Forside Fora Politik/Samfund Ukraine 2022+ ?

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
    StultusX2
    Rusher
    • E-peen: 2,043

Tid til noget langt mere interessant end vira.

Jeg er ikke HOK! Jeg er ikke Trine B. MEN, jeg er sgu spĂŠndt!

What say ye. Rushers..var Krim 2014 nok for Đ ĐŸĐŽĐžĐœĐ°-ĐŒĐ°Ń‚ŃŒ?

..eller er; gasledning ≄ EU?

• Dette emne blev ĂŠndret 3 Ă„r, 5 mĂ„neder siden af StultusX2.
Viser 30 svar - 361 til 390 (af 963 i alt)
  • Forfatter
    Svar
    StultusX2
    Rusher
    #0 TrÄdstarter

#360 +1
    Med det sagt:
    ..Hurra! lad os lige fĂ„ religion med ind i denne konflikt – er jo gĂ„et godt med den slags i 2000+ Ă„r.

SĂ„ mangler vi bare lidt: Etnisk/religiĂžs-udrensning…hvem er og hvem er ikke – det rigtige!
    ^HOV: I Bosnien-Hercegovina “bobler” der noget… og Serbien er jo glade for Rusland.

SUK

StultusX2
    Rusher
    #0 TrÄdstarter

https://www.gov.pl/web/diplomacy/statement-of-the-minister-of-foreign-affairs-of-the-republic-of-poland-in-connection-with-the-statement-by-the-us-secretary-of-state-on-providing-airplanes-to-ukraine

Fra Danmarks Radio (DR):
    Polen vil aflevere russiske jagerfly til USA
    Nu vil Polen aflevere alle deres russiske jagerfly MIG-29 til USA.
    Det oplyser den polske regering i en pressemeddelelse.
    Flyene skal til den amerikanske luftbase Rammstein Air Base i Tyskland, hvorfra USA sÄ kan rÄde over dem.
    Flere internationale medier skriver, at flyene dermed efterfÞlgende kan ende pÄ ukrainske hÊnder.
    Mandag pressede flere amerikanske politikere pÄ for, at prÊsident Joe Biden skulle facilitere transferen af flyene fra Polen og andre Nato-lande til Ukraine. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
    SĂžndag kom den ukrainske prĂŠsident Volodymyr Zelenskyj med samme opfordring.
    Den polske regering opfordrer samtidig andre Nato-lande til at gĂžre det samme.

^Til Katrine Bang RamsbĂŠk fra DR! Rammstein er et tysk band med medlemmer fra det gamle DDR. Ramstein Air Base, er lĂŠngere mod vest.

Og jeg vil lige henvise til #228…

SealDK
    Rusher
    • E-peen: 231

#362 Ja Polen bragte det pĂ„ banen for et par dage siden, at Polen ville give deres MIG29 til Ukraine, USA skulle sĂ„ erstatte Polens afgivede MIG29 med F16 fly istedet. Jeg forstĂ„r der er lavet lidt om pĂ„ “konceptet” – Men formĂ„let lyder til at vĂŠre det samme -> MIG29 Fly til Ukraine.

Et par indskudte tanker i den forbindelse:

1: Hvor meget Ukraine stadigt besidder lufthavne/landingsbaner til at holde MIG29 operative?
    2: Hvordan Putin vil reagere pĂ„ at Ukraine forstĂŠrkes med decideret kampfly fra udlandet…?

StultusX2
    Rusher
    #0 TrÄdstarter

1: Se #358 link
    2: YUP! Det BLIVER interessant. Igen, Gamle polski ’29’ere – dog opdateret til (ĂŠldre)NATO-standard – sendes NU tilbage til Ukraine. Tror dog ikke, det er det der bekymrer. Logistik og ligegyldighed er vidst det presserende PT. Papa Putin 😀

• Dette svar blev ĂŠndret 3 Ă„r, 3 mĂ„neder siden af StultusX2.
    Jeppe
    Rusher
    • E-peen: 366

Og lige sÄ interessant om de har piloter til flyene.

