Forside Fora Spil Brætspil/Rollespil D&D 5e DM tips

  • Dette emne har 32 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 1 uge, 2 dage siden af wOOOOt.
Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    zyDocx
    Rusher
    Offline

    Efter at jeg så den anden tråd om en D&D film, tænkte jeg på at der måske er nogle af jer som nørder D&D pen&paper.

    Efter at jeg har rodet med D&D i arbejdsregi (både som spiller og DM (starter set + Stranger Things starter set) og synes at det har været ret fedt, er jeg også begyndt at interessere mig for det privat. I den forbindelse er jeg sammen men nogle gode venner startet op med denne hobby. Jeg endte med at trække DM rollen, så derfor forsøger jeg at tilegne mig skills ift. at kunne give spillerne så god en oplevelse som mulig.

    Jeg er fortsat ret noob ift. alle regler, hvornår der skal laves check osv. Ligeledes har jeg meget at lære ift. den generelle Lore, guder, relationer, geografi osv.

    Jeg tænker at disse ting kommer stille og roligt hen ad vejen, både ingame men også efterhånden som jeg læser op på de eventyr som jeg hiver spillerne igennem.

    Jeg påtænker at fokus i starten vil være at arbejde med at min evne til at fortælle en spændende historie hvor spillerne kan leve sig ind i beskrivelsen har ret høj prioritet. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål som i måske kan hjælpe med, hvis nogle af jer selv roder med den slags?

    Anvender i baggrundsmusik/soundtrack, som hjælper med at underbygge stemningen i forskellige omgivelser? Hvis ja, har i så kendskab til en godt playlist/ værktøj til dette?

    Gør i som DM brug af illustrationer/ billeder når i skildrer nye lokationer, eller finder i på beskrivelsen on the fly? Hvis i bruger illustration, ligger de så tilgængelige ift. de officielle eventyr? Hvis i finder på det, har i så en bestemt huskeliste som i anvender (fx vejrforhold, sanser (høre, syn, føle, dufte, …) association, …?

    I arbejdsregi oplever jeg at spillegruppen ikke altid består af de samme spillere. Har i forslag til håndtering af et eventyr, hvor folk udebliver fra tid til anden og gerne skal inkluderes når de er retur?

    Jeg har set noget Dungeon Dudes på YT, hvor jeg oplever at de er ret gode til at komme med tips og tricks. Har i nogle forslag til must-watch videoer (som primært henvender sig til nye DMs?

    Det kan være at der kommer flere spørgsmål

    God lørdag til jer!

    http://konsolting.blogspot.com/

Viser 30 svar - 1 til 30 (af 31 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    Deadlights
    Rusher
    • 789 Indlæg
    Offline

    Den vigtigste regel er du aldrig må dræbe dine spillere. Det kan give dig store problemer i forhold til loven.

    Nøjes altid med at dræbe deres characters.

    #2
    pimpmetus
    Rusher
    • 3 Indlæg
    Offline

    Lidt svar på dine spørgsmål fra en der har spillet pen and paper i 20+ år, og været DM i ca. 15 år.

    Jeg bruger tit baggrundsmusik fra youtube, der er en masse playlister og ambient music. Jeg passer selv på med at bruge for kendte soundtracks, da spillerne vil ryge out of character hvis de tænker på ringenes herre, gladiator osv. Jeg har lavet et dokument med links til forskellige stemninger, det virker meget godt synes jeg. Så er der et par lange numre til kamp, dyster stemning, kro støj, osv. Jeg har også brugt: https://asoftmurmur.com/ en gang imellem.

    Angående illustrationer og billeder, bruger jeg selv maps, portrætter af vigtige npc’er, og artwork af slotte/borge/skibe/you name it. Jeg beskriver dog som regel stemningen og hvad de ser, inden jeg viser et billede. Jeg laver mine egne kampagner/one shots og det er noget tid siden jeg har spillet med D&D systemet, så ved ikke noget om officielle billeder, der er vel nogle i kampagne bøgerne?

    Da jeg nærmest altid har lavet mine kampagner selv, har meget været on the fly ift. stemninger og beskrivelser. Jeg synes det er vigtigt at beskrive, men jeg fandt ud af at mine spillere hurtigt kedede sig hvis det blev for detaljeret/langt. Bliver det for kort en beskrivelse, kan mine spillere have svært ved at sætte sig ordentlig ind i situationen. Så det er en balance.

