Forside › Fora › Penge og Ăžkonomi › To Elbil eller not?
- Dette emne har 326 svar og 43 stemmer, og blev senest opdateret for 3 Är, 5 mÄneder siden af Anonym.
-
Oprettet afEmne
-
08/10/2021 kl. 15:24 #0
Mart33N
Rusher- E-peen: 358
Hej.
2 benzinbiler.
5.100 i afdrag pr. mÄned + 850 pr. mÄned til afgift + 5.200 i brÊndstof pr. mÄned + 1.500 i forsikring pr. mÄned = Nas!
Service og rep ikke inkluderet.
Jer der har elbil, vil i ikke dele hvilken i har, hvad det koster jer i afdrag og hvad strĂžmmen lĂžber op i? som jeg lige ser det har jeg sgu nĂŠsten rĂ„d til at have to teslaer…
-
Oprettet afEmne
-
ForfatterSvar
-
10/10/2021 kl. 18:52 #31
Emilsa
Rusher- E-peen: 1,409
Jeg behÞver ikke en elbil for at vide, at mit kÞrselsbehov ikke kan dÊkkes af en elbil. Men du er Äbenbart ekstremt klog, siden du kender mit kÞrselsbehov?
Human lyder som hXn der, pĂ„ det hedengangne Dailyrush, tabte sutten over jeg kĂžrer 60 km om dagen pĂ„ en totakst scooter hen over jydske Ă„r hverdag, frem for en el-cykel… Jeg har ihvertfald nĂŠrmest Dejavu.
10/10/2021 kl. 19:00 #32StultusX2
Rusher- E-peen: 2,043
#31 HYYL! Neddroslede 2 taktere er jo det vĂŠrste :-O Hvor vover du?
Har i Ăžvrigt lige brugt motorsav(totakts selvfĂžlgelig) OG Diesel bil i dag đGa’ vide hvor #Human bor henne? MĂ vel vĂŠre et sted med ĂŒber-grĂžn-infrastruktur.
10/10/2021 kl. 19:09 #33Anonym
- E-peen: 116
Man kan nu booke prÞvetur pÄ Kia EV6. Skal selv afsted til Svendborg d. 21.
MĂ„ indrĂžmme at jeg glĂŠder mig som et lille barn fĂžr juleaften.10/10/2021 kl. 19:35 #34Cancerman
Head Rusher- E-peen: 3,855
#33 Den ser ogsĂ„ rimelig sprĂžd ud đ
og den har KNAPPER! đ- Dette svar blev ĂŠndret 3 Ă„r, 8 mĂ„neder siden af Cancerman.
10/10/2021 kl. 22:28 #35Mart33N
Rusher#0 TrÄdstarter- E-peen: 358
Tager to af den her:
10/10/2021 kl. 22:59 #36Johbe
Rusher- E-peen: 131
Kia EV6 er super spÊndende nÄr man kigger pÄ bilens data. Jeg har det dog ekstremt stramt med bagenden pÄ den. Uanset hvor meget jeg prÞver, sÄ kan jeg ikke abstrahere fra at den bare er ustyrlig grim.
ÂŁ35
Man kan faktisk forudbestille Lucid Air til Danmark. Koster mellem 2700,- og 6500,- i depositum đ
Er selv meget interesseret i den. Eftersom de ikke liiiiiige har offentliggjort prisen pÄ bilen endnu, sÄ venter jeg dog en stund endnu.
Den prygler Tesla pÄ rÊkkevidde, performance og alt muligt andet. PÄ papiret.
10/10/2021 kl. 23:05 #37Paybacktime
Rusher- E-peen: 1,491
#33 Ret cool futuristisk/cyberpunk design.
11/10/2021 kl. 08:02 #38knekker
Rusher- E-peen: 1,073
#35 Nu er jeg selv igang med at flytte, sÄ nÄr jeg ser det lille bagagerum er det helt til grin, jeg ved ikke hvad de dog tÊnkte. NÄr man betaler 160.000 dollars, sÄ er sÄdan et kompromi i sÄdan ellers stor bil, bare ikke acceptabelt i min verden.