Jeppe
    Rusher

Endnu en stribe store virksomheder forlader Rusland:

McDonals
    Coca-Cola
    Pepsi
    Starbucks

Det er muligt at alle medier efterhÄnden er statsstyret, men det mÄ i hÞjere og hÞjere grad gÄ op for befolkningen hvad der egentligt foregÄr.

SturmWolfDK
    Rusher
    • E-peen: 562

Eksperter forudser nu et totalt kollaps af russisk Þkonomi. Rusland er tÊt pÄ at gÄ i betalingsstandsning.

https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-03-09-kreditvurderingsbureau-forudser-russisk-betalingsstandsning

Mon deres hÊr sÄ forsÊtter med at kÊmpe, eller vender de nÊsen hjem, for at hente betaling selv ?

SealDK
    Rusher

Ja putin har helt sikker meget andet at bekymre sig om, en “lille detalje” er at hele hans invasion fra start af ikke har vĂŠret sĂŠrligt effektivt overhovedet / som forventet (tror da pokker med alle de detaljer der er tilgĂ„et, samt den faktuelle status).

Men jeg tĂŠnker stadigt isoleret her pĂ„ ‘vestens vĂ„ben til Ukraine’, som mini Hitler Putin jo allerede har udtalt sin yderste utilfredshed med, og jo “stĂžrre vĂ„ben” udefra ind til Ukraine, jo mere utilfreds mĂ„ man forvente Putin bliver ift. vestens vĂ„benstĂžtte (umiddelbart vil jeg formode at Jets vĂŠre i den hĂžjere ende af skalaen) – Hvor er Putins grĂŠnse hvad dette angĂ„r, og hvad kan man sĂ„ledes forvente af modreaktion fra Putin.

God Pointe, har heller ikke oversigt over hvad Ukraine har tilbage af piloter.
    Nu har USA sÄ ogsÄ ytret at de ikke er helt enige i Polen mht. afgivelse af MIG29.

IÞvrigt bliver jeg ogsÄ lidt i tvivl nÄr man lÊser omkring polske MIG29 til US Base, altsÄ er det:

1. Meningen at de afgivede MIG29 skal operere inde fra Ukraine af (pÄ Ukrainske baser)
    2. Meningen at de afgivede MIG29 skal operere fra baser udenfor Ukraine (det vil blive yderst problematisk tĂŠnker jeg)

Men ja, fly skal transferes til Ukraine stÄr der det ene sted, men stadigt er det lidt tvetydigt synes jeg.

————————————————————————————————————————-

NĂ„ lad os se hvad dagen bringer, en ting er tydeligt for alle, Putin’s invasion kĂžrer “under tilfredstillende” (for Putin og Rusland), for hver dag der gĂ„r yderligt er endnu en tabt dag for Putin, Rusland knĂŠkker snart pĂ„ den ene eller den mĂ„de.

MÄ hÄbe han ikke tyr til en gal sindsyg mands vÄben! For presset op i et hjÞrne bliver han mere og mere, HVER DAG!

• Dette svar blev ĂŠndret 3 Ă„r, 3 mĂ„neder siden af SealDK.
    SturmWolfDK
    Rusher
    • E-peen: 562

Jeg tror ikke de fly ser Ukraine. Polen har overdraget dem til USA fordi de ikke selv tĂžr leverer dem, og USA er ikke engang kommet med en udmelding endnu. Imens er der nu splid i NATO ang. flyene. Jeg tror disse fly ville vĂŠre over grĂŠnsen for hvad russerne vil acceptere.

Flere af dem mangler ogsÄ mig bekendt reservedele, sÄ de er ikke alle flyvende med det samme.

VampiricEye
    Rusher
    • E-peen: 4,008

#367 Gad vide, om Putlers propaganda fortsĂŠtter med at virke? Han vil jo helt sikkert give Vesten skylden. Men uanset, om Putler “vinder” (hvad end det sĂ„ betyder pĂ„ nuvĂŠrende tidspunkt), sĂ„ har han sendt sit land tilbage til stenalderen.

