Forside › Fora › Penge og økonomi › To Elbil eller not?
- Dette emne har 326 svar og 43 stemmer, og blev senest opdateret for 3 år, 1 måned siden af Shiu.
-
Oprettet afEmne
-
08/10/2021 kl. 15:24 #0
Mart33N
Rusher- E-peen: 358
OfflineHej.
2 benzinbiler.
5.100 i afdrag pr. måned + 850 pr. måned til afgift + 5.200 i brændstof pr. måned + 1.500 i forsikring pr. måned = Nas!
Service og rep ikke inkluderet.
Jer der har elbil, vil i ikke dele hvilken i har, hvad det koster jer i afdrag og hvad strømmen løber op i? som jeg lige ser det har jeg sgu næsten råd til at have to teslaer…
-
Oprettet afEmne
-
ForfatterSvar
-
11/10/2021 kl. 15:20 #61
Cancerman
Head Rusher- E-peen: 3,644
Offline#57 Jeg mente ikke at sømmet er pga Tesla men den kø der var ved de andre ladestandere 🙂
Ingen tvivl om, at mange kan skifte til elbiler. Men hvis vi fra den ene dag til den anden skifter 80% af bilparken ud med elbiler og sætter ladestandere i samtlige carporte, så render vi ind i et kapacitetsproblem på elnettet.
Vi skal lige huske, at det kan godt være, at vi kun får 19% fra kul pt. Men hvis alle pludselig trækker 11kW hver nat, så ændre det sig.
Så elbiler, ja. Men det kan ikke blive fra den ene uge til den anden 🙂- Dette svar blev ændret 3 år, 5 måneder siden af Cancerman.
- Dette svar blev ændret 3 år, 5 måneder siden af Cancerman.
11/10/2021 kl. 15:38 #62sortsovs
Rusher- E-peen: 30
Offline#61 Helt enig. Og jeg skal på ingen måde klima-prædike, da min primære grund for at skifte til elbil, var at jeg kunne få en meget federe bil til de samme penge. Klima’et kom i anden række 😉
Men flere danskere skal “se lyset” og skifte, så vi gradvist kan få udbygget infrastruktur omkring ladestandere og elnettet. For hvis alle danskere venter til sidste øjeblik, så står vi med et potentielt større problem i nærmere fremtid.
11/10/2021 kl. 15:56 #63MiNo
Rusher- E-peen: 786
Offline#56 Det hjælpe ikke at hverdagen og de 95% km er problemfri som du skriver. Jo, hvis vi havde 2 biler og den ene var en ‘pendlerbil’ men vi har kun 1. Det er i særdeleshed når jeg har fri – ferier, weekender m.m. at jeg har brug for ‘fremkommelighed’ så jeg kan kommer frem uden væsentlige hindringer. Så meget fri har man jo ikke, og vil man til vestkysten i weekenden, til ødegård i sverige eller hvad ved jeg – så nytter det ikke at man skal holde i timelange køer sammen med alle de andre som skal afsted på samme tidspunkt. Så er en weekend altså hurtigt gået.
Heldigvis synes udviklingen fortsat at gå stærkt. Hurtigere opladning løser jo flere problemer, bilen tankes hurtigere og køren afvikles dermed også hurtigere. Mere kapacitet betyder færre tankninger. Jeg er sikker på det hele løser sig, men jeg tror de næste 2 år kan bliver super trælse for dem som ikke kan nøjes med at lade hjemme.
11/10/2021 kl. 16:08 #64MiNo
Rusher- E-peen: 786
Offline#63 .. og i forlængelse af det sidste – så tror jeg det vil gælde for alle der ikke kun har el-bil som dedikeret pendler bil.
11/10/2021 kl. 16:15 #65Cancerman
Head Rusher- E-peen: 3,644
OfflineFor hvis alle danskere venter til sidste øjeblik, så står vi med et potentielt større problem i nærmere fremtid.
Hvis du spørger klimaet, så er det allerede sidste øjeblik.
Jeg forbander dem der startede “Atomkraft, nej tak” langt væk.
Det kan godt være, at det ikke var fedt at have en reaktor i baghaven dengang, men lige nu er det er regulær katastrofe, at der ikke er flere atomkraftværker og endnu værre, at f.eks. Tyskerne begynder at slukke dem pga. populistisk pis.
De er lige meget hvordan du vender og drejer det, det er den reneste vedvarende energikilde vi har i øjeblikket. Ja, der er affald, men det kan graves ned i et dybt hul og gemmes væk. I modsætning til CO2 som kulkraftværkerne producerer, så er det vist ikke atomaffald vi har et problem med i øjeblikket?
Men det var et sidespring 🙂Noget mere relevant: Kan producenterne overhovedet levere biler i øjeblikket eller er der 1-2 års ventetid?
