Forside › Fora › Politik/Samfund › Afghanistan 2001-2021..?
- Dette emne har 144 svar og 31 stemmer, og blev senest opdateret for 7 mÄneder siden af StultusX2.
-
Oprettet afEmne
-
14/04/2021 kl. 21:45 #0
StultusX2
Rusher- E-peen: 2,043
TrÄd til diskussion af den eskalerende konflikt i Afghanistan.
My TIE! My nimble coffin! Og det Ă©r KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
En snarligt uddĂžende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der âskal tage sine piller og sĂŠtte sig ned bag i bussenâ...- Dette emne blev ĂŠndret 3 Ă„r, 5 mĂ„neder siden af Jacques.
-
Oprettet afEmne
-
ForfatterSvar
-
17/04/2021 kl. 23:28 #31
Spoock
Rusher- E-peen: 63
Jeg ved sgu ikke hvem der vandt, men jeg er ret sikker pÄ at pigerne og deres mulighed for skolegang og selvstÊndighed taber nu.
18/04/2021 kl. 09:58 #32knekker
Rusher- E-peen: 1,073
Overreaktion? Jeg kan ikke se, der er tale om en overreaktion fra min side. Der ER da absolut intet morsomt ved den lortesituation
Har du vĂŠret udstationeret i afghanistan Jacques?
18/04/2021 kl. 20:59 #33Nickell
Moderator- E-peen: 1,962
Overreaktion? Jeg kan ikke se, der er tale om en overreaktion fra min side. Der ER da absolut intet morsomt ved den lortesituation
Jeg var pÄ vej til Afghanistan, men jeg er sku glad for, at det aldrig blev til noget.
Man er edder mame naiv som ung.
AngÄende krigen, sÄ tror jeg, at det havde en smule nytte. Jeg frygter, at Taleban indfÞrer det rÊdselsregime, som blandt andet indebar offentlige henrettelser.
Men tabene har vĂŠret store.
18/04/2021 kl. 22:46 #34Deadlights
Rusher- E-peen: 1,405
Bin Laden er for lÊngst dÞd og der er stort set ingen Al-Qaueda tilstedevÊrelse tilbage i landet. SÄ USA vandt og burde have rejst hjem for flere Är siden. Hvis man vil lÞse problemer i landet fremover mÄ man gÞre det via diplomati i stedet for med militÊr magt.
19/04/2021 kl. 09:30 #35Steadi
Rusher- E-peen: 329
#34 – Selv hvis det var rigtigt, sĂ„ er AQ jo ikke den eneste terrorgruppe i Afghanistan.
- Dette svar blev Êndret 3 Är, 11 mÄneder siden af Steadi.
19/04/2021 kl. 09:53 #36knekker
NÄ det spÞrgsmÄl gad han Äbenbart ikke at svare pÄ.
Ville det ikke vÊre komisk, hvis Jacques aldrig har vÊret udstationeret i afhanistan, og sÄ sidder han alligevel her som tyndhudet keyboard warrior og skÊlder ud og taler ned pÄ folk, altsÄ folk som starter trÄden der faktisk har vÊret udstationeret der nede.
19/04/2021 kl. 13:41 #37StultusX2
Rusher#0 TrÄdstarter- E-peen: 2,043
Rolig #knekker. Nu laver du jo selv fejlen(harmdirrende forargelse pÄ andres vegne)! ;-D
En snarligt uddĂžende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der âskal tage sine piller og sĂŠtte sig ned bag i bussenâ...19/04/2021 kl. 15:21 #38knekker
Det har du ret i, jeg synes bare den krÊnkelses kultur som er opstÄet her i nyere tid, er en smule komisk. Hvis man virkelig ikke bryder sig om en bestemt trÄd, sÄ er det trodsalt ikke svÊrre end blot at ignorere den og komme videre.
19/04/2021 kl. 16:58 #39Drixx
Rusher- E-peen: 385
Ingen grund til at blive personlig đ lad os holde den goe tone, det er skide godt vejr. Ud en tur med jer og fĂ„ en kop frisk luft!
