Forside › Fora › Penge og Ăžkonomi › To Elbil eller not?
- Dette emne har 326 svar og 43 stemmer, og blev senest opdateret for 3 Är, 2 mÄneder siden af Shiu.
-
Oprettet afEmne
-
08/10/2021 kl. 15:24 #0
Mart33N
Rusher- E-peen: 358
Hej.
2 benzinbiler.
5.100 i afdrag pr. mÄned + 850 pr. mÄned til afgift + 5.200 i brÊndstof pr. mÄned + 1.500 i forsikring pr. mÄned = Nas!
Service og rep ikke inkluderet.
Jer der har elbil, vil i ikke dele hvilken i har, hvad det koster jer i afdrag og hvad strĂžmmen lĂžber op i? som jeg lige ser det har jeg sgu nĂŠsten rĂ„d til at have to teslaer…
-
Oprettet afEmne
-
ForfatterSvar
-
11/10/2021 kl. 15:20 #61
Cancerman
Head Rusher- E-peen: 3,762
#57 Jeg mente ikke at sĂžmmet er pga Tesla men den kĂž der var ved de andre ladestandere đ
Ingen tvivl om, at mange kan skifte til elbiler. Men hvis vi fra den ene dag til den anden skifter 80% af bilparken ud med elbiler og sÊtter ladestandere i samtlige carporte, sÄ render vi ind i et kapacitetsproblem pÄ elnettet.
Vi skal lige huske, at det kan godt vÊre, at vi kun fÄr 19% fra kul pt. Men hvis alle pludselig trÊkker 11kW hver nat, sÄ Êndre det sig.
SĂ„ elbiler, ja. Men det kan ikke blive fra den ene uge til den anden đ- Dette svar blev ĂŠndret 3 Ă„r, 6 mĂ„neder siden af Cancerman.
- Dette svar blev Êndret 3 Är, 6 mÄneder siden af Cancerman.
11/10/2021 kl. 15:38 #62sortsovs
Rusher- E-peen: 30
#61 Helt enig. Og jeg skal pĂ„ ingen mĂ„de klima-prĂŠdike, da min primĂŠre grund for at skifte til elbil, var at jeg kunne fĂ„ en meget federe bil til de samme penge. Klima’et kom i anden rĂŠkke đ
Men flere danskere skal “se lyset” og skifte, sĂ„ vi gradvist kan fĂ„ udbygget infrastruktur omkring ladestandere og elnettet. For hvis alle danskere venter til sidste Ăžjeblik, sĂ„ stĂ„r vi med et potentielt stĂžrre problem i nĂŠrmere fremtid.
11/10/2021 kl. 15:56 #63MiNo
Rusher- E-peen: 793
#56 Det hjĂŠlpe ikke at hverdagen og de 95% km er problemfri som du skriver. Jo, hvis vi havde 2 biler og den ene var en ‘pendlerbil’ men vi har kun 1. Det er i sĂŠrdeleshed nĂ„r jeg har fri – ferier, weekender m.m. at jeg har brug for ‘fremkommelighed’ sĂ„ jeg kan kommer frem uden vĂŠsentlige hindringer. SĂ„ meget fri har man jo ikke, og vil man til vestkysten i weekenden, til ĂždegĂ„rd i sverige eller hvad ved jeg – sĂ„ nytter det ikke at man skal holde i timelange kĂžer sammen med alle de andre som skal afsted pĂ„ samme tidspunkt. SĂ„ er en weekend altsĂ„ hurtigt gĂ„et.
Heldigvis synes udviklingen fortsat at gÄ stÊrkt. Hurtigere opladning lÞser jo flere problemer, bilen tankes hurtigere og kÞren afvikles dermed ogsÄ hurtigere. Mere kapacitet betyder fÊrre tankninger. Jeg er sikker pÄ det hele lÞser sig, men jeg tror de nÊste 2 Är kan bliver super trÊlse for dem som ikke kan nÞjes med at lade hjemme.
11/10/2021 kl. 16:08 #64MiNo
Rusher- E-peen: 793
#63 .. og i forlĂŠngelse af det sidste – sĂ„ tror jeg det vil gĂŠlde for alle der ikke kun har el-bil som dedikeret pendler bil.
11/10/2021 kl. 16:15 #65Cancerman
Head Rusher- E-peen: 3,762
For hvis alle danskere venter til sidste Þjeblik, sÄ stÄr vi med et potentielt stÞrre problem i nÊrmere fremtid.
