Blinkende lygter

Hvis man er programmør ved man, at det oftere er nemmere at genbruge kode, fremfor at genopfinde den dybe tallerken igen og igen. Det sparer tid, og kan afværge fejl, hvis man bruger god og gennemtestet kode. “If it ain’t broken, don’t fix it.”.

Men ofte foregår dette i det skjulte, hvor brugeren ikke kan se det. Vi starter et spil, Vulkan initialiseres, tastatur og mus køres i stilling og lydkortet forberedes på de snarligt kommende eksplosioner der skal banke ørevokset løs i øregangene.

Men nogle gange er genbrug mere visuelt. Det kan være teksturer der genbruges gennem flere spil. Eller 3D modeller og andet man ser genbrugt i samme spil.

Og så er der de mere kuriøse af slagsen, hvor snarrådige brugere opdager, at lyset i Half-Life: Alyx da vist blinker med bestemte og ganske nostalgiske intervaller.

Man skal være ekstra opmærksom for at opdage detaljer af denne art. Og det er netop hvad Reddit brugeren “CrazyGiaky” har gjort. Vedkommende opdagede, at lyset i Half-Life: Alyx og gode gamle Half-Life fra 1998 blinkede på præcist samme måde.
Det i sig selv er ret fascinerende – men det stoppede ikke der. For snart meldte en anden bruger tilbage at intervallerne er præcist de samme som i legendariske Quake 1!

Der er tale om en stump kode der tilsyneladende har overlevet utallige generationer af engines, helt tilbage fra den oprindelige Quake 1 engine. Der bruges en streng af bogstager til at definere om lyset skal være tændt eller slukket. Og gennemløbes denne streng bogstav for bogstav, så får man præcist det samme mønster mellem de forskellige spil for netop denne flickering light effekt. Strengen er “mmamammmmammamamaaamammma”, hvor “m” er “tændt”.

Det er dog ikke så underligt som det kan lyde, for Half-Life 1 er baseret netop på Quake 1 motoren. Og Source engine er baseret på samme kode. Det sjove er at det har overlevet så længe.

Læs mere og se eksemplerne hos Kotaku.

Forside Fora Blinkende lygter

Currently, there are 0 users and 0 guests visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    ElSenator
    Rusher
    Offline

    Hvis man er programmør ved man, at det oftere er nemmere at genbruge kode, fremfor at genopfinde den dybe tallerken igen og igen. Det sparer tid, og k
    [Læs hele nyheden her: Blinkende lygter]

Viser 17 svar - 1 til 17 (af 17 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    MiNo
    Rusher
    • 268 Indlæg
    Offline

    Det er på en måde enormt hyggeligt…

    #2
    Emilsa
    Rusher
    • 424 Indlæg
    Offline

    Gode gamle Quake

    #3
    ElSenator
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 445 Indlæg
    Offline

    #1, Ja i en verden hvor snart sagt alt er enormt flygtigt, så er det sgu’ meget rart at man kan regne med det blinkende lys i spil.

    #2, Et af de spil jeg har gennemspillet flest gange. Jo ældre det bliver, jo mere bliver jeg overbevist om at det er et af de bedste singleplayer spil der nogensinde er lavet. Jeg elsker ALT ved Quake 1.

    #4
    Bams
    Rusher
    • 222 Indlæg
    Offline

    Hehe, det er da fint😃

    #5
    Suppe
    Rusher
    • 50 Indlæg
    Offline

    Godt spottet.

    Lidt bonus vedrørende overskriften,

    #6
    Emilsa
    Rusher
    • 424 Indlæg
    Offline

    #3 – man kan sige at det er lidt synd for genren at den toppede i 1994

    #7
    ElSenator
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 445 Indlæg
    Offline

    #5, En af mine favoritfilm.

    #6, Du mener 1996? Ja der er nogle få stepping stones for fps. Doom, Duke3D, Quake 1, Half-Life…

    Doom: Første rigtig fede 3D spil med teksturer (selvom det var snyde-3D)
    Duke3D: Interaktivitet en masse!
    Quake: Fuldt 3D med bedste OST nogensinde og gennemført dyster stemning
    Half-Life: Gennemløbende historie velintegreret sammen med gameplay

    Er der sket noget groundbreaking siden? Jeg siger ikke at der ikke er, jeg kan bare ikke komme på hvad det skulle være.