NÄr du skal flytte stÞrre ting, sÄ er en hatchback bare guld vÊrd.#36 Held og lykke med at vÊre first mover til en bil som selvfÞlgelig vil komme med en masse bÞrnesygdomme, samt uden noget infrastruktur til at kunne levere og reparere din bil inden for rimelig tid, Urgh.
11/10/2021 kl. 08:55 #39JesperBlomkaal
Rusher- E-peen: 381
#0 Med de ting der, sÄ tag en Tesla!
Du sparer penge! Jeg har en Tesla og en anden elbil, og den frustration mht. ladenetvĂŠrk har man ikke med en Tesla… jeg bider i rattet nogle gange over folk smider deres biler pĂ„ ladepladser hvor der tydeligt stĂ„r EL-FUCKING-BIL, og alligevel holder der en Skoda Fabia fra 2001…. grrrr! đ
11/10/2021 kl. 10:02 #40knekker
Rusher- E-peen: 1,073
jeg bider i rattet nogle gange
Det var en meget visuel beskrivelse af din frustration. =D
11/10/2021 kl. 10:53 #41Cancerman
Head Rusher- E-peen: 3,855
#39 Det er ogsĂ„ mega dĂ„rlig stil. Ikke helt pĂ„ hĂžjde med at parkere pĂ„ handicappladser men det er derhen af – og det er altsĂ„ ikke for at sammenligne elbils ejere med handicappede.
Hvor mange flere ladestandere har Tesla end de andre? Det er vel ikke ligefrem sÄdan vildt mange?
Og hvorfor skal vi nu til, at slÄs med at nogle ladestandere kun er til nogen elbiler?
11/10/2021 kl. 11:19 #42TabascoPreben
Rusher- E-peen: 89
I forhold til det med at el alligevel kommer fra kulkraftvÊrker og det ikke gÞr nogen forskel. Her er lidt tal i stedet for 10-20 Är gamle floskler:
CO2 udledningen for elproduktion var i Danmark i 2020 i gennemsnit 117 gram/kWh. En elbil kĂžrer omkring 6 km/kWh. Nogen mere, nogen mindre. CO2 udledningen fra drivmiddel fra en el-bil i Danmark var i 2020 derfor ca. 20 gram/km.
ForbrÊnding af 1 liter diesel udleder ca. 2.700 gram CO2. Lad os sige en dieselbil reelt kÞrer ca. 20 km/l. CO2 udledningen fra drivmiddel fra en dieselbil er derfor ca. 135 gram/km. AltsÄ 6 gange mere CO2 med danske forhold.
MeN eLbiLEr FoRUrenEr mEGeT MeRe nĂ r dE pRODucErEs.
De seneste livscyklusvurderinger anslÄr at en elbil CO2-mÊssigt har tjent sig hjem i forhold til en tilsvarende forbrÊndingsbil indenfor 30-60k km.
Ja, udvinding af rÄstofferne til batterierne sviner, men der arbejdes pÄ at erstatte de vÊrste af dem, og det er ikke sÄdan at batteriet sejles ud og dumpes i havet nÄr det ikke kan bruges i bilen lÊngere, og rÄstofferne er tabt.
11/10/2021 kl. 11:51 #43Cancerman
Head Rusher- E-peen: 3,855
#42 Kan du se de 18% Kul?
NĂ„r de er nede pĂ„ 0% sĂ„ er jeg klar pĂ„, at blive TVUNGET over i en elbil – indtil da, der skifter jeg nĂ„r jeg kan fĂ„ mit liv og arbejde til at hĂŠnge sammen med en elbil đI skulle hellere tage og prĂŠdike elbiler over for dem, der kĂžrer rundt i gamle smadrekasser og ikke os der kĂžrer i en spritny diesel. (Der er flere andre fordele ved at fĂ„ dem af vejen, men det er en anden snak)
Som jeg ogsÄ skrev tidligere, sÄ har jeg intet imod elbiler og jeg hilser dem mere end almindeligt velkommen. Men jeg gider ikke vÊre med til, at man skal tvinges over i noget, bare for at vi kan fÞle os grÞnne alle sammen.