Hvis du spÞrger klimaet, sÄ er det allerede sidste Þjeblik.
Jeg forbander dem der startede “Atomkraft, nej tak” langt vĂŠk.
Det kan godt vĂŠre, at det ikke var fedt at have en reaktor i baghaven dengang, men lige nu er det er regulĂŠr katastrofe, at der ikke er flere atomkraftvĂŠrker og endnu vĂŠrre, at f.eks. Tyskerne begynder at slukke dem pga. populistisk pis.
De er lige meget hvordan du vender og drejer det, det er den reneste vedvarende energikilde vi har i Þjeblikket. Ja, der er affald, men det kan graves ned i et dybt hul og gemmes vÊk. I modsÊtning til CO2 som kulkraftvÊrkerne producerer, sÄ er det vist ikke atomaffald vi har et problem med i Þjeblikket?
Men det var et sidespring đNoget mere relevant: Kan producenterne overhovedet levere biler i Ăžjeblikket eller er der 1-2 Ă„rs ventetid?
11/10/2021 kl. 16:16 #66knekker
Rusher- E-peen: 1,073
Eneste lÞsning pÄ det er sÄ at fÄ et batteri tilknyttet dine solceller, men sÄ ligger du lige 50-100k oven i din solcelle pris og din ROI bliver MEEEGET lang!
Det kan godt se sÄdan ud her og nu, men hvis min forudsigelse kommer i noget nÊrheden af virkeligheden, sÄ vil det pÄ et tidspunkt give meget god mening at investere i solpaneler med et par batterier, specielt hvis priserne pÄ sÄdanne systemer kommer ned(fÞr regeringen pÄdukker store afgifter pÄ dem). Mit kommende hus bliver et smart home med HVAC, en kÊmpe varmevandsbeholder i huset drevet af solcellerne, derudover fÄr man ogsÄ gratis opladning til bilen, pc, server, plÊneklipperen osv, sÄ panelerne fÄr nok at se til i lÞbet af dagen.
For mig handler det om at lave en engangsinvestering mens jeg har pengene, sĂ„ har du stabiliseret og betydeligt reduceret dine fremtidige el udgifter over de nĂŠste 20-40 Ă„r, og sĂ„ fĂ„r du endda et system som kan fungere selv nĂ„r alt el i nabolaget ryger(ikke sĂŠrligt tit, jeg ved det).Kender i iĂžvrigt til Tesla’s Autobidder? Har man solceller og en Powerwall, sĂ„ kan man tilmelde sig programmet hvor programmet sĂ„ vil kĂžbe strĂžm nĂ„r det er billigst(som regel om natten) samt sĂŠlge alt overskydende strĂžm du gerne vil tjene penge pĂ„, alt sammen kan konfigureres efter eget Ăžnske.
https://www.tesla.com/da_dk/support/energy/tesla-software/autobidder11/10/2021 kl. 16:30 #67sortsovs
Rusher- E-peen: 30
#65 TÊnker ikke klimaet, men derimod infrastruktur (Selvom klimaet ogsÄ har set bedre dage). Hvis stÞrstedelen af alle danskere fÞrst skifter til elbil i sidste Þjeblik (lÊs. ikke muligt at kÞbe fossilbil), sÄ vil samtlige ladestandere i Danmark ligne et godt tilbud pÄ Black Friday.
Hvis vi derimod gradvist fik udbygget infrastrukturen i takt med at der kommer flere og flere elbiler, ja sĂ„ vil det nok ikke blive et kaos af dimensioner đ
11/10/2021 kl. 16:34 #68Cancerman
Head Rusher- E-peen: 3,762
11/10/2021 kl. 16:58 #69MiNo
Rusher- E-peen: 793
Der er ingen grund til at gĂžre noget for klimaet.
Jorden/klimaet tager bare 100.000 Ă„r og ‘resetter’ om nĂždvendigt
Du skal gĂžre det for dig selv og dine bĂžrn.
11/10/2021 kl. 17:54 #70JesperBlomkaal
Rusher- E-peen: 374
#57 Jeg mente ikke at sĂžmmet er pga Tesla men den kĂž der var ved de andre ladestandere đ
Ingen tvivl om, at mange kan skifte til elbiler. Men hvis vi fra den ene dag til den anden skifter 80% af bilparken ud med elbiler og sÊtter ladestandere i samtlige carporte, sÄ render vi ind i et kapacitetsproblem pÄ elnettet.
