Forside Fora Politik/Samfund Ukraine 2022+ ?

• Dette emne har 963 svar og 59 stemmer, og blev senest opdateret for 3 uger, 1 dag siden af Cancerman.
Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
    StultusX2
    Rusher
    • E-peen: 2,043

Tid til noget langt mere interessant end vira.

Jeg er ikke HOK! Jeg er ikke Trine B. MEN, jeg er sgu spĂŠndt!

What say ye. Rushers..var Krim 2014 nok for Đ ĐŸĐŽĐžĐœĐ°-ĐŒĐ°Ń‚ŃŒ?

..eller er; gasledning ≄ EU?

• Dette emne blev ĂŠndret 3 Ă„r, 6 mĂ„neder siden af StultusX2.
Viser 30 svar - 271 til 300 (af 964 i alt)
  • Forfatter
    Svar
    SealDK
    Rusher
    • E-peen: 233

#270 Enig, men der er heller ingen der siger at nĂŠste land stĂ„r for skud 2 uger efter – Den “millitĂŠre special operation”, som Putin kalder sin invasion af Ukraine, kom ogsĂ„ “fĂžrst” 8 Ă„r efter Krim.

Deres invasion glider ikke ligefrem som forventet – sĂ„ der vil ogsĂ„ skulle tages en hel del lessons learned fra Ukraine.

Rusland har helt sikkert genopbygget deres materiel og fysiske formĂ„en mhp. militĂŠret, de er utroligt meget skarpere i dag end som for 10-15 Ă„r siden (jeg har stor respekt for den del) – men de er ikke helt i mĂ„l endnu ift. den modernisering af militĂŠret de har haft gang i.

SealDK
    Rusher

#270 IĂžvrigt:

Hvis man nu forestiller sig Putin havde taget Ukraine ud pĂ„ 48-72 timer (landet enten havde kapituleret, eller gĂ„et med til forhandlinger) – SĂ„ kunne det nĂŠste trin af raketten/mulige scenario for Putins ambitioner, have vĂŠre meget tĂŠttere pĂ„.

Og hvad Moldova angĂ„r, sĂ„ kan Transnistrien du omtaler netop bruges til at tage Moldova, ligesom Krim og Donbas regionen ift. nu hele Ukraine – SĂ„ det er da nĂŠrtliggende at tĂŠnke den tanke.

Ruslands grĂŠnse/buffer mod vest flyttes bĂ„de med Ukraine og eks. Moldova – sĂ„ ud fra et militĂŠrt synspunkt ogsĂ„ godt for Putin.

Emilsa
    Rusher
    • E-peen: 1,409

Deres invasion glider ikke ligefrem som forventet – sĂ„ der vil ogsĂ„ skulle tages en hel del lessons learned fra Ukraine.

Vores amerikanske veteran dude her mener det gĂ„r ret tĂŠt pĂ„ ligefrem som forventet, men ikke helt – ifht deres doktriner. Jeg har lige downloadet den analyse af russisk militĂŠr doktrin an referer til – mĂ„ske lĂŠser jeg den i weekenden. Jeg synes at have samlet flere kommentarer op de seneste par dage, om at vesten fejlvurderer russernes situation.

SĂ„dan pĂ„ det helt overordnende plan strategiske, sĂ„ har jeg lidt en fornemmelse der siger mig at det som det russiske regime har gang i, er at delinke Rusland og dets indflydelsessfĂŠre fra den vestlige verdens Ăžkonomi (der i hĂžj grad graviterer omkring financielle institutioner USA kontrollerer) og orientere sig mere mod Ăžst. De vil fokusere pĂ„ bilaterale handelsaftaler frem for det “frie marked”. Det ser ud til at Kina ihvertfald godt vidste lang tid pĂ„ forhĂ„nd at Rusland ville angribe. Rusland ville forholdsvist nemt kunne bilateralt samhandle med; Kina, Nord Korea, Indien, Pakistan, Serbien, Iran, Syrien, Cuba, Venezuela, Hviderusland, Brazilien (ser det ud til), og en lĂŠngere rĂŠkke Afrikanske stater som Rusland har opbygget gode relationer til, ved at hjĂŠlpe dem med deres “skikkerheds udfordringer”.

Mikaa
    Rusher
    • E-peen: 130

Er der andre der fĂ„r associationer til ‘1984’? War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength..

