Forside Fora Politik/Samfund Elon Musk er et Geni

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    Canis_lupus
    Rusher
    Offline

    Næsten en times interview mellem Musk og en dygtig teknikker, som rent faktisk forstår det
    der kommer ud af mandens mund. (Det meste er ikke så spændende, hvis man ikke har en tesla bil).

    De snakker om Full Selv Driving i Tesla biler, det er kun ved at blive Tested i USA P.t. og Munro, fortæller at det FSD test han har prøvet er noget af det vildeste han nogensinde har prøvet.
    til dem som ikke ved hvad FSD er, du plotter en adresse i tesla bilens navigation, og bilen kører FULDSTÆNDIG sig selv.

    ** Det vilde er at med Musk, det er som om manden ser lysår foran i tiden. Han nævner at når
    Full Self driving bliver virkelighed, så mener Musk hvis du f.eks. falder i søvn bag rettet
    * Så skal bilen automatisk tage over og køre dig hjem
    * hvis du får et hjertestop i bilen, så skal bilen tage over og køre dig til den nærmeste hospital.

    Det er fandme vildt.. det skal lige siges at alle teslaer har et kamera i cockpittet, som ikke er aktiveret i dag. Men kan i forstille jer ovenstående bliver til virkelighed?

Viser 30 svar - 241 til 270 (af 356 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #241
    Deadlights
    Rusher
    • 1204 Indlæg
    Offline

    #238 OK, Factboy.

    #242
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3045 Indlæg
    Offline

    #238/#239 Det bliver ikke facts af en eller anden YouTuber har et Excelark med sine egne tests.

    Hvad er den højeste WLTP på en Tesla?

    Jeg udtaler mig til #226 om, at han nok fortryder at skille sig af med Tysk kvalitet.

    Det blander du dig straks i, og gør det til en diskussion om rækkevidde?
    Jeg har aldrig nævt rækkevidde med et ord, så at du blander dig på den måde, må jo være fordi, at du har et behov for, at forsvarer Teslaer. 🤷🏼‍♂️

    Men når du nu selv bringer den rækkevidde debat på, så lad os få nogle facts på bordet: Hvad er WLTP på den Tesla hvor den er højest?

    #243
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3045 Indlæg
    Offline

    Det er okay at have en teori om noget og så være forkert, så længe man formulere sig på en måde så det ikke fremstår som om du ved hvad du snakker om, hvilket du desværre gør i dette tilfælde.

    Det var så ikke meningen, hvilket jeg vist også har gjort tydeligt efterfølgende

    Hvor kommer denne aggression fra? Han prøver jo blot at forklare dig hvad ligger til grund for hvorfor prisen har været så høj.

    Du blander to ting sammen. CL udtaler sig pludselig om facts og at ingen andre kan køre så lang som en Tesla. Noget der både er forkert og slet ikke passer ind i det vi snakkede om.

    #244
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3045 Indlæg
    Offline

    #240 Ikke at prisfald ikke er velkommen, men det virker bare ekstremt voldsomt. De kommer til at pisse en masse nuværende Tesla ejere godt og grundigt af.
    Det er interesant om det måske endda afskrækker nogen fra at købe, da de er nervøse for sådan et prisfald en gang til (omend det virker urealistisk)

    #245
    knekker
    Rusher
    • 858 Indlæg
    Offline

    Du blander to ting sammen. CL udtaler sig pludselig om facts

    Tesla Supercharger grabs top ranking in J.D. Power’s newest satisfaction study

    #240 Ikke at prisfald ikke er velkommen, men det virker bare ekstremt voldsomt. De kommer til at pisse en masse nuværende Tesla ejere godt og grundigt af.
    Det er interesant om det måske endda afskrækker nogen fra at købe, da de er nervøse for sådan et prisfald en gang til (omend det virker urealistisk)