Vi skal lige huske, at det kan godt vÊre, at vi kun fÄr 19% fra kul pt. Men hvis alle pludselig trÊkker 11kW hver nat, sÄ Êndre det sig.
SĂ„ elbiler, ja. Men det kan ikke blive fra den ene uge til den anden đ- Dette svar blev ĂŠndret 3 Ă„r, 6 mĂ„neder siden af Cancerman.
- Dette svar blev Êndret 3 Är, 6 mÄneder siden af Cancerman.
Man vÊlger jo aktivt vindenergi og lader bilen lade om natten pÄ sin hjemmelader.
11/10/2021 kl. 18:16 #71Cancerman
Head Rusher- E-peen: 3,762
Man vÊlger jo aktivt vindenergi og lader bilen lade om natten pÄ sin hjemmelader.
Hvad med de dage vinden ikke blÊser? Skal alle sÄ bare komme ud til en tom bil om morgenen?
11/10/2021 kl. 19:57 #72Human
Rusher- E-peen: 72
“Jeg gider ikke holde i timelange kĂžer for at lade” Kan du selv hĂžre hvor dumt det lyder?
“Alle kan i hvert fald ikke skifte til elbil samme dag”
Kan du selv hĂžre det? Du argumenterer ud fra en komplet idiotisk prĂŠmis. Det kommer jo aldrig til at ske./thread
11/10/2021 kl. 20:17 #73SneakySkunk
Rusher- E-peen: 57
Ejer fĂžlgende,
e-Golf 2020 feb
– Ă rlig afgift 500-600 kr
– MĂ„nedlig afdrag 3200 kr
– Forsikring med alle perks inkl. fri parkeringskade 550 kr
– Brandstof 0 kr de sidste 7 mĂ„neder. Circke K gratis strĂžm.Bilen er betalt af over 6 Ă„r. Har service og garanti inkluderet i 6 Ă„r. Koster ca. 230 kr om mĂ„neden.
Bilen kĂžre fantastisk. Den er hurtig, lydlĂžs og der er ingen rystelser i rattet fx.
Bilen har en app, hvor man kan tÊnde for varme, AC, fjerne is fra alle ruder og GPS. Man kan endda lave en kalender, sÄ bilen sÞrger for kabinen er 22 grader hver morgen kl 7.30 hvis man Þnsker det. Man kan ogsÄ lÄse den op fra mobilen.
Trods jeg har brugt en del tid pÄ at snakke med folk som er mod elbiler, sÄ er det ikke noget jeg gÞr mig i mere. Nogle er simpelthen for fastlÄst i ideen om at elbil og elnettet ikke er holdbart. Det mÄ folk gerne mene, jeg er hvert fald super glad for jeg kÞre elbil nu. Den komfort og fornÞjelse har jeg aldrig oplevet i nogle af mine andre biler, sÄ jeg ser ikke mig selv gÄ tilbage til en benzin igen.
- Dette svar blev Êndret 3 Är, 6 mÄneder siden af SneakySkunk.
11/10/2021 kl. 20:18 #74Cancerman
Head Rusher- E-peen: 3,762
#72 SpÞrgsmÄlet er om du kan hÞre hvordan du selv lyder.
11/10/2021 kl. 20:21 #75Cancerman
Head Rusher- E-peen: 3,762
Bilen har en app, hvor man kan tĂŠnde for varme, AC, fjerne is fra alle ruder
Kabine/motorvarmer er verdens bedste opfindelse đ
12/10/2021 kl. 07:40 #76Noztra
Rusher- E-peen: 225
#52 Ja det er helt sort de har ĂŠndret det. IsĂŠr fordi politikerne havde “lovet” at de ikke ville ĂŠndre det og derfor mange fik solceller, fordi det rent faktisk kunne betale sig og man bidrog til den grĂžnne omstilling.
En af mine venners far havde en firma der solgte og monterede solceller. Det gik konkurs ikke lang tid efter at de ĂŠndrede reglerne for solceller, da der nĂŠsten ikke er noget salg i dem lĂŠngere.
Det strĂžm man kĂžber er indkĂžber er nordpol pris + pris fra dit elselskab + afgifter.