Hvis du har vÊret i udlandet, sÄ vil du fÞle dig totalt til grin, nÄr vi her i landet sortere affald i 20 forskellige spande, prÊdiker elbiler, solenergi osv. ovs.
Vi er forsvindende smÄ og vi gÞr igen forskel i det store billede. Vi skulle tage og bruge flere af vores krÊfter pÄ, at fÄ de store lande til at fÄ fingeren ud.Dermed ikke sagt, at vi ikke skal vÊre foregangsland, men man skal bare lige huske, at vores indsats ikke gÞr nogen forskel i det store regnskab, ud over at det ser godt ud og kan fÄ flere med pÄ bÞlgen.
og igen: Jeg vil gerne have en elbil. Men sĂ„ lĂŠnge infrastrukturen ikke er til det, sĂ„ bliver det altsĂ„ ikke lige nu. Politikkerne skulle ha fĂ„et fingeren ud for lĂŠnge siden sĂ„ der var infratruktur og f.eks. flere solceller pĂ„ de danske tage, men det fik de ogsĂ„ lige Ăždelagt ved at ĂŠndre pĂ„ reglerne – hurra, hurra – skide flot.
Danskerne tĂŠnker for 90% vedkomne med pengepungen: Hvis ikke der er Ăžkonomisk vinding i det, sĂ„ gĂžr de ikke noget – sĂ„ derfor er det ogsĂ„ helt hovedlĂžst, at elbilernes afgifter stiger, at det ikke kan betale sig at fĂ„ solceller pĂ„ taget osv.
Bare lige for at fĂ„ det pĂ„ det rene: Jeg har intet imod elbiler, sorting af affald eller at passe pĂ„ miljĂžet. Jeg sortere gladeligt mit affald osv. og er generelt ret miljĂžbevidst MEN nu hĂŠnger en elbil altsĂ„ ikke sammen for mig pĂ„ nuvĂŠrende tidspunkt, sĂ„ derfor vil jeg ikke tvinges over i en. Jeg vil da pĂ„ alle mĂ„der opfordre folk til en elbil, hvis det passer ind i deres liv – men jeg vil ikke tvinge folk. đ
(Jeg ville derimod gerne tvinge folk med gamle smadrekasser til at fÄ dem skiftet)11/10/2021 kl. 12:11 #44JesperBlomkaal
Rusher- E-peen: 381
#39 Det er ogsĂ„ mega dĂ„rlig stil. Ikke helt pĂ„ hĂžjde med at parkere pĂ„ handicappladser men det er derhen af – og det er altsĂ„ ikke for at sammenligne elbils ejere med handicappede.
Hvor mange flere ladestandere har Tesla end de andre? Det er vel ikke ligefrem sÄdan vildt mange?
Og hvorfor skal vi nu til, at slÄs med at nogle ladestandere kun er til nogen elbiler?
Tesla bygger ladestandere ud fra deres egne data om fĂŠrdsel og antallet af Teslaer i alle omrĂ„der pĂ„ kloden, man kan sammenligne en Tesla Supercharger lokation der typisk har 20 til 30+ ladestandere med de andre bud fra alle Ăžvrige opladesteder… Clever har pĂ„ KĂžge Bugt Motorvejen 2 opladere i hver retning ved Karlslunde (og Eon 1 ved siden af)… det er med garanti at en af dem altid er i stykker og sĂ„ holder der en kĂž som en i helvede og sure stoddere der pĂ„stĂ„r Teslaer ikke mĂ„ lade der selvom man betaler Clever abonnement med frit forbrug.
Jeg kan smutte lĂŠngere ned til KĂžge og altid komme til hos Tesla der har 28 ladepladser… der er altid biler men der er ogsĂ„ altid plads fordi de har brugt dataen til at bygge ud fra, men der skal jeg naturligvis betale for el hvilket ikke giver mening nĂ„r jeg har kĂžbt Clever.