Hvordan afsĂŠtter man Putin? Er der nogen realistiske muligheder?

Emilsa
    Rusher

Ruslands grĂŠnse/buffer mod vest flyttes bĂ„de med Ukraine og eks. Moldova – sĂ„ ud fra et militĂŠrt synspunkt ogsĂ„ godt for Putin.

Jeg tror ikke bufferen betyder sĂ„ meget som den bliver gjort til – den gensidige trussel om total udslettelse er rimelig meget buffer i sig selv. Jeg tror befolkningen er et mĂ„l i sig selv, regimet vil gerne have en stĂžrre befolkning at rĂ„de over, sĂ„ de snupper sgu lige dem de allerede anser som en slags russere. De forlader den vestlige verdens Ăžkonomi, smĂŠkker med dĂžrene og kidnapper ukrainerne pĂ„ vej ud.

VxChemical
    Rusher
    • E-peen: 410

Den er en tÄbelig plan der er dÞmt til at gÄ galt.

Kan vÊre han fÄr et Ärti fÞr det kollapser igen.

Folket kan se friheden pÄ den anden side af muren.

Putin er en grÄdig klap hat.

RetardedWookie
    Rusher
    • E-peen: 257

Bliver nok desvÊrre svÊrt. 50% af russerne fÄr vist udelukkende deres nyheder fra statsejede medier, der er ren propaganda.

Af de resterende 50% er mange nok bange for at ytre sig af frygt for repressalier. Det er virkelig uhyggeligt, det her.

Jeg har aldrig brudt mig om Putin – lige nu kan ord ikke rigtig beskrive hvad jeg synes om ham.

Emilsa
    Rusher

Folket kan se friheden pÄ den anden side af muren.

Kan de nĂždvendigvis det, prĂžv at se pĂ„ Kina…. Der skal bare vĂŠre et flertal der er /care ifht. friheden og en stor dosis nationalisme er en god medicin mod at folk tĂŠnker “grĂŠsset er grĂžnnere pĂ„ den anden side”

Dit argument afhÊnger ogsÄ meget af at vesten ikke tager en autokratisk drejning. Europa gÄr mÄske ikke sÄ meget, men der er et rimelig stÊrkt pull over i USA in en autoritÊr populistisk retning. Alene den militarisering vi kommer til at gennemgÄ nu, kan vise sig at vÊre rimelig giftig for demokratierne.

VampiricEye
    Rusher
    • E-peen: 4,038

Enig, men der er heller ingen der siger at nĂŠste land stĂ„r for skud 2 uger efter – Den “millitĂŠre special operation”, som Putin kalder sin invasion af Ukraine, kom ogsĂ„ “fĂžrst” 8 Ă„r efter Krim.

Putin bliver 70 i Är, sÄ tiden er ikke pÄ hans side. SÄ lidt travlt har han nok, men lige nu ved vi vel ikke rigtigt, hvad hans endgame er.

VxChemical
    Rusher
    • E-peen: 410

Jeg tror du undervurderer vesten og USA og overvurderer Putin.

“Kina, Nord Korea, Indien, Pakistan, Serbien, Iran, Syrien, Cuba, Venezuela, Hviderusland, Brazilien (ser det ud til), og en lĂŠngere rĂŠkke Afrikanske stater”

Kina kan bekymre, men Kina ved de har brug for vesten for at holde sig kÞrende, ligesom vi har brug for Kina. StÄr valget mellem 160mil Russere eller vesten, sÄ vÊlger Kina vesten.

Serbien forsĂžger at tilnĂŠrme sig EU.

Oh well vi for se.

Heldigvis er Putin en Êldre herre, men kan kan selfÞlgelig godt have 20 Är mere i sig.

Kraben
    Rusher
    • E-peen: 121

Er jeg ene om at fÞle afmagt og uro for tiden? Jeg har svÊrt ved at fokusere pÄ mit arbejde. Jeg stressfrÄder alt muligt crap. Jeg kan ikke glemme en artikel fra CNN, som jeg lÊste i forgÄrs, hvor en eller anden analytiker beskrev, at et muligt udfald af konflikten kunne vÊre, at Putin smed en atombombe over havet et sted mellem U.K. og Danmark. Det har fucking naget mig lige siden. Jeg aner ikke, hvorfor vedkommende skrev lige prÊcis dét. Hvor det kommer fra. Det gjorde lige hele situationen lidt mere virkelig og skrÊmmende. Det irriterer mig, at jeg lader mig gÄ sÄ meget pÄ af det, men det er satme svÊrt at lade vÊre. Jeg forsÞger at holde min opsÞgen af nyheder til et minimum.