#0 Dem der solgte vÄben til begge sider vandt.
19/04/2021 kl. 17:53 #40StultusX2
#39 Ah..sÄ stopper vi lige/der rÞg min tÄlmodighed! Den eneste, der IKKE kan holde tonen* er jo din kollega!
Lad nu vĂŠ’r med at blive den der indspiste gruppe – kendt fra tidligere, andetsteds.Medmindre du #Drixx, finder den omgang mundlort med manglende omtanke i #7, som vĂŠrende godkendt pĂ„ Rushers.dk?
* #1 er godkendt herfra – Vi KAN bare ikke lide hinanden og det er OKAY! #LOVE
En snarligt uddĂžende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der âskal tage sine piller og sĂŠtte sig ned bag i bussenâ...19/04/2021 kl. 18:16 #41knekker
Rolig nu Stultus!
20/04/2021 kl. 00:08 #42Kimozabi
Rusher- E-peen: 135
Der er stadig lĂŠnge til 11. september.
CIA + politikere + de amerikanske medier er allerede i fuld sving med at lÊgge pres pÄ Biden for at blive.
Enten vil en ende pÄ krigen vÊre farlig for CIA:
https://edition.cnn.com/2021/04/18/politics/afghanistan-withdrawal-cia-intelligence-network/index.htmlEller ogsÄ vil en ende pÄ krigen skade kvinders rettigheder:
https://edition.cnn.com/2021/04/10/politics/afghan-womens-rights-us-withdrawal/index.htmlEller ogsÄ vil en ende pÄ krigen fÞre til et nyt 9/11:
https://www.vanityfair.com/news/2021/04/lindsey-graham-joe-biden-afghanistan-911Der er godt gang i tĂŠnkeboksen for at angribe tilbagetrĂŠkningen fra alle sider og holde USA i krig.
20/04/2021 kl. 08:25 #43Steadi
Rusher- E-peen: 329
#42 – PrĂŠsident Biden og hans folk tog beslutningen om fuld tilbagetrĂŠkning imod Pentagons rĂ„d. Jeg ser ikke for mig, at Biden ombestemmer sig i nĂŠvnevĂŠrdig grad.
Men jeg har tror absolut ikke, at Taleban pludseligt er blevet en helt anden organisation. De fremstĂ„r ligesĂ„ “vestlige” som nĂždvendigt for, at Vesten vil gĂ„ med pĂ„ at trĂŠkke sig ud. Og sĂ„ tĂŠnker jeg, at organisationen ligesĂ„ stille falder tilbage i de gamle “vaner”.
20/04/2021 kl. 10:19 #44Emilsa
Rusher- E-peen: 1,317
#43 – Taleban er en rimelig komposit stĂžrrelse of modsat rettede interesser og det er slet ikke sikkert de vil skubbe pĂ„ for en reetablering af Emiratet, ihvertfald ikke gennem erobring. Den vertikale magt i bevĂŠgelsen er sandsynligvis ogsĂ„ noget svĂŠkket iforhold til den horisontale efter at Mullah Omar dĂžde af turberkulose for Ă„r tilbage. Det gamle Taleban var nĂŠrmest en kult omkring Mullah Omar.
Det her er egentlig en temmelig nuanceret gennemgang af Taleban.
https://ctc.usma.edu/have-the-taliban-changed/Den med vestlige vÊrdier, mange spillere i den nuvÊrende regering har kun vestlige vÊrdier sÄ lÊnge der er en pose penge som de kan fÄ snablen ned i.
I funkekasset diser funkestyveren med sin dangenak pÄ olmsk saster, for at fakke a kultes - alt mens han byser sin roï oc knup.
20/04/2021 kl. 12:35 #45Deadlights
De neokonservative krÊfter lÊgger hÄrdt pres pÄ Biden for at holde den amerikanske krigsmaskine kÞrende. Man kan kun hÄbe han holder stand hvor de tidligere prÊsidenter bukkede under.