    Hvis du har skiftende spillere, synes jeg, at det er vigtigt at der er mindst en spiller fra sidste session, så de ved hvad de skal (denne spiller kan fortælle hvad der skete sidst mm). Ellers kan det være en god idé at køre oneshots, men her er D&D nok bare ikke optimalt, tænker jeg.

    #3
    Parus
    Rusher
    • 72 Indlæg
    Offline

    Jeg har ingen spilerfaring, men har efterhånden hørt og set 200 timers podcasts med Stemmernes Tårn.

    Han har været i samme situation som dig i forhold til at mangle spillere og derfor begynder han at lave mindre eventyr i forskellige konstalationer, der alle tager udgangspunkt fra “Hullet” lyder det til.

    Og hvordan får man arbejde med D&D?

    #4
    zyDocx
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 183 Indlæg
    Offline

    #1 Det må jeg huske. Fint at du lige minder mig om det, inden det gik galt

    #2 Det lyder godt med en YT liste og et dokument til at holde styr på hvad der passer til hvilke situationer. Godt råd vedr at undlade at bruge for kendt musik, det giver god mening.

    Ift. Illustrationer tænkte jeg mere på billeder som du som DM selv anvender for at beskrive en bygning, landskab, m.m., for at huske at komme hele vejen rundt. Nærmest som en visuel checkliste. Det er måske også noget som kommer med erfaring, at man som DM husker at beskrive alle relevante ting som spillerne ser, hører, sanser osv? Igen en glimrende pointe vedr. at det kan blive for detaljeret, hvor nogle så tabes i processen da det trækker ud.

    Ift. de spillere jeg spiller med i arbejdsregi er ustabilt fremmøde nærmest reglen frem for undtagelsen. Jeg må kigge nærmere på oneshots.

    Tak for dine råd!

    #3
    Jeg kender ikke til det podcast som du konkret omtaler. Har dog hørt en del Dødens Dør, som jeg synes virker ret godt. Med “hullet” skal det så forståes som en slags Nexus, hvorfra spillerne tager på dags eventyr?

    Ift. hvordan jeg arbejder med det, så hænger det sammen med at jeg arbejder som som socialpædagog, hvortil en stor del af vores tilbud omhandler gruppetilbud. I den forbindelse har jeg kunnet flette mine interesser med ind i det pædagogiske arbejde, hvortil jeg arbejder med både nørdede bræt/rollespil og esport på ugentlig basis

    http://konsolting.blogspot.com/

    #5
    wOOOOt
    Rusher
    • 165 Indlæg
    Offline

    Har forsøgt at svare 2 gange nu her i tråden, men mine svar kommer ikke op??
    Er der en @Admin der kan hjælpe?
    – Og hvorfor virker det nu? – er det mine poster der er for lange? lol..???

    Eller kan forummet ikke lide YT og andre links?

    • Dette svar blev ændret 2 uger, 6 dage siden af wOOOOt.
    • Dette svar blev ændret 2 uger, 6 dage siden af wOOOOt.
    #6
    wOOOOt
    Rusher
    • 165 Indlæg
    Offline

    Hvorfor kan jeg ikke poste et svar her i tråden med lidt links osv?
    Kort post som den her går jo ok?
    @admin ?

    #7
    VampiricEye
    Rusher
    • 2777 Indlæg
    Offline

    #6 Hvor mange links? Der er vist en grænse.

    Nintendo Influencer

    På dansk: https://www.youtube.com/channel/UC-6I6HgrpYjimEpvayLu3Vg

    På engelsk: https://www.youtube.com/channel/UCNNzj5gu0Iolj4vcNIp1IUA

    #8
    wOOOOt
    Rusher
    • 165 Indlæg
    Offline

    #7 5 tror jeg der var. Tak for info

    #9
    wOOOOt
    Rusher
    • 165 Indlæg
    Offline

    D&D 5e har jeg spillet meget de sidste 5 år, og DM’et i 4.
    Kører pt. som DM for 3 grupper hjemme hos mig, hvor vi spiller Curse of Strahd.

    Jeg bruger altid ambience lyd og musik.
    Har ofte 1-3 youtube faner åbne, og har mine playlister samlet derinde.
    Her er et par anbefalinger:
    https://www.youtube.com/c/MichaelGhelfiMusic
    Google tabletopaudio.com (forummet tillader ikke for mange links)
    Den bruger jeg meget – specielt oppe i højre hjørne, ”Sound Pad” så du kan sætte din egen stemning.