Hvad tĂŠnker I? Og hvordan tackler I det?

Du er ikke alene. Jeg er sgu ogsÄ pÄvirket af det her lort.. Mere end noget tidspunkt under covid-19. Hjalp sÄ heller ikke pÄ det, at i samme dÞgn som krigen brÞd ud dÞde min morfar og min svigerfar fik konstateret galoperende tyktarmskrÊft :/

Cancerman
    Head Rusher
    • E-peen: 3,855

#274 Som #277 skriver sÄ er problemet, at Putins propaganda maskine kÞrer pÄ fuld blus.

De er netop nu ved at vedtage en lov, der kan sende folk i fĂŠngsel i 15 Ă„r hvis de omtaler krigen som “krig” og ikke en militĂŠr operation.

Den eneste mÄde Putin bliver afsat pÄ er, hvis folket gÄr imod ham. Men det er ikke noget der sker fra den ene dag til den anden.

Mange tro pÄ hvad de hÞrer fra ham og fÄr ikke andre nyheder end de misvisende statskontrollerede nyheder.

Der er ingen eksterne der kan blande sig i hans afsÊttelse direkte. Hvis nogen forsÞger at tage livet af ham, sÄ starter 3. Verdenskrig. Det skal komme indefra.

SealDK
    Rusher

Putins Invasion:
    Med al respekt for diverse YouTubers, hÊlder jeg dog stadigt mere til adskillige forsvars/militÊre analytikeres vurdering at Putins invasion netop ikke forlÞber som forventet af forskellige Ärsager.

Putin kigger mod Ăžst/Handelsmarked
    Det tror jeg helt sikkert du har ret i – Allerede nu er Ruslands handel med Ăžsten (over 50%), stĂžrre end som med vesten.

OgsÄ derfor jeg ikke tror at Putin har respekt for sanktioner (Putin er forberedet pÄ vestens scenarier ift. sanktioner). SÄ de vil klart forstÊrke mod Þst, er jo ligesom ogsÄ den givet option de har nÄr vest lukker i.

Geografisk “buffer” for Putin
    Total udslettelse og udvidelse af Ruslands landomrÄder, ser jeg som 2 forskellige ting
    Putin (mini hitler), savner det tidligere Sojvetunionens storhedsstid, dette bÄde geografisk og politisk pÄ verdensplan.

Det land han kan fĂ„ tilbage til Rusland, det tror jeg Putin gerne ville have (Ligesom Krim vĂŠgter han hele tiden muligheden for at “rage noget til sig” versus Vesten’s modspil, og indtil videre har han “handlet land” for sanktioner)

Putins konkrete udmeldinger (inkl. Putins propaganda i Rusland ala Hitler) ift. at han mener NATO truer Rusland, og at vesten er rykket tĂŠttere pĂ„ hans grĂŠnser (vesten stĂ„r i hans baghave), understĂžtter ogsĂ„ det at udvide bufferen med konkret land – konkret land vil netop skabe den afstand, som han er utilfreds er blevet indskrĂŠnket.

• Dette svar blev ĂŠndret 3 Ă„r, 4 mĂ„neder siden af SealDK.
    SealDK
    Rusher

#281 Kraben, GÞr mig ondt med din morfar, kondolerer! HÄber din svigerfar fÄr den bedste behandling.

TormDK
    Rusher
    • E-peen: 443

#279 Med lidt hurtig russisk doping, har han nemt 20 Är endnu.

StultusX2
    Rusher
    #0 TrÄdstarter

#234 +1 for den. Havde helt glemt FREMTIDEN og det/den med (drikke/fersk)vand!!? ..Kan ende langt mere grimt… 🙁

#285 ..mon ikke han har fÄet en notits eller 2 mere i historien, nu?

• Dette svar blev ĂŠndret 3 Ă„r, 4 mĂ„neder siden af StultusX2.
    Schalde
    Rusher
    • E-peen: 963

Lad os prĂžve at se lidt frem.