    Personligt forstår jeg slet ikke den dramatik folk forsøger at lave pga. prisfaldet.
    Det er selvfølgelig træls at se et produkt man næsten lige har købt, blive solgt til en lavere pris kort efter, men at gå fra at være ærgelig over det, til at være direkte fornærmet og endda føle ret til at kræve penge tilbage, er latterligt. Hvis du køber en masse aktier og de falder 20% næste dag, så kan du heller ikke klage til Børsen og sige at du fortryder købet til den gamle pris og nu kræver differensen af købsprisen tilbage. Begge situationer er et eksempel på en handel man lavede på daværende tidspunkt, fordi køberen af helt egen vilje accepterede og gerne vil give den efterspurgte pris på produktet. Den pris man accepterede, må man stå ved, i stedet for at opføre sig som en dårlig taber efterfølgende.
    Og hvis man undskylder sig med at bilen er en investering, så er man godt nok en elendig forretningsmand, da der findes bedre investeringer at smide sine penge efter, vi ved jo alle at en bil mister meget af sin værdi efter hvert går der går.

    Det er iøvrigt sjovt at de folk som låste prisen fast ved deres bestilling, inden Tesla’s priser steg imellem 2020-2022, samt alle de folk og forhandler som allerede ejede en Tesla(eller flere), som kunne videresælge deres brugte Tesla til en højere pris end det den nypris de selv gav for den i sin tid, ja dem hørte du ingen brok fra dem den gang. Men nu hvor det så går den anden vej, ja så er folk tøsesur over at de ikke længere kan videresælge deres bil til fordelagtige priser.
    Hvis man køber en Tesla og faktisk beholder den i de næste årti, så gør det ingen forskel for ejeren, at produktet efterfølgende er faldet.

    Det kan måske virke voldsomt at prisen falder så meget, men vi befinder os i en recession hvor folk begynder at holde mere på deres penge, blot se banklån på boligmarkedet nu her i Danmark, er faldet med 40%, det er altså ret voldsomt, det rammer alle bil producenter. Så har du også konkurrence fra BYD der underbød Tesla’s tidligere priser, samt alle Amerikaner forsøger at udsætte deres Tesla køb indtil de nye skatteratter bliver gjort klar og tydelige, gjorde alt sammen at Tesla’s ordre log faldt betydeligt. Koblet sammen med at priserne på råmaterialer igen er faldende, har Tesla blot indset at tiden er inde til at justere priserne.

    D. 22 december var Elon iøvrigt ude og sige, at hvis det bliver nødvendigt, så er han klar til at prioritere øget produktion på bekostning af fortjeneste. Dvs. for at holde en høj produktion og dermed salg, under en recession, så er han klar til at skære på prisen.
    Kinesiske BYD har en mindre profit på deres el biler, og de havde indtil fornyligt underbudt Tesla’s produkter i Kina. Så med denne pris reduktion, er Tesla også ude og sende et signal til alle konkurrenter. Mach-E som Ford sælger f.eks. har de en meget lille fortjeneste på i forvejen, det samme gør sig gældende for de fleste EV producenter.

    Med Tesla’s nye priser, er den nye realitet et marridt for alle konkurrenter.

    #246
    TabascoPreben
    Rusher
    • 86 Indlæg
    Offline

    #229 Hvad er en ualmindelig Q4?
    Den jeg har er en Q4 e-tron 40 som er søsterbil til ID4 og Enyaq. Den gamle (fat) e-tron, som snart kommer til at hedde Q8 e-tron er en helt anden, og dyrere model.

    Men anyway, vi har booket en prøvetur om et par uger. Så må vi se om vi kan leve med den hårde undervogn, højere støjniveau, mindre lækre sæder og lidt mere tvivlsomme byggekvalitet. Fruen er også lidt betænkelig ved at bytte de 4 ringe ud med T’et. Der er bare ikke samme følelse af “premium” hos Tesla som brand, selvom det er lidt overfladisk. Til gengæld forventer jeg mere plads, mere fart, bedre rækkevidde og bedre software.

    I længden tror jeg de fleste vil få glæde af det her, da det, også på sigt tvinger resten af elbilmarkedet ned i pris, så de bliver tilgængelige for flere.

    • Dette svar blev ændret 1 år, 3 måneder siden af TabascoPreben.
    #247
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3045 Indlæg
    Offline

    #245 Det var længst på en opladning. Ret mig hvis jeg tager fejl, men der er Tesla ikke kongen længere.