    Der er mange gode youtubere.
    Og man kan ikke snakke D&D på YT uden at nævne Critical Role. Man skal ikke se dem for reglerne, men for storytelling og roleplaying. Hvis det er nyt for dig, så start med deres 2. campaign ”The Mighty Nine”. der er 700+ timers underholdning, og det kan høres som podcast. https://www.youtube.com/watch?v=byva0hOj8CU&list=PL1tiwbzkOjQxD0jjAE7PsWoaCrs0EkBH2

    Jeg samler de officielle figurer i stor stil, så meget at jeg altid har dubletter til salg, hvis nogen mangler.
    Ligeledes, bruger vi digitale maps, på et TV som battlemap, så hvis man vil ha gode råd til det, så sig til.

    Hvis du er ny DM, så kør ”Lost Mines of Phandelver” – det er en god D&D intro.

    Andre YT kanaler:
    Matt Colville er en D&D rock-stjerne.. Man behøver ikke meget mere end ham.
    https://www.youtube.com/user/mcolville

    Ellers spørg =)

    #10
    Deadlights
    Rusher
    • 789 Indlæg
    Offline

    Den vigtigste Youtube-kanal for Dungeon Masters er Dungeon Craft.

    #11
    Paybacktime
    Rusher
    • 566 Indlæg
    Offline

    Jeg spillede Call of Cthulhu med en DM, som brugte dele af Quake 1 soundtracket når stemningen skulle være ekstra spooky Fungerede super godt. Elsker helt generelt det soundtrack.

    I ain't got time to bleed

    #12
    Parus
    Rusher
    • 72 Indlæg
    Offline

    #4 Nogen gange kan man blive positivt overrasket over hvad folk vil betale en for

    Ja, nemlig et udgangspunkt for dagseventyr, hvor det så for hver gang vil være nye hold. I praksis tror jeg et eventyr vil blive på 3-5 afsnit af en times længde i Stemmernes Tårn. Christian Fuhlendorf har været DM på både podcast og Zulu.

    #13
    Memorianx
    Rusher
    • 237 Indlæg
    Offline

    Angående udeblivende spillere er det nemmeste at ignorere det, eller der kommer lidt an på hvad du mener med udeblivende, hvis det handler om at en spiller ikke kan være med en egang eller to men vender tilbage igen senere så betragt hans karakter som en der bare følger stille og rolig med party ude at gøre eller sige noget har en en vigtig quest item så aflevere han den eller er det kritisk at han kaster teleport så gør han det men ellers ingen ting, de andre spillere kan altså kun trække på den manglede hvis det absolut nødvendigt eller når han så kommer tilbage spilles der videre som om intet var hændt
    Man kan også gå i den anden grøft og opfinde at den manglende spille laver et eller andet vigtigt som at fange sommerfugle men det bliver hurtigt nogen ingame bøvl at forklare hvorfor han pludselig er i kongens fangekælder sammen med resten af party når han vender tilbage næste spilgang

    *edit*

    Når det kommer til Lore vil alle lave fejl, men husk at når du spiller er det din verden, du må lave om på den lige så tosset du vil, kommer du til at sige at den i loren ellers naturelskende gud hader bøgetræer så lev med det, for i din verden har han altid hadet bøgetræer du kan evt finde en grund fx at hans top cleric udviklede allergi og kørte en kampange der ændrede kirkens og med tiden gudens syn på bøgertræer

    • Dette svar blev ændret 2 uger, 6 dage siden af Memorianx.
    #14
    Elleve
    Rusher
    • 83 Indlæg
    Offline

    Sound tracket til Bram Stokers Dracula er bare episk at spille pen & paper til.

    #15
    synchaoz
    Rusher
    • 35 Indlæg
    Offline

    Har DM’et D&D 3.5, 5e og World of Darkness samlet ca. 20 år. Mest irl P&P, men de senere år også online over Discord. Har altid kun gjort i hjemmelavede campaigns og 1-shots.