Ukraine bliver overtaget af Rusland, zelenski fanget/drĂŠbt

Hvad er vesten og NATO’s reaktion. Vi holder sanktioner fast, holder Rusland ude og sĂ„ bliver det hverdag igen??

Et helt land kommer under Ruslands magt igen men hvordan vil Ruslands udelukkelse pÄvirke fremtiden For dem.

Jeg forstÄr vi ikke vil starte en krig ved at rykke vestlige Trooper ind og hjÊlpe, men hvad hvis han rykker mod nord bagefter mod Finland og Sverige?

Putin er ikke dum, men det betyder ikke man ikke kan have storheds vanvid og isĂŠr efter Ukraine invasionen der lykkes.

SturmWolfDK
    Rusher
    • E-peen: 562

Russiske metalarbejdere strejker. De har ikke fÄet lÞn: https://twitter.com/sotiridi/status/1500106211013836800?s=20&t=NxiMIZ8S3zxPeAIFcH7EmQ

Jeppe
    Rusher
    • E-peen: 366

Tror I der kommer en no-fly zone over Ukraine?

Personligt er jeg i tvivl, men jeg hĂŠlder nok mest til et ja (pĂ„ sigt – mindst 2 uger ude i tiden).

Jeg tror Rusland kommer under sÄ stort et pres, bÄde militÊrt i Ukraine og internt hjemme i Rusland pÄ grund af sanktioner der fÞrer til civilt opgÞr, at de ender med at ty til ekstreme metoder i Ukraine. Dét tror jeg kan fÞre til at andre lande bliver nÞdt til at bryde ind. Putins storhedsvanvid kommer alligevel nÊppe til at stoppe med Ukraine, sÄ hvis der skal tages et opgÞr med ham er det bedre at gÞre det nu end senere.

Et andet aspekt som jeg synes bliver lidt negligeret er den forskel pÄ motivationen jeg tror der mÄ vÊre mellem ukrainske og russiske tropper. De russiske tropper bliver bedt om at invadere et land uden konkret forklaring. Samtidigt oplever de at alle vestlige medier rapporterer helt andre historier end hvad de bliver fortalt fra eget bagland.

De ukrainske tropper kÊmper for at forsvare deres eget land, familier og historier. Det mÄ alt andet lige gÞre en mere motiveret for kamp.

Dertil kommer viljen blandt befolkningen til at kÊmpe og stÄ imod nÄr deres land bliver invaderet.

Cancerman
    Head Rusher

#290 Tror ikke der kommer en no-fly zone. NATO vil ikke blande sig sÄ meget.

Jeg ser kun 2 udfald: Putin vinder – dvs han fortsĂŠtter indtil Ukraine er reduceret til ingenting.
    Eller nogen nosser sig sammen og tager livet af ham/arresterer ham.

SturmWolfDK
    Rusher
    • E-peen: 562

Det gĂžr der 100% ikke.

Putin har desuden ogsÄ meldt ud i dag, at han vil anse det som en krigserklÊring.

StultusX2
    Rusher
    #0 TrÄdstarter

#290 Fair nok. Men selv JEG har 3+ scenarier udover dine 2. Det der med sort/hvid vinklen – er altsĂ„ ikke nok her, heller!
    Beklager…Kom frisk Rusher wrath?

Mht. NO-FLY zone Ukraine:

Hvis ukrainere kan gĂžre dette! Kan russere gĂžre det samme mod NATO-HW! Hvis der er nogen, der ser DET som vĂŠrende af det gode! SĂ„ kom med nogle argumenter.

• Dette svar blev ĂŠndret 3 Ă„r, 3 mĂ„neder siden af StultusX2.
    • Dette svar blev ĂŠndret 3 Ă„r, 3 mĂ„neder siden af StultusX2. Årsag: Suk kan ikke engang stave til argument - Konfliktsky?
    NightBreaker
    Moderator
    • E-peen: 1,658

Flere droner tak. SĂ„ bliver det svĂŠrt for Putin.

StultusX2
    Rusher
    #0 TrÄdstarter

Flere droner tak. SĂ„ bliver det svĂŠrt for Putin.

? Som i: GO FLY hvis ukrainsk? Hvordan i al verden vil du hÄndhÊve det?

