Forside Fora Off-topic Snydt i handel på DBA i 2018 – delvis afgørelse

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    anden145
    Rusher
    Offline

    Grrr… Lidt rant, fra min side. Har lige brug for at komme af med det!!!
    Undskyld – gammel sag, men med lidt nyt…

    Jeg blev i august 2018 snydt gennem DBA da jeg ville købe en PlayStation 4. Jeg var ret naiv (det indrømmer jeg gerne) og havde en samtale med sælgeren over mails og overførte – via bankoverførsel – 1.600 kr til ham. Herefter lovede han at sende spillemaskinen – dette skete (naturligvis) aldrig.
    Jeg lugtede lunten, da han pludselig blev svær at komme i kontakt med og han sagde han havde afsendt den. Jeg indgav herefter en anmeldelse til DBA (tror faktisk jeg ringede til dem, hvor de fortalte mig, at de havde fjernet hans profil for mistanke of snyd). Jeg ringede herefter til Nordea (da det var den bank jeg havde overført til) som ville kigge på det og vende tilbage.
    Jeg havde gemt alle emails fra ham og indgav dagen efter en anmeldelse til Politiet om bedrageri. Jeg overdrog alt materiale, samt kvitteringer for bankoverførsler og alt materiale jeg havde på ham fra DBA (som var meget behjælpelige med hvad jeg skulle bruge).
    Tiden gik og jeg havde ikke noget håb eller forventning om, at det ville føre til noget, men i maj 2020, modtog jeg pludelig et brev fra Politiet at de havde anholdt personen og at de ville melde tilbage hvis jeg skulle møde op og vidne. Det skulle jeg ikke og i august 2020, blev han dømt skyldig og skulle betale mig erstatning i form af det fulde beløb (1.600,00 + processrenter) tilbage. Yeaaa!
    Nå, men tiden gik og jeg modtog ikke nogle penge. Jeg skrev herefter til retskredsen hvor han var blevet dømt, om hvordan jeg skulle forholde mig. De meddelte mig, at jeg skulle sende ham et brev (fysisk brev) hvor jeg gjorde opmærksom på at han havde et udestående og at jeg skulle give 14 dage til indbetaling – ellers kunne jeg bede Fogedretten om hjælp til inddrivelse. Så godt – så gjort. Jeg udformede et brev, som jeg sendte til ham i starten af november 2020.
    Tiden gik og jeg modtog stadig intet. Jeg skrev herefter til Fogedretten d. 3 februar 2021, at jeg havde indgivet varsel om betaling, at han ikke havde overholdt dette og at jeg ønskede at overdrage sagen til Fogedretten.
    Jeg modtager så email i e-Boks her til morgen, fra Fogedretten, at sagen er blevet afvist, da skyldneren har erklæret sig insolvent i Oktober 2020. *SUK* *GRRRRRRR* *(forskellige former for våben, bomber osv)*

    Jeg ved godt, at man ikke kan “klippe håret af en skaldet” – men omvendt sidder jeg ikke ligefrem tilbage med en følelse af retfærdighed her… Oh, well…

    Fik dog af vide, at jeg kan forsøge igen 7. april 2021 at fremsende sagen igen. Så det må jeg vel så forsøge…

    Tak fordi I gad lytte til min rant her!

    Ja – undskyld folkens – men det var slet ikke sådan jeg havde tænkt mig at starte min først post herinde på det nye site (Fantastisk arbejde, forresten!!). Tænkte bare lige at (Det gamle DR) var et godt sted.

Viser 23 svar - 1 til 23 (af 23 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    Molkar
    Rusher
    • 115 Indlæg
    Offline

    Han har sikkert hævet alle sine fuppenge og stukket dem i madrassen forud for sin erklæring

    #2
    Ghidora
    Rusher
    • 1205 Indlæg
    Offline

    Lorte sag, tror bare du skal være glad for at det ikke er flere penge det drejer sig om! kunne ha været for en bil eller lignende!

    Det er trods alt noget at du er blevet taget seriøs hele vejen igennem og at politiet rent faktisk har handlet i sagen!

    GL & HF

    #3
    JesperBlomkaal
    Rusher
    • 299 Indlæg
    Offline

    Dem der snyder har det let… du kan altid bare sige der ikke er penge og så gemme dem.