-dut-
    Rusher
    • E-peen: 1,425

Er der ikke snart en fra Putin’s inderkreds der kan sĂŠtte en kugle for panden af ham. Det russiske folk mĂ„ da eftehĂ„nden miste tĂ„lmodigheden.

Cancerman
    Head Rusher
    • E-peen: 3,851

#371 Du undervurderer hvor hjernevaskede det almindelig folk er og hvor korrupte dem i inderkredsen er. 🙁

Paybacktime
    Rusher
    • E-peen: 1,463

#372 Jeg tror egentlig at korrupt i denne sammenhÊng er langt bedre end hardcore ideologisk. Jeg ser inderkredsen mere som nogle gemene gangstertyper, der gennem de sidste Ärtier har raget til sig af landets ressourcer. Hvis der er en vej ud, hvor de kan beholde deres betragtelige formuer, tror jeg, de vil vÊlge den.

VampiricEye
    Rusher

https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-03-08-lydfil-afsloerer-mishandling-af-krigsmodstander-i-rusland-ja-jeg-truer-dig

“- Se pĂ„ dine bryster. For satan. Hvor dit yver dog hĂŠnger. Se pĂ„ dig selv, for satan, din abe, sagde han.”

Hvis man som russisk kvinde er modstander af krigen, sÄ har man Äbenbart hÊngeyver.

Cancerman
    Head Rusher

#374 Det kommer vel ikke bag pÄ nogen, at det er sÄdan det foregÄr?
    Det er jo pÄ ingen mÄde nyt, at menneskerettigheder er en by i Rusland.

• Dette svar blev ĂŠndret 3 Ă„r, 3 mĂ„neder siden af Cancerman.
    Emilsa
    Rusher
    • E-peen: 1,383

HVis man er interesseret i hvordan russisk propaganda og virkelighedsforvrĂŠngning virker er dette udklip fra BBC dokumentaren Hypernormalization ganske fantastisk

VampiricEye
    Rusher

Hvis nu bare Putin havde fĂ„et sin World Expo…

Cancerman
    Head Rusher

Nu har Rusland indrĂžmmet at de har brugt Thermobaric vĂ„ben… SĂ„ bliver det snart ikke vĂŠrre 🙁

Jeppe
    Rusher

Listen af virksomheder der forlader Rusland er virkeligt blevet omfattende. Her er bare én af de lister jeg har fundet pÄ nettet:
    https://www.nbcnews.com/business/business-news/companies-stopped-business-russia-rcna19006

PÄ mange omrÄder har Rusland dog deres egne, store virksomheder, som tilbyder tilsvarende services. Det Êndrer imidlertid ikke pÄ at det hurtigt fÄr en vÊsentlig indflydelse pÄ hverdagen i Rusland, nÄr mange butikker og services pludseligt er utilgÊngelige.

Jeg hÄber, at virksomhederne ogsÄ hurtigst muligt stopper lÞnudbetaling til medarbejderne. Det er ikke tilstrÊkkeligt blot at lukke butikkerne, men stadig give alle lÞn (som IKEA fx gÞr). Der skal mere til for at skabe sÄ voldsomme demonstrationer internt i landet, at borgerne fÄr overtaget over ordensmagten. De nuvÊrende demonstrationer flytter ingenting, fordi de er sÄ smÄ, at politiet blot anholder demonstranterne.

Emilsa
    Rusher

#379 – Historisk, sĂ„ har sanktioner virket ret dĂ„rligt nĂ„r det kommer til at vĂŠlte autoritĂŠre regimer. Der findes sĂ„dan en god modgift der hedder nationalisme, Rusland er god til nationalisme og regimet kontrollerer narrativet. At deltage i oppositions arbejde pĂ„ grĂŠsrodsniveau er ekstremt risikabelt i rusland, fordi man aldrig ved om det man er en del af – i virkeligheden er orkestreret af FSB.