Den strÞm man sÊlger er nordpol pris, sÄ er sÄ lidt man fÄr igen ved at sÊlge sin strÞm.12/10/2021 kl. 09:25 #77knekker
Rusher- E-peen: 1,073
#76 Helt enig i at det er en svinestreg fra politikernes side. Min far udnyttede ogsÄ ordningen da den blev introduceret, ifÞlge hans beregninger trods forringelserne, vil hans investering alligevel vÊre betalt hjem om 7 Är ca, og alt produceret el derefter, vil vÊre gratis for ham. SÄ selv om regeringen har lÞbet fra deres aftale, sÄ har det alligevel vÊret en god investering alle jer der tog fordel af ordningen, blot ikke sÄ god som i oprindeligt blev lovet. Det betyder blot at fÊrre folk fremover vil investere i solpaneler, derfor vi ser solcelle firmaerne gÄ konkurs.
Det strĂžm man kĂžber er indkĂžber er nordpol pris + pris fra dit elselskab + afgifter.
Den strĂžm man sĂŠlger er nordpol pris, sĂ„ er sĂ„ lidt man fĂ„r igen ved at sĂŠlge sin strĂžm.Netop grunden til at jeg skal have fat i nogle Powerwalls, sĂ„ slipper man helt for at regeringen kan rĂžvrende en som det passer dem for at fĂ„ deres skatte indtĂŠgter. Derfor jeg spĂ„r at lige sĂ„ snart regeringen finder ud af at folk sĂ„ bare installere Powerwalls for at undgĂ„ denne skatteindtĂŠgt, sĂ„ vil regeringen komme efter disse kĂžbere ved at sĂŠtte en kĂŠmpe afgift pĂ„ batterier. Derfor anbefaler jeg at man fĂ„r fat i et par Powerwalls, lige sĂ„ snart man kan, mens de stadig er relativ “billige”. Som jeg sagde fĂžr, det kan godt virke som en dyr investering her og nu, men laver du alligevel investeringen nu, sĂ„ vil dine beregninger ĂŠndre sig, efter som el priserne stiger og afgifterne pĂ„ batterier stiger, sĂ„ vil du blive glad for at du alligevel lavede investeringen den gang. Og sĂ„ har du tilmed lige stabiliseret/fjernet dine el udgifter de nĂŠste 20-40 Ă„r.
12/10/2021 kl. 10:03 #78Cancerman
Head Rusher- E-peen: 3,762
#77 De er alternativer til powerwalls. SÄ du behÞver sÄdan set ikke vente pÄ dem?
Min nabo har en flok fine Lithium batterier stÄende i kÊlderen ifm hans solceller.
12/10/2021 kl. 10:25 #79knekker
Rusher- E-peen: 1,073
De er alternativer til powerwalls. SÄ du behÞver sÄdan set ikke vente pÄ dem?
Jo hvis du ikke vil have noget af det bedste inden for dette produkt, sÄ findes der rigtig nok alternativer. Hvad har din nabo for nogle batterier, har det vÊret en stor omgang hjemmebiks gÞr-det-selv setup? Ikke alle har interesse i sÄdan et projekt. Powerwalls gÞr det enkelt og let at installere, og fÄ til at fungere med et solcelle anlÊg. NÄr det er sagt mÄ jeg indrÞmme at jeg ikke har lÊst nok op pÄ emnet, til at kunne gÄ i detajler, men det er jo nok en tilfÊldighed at Powerwalls er villaejerenes fortrukne valg af hjemmebatteri til deres solcelleanlÊg.
Min nabo har en flok fine Lithium batterier stÄende i kÊlderen ifm hans solceller
Din nabo er en smart mand.
12/10/2021 kl. 10:37 #80knekker
Rusher- E-peen: 1,073
*men det er jo nok ikke en tilfĂŠldighed.
Det forventes at Giga Berlin stopper 4680 batterier i sine Powerwalls, de vil komme til at holde til mange flere opladninger end et konventionel batteri som alle konkurrenter pt tilbyder. Det vil selvfÞlgelig vÊre i din interesse af vÊlge et batteri der holder sÄ lang tid som muligt.
Deres software Autobidder samt 4680 batterier, samt det at Tesla generelt er fÞrende inde for batteri produkter, gÞr at jeg vil have en Powerwall. Du fÄr det bedste produkt pÄ markedet.12/10/2021 kl. 10:53 #81Cancerman
Head Rusher- E-peen: 3,762
#79 Det er skam helt officielt – ikke bare noget hjemmebiks đ
Batterier, inverter, styring af ladning, afladning osv.