11/10/2021 kl. 16:16 #66knekker
Rusher- E-peen: 1,073
OfflineEneste løsning på det er så at få et batteri tilknyttet dine solceller, men så ligger du lige 50-100k oven i din solcelle pris og din ROI bliver MEEEGET lang!
Det kan godt se sådan ud her og nu, men hvis min forudsigelse kommer i noget nærheden af virkeligheden, så vil det på et tidspunkt give meget god mening at investere i solpaneler med et par batterier, specielt hvis priserne på sådanne systemer kommer ned(før regeringen pådukker store afgifter på dem). Mit kommende hus bliver et smart home med HVAC, en kæmpe varmevandsbeholder i huset drevet af solcellerne, derudover får man også gratis opladning til bilen, pc, server, plæneklipperen osv, så panelerne får nok at se til i løbet af dagen.
For mig handler det om at lave en engangsinvestering mens jeg har pengene, så har du stabiliseret og betydeligt reduceret dine fremtidige el udgifter over de næste 20-40 år, og så får du endda et system som kan fungere selv når alt el i nabolaget ryger(ikke særligt tit, jeg ved det).Kender i iøvrigt til Tesla’s Autobidder? Har man solceller og en Powerwall, så kan man tilmelde sig programmet hvor programmet så vil købe strøm når det er billigst(som regel om natten) samt sælge alt overskydende strøm du gerne vil tjene penge på, alt sammen kan konfigureres efter eget ønske.
https://www.tesla.com/da_dk/support/energy/tesla-software/autobidder11/10/2021 kl. 16:30 #67sortsovs
Rusher- E-peen: 30
Offline#65 Tænker ikke klimaet, men derimod infrastruktur (Selvom klimaet også har set bedre dage). Hvis størstedelen af alle danskere først skifter til elbil i sidste øjeblik (læs. ikke muligt at købe fossilbil), så vil samtlige ladestandere i Danmark ligne et godt tilbud på Black Friday.
Hvis vi derimod gradvist fik udbygget infrastrukturen i takt med at der kommer flere og flere elbiler, ja så vil det nok ikke blive et kaos af dimensioner 😉
11/10/2021 kl. 16:34 #68Cancerman
Head Rusher- E-peen: 3,644
Offline11/10/2021 kl. 16:58 #69MiNo
Rusher- E-peen: 786
OfflineDer er ingen grund til at gøre noget for klimaet.
Jorden/klimaet tager bare 100.000 år og ‘resetter’ om nødvendigt
Du skal gøre det for dig selv og dine børn.
11/10/2021 kl. 17:54 #70JesperBlomkaal
Rusher- E-peen: 369
Offline#57 Jeg mente ikke at sømmet er pga Tesla men den kø der var ved de andre ladestandere 🙂
Ingen tvivl om, at mange kan skifte til elbiler. Men hvis vi fra den ene dag til den anden skifter 80% af bilparken ud med elbiler og sætter ladestandere i samtlige carporte, så render vi ind i et kapacitetsproblem på elnettet.
Vi skal lige huske, at det kan godt være, at vi kun får 19% fra kul pt. Men hvis alle pludselig trækker 11kW hver nat, så ændre det sig.
Så elbiler, ja. Men det kan ikke blive fra den ene uge til den anden 🙂- Dette svar blev ændret 3 år, 5 måneder siden af Cancerman.
- Dette svar blev ændret 3 år, 5 måneder siden af Cancerman.
Man vælger jo aktivt vindenergi og lader bilen lade om natten på sin hjemmelader.
11/10/2021 kl. 18:16 #71Cancerman
Head Rusher- E-peen: 3,644
OfflineMan vælger jo aktivt vindenergi og lader bilen lade om natten på sin hjemmelader.
Hvad med de dage vinden ikke blæser? Skal alle så bare komme ud til en tom bil om morgenen?
11/10/2021 kl. 19:57 #72Human
Rusher- E-peen: 72
Offline“Jeg gider ikke holde i timelange køer for at lade” Kan du selv høre hvor dumt det lyder?
“Alle kan i hvert fald ikke skifte til elbil samme dag”
Kan du selv høre det? Du argumenterer ud fra en komplet idiotisk præmis. Det kommer jo aldrig til at ske./thread
11/10/2021 kl. 20:17 #73SneakySkunk
Rusher- E-peen: 57
OfflineEjer følgende,
e-Golf 2020 feb
– Årlig afgift 500-600 kr
– Månedlig afdrag 3200 kr
– Forsikring med alle perks inkl. fri parkeringskade 550 kr
– Brandstof 0 kr de sidste 7 måneder. Circke K gratis strøm.Bilen er betalt af over 6 år. Har service og garanti inkluderet i 6 år. Koster ca. 230 kr om måneden.
Bilen køre fantastisk. Den er hurtig, lydløs og der er ingen rystelser i rattet fx.
