Forside Fora Penge og økonomi Årsopgørelse 2023

  • Dette emne har 66 svar og 23 stemmer, og blev senest opdateret for 1 måned siden af Invader.
Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    Kenkari
    Moderator
    Offline

    Ja, vi er lidt tidligt ud, da den normalt falder i marts måned.

    Men, angiveligt kan man bruge den app der hedder Skatteguiden, til at få et sneak peak ind i hvordan det ser ud.

    Var der nogle der brugte den sidste år?

    Jeg er lidt for boomer agtigt til at at turde bruge den. Det her med at give mine oplysninger til totalt fremmede, meh..

    "Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"

Viser 30 svar - 1 til 30 (af 66 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    Martin
    Rusher
    • 13 Indlæg
    Offline

    Jeg har set min “tidlig årsopgørelse” på skatteguidens app. Den virker umiddelbart som den skal. Dog har den ikke sådan noget som kørselsfradrag medregnet – så man får deres estimat, og må selv regne de løse ender ud.

    Edit: Jeg kan dog sagtens bruge den til at se at jeg har lavet en ordentlig forskudsopgørelse, så jeg ikke skal betale noget til skattefar i denne omgang.

    • Dette svar blev ændret 2 måneder, 3 uger siden af Martin.
    #2
    Nass
    Rusher
    • 490 Indlæg
    Offline

    Skatteguiden siger, at jeg får næsten 8k tilbage. Det har jeg svært ved at tro på… vi må se

    #3
    Ghidora
    Rusher
    • 1205 Indlæg
    Offline

    Jeg venter også til den rigtige kommer, kan ikke gøre fra eller til alligevel

    GL & HF

    #4
    Nass
    Rusher
    • 490 Indlæg
    Offline

    Jeg har lige gennemgået mine skatteoplysninger på skat.dk, og det ligner saftsusme, at den er god nok?

    Jeg har ramt forkert med min løn (forskud 20k for høj), og forkert med mine fradrag (forskud 17k for lavt).

    Måske får jeg alligevel 8k tilbage… Det ville være fedt. Hvis jeg har lavet nogenlunde samme fejl i konens, så bliver det pludselig meget sjovt.

    #5
    Schalde
    Rusher
    • 881 Indlæg
    Offline

    10900,- tilbage men plejer at ændre sig til mindre over den næste måned ( gjorde det ihvertfald sidste år )

    #6
    Kenkari
    Moderator
    #0 Trådstarter
    • 2741 Indlæg
    Offline

    Altså..

    Nu bed jeg mig i tungen, og prøvede den der Skatteguiden app……….

    Jeg skal angiveligt have 9000 igen. Det må være en fejl

    "Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"

    #7
    Martin
    Rusher
    • 13 Indlæg
    Offline

    #6 De giver et resultat baseret på de oplysninger der er tilgængelige på skat.dk – i virkeligheden kunne du selv komme frem til samme resultat med de tal/oplysninger der er på skat.dk, omend et noget kompliceret regnestykke selv at lave uden div hjælpemidler.

    # 4 & 5 har i kørselsfradrag? Hvis ja, så kommer det oveni

    #8
    Nass
    Rusher
    • 490 Indlæg
    Offline

    #6 Du kan se under overskriften “Skatteoplysninger”, om dine forskudsopgjorte tal var højere eller lavere end de kontorede tal. Det burde be- eller afkræfte, hvad der står hos Skatteguiden. Hos mig blev det bekræftet. Konen står også til at få en god sjat tilbage.

    #9
    Nass
    Rusher
    • 490 Indlæg
    Offline

    #7 Jeg havde et meget lille kørselsfradrag i 2023 (17,7 km hver vej fra januar til juli), og konen har slet ikke, så jeg tror ikke det bliver udslagsgivende. Men det ville fandme gøre mig glad, hvis der lige kom et sted mellem 10 og 20k tilbage i skat… Vi betaler så crazy meget skat i forvejen

    #10
    Kenkari
    Moderator
    #0 Trådstarter
    • 2741 Indlæg
    Offline

    #8: Den kan jeg ikke lige finde i app’en. Hvor gemmer den del sig henne?

    "Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"

    #11
    Nass
    Rusher
    • 490 Indlæg
    Offline

    #10 Undskyld, min kommentar var uklar – det er ikke i app’en, men på skat.dk. Efter du logger ind som borger, så er der en overskrift der hedder “skatteoplysninger” (https://www.tastselv.skat.dk/borger/r75)

    #12
    Elocon
    Rusher
    • 241 Indlæg
    Offline

    Koster skatteguiden penge ?

    #13
    Kenkari
    Moderator
    #0 Trådstarter
    • 2741 Indlæg
    Offline

    #12: Du kan sagtens få en indledende vurdering gratis, men hvis du skal have mere data, koster det penge

    "Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"

    #14
    Elocon
    Rusher
    • 241 Indlæg
    Offline

    Jeg skal ifølge skatteguiden.dk have 2988 kr tilbage i skat og så skal jeg os lige tilføje mit kørselsfradrag på årsopgørsen til marts.

    Så det bliver nok en 6000-7000 kr tilbage i skat til mig

    Det var enligt os hvad jeg havde forventet.

    #15
    Kenkari
    Moderator
    #0 Trådstarter
    • 2741 Indlæg
    Offline

    #14: Melder din arbejdsgiver ikke automatisk det til skat?