    Nogle gange er selvtægt virkelig at foretrække, har sgu selv gjort det

    #4
    hausner
    Moderator
    • 699 Indlæg
    Offline

    Jeg synes du skal overveje at parkere sagen. Særligt hvis det irriterer dig når du får afslag. For du skal nok forberede dig på endnu et hvis du gentoptager kravet til april.

    #5
    knekker
    Rusher
    • 860 Indlæg
    Offline

    Det er ikke bare at begær sig konkurs og så kan man fortsætte sit liv som man plejede. Det har en form for konsekvens som at nu vil ingen bank eller instution nogen sinde låne ham penge igen f.eks.

    Det er super træls at blive snyt, især når det gælder penge, der er folk der ude som har fået hele deres opsparing igennem årtier lænset, af f.eks den gruppe somalier der installerede keyloggers på biblotekernes offentlige computere. Så set i det større respektiv, så har du sluppet utroligt billigt for den lærestreg.

    Jeg synes du gjorde det du kunne i forhold til at få skovlen under hustleren, og det var rart med noget opfølgning på din situation, thumbs up.

    #6
    StiX
    Rusher
    • 196 Indlæg
    Offline

    Find ud af hvor han bor og stjæl hans cykel!

    #7
    Jeppe
    Rusher
    • 360 Indlæg
    Offline

    Er erklære sig insolvent = personlig konkurs?

    #8
    NightBreaker
    Moderator
    • 1440 Indlæg
    Offline

    Kan godt li du bare blive ved. Tak for det. Sgu godt der ikke alle der bare siger, fuck it. Men bliver ved. Tak. Håber sgu du får dine penge.

    #9
    hausner
    Moderator
    • 699 Indlæg
    Offline

    Er erklære sig insolvent = personlig konkurs?

    Pretty much. Du er insolvent hvis du ikke kan betale dine regninger (og det ikke er pga. midlertige omstændigheder). Derfra kan man blive erklæret konkurs. Enten ved selv at indgive en begæring eller ved at en af dine kreditorer gør.

    • Dette svar blev ændret 3 år, 2 måneder siden af hausner.
    #10
    Red82DK
    Rusher
    • 74 Indlæg
    Offline

    Aldrig gå med til bankoverførsel da de fleste scammere benytter sig af denne funktion da et kontonummer tager længere tid at spore.
    Mobilepay er bedre, der er bedre indsættelser mod snyd.

    #11
    anden145
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 44 Indlæg
    Offline

    Tak for alle svarene her.

    #8 Efterhånden er det blevet lidt en princip-sag for mig, tror jeg. Synes f**ndme ikke, at han skal slippe udenom med forskellige krumspring.

    #10 Ja, jeg ved det… men ja – jeg tænkte mig ikke lige om tror jeg…

    Min plan er i hvert fald, at indsende det hele en gang til til april igen. Jeg får sikkert samme svar, men jeg tror jeg bliver ved, indtil der kommer noget ud af det. Han skal ikke slippe, bare fordi han lige nu, tilfældigvis ikke har pengene! Jeg finder mig ikke i det!

    #12
    cappahdap
    Rusher
    • 26 Indlæg
    Offline

    Blev engang snydt på DBA, da jeg ville købe et apple tastatur. Overførte penge, men modtog aldrig noget – og orkede ikke gøre noget ved det, men var selvfølgelig pissesur. Så kæmpe props for at du jagter retfærdigheden på den måde!

    #13
    Festival_H
    Rusher
    • 770 Indlæg
    Offline

    En idiot brækkede min næse helt tilbage i 1999. Han var kendt af politiet som en værre en. Min ven, der overværede overfaldet, vidnede i retten mod ham og han blev dømt og jeg blev tilkendt en ussel erstatning på 2400,- for ødelagt tøj, svige og smerte og tabt arbejdsfortjeneste.

    Jeg havde ikke nogen advokat. Jeg henvendte mig til de instanser der havde kørt sagen og fik af vide at det var mig selv der skulle opkræve erstatningen ved mande der havde syltet mit fjæs. Hvad fanden er det for et lorte system!

    #14
    Ghostav
    Rusher
    • 45 Indlæg
    Offline

    #11
    Jeg er med på at du føler dig snydt, og at det er en super nederen følelse.
    Hvis det var mig selv ville jeg dog overveje kraftigt om 1600 kr er al den tid værd. Ikke mindst når du selv har været mere naiv end hvad godt er. Selv ville jeg nok betragte det som dyre lærepenge og komme videre.