    Det er svært at klage over prisfald, men kan godt forstå, at dem der købte i december da de var på tilbud, føler sig lidt taget i rø…

    #248
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3045 Indlæg
    Offline

    #247 Jeg mente om den var en Q4 på benzin eller diesel eller en E-tron

    Er ikke så meget inde i Audis. Troede Q4 E-tron var en “almindelig” Q4 der bare havde fået nogle batterier

    En Tesla er jo ikke en dårlig bil – det er bare en anden type end en Q4.

    Herhjemme droppede konen Tesla pga undervognen og hun ikke kunne holde ud at sidde så langt nede.

    #249
    knekker
    Rusher
    • 858 Indlæg
    Offline

    I længden tror jeg de fleste vil få glæde af det her, da det, også på sigt tvinger resten af elbilmarkedet ned i pris, så de bliver tilgængelige for flere.

    Sådan ser jeg også på det. Ja der er et mindretal af folk som er mobset over at deres tesla er faldet i værdi, men den lavere pris er noget som kommer største delen af befolkningen til gode, og det er altså en god ting.

    Herhjemme droppede konen Tesla pga undervognen og hun ikke kunne holde ud at sidde så langt nede.

    Nu er Tesla jo ikke for alle, men det lyder til at hun ikke har prøvekørt en Model Y endnu. Den er ligesom Model 3, men hvor sædderne sidder højere oppe, samt man får højere loftplads, så man ikke skal dukke sig lige så meget, når man sætter sig ind i den.
    Du vil iøvrigt få en mindre hård køreoplevelse, hvis man skifter til mindre fælger, så man ikke mærker hver sten man køre over.
    Jeg håber Tesla på et tidspunkt vil tilbyde Air Suspension(til en merpris selvfølgelig), så man har mulighed for at justere på hårdheden af bilens undervogn, men det ser desværre ud til at Tesla bevist forsøger at undgå denne mulighed i forsøg på at skubbe folk over i den dyrere Model X eller S som tilbyder dette.

    Rygterne siger at Tesla vil lave en facelift på model 3 evt. i år, jeg håber personligt at de lader sig inspirere fra Mercedes interior og får installeret lidt stemningslys i form af LED, og så viderebringe det over i Model Y, det ville være perfekt.

    #250
    knekker
    Rusher
    • 858 Indlæg
    Offline

    Top 10 longest range electric cars on sale 2023
    Mercedes EQS – 453 miles.
    Tesla Model S – 405 miles. …
    Mercedes EQE – 394 miles. …
    BMW i7 – 388 miles. …
    Hyundai Ioniq 6 – 382 miles. …
    BMW iX – 380 miles. …
    Polestar 3 – 379 miles. …
    Tesla Model 3 – 374 miles. …

    https://www.autoexpress.co.uk/best-cars-vans/108345/top-10-longest-range-electric-cars-sale-2023

    EQS har dog også en 120 kilowatt batterier i, hvor Tesla model s blot er 100 kilowatt.

    Det bliver interessant at se hvad den nye generation af 4680 batterier kommer til at gøre for kørelængden og batteriets levetid på Tesla’s biler. Jeg ved at jeg hvertifald ikke skal købe en Model Y før 4680 batterier kommer i, og Hardware 4 udkommer og gerne med Air Suspension.

    #251
    Deadlights
    Rusher
    • 1204 Indlæg
    Offline

    Jeps, prisfaldet virker umiddelbart rigtig godt. Irritationen er ren psykologisk. Hvis prisfaldet ikke var sket, havde de jo ikke købt dem for mindre.

    #252
    TabascoPreben
    Rusher
    • 86 Indlæg
    Offline

    #250 Teslabjørn fra youtube har nogle ok sammenligninger, hvor han tager den samme tur t/r i Norge med de fleste elbiler på markedet. Eneste variable er temperaturen, nedbør og vinterdæk/sommerdæk som han også noterer, hvis man vil sammenligne æbler og æbler. Han har et Google sheet hvor alt er samlet ellers er der videoer på alle turene på youtube:
    https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/htmlview#

    Gider ikke slå det op, men mener det er EQS der er range king i hans tests.

    #253
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3045 Indlæg
    Offline

    #250 Hun prøvede Y, men det var ikke lige hende
    Ellers en dejlig bil.