    Det kan jeg da huske jeg har oplevet før

    "Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"

    #16
    Elocon
    Rusher
    • 241 Indlæg
    Offline

    #15– det gør de ikke. Før i tiden tilføjede jeg mit kørselsfradrag på forskuds opgørelsen. Men nu tilføjer jeg det istedet på årsopgørelsen, så er der nemlig større chance for at få penge tilbage i skat

    #17
    Martin
    Rusher
    • 13 Indlæg
    Offline

    #15 og 16 Kørselsfradraget kan du selv tilføje til forskudsopgørelsen for at få “det korrekte” fradrag i løbet af året. Dog SKAL du selv ind på årsopgørelsen og tilføje det (også selvom du har sat det på forskudsopgørelsen). Det er ikke noget skat selv overfører fra forskud til åropgørelsen, ej heller din arbejdsgiver. Det er dig der skal angive til og fra adresse, godkende antal km, og så taste hvor mange dage du har kørt til arbejde i hhv jan, feb, mar, apr, osv osv.

    #18
    Ghidora
    Rusher
    • 1205 Indlæg
    Offline

    Ja de er blevet bange for folk snyder / glemmer at rette det til efter hjemarbejde er blevet en normal ting

    GL & HF

    #19
    -dut-
    Rusher
    • 1161 Indlæg
    Offline

    #17 det er godt nok langt ude, at de ikke overfører det fra forskudsopgørelsen.

    #20
    hausner
    Moderator
    • 699 Indlæg
    Offline

    #18
    + der er nogen som glemmer at tilføje det igen som burde have det. Win-win for statskassen.

    #21
    Kenkari
    Moderator
    #0 Trådstarter
    • 2741 Indlæg
    Offline

    #15 og 16 Kørselsfradraget kan du selv tilføje til forskudsopgørelsen for at få “det korrekte” fradrag i løbet af året. Dog SKAL du selv ind på årsopgørelsen og tilføje det (også selvom du har sat det på forskudsopgørelsen). Det er ikke noget skat selv overfører fra forskud til åropgørelsen, ej heller din arbejdsgiver. Det er dig der skal angive til og fra adresse, godkende antal km, og så taste hvor mange dage du har kørt til arbejde i hhv jan, feb, mar, apr, osv osv.

    Jeg mener altså nogle virksomheder melder det ind.

    I 2016 og 2017 arbejdede jeg for en virksmohed som indberettede det. De lavede en kæmpe fejl, for jeg skulle ikke have transportgodtgørelse, men de indberettede det til deres Århus kontor fra Amager, i stedet for Amager til Nørrebro, så der var fejl på alle medarbejdere.

    Der kom et skattesmæk for dem som ikke rettede det til det korrekte.

    Underligt så

    "Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"

    #22
    Martin
    Rusher
    • 13 Indlæg
    Offline

    #21 Tror måske du her tænker på kørselsgodtgørelse, som er kørsel i eget køretøj i firmaregi så som kundebesøg etc.

    Mht. kørselsfradrag, så kan din arbejdsplads jo ikke vide om du kører til/fra din egen adresse, eller en anden adresse. Kører du ikke fra egen adresse, f.eks. en anden adresse tættere på dit arbejde, er det denne adresse du bruger de dage du kører derfra.

    • Dette svar blev ændret 2 måneder, 3 uger siden af Martin.
    #23
    Parus
    Rusher
    • 116 Indlæg
    Offline

    Skatteguiden var vild at følge i Løvens hule –
    Løvens hule – velkommen til virkeligheden | DRTV https://www.dr.dk/drtv/saeson/loevens-hule-_-velkommen-til-virkeligheden_323941
    Sæson 3 epsiode 1 og frem.

    #24
    Kenkari
    Moderator
    #0 Trådstarter
    • 2741 Indlæg
    Offline

    #22 Nopes. Det var kørselsfradrag. Vi ikke ikke noget med transport i arbejdet.

    Som jeg husker det. Jeg bruger det ikke selv, så jeg kan tage fejl.

    Men, er kørselsfradrag ikke kun mellem cpr registeret adresse og arbejdsplads?

    "Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"

    #25
    Nass
    Rusher
    • 490 Indlæg
    Offline

    #21 #22 /24

    Er det ikke bare fordi, at 2016 og 2017 er længere tid siden end vi lige går og tror? Det er 7-8 år siden.

    #26
    Martin
    Rusher
    • 13 Indlæg
    Offline

    #24 fra skat.dk

    Brug din officielle adresse

    Det er din officielle adresse (folkeregister-adresse), der gælder som bopæl. Hvis du opholder dig et andet sted end din sædvanlige bopæl (fx sommerhus, hotel, familie eller venner), skal du beregne fradraget mellem dit opholdssted og arbejdsplads. Fradraget kan dog ikke være højere end fradraget mellem din sædvanlige bopæl og arbejdspladsen.

    #27
    Kenkari
    Moderator
    #0 Trådstarter
    • 2741 Indlæg
    Offline

    #25: Det er da ikke fordi jeg ville tro de ville fjerne sådan en funktion. Og dog, med Corona og alt det der. Hvad ved jeg?

    #26: Tak. Jeg lærte noget i dag

    "Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"

    #28
    Kenkari
    Moderator
    #0 Trådstarter
    • 2741 Indlæg
    Offline

    Så er det på mandag de åbner officielt for Årsopgørelsen. Som de tidligere år, åbner de for test hen over weekenden, måske allerede fredag.

    Hvad forventer I?

    "Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"

    #29
    Ghidora
    Rusher
    • 1205 Indlæg
    Offline

    Skal sikkert af med penge pga renteindtægt!

    GL & HF

    #30
    -dut-
    Rusher
    • 1161 Indlæg
    Offline

    Jeg regner med at få en del fradrag tilbage, pga. nyt lån og for befordring for arbejde i udlandet.

Viser 30 svar - 1 til 30 (af 66 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...