Tesla er unikke fordi de gik pĂ„ markedet med et ladenetvĂŠrk fĂžr mĂŠngden af biler var der, dvs. hĂžnen og ĂŠgget… det har de andre misset og derfor er det et problem overalt lige pt., sĂ„ det har intet at gĂžre med at slĂ„s om ladenetvĂŠrk, det handler bare om at de andre fabrikanter er blevet presset ud i en omstilling de ikke forventede ville ske.
Clever er dog ved at bygge en 30 ladestanders plads midt pĂ„ Fyn ved Odense sĂ„ folk ikke skal vente – det er vejen frem, men der mangler fandme mange af disse standerpladser.
11/10/2021 kl. 13:05 #45Cancerman
Head Rusher- E-peen: 3,855
#44 Ah, ok. SÄ der er ingen teknisk hinding i, at andre biler kan lade pÄ en Tesla stander
11/10/2021 kl. 13:27 #46knekker
Rusher- E-peen: 1,073
#45 de vil Äbne op for de ladestationer som er blevet bygget med Þkonomisk hjÊlp fra regeringen. Men ellers har Tesla snakket om at Äbne generelt op for deres ladenetvÊrk til andre mÊrker, da det vil vÊre en rigtig god forretning for dem. Der er dog Tesla ejere som ikke just er begejstret for den ide, da det vil betyde vÊsentlig mere kÞ og trafik ved deres ladestandere. SÄ Tesla har ikke Äbnet op for deres ladenetvÊrk endnu, men mon ikke det snart sker.
11/10/2021 kl. 13:27 #47MiNo
Rusher- E-peen: 816
Det bliver ved med at vĂŠre noget lort, sĂ„ lĂŠnge politikkerne synes at en stor den af skatten skal skjules, og hentes ind via afgifter i stedet. Vi skal over pĂ„ EL til sĂ„ mange ting som muligt, og det sker naturligvis hurtigst ved at fĂ„ sĂ„ meget grĂžn el som muligt, og helt uden afgifter. Ren kostpris. Den manglende indtjening kan man bare trĂŠkke over skatten – sĂ„ har vi samtidig fordelen ved at alle bidrager hertil, frem for kun den ene halvdel af befolkningen.
OT: Pengene kunne mĂ„ske ogsĂ„ findes ved effektivisering. PrĂžv fx. at se pĂ„ hvad der siges om afgifter pĂ„ set-top-bokse i denne dom og tĂŠnk over om det er stengt nĂždvendig med sĂ„ mange tanker om en dims til vores TV .. https://skat.dk/skat.aspx?oid=2292756. Det har ikke noget med ‘el’ at gĂžre, men bare det syge i at stort set alt har afgifter, unden krav om fornuft. Og at al det skal administreres i hoved og rĂžv, og vores skattepenge gĂ„r til det frem for til uddannelse, sundhend eller grĂžn omstilling.
11/10/2021 kl. 13:54 #48InvisibleSkull
Rusher- E-peen: 7
Har en Tesla 3 Performance fra Juni 2021. Afdrager omkring 3500 pr. mÄned(havde bil i bytte uden gÊld i).
I september har jeg kÞrt 1734 KM, ladet 402 KWh derhjemme til en samlet pris af 261,3 kr. Refusion af afgift pÄ ladestrÞm og fast elpris gennem Elforbundet bringer KWh prisen ned pÄ ca. 65 Þre.
I konens dieselbil ville samme kĂžrsel koste ca. 1150 kr.
SÄ skal prisen for ladestander og installation pÄ ca. 12K vel tilfÞjes pÄ en mÄde. Hvis den holder i 5 Är, er det 200 kr. pr. mÄned. Kan ikke se hvorfor den ikke skulle holde 10 Är eller mere.