    Jeg vidste godt EQS vandt – det var for at drille CL som var så overbevist om at Tesla var den med længst rækkevidde på en opladning

    Luftundervogn er en dejlig ting. Skal helt sikker have det igen i min næste bil

    #251 Mon ikke de nok skal få langet nogen over disken nu og ikke mindst presse er andre producenter.

    #254
    Canis_lupus
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 764 Indlæg
    Offline

    Cancer, det var så ikke det jeg mente med range.

    Jeg snakker om at Tesla stadigvæk er Kongen når det kommer til at lave de mest effektive EL Motorer i verden.

    Ingen andre mærker laver El motorer der kører så effektivt som Tesla gør, ingen. BMW kom tæt på med en af deres suv’er men stadivæk Tesla der er kongen af lav WH/km.

    Lol EQS, undskyld mig men at smække en 120 WH batteri i en bil til 1.100.000 kr og blære sig med range, er sku da ikke noget at være stolt af.
    Bilen vejer sku næsten 3 tons!!!

    Med samme batteri og en Tesla Motor kunne du sikkert køre meget længere.

    Større og kæmpe batterier i el biler er fuldstændig forkert og en helt dumt måde at tænke på, fordi det er SÅ meget spild af en motor af slæbe rundt på sindsyg mange tons vægt. Fuldstændig spild af energi.

    Det er faktisk hele det som er issuet i dag,
    * tyskerne har stadivæk ikke fattet hvad en god EL bil er.

    ** det handler ikke om at lave en bil med det største batteri, der vejer sindsyg meget (og derfor Pisse ineffektiv i WH/km forbrug).

    Det handler om at lave et lade netværk der er så nem og simpel at bruge, at den eliminerer indirekte Rangen, eller rækkevidde på din bil fuldstændig , fordi så snart du holder en kaffe pause og snack pause, så er bilen færdig med at lade
    , inden at du er færdig med din donut og kaffe latte.

    Derfor er Tesla så meget foran de tyske, fordi de tyske har stadivæk ikke fattet dette simple koncept.

    • Dette svar blev ændret 1 år, 3 måneder siden af Canis_lupus.
    • Dette svar blev ændret 1 år, 3 måneder siden af Canis_lupus.
    #255
    Canis_lupus
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 764 Indlæg
    Offline

    Så for at summere det hele, og hvorfor Tesla stadigvæk slår de tyske elbiler i salg, selv i Tyskland!!

    * Tesla har de mest effektive motorer der kører længst på WH/KM

    ** lavere WH/km forbrug betyder så noget for din Økonomi i det større perspektiv, da et lavere forbrug er langt billigere i den sidste ende, (end eksempelvis en ineffektiv bil med et 3 tons batteri lol).
    Jeg kørte 5000 km sidste sommer i Italien, til i alt lige omkring 2900 kr i EL.

    *** De to ovenstående fakta kombineret med et Super ladenetværk som KUN Tesla har, lade netværket over dem alle der bare fungerer , Supercharger netværket, disse 3 fakta gør at selv i Tyskland vælger flere og flere at købe amerikansk, frem for tysk. Og det siger Rigtig meget.

    • Dette svar blev ændret 1 år, 3 måneder siden af Canis_lupus.
    • Dette svar blev ændret 1 år, 3 måneder siden af Canis_lupus.
    • Dette svar blev ændret 1 år, 3 måneder siden af Canis_lupus.
    #256
    Canis_lupus
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 764 Indlæg
    Offline

    DA1385-A6-659-E-49-EC-990-A-6-CCB856-EC7-F3

    Og lige for at bakke min postulat op om Tesla leverer de mest effektive EL motorer,

    Her er test resultater fra Bjørn for 6 mdr. siden. 1000 km Challenge i en BMW i4

    På en første plads ligger har du en
    Tesla 2021 SR+ MIC med 185 WH pr. KM.

