Kender du Quakes historie?

Weekenden var en stor fejring af id Softwares mange klassiske skydespil, og særligt Quake fik megen kærlighed grundet 25 års-jubilæet, men rygterne om et nyt Quake-spil forblev rygter.

Lidt søgen på nettet fik mig omkring denne glimrende gennemgang af Quakes historie hos Rockpapershotgun. Personligt blev jeg lidt trist til mode af at lære om de mange udfordringer, som fik halvdelen af id Software til at sige op, og det store efterspil, hvor der den dag i dag stadig er fnideri mellem de mange individualister, som burde have tilsidesat deres egne ambitioner. Kunstnere kan nogle gange være så dramatiske.

Det var dømt (doomed?) til at gå galt, men alligevel lykkedes det åbenbart at få færdiggjort et af de mest definerende skydespil, som stadig har rester i mange moderne spils kildekode. Desværre påpeger den historiske gennemgang hos RPS, at Quakes relevans i nyere instanser desværre har været svindende over tid, hvor det nyeste kapitel svinger sig op mellem de 500 mest spillede spil på Steam på en god dag.

Forside Fora Kender du Quakes historie?

Currently, there are 0 users and 0 guests visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    Nickell
    Moderator
    Offline

    Weekenden var en stor fejring af id Softwares mange klassiske skydespil, og særligt Quake fik megen kærlighed grundet 25 års-jubilæet, men rygterne om
    [Læs hele nyheden her: Kender du Quakes historie?]

Viser 4 svar - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    NightBreaker
    Moderator
    • 1434 Indlæg
    Offline

    Det var en vildere Quake hyldes…. og ja, Romero og Carmack, så bestemt ikke ens på udvikling af id software. Romero var f.eks til at starte med overhovedet ikke fan af, at id software skulle til at lave endnu et FPS i form af Quake. (dette skiftet dog rimelig hurtigt) men alligevel han vil gerne et andet sted hen med id software. Væk fra FPS spil, da han ikke ment id software bare skulle lave Doom spil (FPS spil).

    #2
    ElSenator
    Rusher
    • 579 Indlæg
    Offline

    Og hvis der nu skulle være en enkelt af jer der ikke har læst Masters of Doom, så vil jeg da lige på det varmeste anbefale den.

    Quake 1 blev praktisk talt smidt sammen i sidste øjeblik. Det passer selvfølgelig ikke helt, men det var ikke nogen køn udviklingsproces, det er der vist ingen tvivl om. Med det sagt, så tror jeg det er tilfælder for rigtig mange spil. De færreste spil koncepter starter samme sted som de ender tror jeg. Det er simpelthen for komplekse størrelser til at de ikke ændrer sig gennem udviklingen. Om det er så er grundet økonomi, eller tekniske begrænsninger. Man ender med “det der virkede” og kunne lade sig gøre med den tid og penge der var til rådighed.

    Så på den måde var Quake 1 ikke så anderledes. Og vi kan jo glæde os over at Quake 1 blev som det blev. Den kombination af atmosfæriske miljøer, geniale fjender og badass våben. Det kunne og kan altså noget.

    Jeg kan iøvrigt varmt anbefale MachineGames’ chapters i Quake 1 Remasteren. De er fænomenale!

    #3
    EvilDonut
    Rusher
    • 58 Indlæg
    Offline

    Apropos Quakes historie, kan jeg også anbefale e-bogen Rocket Jump som Shacknews udgav for nogle år siden.

    Kan læses her, ganske gratis: https://www.shacknews.com/article/101156/rocket-jump-quake-and-the-golden-age-of-first-person-shooters

    One Donut to rule them all, one Donut to find them.
    One Donut to bring them all, and in the darkness bind them

    #4
    WeezY
    Rusher
    • 73 Indlæg
    Offline

    Glæder mig til at se Masters of Doom serien… var en vild periode fra 1991 – 1996…
    #1 Ja, John Romero ville have Quake var mere FPS/RPG artig(Daikatana / Deus Ex).

Viser 4 svar - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...