balance betyder åbenbart meget for mit VR comfort barometer.

    #53
    wOOOOt
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 247 Indlæg
    Offline

    #52 helt enig.
    Den ser lille og lækker ud.
    Jeg elsker min Valve Indeks, men efter 30-60 min. trænger jeg til at hvile ansigtet.
    Så komfort er også en af mine første-prioriteter.

    Man sidder bare og håber, der må sgu da komme 1 leverandør, som samler det bedste fra alle.
    Pimax Crystal ligner en 2023 vinder på mange områder lige nu. Pånær den er kæmpe stor.

    Men Bigscreens 90 FOV skræmmer mig. Selv 100 er sgu for lidt.
    Jeg havde 100-110’ish i HTV Vive, og har 110-120’ish i Indeks. Og de 10 ekstra var en stor forskel.
    Så no way, jeg går ned i FOV. Desværre, for resten af Bigscreen er sgu win win med komforten.
    Men for folk som er vant til en lille FOV fra Q2, der er det nok en upgrade på alle fronter.
    – dog er den stadig dyr, for du mangler lyd, du mangler controllers og bases. Så det er + 300$

    Kom nu Valve, pls. kom med Indeks2..
    Indeks1 var alt det bedste fra VR markedet da den kom for 3 år siden.
    Jeg håber en Indeks2 kunne blive det samme.

Viser 23 svar - 31 til 53 (af 53 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...