NÄr halvdelen af verden ser stort pÄ sanktioner mod Rusland, sÄ gÞr det i Þvrigt kun rigtig ondt mens det Russiske marked er i fÊrd med at re-orienterer sig mod Østen & Co. SÄ der er en max-dato pÄ hvorlÊnge det er rigtig nedern for Russerne.

Alt man opnÄr er er sandsynligvis at udslette den vestligt orienterede middelklasse.

SealDK
    Rusher

#379 Ja en ting man bl.a. kan hĂ„be pĂ„ er at den enkelte russer bliver SÅ trĂŠt af sanktionerne at folket rejser sig. Enig hvis demonstrationer nĂ„r op pĂ„ de ti-tusinde, eller 50-100.000 der demonstrere pĂ„ den rĂžde plads i Moskva, sĂ„ kan politiet ihvertfald ikke hĂ„ndtere “bare” at arrestere allesammen (magthaverne kan sĂ„ vĂŠlge at skyde pĂ„ folk/skyde folket ned) – de er jo stadigt kommunister hvad det angĂ„r (menneskeliv og menneskerettigheder er “en by i Rusland”…)

#380 TÊnker du har ret mht. sanktioner, hvis man eks. tager Nord Korea eller Cuba, sÄ har sanktionerne nok/mÄske ikke haft 100% den Þnskede effekt (og Sanktionerne mod Rusland ift. Krim, ej heller) (men typer som Putin har ogsÄ KUN respekt for krudt og kugler, altsÄ KRIG direkte imod ham)

Og ja Rusland vil selvfÞlgeligt udnytte allerede eksisterende handel mod Þst/asien, som allerede i forvejen stÄr for den stÞrste del af handlen.

Jeg mener dog stadigt at nuvÊrende Sanktioner er et godt alternativ, mener ogsÄ de gÄr hÄrdere til den end nogensinde fÞr (ogsÄ fint med mig), og faktisk tÊnker jeg at man burde overveje det samme med eks. Kina.

————————————————————————————————————————–

Gennem Ă„rhundrede har man tĂŠnkt diplomati, styrke forhold gennem handel, og at landenes borgere i takt med lettere tilgang til information, skulle kunne Ă„bne deres Ăžjne for alternativer til deres samfund styret af autoritĂŠre regimer – det arabiske forĂ„r osv osv – jeg synes bare ikke det sker noget, landende mishandler fortsat deres egne borgere og holder dem i et jerngreb kontinuerligt.

Luk KINA, luk alt handel, trĂŠk alle vestlige brands og virksomheder ud (de har profiteret lĂŠnge nok pĂ„ billigste arbejdskraft i verden, og udnyttelse af den) – det samme med Saudi Arabien, og andre eksmpler pĂ„ fuldstĂŠndige “skĂŠve lande” ift. menneskerettigheder.

Hvis vesten sĂ„ ender med 75 lande ud af 200, ja sĂ„ mĂ„ det bare vĂŠre sĂ„dan, og vi genopretter alle arbejdspladserne inden for vestens egne “mure”, varerne bliver nok dyre for os forbrugere, men sĂ„ mĂ„ man nĂžjes med et mindre TV, en mindre bil, osv osv, det genererer dog samtidigt et hav af arbejdspladser til os selv – som vi kan bruge pĂ„ forstĂŠrket velfĂŠrd i egne samfund.

Jeg ved det aldeles ikke er sĂŠrligt diplomatisk, tvĂŠrtimod, og ja der er negative effekter endda ufoudseelige, mĂ„ske WW3 pĂ„ et tidspunkt fordi vi fjerner os sĂ„ endnu mere fra hinanden – men hvor er jeg da trĂŠt af snak snak snak, og alt for lidt handling – og at penge styrer ALT som sĂŠdvanligt.

Trump ville ikke give en skid modspil eller krav til Suadi Arabien, da de ivĂŠrksatte mordet pĂ„ Jamal Khasghoggi pĂ„ deres ambassade i Tyrkiet – udelukkende fordi at USA var igang med en ENORM kontrakt pĂ„ 700+ millliarder for salg af vĂ„ben til Saudi Arabien.