02/05/2021 kl. 08:31 #46VampiricEye
Rusher- E-peen: 3,893
EB-link incoming: https://ekstrabladet.dk/nyheder/krigogkatastrofer/ti-aar-efter-syndebuk-betaler-den-hoejeste-pris/8550721
Det er da i hvert fald en, der har tabt stort.
Nintendo Influencer
PĂ„ dansk: https://www.youtube.com/channel/UC-6I6HgrpYjimEpvayLu3Vg
PĂ„ engelsk: https://www.youtube.com/channel/UCNNzj5gu0Iolj4vcNIp1IUA
02/05/2021 kl. 10:31 #47Emilsa
#46 – det er mĂ„ske ogsĂ„ ualmindeligt dumt at samarbejde med en udenlandsk efterretningstjeneste der efterfĂžlgende foretager en krigshandling i ens land, uden at sĂžrge for at vĂŠre forduftet som dug for solen i en helvedes fart. IsĂŠr en efterretningstjeneste der er internationalt kendt for ikke at give fem potter pis for sine informanter.
I funkekasset diser funkestyveren med sin dangenak pÄ olmsk saster, for at fakke a kultes - alt mens han byser sin roï oc knup.
- Dette svar blev Êndret 3 Är, 10 mÄneder siden af Emilsa.
- Dette svar blev Êndret 3 Är, 10 mÄneder siden af Emilsa.
22/06/2021 kl. 20:13 #48StultusX2
IfĂžlge forsvarsminister Trine Bramsen (S) er der ikke lĂŠngere behov for soldater i Afghanistan.
Hold kĂŠft! Hvor er hun fuld af lort! đ
En snarligt uddĂžende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der âskal tage sine piller og sĂŠtte sig ned bag i bussenâ...22/06/2021 kl. 22:25 #49zybr
Rusher- E-peen: 119
Bedre sent end aldrig…
26/07/2021 kl. 16:21 #50StultusX2
NĂ„!Hva’sĂ„! Skal de have hjĂŠlp? Eller er missionen “lĂžst” som der er blevet sagt?
En snarligt uddĂžende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der âskal tage sine piller og sĂŠtte sig ned bag i bussenâ...26/07/2021 kl. 18:14 #51Cancerman
Head Rusher- E-peen: 3,665
#50 Det burde ikke komme bag pÄ nogen, at det kommer til at gÄ helt galt.
Og ja, Trine Bramsen er ikke bare fuld af lort, hun er snot hamrende dum.
Magen til ulidelige selvcentreret skinke skal man lede lĂŠnge efter – hun overgĂ„s nĂŠsten kun af Mette Mink og Astrid Krag.26/07/2021 kl. 18:27 #52Kenkari
Moderator- E-peen: 3,485
#51: Jeg vil stadig sige, vinderen er er Joy Oh Joy..
"Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"
26/07/2021 kl. 18:31 #53Deadlights
PÄ tide. Danske soldater ikke skal risikere deres liv i en evighedskrig uden mÄlsÊtning.
26/07/2021 kl. 18:34 #54StultusX2
PÄ tide. Danske soldater ikke skal risikere deres liv i en evighedskrig uden mÄlsÊtning.
Svar pÄ mit spÞrgsmÄl i #50, i stedet for det der, tak!
En snarligt uddĂžende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der âskal tage sine piller og sĂŠtte sig ned bag i bussenâ...26/07/2021 kl. 18:35 #55Emilsa
#50 – Er klassisk dansk strategi ikke at efterlade alle kollaboratĂžrer til deres egen skĂŠbne?
Jeg mener selvfĂžlgelig selv at alle der har samarbejdet med danmark, eller arbejdet for de danske besĂŠttelsesstyrker bĂžr evakueres – men Mathias Tesfaye fĂ„r nok et ildebefindende sĂ„
- Dette svar blev Êndret 3 Är, 7 mÄneder siden af Emilsa.