Cancerman
    Head Rusher

Beklager
Kom frisk Rusher wrath?

Kan du ikke snart droppe dine evige hentydninger til, at jeg eller andre skulle vĂŠre efter dig konstant?

Edit: Undskyld @StultusX2 jeg léste din kommentar helt skévt. Jeg giver en kvajebajer 😉

Birdm
    Rusher
    • E-peen: 190

Droner er ellers en god ide, de kunne nok neutralisere noget af artilleriet, som ligner er dem de bruger nu primÊrt til at smadre modstand pÄ afstand, men de skifter sÄ nok bare til hÞjtgÄende fly, der er nogenlunde immune for stingers m.m.

SÄ kunne man mÄske give patriot missiler, men hvem skulle betjene det, og hvordan skulle det sikres mod angreb

Udover det, sÄ har jeg pÄ fornemmelsen at hvis Ukraine pÄ magisk vis skulle slÄ dem tilbage eller ydmyge russerne, sÄ kommer det til at gÄ ud over nogen

Samtidigt er problemet med at lade sin politik styre af angst for atomkrig, er jo at man bliver handlingslammet
    SĂ„ det er svĂŠrt at vĂŠre politiker i vesten i disse dage, er glad for jeg ikke skal trĂŠffe beslutningerne

Lige for at fĂ„ humĂžret lidt op, kan jeg anbefale det her afsnit fra glimrende serie, om MAD-faktoren i den kolde krig (den fĂžrste) 😀
    https://www.youtube.com/watch?v=MV8MdlxtqaU

Cancerman
    Head Rusher

Samtidigt er problemet med at lade sin politik styre af angst for atomkrig, er jo at man bliver handlingslammet
    SĂ„ det er svĂŠrt at vĂŠre politiker i vesten i disse dage, er glad for jeg ikke skal trĂŠffe beslutningerne

PrĂŠcis. NATO er sat skatmat. De kan intet gĂžre uden, at risikere WW3 og dermed nukes.

Putin kan gÞre som det passer ham. Ingen tÞr hjÊlpe Ukraine militÊrt. Jeg tror nÊsten, at han kan slippe afsted med Thermobaric og eller nukes uden, at NATO gÄr ind.

Cancerman
    Head Rusher

#292 Naturligvis er der andre nuancer.
    Men hvis du spÞrger mig, sÄ er det de to mest sandsynlige udfald.

Putin stopper ikke. Han bliver ved med at sende folk i dÞden indtil han har sejret. Og hvis fodtusser ikke er nok, sÄ ruller han enten Thermobaric eller nukes frem.

Jeg hÄber jeg tager fejl, men jeg tror ikke pÄ, at han stopper fÞr han har taget hele Ukraine (eller han er dÞd/afsat)

SealDK
    Rusher

Putin med ansatte fra russisk flyselskab Aeroflot:

https://www.bt.dk/udland/dansk-ekspert-om-putin-udmeldinger-det-er-reelt-en-trussel-om-at-bruge-atomvaaben

– Damn han sidder tĂŠt der / “static show” 🙂 – Fin og “belejlig opstilling” nu hvor vi har set ham holde ekstrem afstand 🙂
    – Gad vide om de har vĂŠret spĂŠrret inde i 2 uger + Corona testet hver dag ? 🙂
    – Ved 00:38 ser hende nr 3 til venstre for Putin, lidt beklemt ud
    – Ud fra krops sprog kunne jeg da godt tillade mig at tĂŠnke hun ikke er 100% Putin lover 🙂

– Sanktionerne begynder at virke for den enkelte russer, en hel del skal nok (pga propaganda) se vesten som den store onde
    – Russernes penge og opsparing bliver mindre vĂŠrd, og de er nu vĂ„gnet op til et mindre chok ift. realiteterne
    – Putin betragter sanktioner som en evt. krigserklĂŠring (hvis de strammes yderligt)

Cancerman
    Head Rusher

#299 Selv hvis den almindelige russer ikke er pÄ Putins side, sÄ kan han sagtens holde dem nede i lang tid. Bare se pÄ NK og hvordan befolkningen holdes nede der.

Viser 30 svar - 271 til 300 (af 964 i alt)
  • Du skal vĂŠre logget ind som bruger for at kunne svare...