    De største åbenbaringer og det bedste råd jeg føler jeg kan give er disse:

    1.
    Lad være med at planlægge for meget (også kendt som railroading). I alle mine år er det den eneste konstant som aldrig har ændret sig; du kan ikke forudsige hvad dine spilere vil gøre, og de gør aldrig det du tror. Aldrig. Aldrig aldrig ALDRIG. Jeg skriver campaigns i korte stikord, og finder på resten imens vi spiller. Det er den bedste og eneste måde, der rigtig duer synes jeg. Jeg planlægger kun ganske få ting, og aldrig mere end max 2 sessioner forud.

    Når jeg ved at vi skal spille, så laver jeg en meget løs plan over vigtige events der KAN ske (igen, hvis du planægger at noget SKAL ske, så bliver du hurtigt klogere… ). Når sessionen er slut, har jeg altid en masse nye indtryk og events, som hjælper med til at forme forberedelsen til næste session. De eneste ting, jeg bruger reel planlægning på, er vigtige NPCs. Deres personlighed, stats, udstyr, baggrund, herkomst osv. Alt andet er bedst blot at have i flydende form, så de kan formes og justeres imens i spiller.

    Vores sjoveste og bedste minder er altid ting, som skete uden planlægning fra min side. Når hele gruppen er i fuld improvisations-mode, er alting bare sjovere og mere mindeværdigt.

    2.
    Det er ikke din historie.

    Uanset hvor fed en ide du har til en fantastisk kampagne, som du gerne vil tegne og fortælle – stop. Din opgave som DM er at hjælpe dine spillere fortælle deres historie. Strukturer dine eventyr og fortællinger på en sådan måde, at spillerne er med til at skrive og fortælle dem via deres handlinger.

    Don’t: “Spillerne skal redde en fanget prinsesse, og bagefter bekæmpe en angribende drage. Bagefter inviterer kongen dem til festmiddag hvor de hædres af hele kongeriget.” – dette er railroading.
    * Hvofor? Hvad er deres motivation? Skal de bare redde hende og slås med en drage fordi du gerne vil lave det encounter?
    * Hvorfor kommer dragen først efter spillerne har reddet prinsessen – hvad hvis de ikke gider? Hvad hvis det tager dem et halvt år inden de når frem?
    * Verden bør ikke gå i stå og vente på at spillerne tager bestemte handlinger. Det er ikke et computer spil.

    Do: “En lokal konges datter holdes fanget, og en drage truer hendes liv. En lukrativ dusør og hæder loves til de, som kan redde prinsessen og besejre dragen.”
    * Frivillig plot. Motivationen er i spillernes hænder. Det er nu deres historie, baseret på dit framework.
    * Plottet venter ikke på spillerne. Hvis de ikke redder hende i tide (eller slet ikke gider), angriber dragen og hun dør. Nu er der konsekvenser, som kan have indflydelse på den fortsatte historie.
    * Spillerne tager føring, og bestemmer hvordan encounteret udarter sig. Finder de dragen først, og dræber den før de har reddet prinsessen? Teamer de op med dragen og raider kongeriget? Stjæler de prinsessen og bliver nu jaget på flugt fra både en sur drage og et kongerige?

    Pas også, som nævnt, på med at gå for meget i detaljer. Det bliver hurtigt kedeligt for spillerne hele tiden at lytte. Jeg finder det bedre at være kort og konkret, og så kun gå i detaljer hvis spillerne selv spørger.

    #16
    pimpmetus
    Rusher
    • 3 Indlæg
    Offline

    #15 er ret enig i det du siger. Man kan dog sagtens planlægge hvad spillerne skal, det er dog vigtigt at de TROR, at det er dem der bestemmer hvad der skal ske. Mine spillere går 99% af tiden den vej jeg vil have dem, har dog haft flere forskellige grupper, hvor det har været problematisk at hive dem i den retning man vil have dem.

    Det er godt, hvis der er flere retninger, spillerne kan tage, og vejen til hvert mål er forgrenet. Man skal sørge for at gøre noget personligt ift. karaktererne eller love dem guld og skatte, eller noget andet der kan motivere dem.

    Men altså illusionen om, at spillerne selv tror de vælger, kan gøre at man sagtens kan planlægge, men jeg planlægger sjældent helt ned i detaljen.