    På en anden plads har du
    Tesla Long range med 186 WH. KM

    På en 3. Plads har du en
    Tesla Standard range + med 205 WH . Pr KM. (Kan i se mønsteret? XD )

    • Dette svar blev ændret 1 år, 3 måneder siden af Canis_lupus.
    • Dette svar blev ændret 1 år, 3 måneder siden af Canis_lupus.
    • Dette svar blev ændret 1 år, 3 måneder siden af Canis_lupus.
    #257
    hqx
    Rusher
    • 309 Indlæg
    Offline

    hvordan skal wh/km forstås?

    Typisk er det jo km/kw eller kw per 100 km man opgiver det i.

    #258
    Canis_lupus
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 764 Indlæg
    Offline

    257 det er ikke rigtigt.
    Det hedder WH pr. Km.

    Her kan du se energi vinduet i en amerikansk model 3.

    WH pr. Mile

    0-FD16055-9198-43-E0-B523-D2-EF3547-B24-F

    Og måden man skal forstå det er, jo lavere energi forbrug pr. kørt Kilometer, jo bedre.

    • Dette svar blev ændret 1 år, 3 måneder siden af Canis_lupus.
    #259
    Ghidora
    Rusher
    • 1200 Indlæg
    Offline

    Nu handler det jo nok mere om at overbevise KUNDERNE om at de ikke behøver have 1000+ km rækkevidde som de er vant til i deres diesel hakker!

    GL & HF

    #260
    hqx
    Rusher
    • 309 Indlæg
    Offline

    257 det er ikke rigtigt.

    Det hedder WH pr. Km.

    Her kan du se energi vinduet i en amerikansk model 3.

    WH pr. Mile

    0-FD16055-9198-43-E0-B523-D2-EF3547-B24-F

    Og måden man skal forstå det er, jo lavere energi forbrug pr. kørt Kilometer, jo bedre.

    • Dette svar blev ændret 1 år, 3 måneder siden af Canis_lupus.

    Så det må give 5.3 km / KWh?

    Det _virker_ lavt hvis det er det bedste.

    Var ude at køre langt i min helt ny Enyaq her i weekenden. Ramte 4.2-4.7 km / kwh, hvilket jeg synes var skuffende taget i betragtning af den burde, i optimale betingelser, køre 6.725 km / kwh.

    Forskellen er 336 km imod 538 km

    #261
    hqx
    Rusher
    • 309 Indlæg
    Offline

    Nu handler det jo nok mere om at overbevise KUNDERNE om at de ikke behøver have 1000+ km rækkevidde som de er vant til i deres diesel hakker!

    Enig i man ikke behøver 1000 km, men man vil gerne have mindst 500 km i reel kørsel, for at man kan køre mere end 3 timer af gangen og for man ikke skal lade hele tiden såfremt man ikke har lader i garagen.

    #262
    Ghidora
    Rusher
    • 1200 Indlæg
    Offline

    Ja men man BØR have lader hjemme, ellers giver det ingen mening at have elbil i min optik.

    Det er udelukkende ved langture at man har brug for mere end 200+ km for langt de fleste danskere!

    Det gælder jo om at have så lille et batteri som overhovedet muligt!

    GL & HF

    #263
    TabascoPreben
    Rusher
    • 86 Indlæg
    Offline

    #254 Ja, føj noget skrald sådan en EQS. Hvis jeg satte mig ned i dens luksuriøse sæder, lukkede døren med et klunk som fra et Franz-Jäeger, sad i sublim stilhed fra den grundige lydisolering, betjente knapperne med den helt rigtige taktile følelse, men synet så ramte mig på den knivskarpe MBUX hyperscreen, at WH / KM ikke er på niveau med Tesla, og den klasseledende rækkevidde var opnået med 120 kWh batteri!!! så ville jeg seriøst brække mig ud over panelerne af udsøgt åbenporet valnøddetræ. Føj!

    #264
    Canis_lupus
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 764 Indlæg
    Offline

    263 : Kom gerne med en forklaring på hvorfor Tesla KNUSER Tyskerne i deres egen hjemmebane

    B0479183-C2-AF-45-DD-B787-4-C06-B6-A1-D4-DB

    #265
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3045 Indlæg
    Offline

    #263 Schhh. Det handler kun om wh/km. Alt andet er uinteressant…. Altså lige indtil nogen er bedre end Tesla på wh/km, så flytter de nok bare målet igen. Så bliver det sikkert FSD vi skal diskuterer.