Til gengĂŠld er forsikringen noget dyrere end tidligere biler jeg har haft. 9,5K pr. Ă„r. Men det er mĂ„ske ogsĂ„ OK pĂ„ en bil med 500 HK đ
11/10/2021 kl. 13:59 #49knekker
Rusher- E-peen: 1,073
#47 Med udfasning af Diesel og bezin biler, skal den manglende skatteindtÊgt findes et andet sted, og da el bliver bilernes fremtidig brÊndstof, er det naturligt for regeringen at se hvor de kan malke flere afgifter der. SÄ det er meget sansynligt at vi kan forvente hÞjere afgifter pÄ el generelt. Vi har allerede overvÊret meget stigende el priser generelt her i Är. Hvis man vil undgÄ at blive ofre for de fremtidig vilde el priser og er du husejer, vil det vÊre i din interesse at fÄ fat i sÄ mange solpaneler installeret pÄ taget som kan dÊkke dit nuvÊrende og fremtidige behov, og koble det sammen med nogle Tesla stationÊre batterier, sÄ snart Giga Berlin begynder at tilbyde dem til europÊiske marked. Det samme kommer til at ske for batterier, der vil hÞjst sansynligt komme nogle vilde afgifter pÄ dem, lidt i stil med registrerings afgiften pÄ biler.
Folk som bor i lejlighed der ikke har nogen mulighed for producere deres egen el, vil blive de store tabere det nÊste Ärti.11/10/2021 kl. 14:22 #50JesperBlomkaal
Rusher- E-peen: 381
#48 Hvis du bor pĂ„ SjĂŠlland sĂ„ tag HF Forsikring, de er vilde til Teslaer pĂ„ prisen… fri km, friskade, glas osv… 6000 kr. for vores Performance model.
11/10/2021 kl. 14:22 #51Noztra
Rusher- E-peen: 225
#49 Helt enig. Problemet er bare at staten har fjernet incitamentet for at fÄ solceller installeret pÄ sit hus.
Vi har solceller pĂ„ vores hus og varmepumpe. SĂ„ vi bruger vel ca. 12.000kwh om Ă„ret og producerer ca. 10.000kwh. FĂžr der skulle vi betale for difference mellem hvad vi producerede og brugte, sĂ„ ca. 2000kwh. Nu skal vi sĂŠlge 10.000kwh og derefter kĂžbe 12.000kwh.SpĂžrg lige om det er en dĂ„rlig “forretning” for folk der har solceller.
Eneste lÞsning pÄ det er sÄ at fÄ et batteri tilknyttet dine solceller, men sÄ ligger du lige 50-100k oven i din solcelle pris og din ROI bliver MEEEGET lang!
11/10/2021 kl. 14:37 #52Cancerman
Head Rusher- E-peen: 3,855
#51 Lige prĂŠcis. Det er nĂžjagtig Ă„rsagen til, at jeg ikke har solceller pĂ„ huset – det giver prĂŠcis ingen mening.
SĂ„ politikkerne kan tage deres grĂžnne omstilling og stikke den skrĂ„t op.Det hĂžrer selvfĂžlgelig med til ovenstĂ„ende, at den pris man sĂŠlger for er LAAAAANGT laver end den man kĂžber for – derfor er regnestykket helt i skoven
- Dette svar blev Êndret 3 Är, 8 mÄneder siden af Cancerman.
- Dette svar blev Êndret 3 Är, 8 mÄneder siden af Cancerman.
11/10/2021 kl. 14:43 #53Ghidora
Rusher- E-peen: 1,415
11/10/2021 kl. 14:45 #54sortsovs
Rusher- E-peen: 30
#46 Tror lidt at Tesla stĂ„r lidt i en “Pest eller Kolera” situation mht. at Ă„bne deres Super Charger netvĂŠrk op for andre bilmĂŠrker.
Fordelen: Tesla kan med et trylleslag sÊtte sig pÄ hele markedet indenfor opladning af elbiler. Og de nÊrmeste konkurrenter er stadig lysÄr bagefter. Det vil betyde at Tesla kan tjene styrtende med penge, forholdsvis nemt og billigt.
Ulempen: Tesla’s elbils konkurrenter er begyndt at Ă„nde dem i nakken pĂ„ flere parametre. SĂ„ Tesla Super Charger netvĂŠrk er et kĂŠmpe ES at have i ĂŠrmet overfor potentielle kĂžbere, og for mange vil det ogsĂ„ vĂŠre en overvejende grund til at vĂŠlge Tesla.