    #17
    Deadlights
    Rusher
    • 789 Indlæg
    Offline

    Det er i sidste ende spillernes ansvar at lave karakterer som er eventyrere, interesserede i at tage på eventyr. Hvis de hellere vil sidde og kukkelure på kroen når de hører om prinsessens tilfangetagelse, er der nok tale om et større mismatch i forventninger til spillet. (Eller om der i det hele taget er interesse for at spille)

    Hvis man forbereder et typisk købt eventyr har man jo også allerede scenarier og beskrivelser af lokationer og indbyggere ved hånden. Det spændende er at se, hvordan spillerne vælger at tackle dem og hvad det betyder for resten af kampagnen. Det er en god ide forinden at høre spillerne, om de er interesserede i eventyret, så man ved man ikke forbereder forgæves, og så spillerne kan få lidt basisinformation at arbejde med, når de skal lave karakterer.

    Jeg har heldigvis ikke selv haft grupper, som ikke hurtigt identificerede plot hooks. Medmindre jeg ikke lavede dem åbenlyse nok. Så må man lige i tænkeboksen og finde på nogle bedre.

    #18
    Parus
    Rusher
    • 72 Indlæg
    Offline

    #4 Tak for anbefalingen sf Dødens Dør, jeg kan godt li det og er allerede i gang med afsnit 15.

    #19
    Memorianx
    Rusher
    • 237 Indlæg
    Offline

    #17 jeg giver altid spillerne en kort intro til start quest før de laver karaktere, noget der minder om i starter i fængslet (frit valg forfor fx forbryder, sneget sig ind mm.) og kommer til at deltage i en fangeflugt. Ikke noget hvor de får alle detaljer men nok til at lave en karakter der vil deltage i plottet og det gør dem også i stand til at lave en kakter der bliver mere central fx hvis de spørger indtil hvorfor den store fangeflugt sker

    #20
    SvenBent
    Rusher
    • 144 Indlæg
    Offline

    Aldrig sig nej. Forklar hvorfor noget er svaert i stedet for.

    #15
    Helt enig som DM/GM har jg tit fortalt min spiller at der er frit spil paa all hylder.
    jeg lever verdenen de kan tumle sig rund it men da kan goere som de vil de skal dog vaere opmaerksom paa at omevndt, saa forsvare jeg dem ikke imod konsevekvenser af deres handlinger.
    hvis de splitter op og er nu for svage eller ikke kan fortsaette er de op til dem at backtracke

    - Sven Bent

    #21
    wOOOOt
    Rusher
    • 165 Indlæg
    Offline

    #17+19

    Faktisk er noget af det vigtigste som DM og spillere, at forventnings afstemme i forhold til hinanden.
    Derfor bør man altid holde en session zero.
    En session før man starter spillet, hvor DM snakker overordnet hvad han tema han ligger op til.
    Her får spillerne lidt info om ikke kun tema, men også generel viden om verden, geografi, guder – ting som er alment kendt.
    Måske også en forsmag til noget af plottet. Er der lande i krig, har der været en katastrofe, er guderne gået amok osv.
    Og her plejer jeg som DM at give spillerne deres regler for char. creation.
    – er der racer eller classes som ikke er tilladt.
    – er der homebrew regler som afviger fra normalen.
    – hvad type fantasy snakker vi om – high/low, meget eller lidt magi – er verden ændret mht. til normalen?
    – og info om at – uanset hvad du har af baggrund, så skal din char have en årsag til at være taget til X by, eller være med på X skib, eller ville rejse mod X egn.
    De skal forberede en baggrund som inkluderer hvorfor de vælger at tage på eventyr, rejse, er på flugt, er på jagt, eller anden årsag til at de er hvor de er, og er på vej et sted hen.
    – og på session 0 kan man også ligge grundformen for char creation – rulle stats hvis man gør det osv.
    Man kan aftale at måske kender gruppen allerede hinanden, er venner, bekendte, familie eller bare fra samme by eller egn måske.
    – Jeg plejer også at udstikke en regel om at alle skal lave deres karakter, med et teamwork mindset.
    Men det er nok bare mig – Jeg gider ikke en gruppe som spiller mere mod hinanden, end med hinanden. Jeg synes D&D er mere hygge, når gruppen holder sammen, og så skal jeg sgu nok sørge for at de for masser af udfordringer

    Efter session zero, bør spillerne være ombord på præmissen for eventyret.
    De har alle en årsag til at mødes hvor eventyret starter.
    Det letter starten lidt. Session 0 er altid vigtig, men det er jo op til den enkelte DM hvad den skal indeholde.