12/10/2021 kl. 11:05 #82knekker
Rusher- E-peen: 1,073
Ah okay.
12/10/2021 kl. 13:19 #83Mart33N
Rusher#0 TrÄdstarter- E-peen: 358
12/10/2021 kl. 14:44 #84knekker
Rusher- E-peen: 1,073
#38 Haha, sÄ mÄ du hellere sÞrge for at holde dig gode venner med ham resten af livet!
12/10/2021 kl. 14:53 #85SneakySkunk
Rusher- E-peen: 57
#83 Hmm – min kĂžre mellem 250-300 i 8-9 mĂ„neder om Ă„ret, hvor de kolde vintermĂ„neder er 200. Ărligt, selvom jeg endda bor i lejlighed og ikke selv har oplader, sĂ„ er det aldrig et problem for mig. Tager ca. 25 minutter at lade op. SjĂŠldent jeg har brug for mere pĂ„ en dag end de 250-300.
NÄr jeg handler ind til tyskland, sÄ har jeg ladet den oppe hjemme fra, kÞre ned og handler ind, kÞre til Padborg Grillen og spiser, mens bilen lader op og sÄ kÞre jeg hjem. KÞre fra Odense.
Jeg kan ogsĂ„ godt li’ mine 32GB ram i min computer, men jeg tvivler pĂ„ jeg egentlig har et behov for det til hverdag nĂ„r jeg spiller CS đ
12/10/2021 kl. 16:05 #86Mart33N
Rusher#0 TrÄdstarter- E-peen: 358
12/10/2021 kl. 16:33 #87MiNo
Rusher- E-peen: 793
#77 de skal nok fÄ dine penge, uanset dine krumspring. Enten via afgift pÄ batteri men tÊnker det er mere oplagt at indkrÊve et enormt belÞb for at vÊre tilsluttte elnettet. Der vil gÄ en del tid til folk tÞr cutte forbindelsen helt. Ultimativt flyttes det hele bare over pÄ ejendomsskatten og sÄ stÄr du med en kÊmpe investering som intet formÄl tjener.
Det kan i Ăžvrigt ikke vĂŠre optimalt at alle skal have et komplet elselskab i baghaven. HĂ„ber vi kan komme frem til noget bedre.
Vi kan starte med at stemme pÄ mere visionÊre politikkere?
12/10/2021 kl. 18:50 #88Spionas
Rusher- E-peen: 55
Jeg kÞrer benzinbil nu og vil mÄske gerne skifte til el nÄr det bliver tid til en ny. Men jeg bor i en nybygget bydel i KÞbenhavnsomrÄdet og det til trods er der ikke en eneste offentlig ladestander i nÊrheden. SÄ har det godt nok lange udsigter for os der bor i lejlighed hvis det er standarden.
12/10/2021 kl. 19:54 #89Ghidora
Rusher- E-peen: 1,397
Hmm, dem jeg kan finde pÄ bilbasen er listet til 190 km pÄ en fuld opladning, hvilket sÄ bliver til smÄ 120 km om vinteren ifÞlge de reviews der ligger derinde fra tidligere ejere.
Er det en specifik model du har med stĂžrre range?
Jeg skal gĂžre mit bedste đ
De fik stĂžrre batteri i 2017.
Der findes et firma der kan opgraderer batteriet i de gamle ?
12/10/2021 kl. 20:03 #90SneakySkunk
Rusher- E-peen: 57
#86 Det er ganske rigtig 190 modellen. Jeg kÞre i 300 modellen. Fantastisk bil! Den kostede oprindeligt 320k, men de sidste fra fabrikken var sat ned til 230k og sÄ havde de forbandet meget ekstra udstyr uden ekstra omkostninger.
#88 PrĂžv at hent PlugShare app’en. De fleste bliver overrasket over hvor mange lader punkter der rent faktisk er. Bor selv i lejlighed uden lade muligheder.
Circke K er massivt ved at banke Ladepladser op over alt. Det er helt fantastisk, det fungerer bare.
- Dette svar blev Êndret 3 Är, 6 mÄneder siden af SneakySkunk.
-
ForfatterSvar
- Du skal vĂŠre logget ind som bruger for at kunne svare...