Forside Fora Politik/Samfund Afghanistan 2001-2021..?

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    StultusX2
    Rusher
    Offline

    Tråd til diskussion af den eskalerende konflikt i Afghanistan.

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    • Dette emne blev ændret 2 år, 7 måneder siden af Jacques.
Viser 30 svar - 61 til 90 (af 143 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #61
    StultusX2
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 2003 Indlæg
    Offline

    https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-08-05-stor-militaeroevelse-ved-graensen-til-afghanistan-rusland-sender-et-signal

    Nå-ja, alle gode gange 2! Omend andet så for ‘Show of presence’

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    #62
    StultusX2
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 2003 Indlæg
    Offline

    https://www.dr.dk/nyheder/seneste/usa-indsaetter-3000-ekstra-soldater-til-hente-ambassadefolk-ud-af-afghanistan#main

    Hmmm! Kald mig historie interesseret – men dét der lyder bekendt: Saigon 1975 er nok mit første bud

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    #63
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3048 Indlæg
    Offline

    Det er simpelthen en katastrofe, at der er spildt så mange liv på den åndsvage konflikt for, at vi så bare overlader dem til sig selv. Der går jo ikke mange dage/uger før Taleban har kontrol med hele landet.

    #64
    RetardedWookie
    Rusher
    • 183 Indlæg
    Offline

    Tja.. man burde jo nok aldrig været gået ind.

    Men det er lidt nemt at sige den dag i dag, selv om man måske altid har været af den overbevisning. Efter 9/11, der jo var helt uhørt idet amerikanerne blev angrebet på egen jord, var der bare opbakning til en eller anden for for handling. Var det ikke sket, havde Bush set svag ud i amerikanernes øjne. Det er bare sådan politik fungerer.

    Jeg tror dog at meget har ændret sig. Skulle noget lignende ske, tro jeg ikke amerikanerne har samme opbakning fra allierede som de havde i 0erne. En ting er erfaringer. En anden ting er, at EU og USA er ikke så tætte som de har været sikkerhedspolitisk (cyberspionagesager og keglens Trumps ageren overfor EU generelt).

    #65
    Steadi
    Rusher
    • 329 Indlæg
    Offline

    #62 – Briterne og canadierne sender også snart soldater til Kabul, hvis historierne er troværdige. Også de skal støtte evakueringen af statsborgere.

    Jeg ved ikke helt hvad jeg skal føle omkring Talebans indtog. Mest tænker jeg, at det var en forudsigelig konsekvens af, at amerikanerne ikke gider være til stede i landet længere.

    Og så vel på de mennesker, som rammes af Talebans magtovertagelse. Hvis Taleban har lært noget på 20 år, så er det vel, at de største problemer kommer, hvis andre lande påvirkes/bliver ramt. Taleban har jo allerede signaleret til Kina, at de ikke har tænkt sig at blande sig i situationen i Xinjiang. Jeg tror ikke det er fordi, at Taleban er blevet mere tolerante siden, at de sidst sad på magten.

    #66
    Steadi
    Rusher
    • 329 Indlæg
    Offline

    Amerikanerne er på ambassaden i Kabul gået i gang med at destruere klassificeret materiale og bortskaffe bl.a. amerikanske flag, så de ikke kan misbruges i propaganda-øjemed.

    Jeg er ikke sikker på, at de tolke, som netop er aftalt evakueret til Danmark, når det.

    #67
    Jeppe
    Rusher
    • 360 Indlæg
    Offline

    Det er godt nok vildt så hurtigt Taliban rykker frem. At de ville få overtaget når USA + allierede forlod landet er ingen overraskelse, men jeg troede faktisk ikke at de var organiserede nok til at gøre det på så kort tid.

    #68
    StultusX2
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 2003 Indlæg
    Offline

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    #69
    SturmWolfDK
    Rusher
    • 562 Indlæg
    Offline

    Jeg tænker tolkene bliver ladt i stikken. Danmark er nogen forbandet amatører.

    #70
    Steadi
    Rusher
    • 329 Indlæg
    Offline

    Jalalabad faldt i nat. Det ser ud til, at talebanerne snart har Kabul omringet.

    Shit, det går stærkt. Ud fra de internationale reaktioner, så tror jeg også, at hastigheden på Talebans fremmarch har overrasket dem. Amerikanerne vælger jo pludseligt at hælde 5000 soldater tilbage ind i landet for at dække tilbagetrækningen.

    #71
    zybr
    Rusher
    • 93 Indlæg
    Offline

    Det ligner utroligt nok en gentagelse af Vietnam. Vi kommer nok til at se mennesker stimle sammen på tagene af ambassaderne i Kabul imens de spejder ud i horisonten efter helikopterne..

    Der siges at taleban møder NUL modstand de fleste steder. 20 års kunstigt åndedræt til en svag inkompetent marionet regeringen er ved at være slut.