    #8
    Emilsa
    Rusher
    • 424 Indlæg
    Offline

    #7 jow du har ret, jeg ville have ædt min hat på at det var 1994.

    Førstegang jeg prøvede det var oppe hos nogle venners klasse kammerat, som var arketypisk old school stereotyp nørd. (single) multiplayer mod bots… jeg var blownaway. På det tidspunk havde jeg selv lige skramlet mig til en gammel 286’er, og spillede wolfenstein, civ1 og populus.. Så quake var en wooosh oplevelse.

    #9
    -dut-
    Rusher
    • 445 Indlæg
    Offline

    #7 selv om de nok ikke var de første, så synes jeg godt at man kan give half-life 2 at de brugte en interaktiv fysik-motor på en tilfredsstillende måde, og som også har påvirket mange spil sidenhen.

    Tilsvarende kan man nok også sige at HL Alyx har gjort en del for populariteten af VR.

    #10
    ElSenator
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 445 Indlæg
    Offline

    #8, Jeg prøvede Quake demoen fra en demo CD på en kammerats 486 120 MHz (AMD) og det kørte nok med 5-10 fps. Det var vildt! På det tidspunkt havde vi vist en IBM PS/2 derhjemme – og så min Amiga 600.

    #9, Enig. Valve er nok dem der har gjort mest for genren når man snakker groundbreaking ting.

    #11
    WeezY
    Rusher
    • 34 Indlæg
    Offline

    Man må jo bare sige tak til John carmack uden ham, ingen Half-life.

    Han pressede Gabe Newell til at lave Half-life og gav en god deal på Quake enginen.

    og ja, hans kodning er vist genbrugt en del gange….

    #12
    Nioxic
    Rusher
    • 239 Indlæg
    Offline

    #7 half life alyx er vel det eneste?

    #13
    StultusX2
    Rusher
    • 948 Indlæg
    Offline

    #7 Ak, ja
    Rusher’ere = id Tech-blinde som altid! Skal vi nu ikke lige klemme Unreal(1998)* med ind?
    *Fornemmelsen af at vitterligt være i en helt anden – STOR og mærkelig verden – man stadig har lyst til at udforske.
    ;-P

    #12 ..eneste hvad, på en standard x86/64?

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    • Dette svar blev ændret 5 måneder, 2 uger siden af StultusX2.
    #14
    FunteX
    Rusher
    • 111 Indlæg
    Offline

    Det er faktisk ret fedt . . .

    #15
    Nickell
    Rusher
    • 695 Indlæg
    Offline

    #5, En af mine favoritfilm.

    #6, Du mener 1996? Ja der er nogle få stepping stones for fps. Doom, Duke3D, Quake 1, Half-Life…

    Doom: Første rigtig fede 3D spil med teksturer (selvom det var snyde-3D)

    Duke3D: Interaktivitet en masse!

    Quake: Fuldt 3D med bedste OST nogensinde og gennemført dyster stemning

    Half-Life: Gennemløbende historie velintegreret sammen med gameplay

    Er der sket noget groundbreaking siden? Jeg siger ikke at der ikke er, jeg kan bare ikke komme på hvad det skulle være.

    Battlefield 1942 (Codename Eagle?) for at lave fuldskalakrig med fodsoldater, køretøjer, fly og både.

    Bad Company 2, hvor man endelig kunne rive et hus med fjender ned på en tilfredsstillende måde. BC1 var ikke helt så vellykket med det.

    #16
    ElSenator
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 445 Indlæg
    Offline

    #13, Helt enig, Unreal kunne noget de andre spil ikke kunne. Specielt worldbuilding. Første gang man vader ud af rumskibet og kigger ud over den der lagune, det var et stort gamer-øjeblik for mig.

    #15, Ah ja, selvfølgelig. Jeg har jo helt overset multiplayer aspektet. BF1942 var uden tvivl en genreskaber der. Og mange spil kopierer det jo den dag i dag.

    Og kigger man endnu længere tilbage, så lander vi nok ved Doom / Duke3D / Quake igen. QuakeWorld og senere Team Fortress mod.

    Men BF1942 var nok et af de første spil hvor man brød med den gængse deathmatch / CTF tankegang til fods og gjorde det episk med, som du nævner, køretøjer og luftfartøjer!

    #17
    Emilsa
    Rusher
    • 424 Indlæg
    Offline

    Var der andre end mig der spillede Fantasy Quake? Den der mod…

Viser 17 svar - 1 til 17 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...