    #15
    anden145
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 44 Indlæg
    Offline

    #14
    Undskyld – men hvorfor??? Ja, jeg har været naiv. Men det er sgu da ikke min skyld, at han bedrager andre mennesker!! Forstår ikke den attitude. *SUK*

    Jeg lader ikke den *** slippe – bare fordi han ikke lige har pengene lige nu. Han kan sgu da få lov til at stå til regnskab for det han laver! Jeg har i hvert fald tænkt mig at fortsætte, indtil jeg ikke kan længere.

    #13
    Avs… vanvittigt!

    • Dette svar blev ændret 3 år, 2 måneder siden af anden145.
    #16
    Nickell
    Moderator
    • 1745 Indlæg
    Offline

    Knekker er inde på noget. Gutten er i noget lort, men selvom han har fortjent det, så kør du bare sagen igen senere. Måske er han bedre stillet (det må man da håbe) til den tid.

    Kudos for at udkæmpe en kamp, som få gider.

    #17
    Nass
    Rusher
    • 490 Indlæg
    Offline

    Ej hvor er det uheldigt, jeg håber du får dine penge

    #18
    SturmWolfDK
    Rusher
    • 562 Indlæg
    Offline

    Bare husk at gøre kravet gældende ca hvert 2-2.5 år, så det ikke bliver forældet 👍

    #19
    anden145
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 44 Indlæg
    Offline

    Er lidt usikker på det her – ved ikke om nogle kloge hoveder kan hjælpe?

    Der står i brevet fra Fogedretten, at “Fogedretten afviser sagen, da skyldner, har indgivet insolvenserklæring 7. oktober 2020…”. Betyder det, at han reelt ikke ER erklæret insolvent/konkurs (endnu)? Fik desuden af vide, at jeg havde mulighed for at rejse sagen igen d. 7 april, da insolvenserklæringen udløber efter 6 måneder.

    Tusind tak igen, kære Rushers, for alle svar

    #20
    Krisp
    Rusher
    • 80 Indlæg
    Offline

    Jeg blev også snydt på DBA for mange år siden, i 2008. En Wii til ca 1800 tror jeg det var. Meldte sagen til politiet og da de endeligt fandt ham, så fik jeg at vide at han allerede var dømt for så meget svindel, at det her ikke ville gøre en forskel. Fik aldrig mine penge.

    Det var en dyr lærestreg. Køb aldrig ting hvis prisen er for god til at være sand. Og køb kun dyrere varer face 2 face.

    Efterfølgende var jeg så opsat på at skulle have en Wii, at jeg endte med at købe en ny Wii med Twilight Princess til. Så det ku jeg jo ligeså godt have gjort fra start.

    • Dette svar blev ændret 3 år, 2 måneder siden af Krisp.
    #21
    CDM
    Rusher
    • 44 Indlæg
    Offline

    #0 jeg ville os have taget kampen op, indtil pengene var på min konto.

    Man kan håbe på han bliver træt af henvendelserne på et eller andet tidspunkt og betaler.

    #22
    Jepparh
    Rusher
    • 138 Indlæg
    Offline

    Jeg forstår godt princippet i det, men jeg ville nok også forsøge at finde ro i mig selv over det og komme videre. Det er begrænset hvad dit reelle tab er. Det er en god tur i byen, hvor du måske har givet et par drinks – Her har du bare fået en god læring istedet for heftige tømmermænd

    #23
    Firestorm
    Rusher
    • 41 Indlæg
    Offline

    Lige i de her sager, ville jeg ønske vi havde mellemøstlig retsmentalitet, stjæler man en gang ryger en finger. Stjæler man to gange ryger hånden. Det er jo komplet latterligt hvor mange samfundsressourcer sådan en tosse her koster (antager han/hun er seriesvindler). Jeg er lidt ligeglad med de 1600 kr – det er jo småpenge sammenlignet hvad sådan en enkelt sag koster i sagsbehandling. Og desværre er der jo ikke noget i det danske retssystem der afskrækker systematiske svindere/tyveknægte, så de forsætter bare. Den her person kan have kostet samfundet et to cifret million beløb i sagsomkostninger, og det selvom han måske har snydt for et par hundred tusind.

    Det er godt vi er nogle riger fuckere der har råd til det.

Viser 23 svar - 1 til 23 (af 23 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...