    De unge liv og penge spildt i den sandkasse kunne godt nok være brugt mange andre steder…

    #72
    Steadi
    Rusher
    • 329 Indlæg
    Offline

    #71 – jeg tror, at udenlandske statsborgere, i hvert fald diplomater, kan være relativt sikre. Taleban ved godt, at det giver et skidt førstehåndsindtryk (for anden gang), hvis de bliver til mål.

    Men er Taleban først inde i Kabul blandt civile, så er det selvfølgelig svært at anvende luftangreb.

    Er selv blevet overrasket over hvor hurtigt, at ANA er faldet sammen.

    #73
    StultusX2
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 2003 Indlæg
    Offline

    #72 Ja selvfølgelig skal vesterlændinge ud først = Så meget nemmere uden dem.

    Jøsses! Dette lige nu – er mere ynkeligt end Irak* neddroslingen. Fra dansk side!!
    https://www.dr.dk/nyheder/udland/live-taliban-er-paa-vej-ind-i-kabul

    Havde da lige håbet at Afghan Armed Forces kunne noget/et eller andet, i for hold til da jeg så dem – for 14 år siden…Mnjah!

    “Interessant” bliver det fremover

    #71
    Vietnam var nok lidt anderledes, som værende 90% US af A med “mission mod det onde RØDE”
    Australien og New Zealand var vist de eneste ‘HVIDE’ der bidrog med kamptropper?
    ^Frankrig fik NOK i Dien Bien Phu!
    Og så endte det jo i regulær borgerkrig mellem Nord og Syd – hundredetusinder+ af døde på begge sider op til foråret 1975

    GO-Go-go: Per Stig…https://www.dr.dk/nyheder/seneste/stig-moeller-var-udenrigsminister-under-krigen-i-afghanistan-vi-kan-ikke-have-man#main

    PS. Afghanistan er ikke et land! Knudepunkt for silkevejen osv. JA! Men ellers en stor uvejsom omgang kludetæppe(lavet af små stumper og dårligt/sjusket syet!)

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    • Dette svar blev ændret 2 år, 8 måneder siden af StultusX2.
    #74
    StultusX2
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 2003 Indlæg
    Offline

    https://www.dr.dk/nyheder/seneste/afghanistans-praesident-jeg-forlod-landet-undgaa-blodbad#main

    Og en stor Tak til Ashraf Ghani & Co. De har via deres opofrelse – reddet Kabul ☮

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    #75
    Kenkari
    Moderator
    • 2739 Indlæg
    Offline

    Var der overhovedet nogen tvivl om, at når Koalitionen trak sig, så væltede Taliban ud fra alle deres huler og skabte en totalitær religiøs stat?

    "Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"

    #76
    Nass
    Rusher
    • 490 Indlæg
    Offline

    #75 Ja det tror jeg da der var. Var hele pointen med at være der de sidste 10 år, at man har trænet og oprustet den afghanske hær, så de kan stå imod Taleban?

    Så skuffet og ked af det, også i forhold til Libanon, som heller ikke lever op til sit potentiale som smukt land.. Pisse ærgerligt

    #77
    Emilsa
    Rusher
    • 1120 Indlæg
    Offline

    #76 – Styltus skrev det i #73 – Afghanistan er ikke et land… der er ikke en national enhed og folk føler sig ikke som en del af en nation. Der er et kludetæppe af stammer som hver især har sin egen etniske identitet, sine egne traditioner, normer og magtinteresser. At tro man kan opbygge en sammenhængende national hær under sådanne omstændigheder – skriger til himlen.

    Regeringen i kabul har fejlet af to grunde – et, det er en regering stablet op på ryggen af en udenlandsk besættelses magt, to det er en regering bygget op omkring ideen om en vestlig nationalstat – en vestlig nationalstat er hul i hovedet når ikke man har en nation der kan samle sig om den.

    I funkekasset diser funkestyveren med sin dangenak på olmsk saster, for at fakke a kultes - alt mens han byser sin roï oc knup.

    #78
    Deadlights
    Rusher
    • 1205 Indlæg
    Offline

    #76 Det var nok hvad de ville have, man troede. Men det var tydeligvist fup.

    #79
    StultusX2
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 2003 Indlæg
    Offline

    Så er det galgenhumor tid!

    Taliban lover hurtig, individuel behandling af danske tolke

    I den mere seriøse ende. Så kom helikopterbilledet sgu

    https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-08-16-joe-biden-ville-ikke-gentage-den-store-fiasko-fra-saigon-men-her-sidder-taliban-i

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    • Dette svar blev ændret 2 år, 8 måneder siden af StultusX2.
    #80
    zybr
    Rusher
    • 93 Indlæg
    Offline

    Told ya

    #81
    StultusX2
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 2003 Indlæg
    Offline

    Edit til TV2 artiklen jeg linkede til.