    #22
    wOOOOt
    Rusher
    • 165 Indlæg
    Offline

    Add til #21

    Session 0 skal naturligvis også indeholde feedback den anden vej.
    – Hvad ønsker spillerne sig – DM skal jo huske, ikke at lave eventyr til sig selv, men til spillerne.
    – Hvilke forventninger har de – måske ønsker de mere RP og mindre combat, end DM forventer?
    Og det er jo også her forventnings afstemningen foregår..
    for hvis nu DM havde planer om et horror-undead setting med low magic, et survival campaign, men spillerne mest ønsker sig et high magic/high fantasy, hvor de kan blomstre i deres helte roller og bekæmpe monstre og tyranner – så er der jo lidt at snakke om

    Session 0 kan godt holdes 2 gange, hvis man som DM laver sit eget eventyr.
    Så en session tidligt i forløbet, netop for at høre spillernes ønsker, som man så nemmere kan inkludere i eventyret.

    Kunne ikke edit #21, så måtte lige poste denne tilføjelse, som man jo ikke skal glemme

    #23
    Festival_H
    Rusher
    • 559 Indlæg
    Offline

    Starter Kit bestilt.

    Hvilke DM tools anbefaler i?

    Obviously en eller anden DM screen. Nogle gode 5th Edition screens allerede derude? Eller er det bedre bare at bygge en selv så man også sætter sig ind i det info man sætter op på den?

    #24
    Deadlights
    Rusher
    • 789 Indlæg
    Offline

    #23 Evt. kan du bruge en laptop til kort mv. og så behøver du reelt ikke en DM screen.

    #25
    wOOOOt
    Rusher
    • 165 Indlæg
    Offline

    #23

    Tillykke med første skridt ind i en dejlig verden.

    DM Screen er jo optional, men dejlig som begynder.
    Den er mest til for 2 ting.

    1 – så spillerne ikke kan se de noter du tager, og se dine terninge rul.
    Det er en accepteret ting, at DM ruller bag skærmen, fordi det giver dig frihed til at fifle lidt med rullene.
    Nogen gange vil du måske skåne spillerne, andre gange har du brug for de lige får en overraskelse.
    Som DM bruger du terningerne’s resultat 90% af tiden, men ind i mellem så bestemmer du selv, fordi det giver en bedre historie.

    2 – Skærmen giver dig en væg hvor du kan have hjælpe noter, huskesedler og tabeller til diverse.
    De kan købes færdige, og er ofte tematiseret til specifikke færdige eventyr.
    Mange laver dem selv.
    Nogen DM’er som mig, har det på en laptop i stedet. Men jeg har stadig en væg til at skjule DM siden.

    Andre gode tools.
    Du kan kigge på dndbeyond.
    Det er et tool til flere ting. Mest til at lave character sheets – hvor den gør det mere overskueligt at styre sin karakter som spiller, og den regner en masse ud for dig. Alle mine spillere bruger det.
    Som DM kan du købe regelbøgerne derinde i stedet for i bogform.
    Du kan så oprette dit campaign, hvor spillernes charactersheets er samlet. De kan se hinandens char, pånær baggrunde, og du kan som DM se alt, og rette alt.
    Og sidst men ikke mindst, så er dndbeyond super til at slå alt op i reglerne, hvis man har købt bøgerne. Så er alt med monstre, magic, spells, racer, classes, feats osv lige til at gå til.
    Det er gratis for spillere at have op til 6 char sheets – som DM kan man købe en licens, som giver flere tools.

    dndbeyond er et godt tool – men som nye spillere, så vent – lær spillet på pen&paper.. Det oldschool er ofte den gode vej ind. – Men du får hurtigt brug for 3 bøger. Players Handbook til spillerne, DM Guide til DM, og Monster Manual til DM.

    D&D kræver ikke andet end reglerne, fantasi, papir og terninger.
    Men du kan købe dig fattig i tilbehør. Noget af det populære er:
    – Figurer – der er tusinder, og det er en dyr hobby.. Man kan spille helt uden, brug tokens i stedet til at markere hvem der står hvor.
    – MAP – det er ikke 100% nødvendigt med et map til battles. Nogen spiller med “Theater of mind” så de beskriver kampene med ord, uden at have kort og figurer. Det er dog svært for de fleste. Så map og markører er dejligt.
    – Monsterkort og Spellkort. – Man bliver ofte træt af at slå spells og monstre op i bøgerne. (derfor jeg er glad for dndbeyond) – men man kan også købe dem i kort form, ala spillekort størrelse med beskrivelserne på. Lettere overblik.
    – Terninger skal man have. Mindst 1 af hver, og helst 2D20, og 6D6.. Alle spillere bør helst have egne terninger. Og de fleste begynder ofte at samle, så de har flere sæt..