26/07/2021 kl. 18:42 #56StultusX2
#55 He-he. Sitter “din” Ăž stadig fast ;-P
Nu startede jeg faktisk i Kosovo(Kosova*) = Ex-Jugo. Var det ogsÄ en unÞdvendig invasion?*sÄ flere er glade!
En snarligt uddĂžende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der âskal tage sine piller og sĂŠtte sig ned bag i bussenâ...- Dette svar blev ĂŠndret 3 Ă„r, 7 mĂ„neder siden af StultusX2.
26/07/2021 kl. 18:53 #57Emilsa
#56 – Det kan ikke helt sammenlignes, da invasionen af Afghanistan, hĂŠvet over en hver tvivl, var et (nu forfejlet) geostrategisk stunt fra USA’s side for at kunne dominere regionen og dets andre magter. Et imperialistisk magtprojekt, intet andet. Arkitekterne bag ga fuck og fanden i Afghanerne, bĂ„de mĂŠnd og kvinder og et hvilket som helst forsĂžg pĂ„ at fĂ„ det til at fremstĂ„ anderledes var intet andet in blĂŠndvĂŠrk og propaganda…
Tragedien er desuden at Taleban havde vĂŠret historie, havde Yanksne ikke invaderet.
Kosovo er mere et produkt af at borgerkrigen i ex-jugoslavien stod klart i hukommelsen, i isĂŠr europa – og mĂ„ske enddog en smule dĂ„rlig samvittighed over apatien ifht. Rwanda
26/07/2021 kl. 19:22 #58StultusX2
#57 ^er dét der til mig eller Rushers?
Rwanda 1994 = hvorfor indgriben i ex-Jugoslavien..er du 100 pÄ den :-O
FortĂŠl:
En snarligt uddĂžende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der âskal tage sine piller og sĂŠtte sig ned bag i bussenâ...26/07/2021 kl. 20:01 #59Emilsa
#58 – efter rwanda var der en del kritik af apatien og fravĂŠret af intervention, den var med til at bane vej for en epoke hvor politikere i hĂžjere grad fĂžlte at de skulle agere pĂ„ mulige folkedrab – om end ikke for andet, sĂ„ fordi apatien ville vĂŠre dĂ„rlig politisk kapital indenrigspolitisk. Det var altsammen dengang.
Sidenhen har vi sĂ„ fĂ„et en epoke hvor “pĂ„stĂ„et folkedrab”, er blevet coopted og instrumentaliseret som et imperialistisk vĂŠrktĂžj for stormagter der vil udbrede deres indflydelse eller skumme flĂžden pĂ„ destabilisering. Eksempelvis med Gadaffi, hvor folkedrabs retorik spillede en drivende rolle i at bane vej for indblanding i konflikten – hvilket i sidste ende fĂžrte til at naive danske beslutningstagere gjorde at danske bombefly banede vejen for militser der rent faktisk begik etniske udrensninger.
26/07/2021 kl. 20:23 #60StultusX2
efter rwanda var der en del kritik af apatien og fravĂŠret af intervention
Var der det? Fra hvem – Tyskland..Belgien? đ
SÄ JEG kan forstÄ:
“geostrategisk stunt” = en lĂŠngere sigtet visning af(ĂŒber)styrke pĂ„ denne planet? ..gĂ„r altid godt – nĂ„r nogen vil “silkens vej” ;-D“Et imperialistisk magtprojekt” Jamen ‘Riget i midten’ er jo magten nu? (og har vĂŠret i et Ă„rti+)
“Kosovo er mere et produkt af at borgerkrigen i ex-jugoslavien stod klart i hukommelsen” Ăh, JA! Gu’ er den et ‘produkt’ – det var jo ikke slut? = derfor klart og tydeligt?
En snarligt uddĂžende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der âskal tage sine piller og sĂŠtte sig ned bag i bussenâ... -
ForfatterSvar
- Du skal vĂŠre logget ind som bruger for at kunne svare...