    Billedet af en person ved et helikoptervrag kaldet:
    “En afghansk soldat står ved siden af en ødelagt amerikansk produceret helikopter i marts 2021. Foto: Wakil Kohsar / Ritzau Scanpix” Er en russisk Mil Mi-8. Og de bliver IKKE produceret i USA!

    Beklager, er stadig mili-HW nørd!

    #80 Du burde slå dig ned som ekspert ;-D

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    • Dette svar blev ændret 2 år, 8 måneder siden af StultusX2.
    • Dette svar blev ændret 2 år, 8 måneder siden af StultusX2.
    #82
    TheMike
    Rusher
    • 94 Indlæg
    Offline

    Hvorfor er det altid kun mænd og ikke deres koner og børn der flygter?

    #83
    Deadlights
    Rusher
    • 1205 Indlæg
    Offline

    Amerikanerne troede, det ville tage tre måneder før styret faldt. De andre lande (inklusive Danmark) har nok også troet styret ville gøre modstand og at de derfor ville have længere tid til at komme ud af landet.

    #84
    StultusX2
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 2003 Indlæg
    Offline

    Hvorfor er det altid kun mænd og ikke deres koner og børn der flygter?

    Fysisk overlegenhed TYS! Ikke sige det højt her i “vesten”!

    Med det sagt: Jeg har sgu heller ikke været en ‘helt’ uden, jeg var bevæbnet og som minimum havde min gruppe med!

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    • Dette svar blev ændret 2 år, 8 måneder siden af StultusX2.
    #85
    Drixx
    Rusher
    • 385 Indlæg
    Offline

    #82 der er garanteret mange mange mænd som har arbejdet for USA imens de har været der og de vil meget meget gerne væk.

    #86
    StultusX2
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 2003 Indlæg
    Offline

    https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-08-16-statsminister-sender-tanker-til-soldater-intet-har-vaeret-forgaeves
    (knap din jakke og flyt hænder fra dit skridt til om bagved, du der ‘fætter’ til venstre! Ingen frispark PT. Hrmpph!)

    – Det kommer ikke bag på mig, at Taliban nu igen er ved magten. Det tror jeg ikke kommer bag på ret mange soldater, der har været i Afghanistan.
    ‘Martin Mann ISAF4

    https://www.dr.dk/nyheder/indland/veteran-jeg-ved-godt-vores-statsminister-siger-det-ikke-var-forgaeves-men-den-krig

    ..og han var “BANG-gokke” fra Skive. IKKE om jeg ville bytte – ‘slidt’ LG’er jeg nu end var.

    Hmm, tænker lige(farligt!)
    Vudden’ var det nu lige, DK kaldte dem, der tog arbejde hos/med/under en besættelsesmagt – engang for knap 80 år siden?

    Forrædere, opportunister mm.?

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    • Dette svar blev ændret 2 år, 8 måneder siden af StultusX2.
    #87
    StultusX2
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 2003 Indlæg
    Offline

    https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-08-16-desperate-afghanere-kravler-op-paa-koerende-fly-for-at-komme-vaek

    Stakkels gamle Stultus’ har det skidt i DK… Giv likes – hvis fedt!??
    Skriver til min psykolog – for at få det bedre…

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    #88
    Emilsa
    Rusher
    • 1120 Indlæg
    Offline

    #82 – Jeg har nu set massere af kvinder og børn blandt flygtningene, anyways det er et patriakalsk samfund, det har hovedsageligvis været mænd der har arbejdet for majorinet-regeringen og besættelsesmagten – de mænd har rigtig god grund til at komme væk i en fart.

    Nu kunne vi så tage ansvar for vores meddelagtighed i besættelsen af afghanistan og tage rigtig mange flygtninge ind. Alt andet vil være ynkeligt og æreløst.

    I funkekasset diser funkestyveren med sin dangenak på olmsk saster, for at fakke a kultes - alt mens han byser sin roï oc knup.

    #89
    StultusX2
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 2003 Indlæg
    Offline

    https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-08-18-afghansk-praesident-afviser-at-vaere-flygtet-med-milliardbeloeb

    Det kunne være rart – hvis korrekt. Om end ikke andet – så for MINE fordommes skyld

    EDIT: Til dem, der ikke gider læse links: Ashraf Ghani & Co er åbenbart i De Forenede Arabiske Emirater. Vudden’ man kan leve der uden en $+ på lommen, skal Jeg ikke kloge mig på.

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    • Dette svar blev ændret 2 år, 8 måneder siden af StultusX2.
    #90
    Nass
    Rusher
    • 490 Indlæg
    Offline

    #89 Når du er fucking præsident for et land med 40 mio indbyggere, så behøver du ikke have milliarder med, for at hænge ud i UAE i noget tid. De skal nok være søde imod dig.

Viser 30 svar - 61 til 90 (af 143 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...