    #1
    wOOOOt
    Rusher
    • 165 Indlæg
    Offline

    Ohh hell – lang post inc.

    Jeg spillede AD&D i 80’erne, og droppede det efter 3-4 år, men har nu spillet ca 5 år med D&D 5e.
    Er super hooked, det er min store hobby, og giver en masse social hygge med venner og nye venner.

    Jeg DM’er 3 grupper pt. alle i Curse of Strahd, som er et eventyr for lidt mere erfarne spillere og DM.
    Kan anbefale dig at starte med Lost Mines of Phandelver (men kør første goblin encounter og cave lidt forsigtigt, det kan være en party killer)

    Vi spiller live hos mig. Mht. dit spørgsmål med beskrivelser..
    Sørg for at kende dit eventyr og lokationer. Men hav meget gerne nogle billeder til spillerne.
    I mine grupper bruger vi Discord, hvor vi har en tråd til resume, som spillerne selv skriver efter hver session, og en tråd til “handouts” hvor jeg smider billeder ind til dem efter session, så de har lidt visual aids.

    Youtube D&D.
    Dungeon Dudes er ikke mine favoritter.
    Tjek:

    https://www.youtube.com/user/mcolville – Nok en af de bedste D&D youtubers efter min mening.

    https://www.youtube.com/c/theDMLair er god, men han går lidt for meget all in på homebrew, så tag det med et gran salt.

    https://www.youtube.com/c/Taking20 – laver en del gode videoer

    Og hvis du ikke kender Critical Role, så find et par gange om ugen du kan se D&D serie med 4 timers afsnit, for det her er guld! – Start med sæson 2, der er et helt campaign de har kørt færdig. https://www.youtube.com/watch?v=byva0hOj8CU&list=PL1tiwbzkOjQxD0jjAE7PsWoaCrs0EkBH2

    Mht til lyd
    Spiller altid med flere kanaler åbne – kører musik i en, og så lydeffekter i en anden.
    Lydeffekter: https://tabletopaudio.com/ – brug soundpad oppe i højre hjørne.

    Til musik og ambience bruger jeg ofte ham her https://www.youtube.com/c/SwordCoastSoundscapes
    Men generelt har jeg eh youtube åben, og så søger jeg bare på den situation man står i.
    “Demon combat music” – eller “D&D tavern ambience” – så ofte kører jeg musik on the fly.

    Og du kan google alt i tabeller til vejrforhold osv. Eller lave dine egne, som passer til dig og dit spil.
    Men husk at beskrive det gruppen oplever – og inkluder helt sikkert lugt og lyd. – det improviserer jeg altid.

    Jeg spiller på 55″ TV skærm, som spilleplade til combat. Det virker ret godt, og giver ekstra indlevelse med animerede maps.
    Vi bruger figurer, hvor jeg samler amok og har en kæmpe samliling. Så meget at jeg altid har dubletter i overskud, som jeg sælger brugt. Sig til hvis den slags har interesse.

    Det var lidt fra mig.
    Håber det kunne bruges.

    #5
    wOOOOt
    Rusher
    • 165 Indlæg
    Offline

    D&D 5e har jeg spillet meget de sidste 5 år, og DM’et i 4.
    Kører pt. som DM for 3 grupper hjemme hos mig, hvor vi spiller Curse of Strahd.

    Jeg bruger altid ambience lyd og musik.
    Har ofte 1-3 youtube faner åbne, og har mine playlister samlet derinde.
    Her er et par anbefalinger:
    https://www.youtube.com/c/MichaelGhelfiMusic
    https://tabletopaudio.com/
    – Den sidste bruger jeg meget – specielt oppe i højre hjørne, “Sound Pad” så du kan sætte din egen stemning.