Moral kan som altid kĂžbes for penge, det fandme trist og mega ringe!

LUK KINA og lad alle de lande sejle for sig selv!

Cancerman
    Head Rusher

https://www.independent.co.uk/news/world/europe/ukraine-russia-war-live-putin-zelensky-b2032596.html#post-594355

Jeg ved godt man skal tage alle nyheder med et gran salt…..

Men jeg hÄber Putin og alle hans hÄndlangere fÄr en lang og smertefuld dÞd.

Det er ikke sÊrligt voksent at tÊnkte sÄdan, men hold kÊft hvor er jeg trÊt af de svin.

Emilsa
    Rusher

#381 – Det mest amoralske land i verden mht. brug af vold til at opnĂ„ sine udenrigspolitiske mĂ„l er USA, og det er sĂ„danset ligegyldigt hvilken prĂŠsident. SĂ„ hvis vi skal til at igang med en total blokade af amoralske magtcentre pĂ„ det globale spillebrĂŠt, bĂžr vi starte der.

Anyways, nok om det.

Hvad nytter en blokade af Kina (eller rusland) hvis alle der ikke er vesten er ligeglade og fortsÊtter med handel? SÄ ender vesten bare med at bovskyde sin egene Þkonomier mens de andre vÊkster. Ihvertfald pÄ den lÊngere banehalvdel, og det vil i den grad forskyde magtbalancen

Det er jo mest vesten der rammer rusland med sanktioner. Serbien, Mexico, Brazillien, Cuba, Venezuela, Kina, Nordkorea, Irak, Khazaksthan, Pakistan, Indien, Syrien, Iran, det meste af Afrika, etc. sanktionerer ikke mod rusland afaik. SĂ„ det er jo ikke fordi de ikke lĂŠngere har nogen at handle med.

Emilsa
    Rusher

#382 – Husker du da Obama jĂŠvnede et hospital i Kunduz med jorden, hvor var vreden?, hvor var kravet om smertelig dĂžd?.

Starting at 2:08am on Saturday 3 October, a United States AC-130 gunship fired 211 shells on the main hospital building where patients were sleeping in their beds or being operated on in the operating theatre.

At least 42 people were killed, including 24 patients, 14 staff and 4 caretakers. Thirty-seven people were injured.

Our patients burned in their beds, our medical staff were decapitated or lost limbs. Others were shot from the air while they fled the burning building.

The attack from the air lasted for around one hour. The main hospital building came under precise and repeated airstrikes, while the surrounding buildings were left mostly untouched.

Throughout the airstrikes our teams desperately called military authorities to stop the attack.

https://www.msf.org/kunduz-hospital-attack-depth

Jeg er helt med pÄ at Þnske dÞd og ÞdelÊggelse over Putin, men jeg savner meget den slags reaktioner fra mine landsmÊnd nÄr det er Vesten og vores nÊrmeste der gÞr sig skyldige i krigsforbrydelser.

Cancerman
    Head Rusher

#382 – Husker du da Obama jévnede et hospital i Kunduz med jorden, hvor var vreden?, hvor var kravet om smertelig dþd?.

Jeg tror helt Êrligt ikke, at Obama personligt havde noget med det at gÞre. Jeg har ud over det ikke hÞrt om sagen, sÄ kan af gode grunde rÄbe sig meget op.

Lige meget hvad er det en katastrofe og utilgiveligt. SÄ mÄ man jo vÊlge og tro pÄ, at det var en fejl eller ej.
    Men der er i min verden stadig et godt stykke fra, at begÄ en fejl og indrÞmme det og med fuldt overlÊg gÞre som Russerne gÞr.

Man kommer jo ikke ved en fejl til, at fyre Thermobariske missiler ind over Ukraine.

Edit: Mht fejl eller ej. SĂ„ kan jeg ikke se hvilket motiv US skulle have for at bombe det hospital med fuldt overlĂŠg?
    Jeg kan derimod sagtens se hvad Russernes motiv er ift. at sĂžnderbombe hele Ukraine.