Vi har selv for et par uger siden, kĂžrt forgĂŠves til en Clever lyn-ladestander (KorsĂžr), hvor der var 4 biler i kĂž for at komme til (foruden dem der allerede var igang med at lade). Vi kĂžrte pĂŠnt videre til en Tesla Super Charger hvor vi kom til med det samme.
11/10/2021 kl. 14:48 #55Cancerman
Head Rusher- E-peen: 3,855
Vi har selv for et par uger siden, kĂžrt forgĂŠves til en Clever lyn-ladestander (KorsĂžr), hvor der var 4 biler i kĂž for at komme til (foruden dem der allerede var igang med at lade). Vi kĂžrte pĂŠnt videre til en Tesla Super Charger hvor vi kom til med det samme.
Lige der, er endnu et sĂžm til kisten om hvorfor jeg ikke skal have en elbil lige nu đ
11/10/2021 kl. 14:53 #56Ghidora
Rusher- E-peen: 1,415
Syntes folk ligger alt for meget vĂŠgt i lade udfordringer.
Langt de fleste vil lade bilen hjemme i 95+% af tiden, hvorfor det ikke giver meget mening at lade det vĂŠrende det bestemmende for om man vil skifte til EL eller ej?
11/10/2021 kl. 15:16 #57sortsovs
Rusher- E-peen: 30
#55 Det var ikke fordi at det sku’ forstĂ„es negativt, men mere som et godt eksempel pĂ„ hvorfor at Tesla har sine fordele đ
#56 FuldstÊndig enig, vi lader ogsÄ 99% af tiden derhjemme.
Er overbevist om at de fleste danskere kan skifte over til elbil hvis de har deres egen ladestander til rĂ„dighed. Men det kan jo vĂŠre svĂŠrt at lĂŠre en gammel hund nye tricks đ11/10/2021 kl. 15:17 #58Cancerman
Head Rusher- E-peen: 3,855
#56 Folk der bor i lejlighed har lidt svĂŠrt ved at lade den i carporten đ
Hvis jeg skal Kbh-Ă rhus-Aalborg-Herning-Kbh eller noget i den stil, sĂ„ er opladning undervejs ogsĂ„ rimeligt relevant. đ
11/10/2021 kl. 15:19 #59Nioxic
Rusher- E-peen: 414
min bank (al) giver lavere rente pÄ elbil
derudover kan du lade gratis, nogle steder, sĂ„ det er jo “gratis benzin”
og sÄ er nogle driftomkostninger (vÊrkstedsbesÞg) billigere, men jeg har ikke lige hÞrt nogle konkrete tal.
jeg ville selv ha snuppet en elbil, da kĂŠresten og jeg kĂžbte nyt her i august – men vi kan ikke fĂ„ en ladestander der hvor vi flytter hen, sĂ„ vi venter.
Jeg gider ikke rode med at skulle lade “ude”, hver eneste gang. (Det ville nok vĂŠre mindre bĂžvlet hvis det kun var 5-10 min, men… det er det jo ikke, ihvertfald ikke for mit kĂžrselsbehov)
11/10/2021 kl. 15:19 #60goffer
Rusher- E-peen: 40
#0
Nu har jeg ikke lÊst alle andres svar, sÄ beklager hvis der er nogle ting der gÄr igen.
Men jeg har selv kÞbt en Model 3 SR+ jeg lagde kun 10% i udbetaling og den koster mig omkring 3600 om mÄneden i afdrag.
Jeg har ikke en ladestander derhjemme (og mÄ ikke opfÞre en for lejerforeningen) sÄ var meget i tvivl om jeg skulle gÄ elbil vejen, men det fungere faktisk helt fint, jeg plejer at lade op ved det lokale storcenter hvor jeg mÄ lade gratis i 4 timer ad gangen, det ligger lige ved mit arbejde, ellers stiller jeg bilen og lader ved en clever stander nÄr jeg trÊner.
Jeg har vidst i alt betalt 350Kr i el for de 2500Km jeg har haft den i indtil videre. -
ForfatterSvar
- Du skal vĂŠre logget ind som bruger for at kunne svare...