    Der er mange gode youtubere.
    Og man kan ikke snakke D&D på YT uden at nævne Critical Role. Man skal ikke se dem for reglerne, men for storytelling og roleplaying. Hvis det er nyt for dig, så start med deres 2. campaign “The Mighty Nine”. der er 700+ timers underholdning, og det kan høres som podcast. https://www.youtube.com/watch?v=byva0hOj8CU&list=PL1tiwbzkOjQxD0jjAE7PsWoaCrs0EkBH2

    Jeg samler de officielle figurer i stor stil, så meget at jeg altid har dubletter til salg, hvis nogen mangler.
    Ligeledes, bruger vi digitale maps, på et TV som battlemap, så hvis man vil ha gode råd til det, så sig til.

    Hvis du er ny DM, så kør “Lost Mines of Phandelver” – det er en god D&D intro.

    Andre YT kanaler:
    Matt Colville er en D&D rock-stjerne.. Man behøver ikke meget mere end ham. https://www.youtube.com/user/mcolville
    https://www.youtube.com/c/Jorphdan ham her hørte jeg meget, da jeg ville lære mere om Forgotten Realms og Faerun verdenen.

    Ellers spørg =)

    #29
    synchaoz
    Rusher
    • 35 Indlæg
    Offline

    +1 på alt hvad woOOoooOOOoot toot skriver.

    En yderligere god erfaring jeg vil dele er, at hvis du har tænkt dig at dit eventyr skal have en “main badguy” (eller goodguy), som spillerne rigtig skal have motivation til at interagere med, så sørg for at introducere ham/hende/den meget tidligt i eventyret. Gerne session 0.

    Lad spillerne møde ham. Selv hvis han er level 20 og de er level 1, så lad ham tæve dem til blods og tage dem til fange, eller redde dem fra en trussel de ikke selv kan håndtere, osv. Ikke så meget en D&D specifik ting og mere bare general storytelling, men det er så utroligt effektivt en ting at gøre, i modsætning til at lave en Big Bad Boss Guy som spillerne kun hører om, og først møder sent i eventyret. Den fejl har jeg begået et par gange, og det var tydeligt mærkbart at spillerne slet ikke havde motivation eller interesse i en NPC, som faktisk var ret dyb og interessant, fordi de aldrig fik mulighed for at interagere med dem fra starten.

    Er din kampagne centreret på at spillerne skal jagte og besejre en mægtig drage? Så introducer dragen i første session ved at lade den angribe og brænde en landsby ned som spillerne har brugt et par timer på at hjælpe og lære indbyggerne at kende.

    Er det en kampagne, der omhandler en korrupt konge, som spillerne skal aftrone? Så hav kongens elite garde tage spillerne til fange og møde kongen i tronsalen, hvor han beordrer sine soldater at tæve spillerne ned til 1 hp og så smid dem i en mørk og kold fangecelle under jorden, som de kan undslippe fra.

    You get the idea. Stort set alle film gør det samme; de introducerer helten og skurken inden for de første 10 minutter eller mindre. Super effektivt story telling som kan hjælpe dig som DM rigtig meget.

    #30
    Deadlights
    Rusher
    • 789 Indlæg
    Offline

    Bare pas på de ikke finder en snedig måde at dræbe skurken på og afslutter kampagnen, inden den er begyndt

    #31
    zyDocx
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 183 Indlæg
    Offline

    Tak for de mange gode råd! Der er uden tvivl en del jeg kan bruge når jeg skal lege DM fremadrettet og som jeg vil tage med mig! Jeg ville egentlig gerne kommentere mere konkret, dog er jeg lidt hængt op på tiden.

    Jeg skal samles med 3 venner her i weekenden hvor vi skal lege med D&D. I den forbindelse har vi brugt de sidste mange uger på at drøfte karaktervalg osv, så vi er alle ret hyped omkring det

    Vi kommer til at starte op med LMoP, hvortil jeg har udskrevet (og lamineret) et par maps fra eventyret (kapitel 1+2). Er der nogle af jer som har erfaring med en god måde at anvende “fog og War” på et fysisk kort? Jeg tænkte på at dække det med papir og så gradvist åbne op, dog risikerer jeg at åbne for meget op ved en fejl hvis noget papir flytter andet osv. I virkeligheden er det måske en bedre idé blot at tegne kortet i hånden, efterhånden som spillerne kommer ind i en dungeon?

    Men fedt at se at der er andre som nyder D&D her. Hvor holder i til i landet? Vores gruppe er spredt Syddanmark/Fyn. Vi samles i Vejle.

    http://konsolting.blogspot.com/

Viser 30 svar - 1 til 30 (af 31 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...