    Tesla er det eneste rigtige og det ved du også godt!

    #266
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3045 Indlæg
    Offline

    Cancer, det var så ikke det jeg mente med range.

    Nej, det er klart, fordi det passede ikke ind i Tesla er gud fortællingen

    #267
    Ghidora
    Rusher
    • 1200 Indlæg
    Offline

    #264 VW Producere alt hvad de kan, så det er jo ikke fordi folk ikke køber bilerne.

    TESLA kan der i mod producere mere end efterspørgslen! derfor sænker de nu priserne!

    GL & HF

    #268
    TabascoPreben
    Rusher
    • 86 Indlæg
    Offline

    #264 Øv jeg blev owned der Mit bud er at Tesla DOMINERER Tyskerne i deres eget fædreland, fordi bilerne er god value og rent faktisk har været til at få fat i, fordi de ikke har været ramt lige så hårdt af forstyrrelser i forsyningskæden. Jeg synes at det er fedt at Tesla sælger en masse biler, og overvejer selv pt. at skifte min Q4 ud med en Model Y.

    Men med lidt sarkasme ovenfor prøver jeg at pointere at der stadigt er flere ting der udgør en bil, end hvad man kan slå op i et faktaark. Hvis jeg havde en million til en elbil så ville jeg personligt tage en EQS eller Taycan, selvom en model 3 performance sikkert lader hurtigere, er mere effektiv, er hurtigere 0-100 km/t og bringer mig ligeså fint fra A til B. Jeg bliver også lige mæt af en vaccumpakket bøf fra netto, som en krogmodnet bøf fra slagteren.

    • Dette svar blev ændret 1 år, 3 måneder siden af TabascoPreben.
    #269
    knekker
    Rusher
    • 858 Indlæg
    Offline

    #264 VW Producere alt hvad de kan, så det er jo ikke fordi folk ikke køber bilerne.

    VW solgte 366.000 el biler i 2022
    Tesla solgte 1.250.000 elbiler i 2022.

    VW producere en brøkdel elbiler af det Tesla producere, så er det klart at Tesla med 1.250.000 solgte elbiler sidste år, vil være mere følsomt overfor markedsændringer som vi ser i form af en recession, hvor folk er begyndt at holde mere på deres penge.

    #264 TESLA kan der i mod producere mere end efterspørgslen! derfor sænker de nu priserne!

    Blot fordi VW endnu ikke har meldt ud af de også vil blive berørt at recessionen, betyder ikke at de slipper for også at blive nødsaget til at sænke deres priser i forsøg på at bevare efterspørgslen.

    Alle konkurrenter sammenligner deres specs og priser mod Tesla, da Tesla er markedslederen i elbil segmentet. Hvis du tror VW og alle andre konkurrenter, bliver urørt af recessionen samt Tesla’s nye priser, og derved ikke kommer til at følge trop med prisnedsættelser inden længe, så tror jeg du kommer til at få en overraskelse.

    Personligt er jeg spændt på at se Teslas Q1(og Q2) 2023 resultater for at se hvor meget Profit Margin’et er faldet med de nye priser, og så se salgstallene i forhold til konkurrenterne. Så vil vi hurtigt finde ud af hvem er vinderne og taberne i hele dette.

    #270
    Johbe
    Rusher
    • 131 Indlæg
    Offline

    Køber du en EL BMW i dag samme klasse som min model 3,

    BMWen er langsommere fra 0-100,

    BMW kan højst køre 195 km/timen hvor min Tesla kan 225,

    Og på forbrug smadrer Teslaen den fuldstændig.

    • Dette svar blev ændret 1 år, 3 måneder siden af Canis_lupus.
    • Dette svar blev ændret 1 år, 3 måneder siden af Canis_lupus.
    • Dette svar blev ændret 1 år, 3 måneder siden af Canis_lupus.

    Øh, tror du skal læse op på forbrugstallene igen.

    BMW i4 er, flere gange, blevet dokumenteret mindst lige så, og i nogle tilfælde, mere effektive som Tesla Model 3 LR.

    Ro på, ven.

Viser 30 svar - 241 til 270 (af 356 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...