Bilen har en app, hvor man kan tænde for varme, AC, fjerne is fra alle ruder og GPS. Man kan endda lave en kalender, så bilen sørger for kabinen er 22 grader hver morgen kl 7.30 hvis man ønsker det. Man kan også låse den op fra mobilen.
Trods jeg har brugt en del tid på at snakke med folk som er mod elbiler, så er det ikke noget jeg gør mig i mere. Nogle er simpelthen for fastlåst i ideen om at elbil og elnettet ikke er holdbart. Det må folk gerne mene, jeg er hvert fald super glad for jeg køre elbil nu. Den komfort og fornøjelse har jeg aldrig oplevet i nogle af mine andre biler, så jeg ser ikke mig selv gå tilbage til en benzin igen.
- Dette svar blev ændret 3 år, 5 måneder siden af SneakySkunk.
11/10/2021 kl. 20:18 #74Cancerman
Head Rusher- E-peen: 3,644
Offline#72 Spørgsmålet er om du kan høre hvordan du selv lyder.
11/10/2021 kl. 20:21 #75Cancerman
Head Rusher- E-peen: 3,644
OfflineBilen har en app, hvor man kan tænde for varme, AC, fjerne is fra alle ruder
Kabine/motorvarmer er verdens bedste opfindelse 😀
12/10/2021 kl. 07:40 #76Noztra
Rusher- E-peen: 225
Offline#52 Ja det er helt sort de har ændret det. Især fordi politikerne havde “lovet” at de ikke ville ændre det og derfor mange fik solceller, fordi det rent faktisk kunne betale sig og man bidrog til den grønne omstilling.
En af mine venners far havde en firma der solgte og monterede solceller. Det gik konkurs ikke lang tid efter at de ændrede reglerne for solceller, da der næsten ikke er noget salg i dem længere.
Det strøm man køber er indkøber er nordpol pris + pris fra dit elselskab + afgifter.
Den strøm man sælger er nordpol pris, så er så lidt man får igen ved at sælge sin strøm.12/10/2021 kl. 09:25 #77knekker
Rusher- E-peen: 1,073
Offline#76 Helt enig i at det er en svinestreg fra politikernes side. Min far udnyttede også ordningen da den blev introduceret, ifølge hans beregninger trods forringelserne, vil hans investering alligevel være betalt hjem om 7 år ca, og alt produceret el derefter, vil være gratis for ham. Så selv om regeringen har løbet fra deres aftale, så har det alligevel været en god investering alle jer der tog fordel af ordningen, blot ikke så god som i oprindeligt blev lovet. Det betyder blot at færre folk fremover vil investere i solpaneler, derfor vi ser solcelle firmaerne gå konkurs.
Det strøm man køber er indkøber er nordpol pris + pris fra dit elselskab + afgifter.
Den strøm man sælger er nordpol pris, så er så lidt man får igen ved at sælge sin strøm.Netop grunden til at jeg skal have fat i nogle Powerwalls, så slipper man helt for at regeringen kan røvrende en som det passer dem for at få deres skatte indtægter. Derfor jeg spår at lige så snart regeringen finder ud af at folk så bare installere Powerwalls for at undgå denne skatteindtægt, så vil regeringen komme efter disse købere ved at sætte en kæmpe afgift på batterier. Derfor anbefaler jeg at man får fat i et par Powerwalls, lige så snart man kan, mens de stadig er relativ “billige”. Som jeg sagde før, det kan godt virke som en dyr investering her og nu, men laver du alligevel investeringen nu, så vil dine beregninger ændre sig, efter som el priserne stiger og afgifterne på batterier stiger, så vil du blive glad for at du alligevel lavede investeringen den gang. Og så har du tilmed lige stabiliseret/fjernet dine el udgifter de næste 20-40 år.
12/10/2021 kl. 10:03 #78Cancerman
Head Rusher- E-peen: 3,644
Offline#77 De er alternativer til powerwalls. Så du behøver sådan set ikke vente på dem?
Min nabo har en flok fine Lithium batterier stående i kælderen ifm hans solceller.
12/10/2021 kl. 10:25 #79knekker
Rusher- E-peen: 1,073
OfflineDe er alternativer til powerwalls. Så du behøver sådan set ikke vente på dem?
Jo hvis du ikke vil have noget af det bedste inden for dette produkt, så findes der rigtig nok alternativer. Hvad har din nabo for nogle batterier, har det været en stor omgang hjemmebiks gør-det-selv setup? Ikke alle har interesse i sådan et projekt. Powerwalls gør det enkelt og let at installere, og få til at fungere med et solcelle anlæg. Når det er sagt må jeg indrømme at jeg ikke har læst nok op på emnet, til at kunne gå i detajler, men det er jo nok en tilfældighed at Powerwalls er villaejerenes fortrukne valg af hjemmebatteri til deres solcelleanlæg.