• Dette svar blev ĂŠndret 3 Ă„r, 3 mĂ„neder siden af Cancerman.
    hqx
    Rusher
    • E-peen: 451

Det burde ogsÄ have fÄet MEGET alvorlige konsekvenser for de ansvarlige. Det er ikke ok, pÄ noget som helst niveau. Tragisk hvis der vitterligt ingen konsekvenser var.

Cancerman
    Head Rusher

#386 Du kan vĂŠre ret sikker pĂ„, at det har haft konsekvenser for dem i AC-130’eren.
    Man skal vĂŠre mere end almindelige kold i rĂžven, hvis man ikke bliver hjemsĂžgt resten af livet, af tanken om, at man sendte 120mm morter ned over uskyldige.

Og ja. Det skal naturligvis have konsekvenser for de ansvarlige. Men igen – og det lyder som om jeg bagatelliserer det – sĂ„ synes jeg der er forskel pĂ„ straffen for en fejl og en bevidst handling.

Det er dybt tragisk at det skete, men hvis det var en fejl, sĂ„ vil jeg ikke Ăžnske at de brĂŠnder i helvede – i modsĂŠtning til, hvis det var en bevidst handling mod civile.

Jeppe
    Rusher

Forskellen pÄ Rusland og sÄ Cuba/Nordkorea er, at indbyggerne i Rusland igennem hele digitaliserings-tidsalderen har haft mulighed for at se hvordan resten af verden fungerer. Det har den almene borger i NK ingen anelse om, da de har vÊret afskÄret siden fÞr internettet kom til.

Emilsa
    Rusher

#385 – Thermobariske missiler er ikke en krigsforbrydelse i sig selv, vores allierede har flittigt brugt dem mod forskansede terrorister. De er en krigsforbrydelse hvis de bevist bliver anvendt til at beskyde en civile – men det er en motergranat ogsĂ„.

Mht fejl eller ej. SĂ„ kan jeg ikke se hvilket motiv US skulle have for at bombe det hospital med fuldt overlĂŠg?
    Jeg kan derimod sagtens se hvad Russernes motiv er ift. at sĂžnderbombe hele Ukraine.

Hvilket motiv skulle de have for at sÞnderbombe et hospital som ikke amerikanerne ville have? Det er givetvis en fejl i begge tilfÊlde, men det kunne ogsÄ i bÄde det her tilfÊlde eller det fra 2015 vÊre fordi fjenden har optaget stilling der eller meget tÊt pÄ.

Vi har nemlig meget travlt med at rÄbe menneskelige skjolde hvis Israel eller andre af vores venner rammer blÞd infrastruktur. Hvad skulle forhindre Ukrainske nationalister i at gÞre det samme, alt for fÊdrelandet. Hospitalet ligger i Mariupol og nok har Rusland overdrevet hÞjretendenser i Ukraine langt langt ud af proportioner, men det er i den by Azov brigaden har sit hovedkvarter.

#386 – Det kan du vĂŠre helt sikker pĂ„ det ikke har, selv hvis der blev rejst sigtelse – sĂ„ har USA en politik med ikke at udlevere militĂŠrpersonel til den internationale krigsforbryder domstol.

Cancerman
    Head Rusher

#385 – Thermobariske missiler er ikke en krigsforbrydelse i sig selv, vores allierede har flittigt brugt dem mod forskansede terrorister. De er en krigsforbrydelse hvis de bevist bliver anvendt til at beskyde en civile – men det er en motergranat ogsĂ„.

Jeg har ikke sagt det er en krigsforbrydelse – jeg siger det er usmageligt.

Uden at du skal tro, at jeg synes det er i orden hvordan US og andre opfĂžrer sig i andre lande, sĂ„ stĂ„r jeg af her inden trĂ„den bliver helt afsporet. 🙂

Viser 30 svar - 361 til 390 (af 963 i alt)
  • Du skal vĂŠre logget ind som bruger for at kunne svare...