Forside Fora Penge og økonomi Årsopgørelsen 2022

  • Dette emne har 94 svar og 30 stemmer, og blev senest opdateret for 1 år siden af MiNo.
Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    Nickell
    Moderator
    Offline

    Er I klar til i morgen? 🤩

    Spøg til side, vi kan starte mandag den 13. marts. Der er nok åbent fredag den 10. marts klokken 20.

    I år må jeg gerne have betalt for meget i skat. Min opsparing er hårdere ramt af de stigende priser, end jeg har ville indse.

Viser 4 svar - 91 til 94 (af 94 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #91
    MiNo
    Rusher
    • 707 Indlæg
    Offline

    #90 Ikke rigtigt vel? For alle med månedløn, er det lige til. Er du forfatter eller skuespiller og kun får penge når du laver en bog/show ja så ok – og det ved jeg ikke en fis om. Selvstændige … det ved jeg heller ikke noget om.

    Men for det helt store flertal med månedløn er det ikke noget problem, og ændres noget så indsender man jo bare en rettet forskudopgørelse således at der tages højde for mere eller mindre i løn.

    #89 Selvbedrag? Jeg gad sgu ikke at blive glad for en bunke penge en gang om året, og så være ked af at have for få penge de andre 364 dage. Men hey, hvis det virker for dig. Jeg forstår nok bare ikke hvorfor det er anderledes eller mere overraskende at SKAT holder pengene frem for banken. Altså, du har jo selv justeret tallene, så det fungere som opsparingen i banken.

    #92
    MiNo
    Rusher
    • 707 Indlæg
    Offline

    Opdagede lige et for mig nyt fradrag. Rejseudgifter. Man kan få fradrag for ‘småfornødenheder’ på 25% af dagssatsen for kost på rejser selvom mad er betalt af arbejdsgiver. Som de skriver, det er til ‘en avis, en kop kaffe eller en busbillet f.x”. Der er ikke noget som kan/skal dokumentere.

    Så 2 rejser i 2022 af ca 2.5 døgns varighed hver giver 680 kr i fradrag i rubrik 53 og dermed 173 kr mere tilbage.

    Det er jo ikke meget, men jeg er stadig sur over deres finte med kørselsfradraget. Og det kan da betale et spil på tilbud, 5 pakker smør, en god burgermenu eller en tur i biffen. Lidt har også ret!

    #93
    trace
    Rusher
    • 139 Indlæg
    Offline

    #90 jeg er selvstændig, så det er årsagen til at jeg ikke har styr på hvad jeg tjener.

    Betaler b skat. Dvs skyder hellere for højt inden årets start, også får jeg 10 rater skat jeg skal betale (dec og juli er undtaget).

    Pointen er, at hvis jeg sidder med fx to store opgaver og de løber fra nov til feb. Så står det rimeligt frit for om jeg vil del fakturere eller lægge dem til næste år. Hvis jeg så vil lave en investering eller holde mere fri det år, så giver det mening at undgå beskatningen sidste år, hvis jeg fx rammer topskat året før… og omvendt.

    #94
    MiNo
    Rusher
    • 707 Indlæg
    Offline

    #93 Helt forståeligt, og derfor falder du sådan naturligt uden for snakken her

Viser 4 svar - 91 til 94 (af 94 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...