Min nabo har en flok fine Lithium batterier stående i kælderen ifm hans solceller
Din nabo er en smart mand.
12/10/2021 kl. 10:37 #80knekker
Rusher- E-peen: 1,073
Offline*men det er jo nok ikke en tilfældighed.
Det forventes at Giga Berlin stopper 4680 batterier i sine Powerwalls, de vil komme til at holde til mange flere opladninger end et konventionel batteri som alle konkurrenter pt tilbyder. Det vil selvfølgelig være i din interesse af vælge et batteri der holder så lang tid som muligt.
Deres software Autobidder samt 4680 batterier, samt det at Tesla generelt er førende inde for batteri produkter, gør at jeg vil have en Powerwall. Du får det bedste produkt på markedet.12/10/2021 kl. 10:53 #81Cancerman
Head Rusher- E-peen: 3,644
Offline#79 Det er skam helt officielt – ikke bare noget hjemmebiks 🙂
Batterier, inverter, styring af ladning, afladning osv.
12/10/2021 kl. 11:05 #82knekker
Rusher- E-peen: 1,073
OfflineAh okay.
12/10/2021 kl. 13:19 #83Mart33N
Rusher#0 Trådstarter- E-peen: 358
Offline12/10/2021 kl. 14:44 #84knekker
Rusher- E-peen: 1,073
Offline#38 Haha, så må du hellere sørge for at holde dig gode venner med ham resten af livet!
12/10/2021 kl. 14:53 #85SneakySkunk
Rusher- E-peen: 57
Offline#83 Hmm – min køre mellem 250-300 i 8-9 måneder om året, hvor de kolde vintermåneder er 200. Ærligt, selvom jeg endda bor i lejlighed og ikke selv har oplader, så er det aldrig et problem for mig. Tager ca. 25 minutter at lade op. Sjældent jeg har brug for mere på en dag end de 250-300.
Når jeg handler ind til tyskland, så har jeg ladet den oppe hjemme fra, køre ned og handler ind, køre til Padborg Grillen og spiser, mens bilen lader op og så køre jeg hjem. Køre fra Odense.
Jeg kan også godt li’ mine 32GB ram i min computer, men jeg tvivler på jeg egentlig har et behov for det til hverdag når jeg spiller CS 🙂
12/10/2021 kl. 16:05 #86Mart33N
Rusher#0 Trådstarter- E-peen: 358
Offline12/10/2021 kl. 16:33 #87MiNo
Rusher- E-peen: 786
Offline#77 de skal nok få dine penge, uanset dine krumspring. Enten via afgift på batteri men tænker det er mere oplagt at indkræve et enormt beløb for at være tilsluttte elnettet. Der vil gå en del tid til folk tør cutte forbindelsen helt. Ultimativt flyttes det hele bare over på ejendomsskatten og så står du med en kæmpe investering som intet formål tjener.
Det kan i øvrigt ikke være optimalt at alle skal have et komplet elselskab i baghaven. Håber vi kan komme frem til noget bedre.
Vi kan starte med at stemme på mere visionære politikkere?
12/10/2021 kl. 18:50 #88Spionas
Rusher- E-peen: 55
OfflineJeg kører benzinbil nu og vil måske gerne skifte til el når det bliver tid til en ny. Men jeg bor i en nybygget bydel i Københavnsområdet og det til trods er der ikke en eneste offentlig ladestander i nærheden. Så har det godt nok lange udsigter for os der bor i lejlighed hvis det er standarden.
12/10/2021 kl. 19:54 #89Ghidora
Rusher- E-peen: 1,367
OfflineHmm, dem jeg kan finde på bilbasen er listet til 190 km på en fuld opladning, hvilket så bliver til små 120 km om vinteren ifølge de reviews der ligger derinde fra tidligere ejere.
Er det en specifik model du har med større range?
Jeg skal gøre mit bedste 😀
De fik større batteri i 2017.
Der findes et firma der kan opgraderer batteriet i de gamle 😀
GL & HF
12/10/2021 kl. 20:03 #90SneakySkunk
Rusher- E-peen: 57
Offline#86 Det er ganske rigtig 190 modellen. Jeg køre i 300 modellen. Fantastisk bil! Den kostede oprindeligt 320k, men de sidste fra fabrikken var sat ned til 230k og så havde de forbandet meget ekstra udstyr uden ekstra omkostninger.
#88 Prøv at hent PlugShare app’en. De fleste bliver overrasket over hvor mange lader punkter der rent faktisk er. Bor selv i lejlighed uden lade muligheder.
Circke K er massivt ved at banke Ladepladser op over alt. Det er helt fantastisk, det fungerer bare.
- Dette svar blev ændret 3 år, 5 måneder siden af SneakySkunk.
-
ForfatterSvar
- Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...