Forside Fora Politik/Samfund Afghanistan 2001-2021..?

• Dette emne har 144 svar og 31 stemmer, og blev senest opdateret for 7 mĂ„neder siden af StultusX2.
Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
    StultusX2
    Rusher
    • E-peen: 2,043

TrÄd til diskussion af den eskalerende konflikt i Afghanistan.

My TIE! My nimble coffin! Og det Ă©r KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddþende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sétte sig ned bag i bussen”...

• Dette emne blev ĂŠndret 3 Ă„r, 5 mĂ„neder siden af Jacques.
Viser 30 svar - 61 til 90 (af 144 i alt)
  • Forfatter
    Svar
    StultusX2
    Rusher
    #0 TrÄdstarter

https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-08-05-stor-militaeroevelse-ved-graensen-til-afghanistan-rusland-sender-et-signal

NĂ„-ja, alle gode gange 2! Omend andet sĂ„ for ‘Show of presence’ 😉

En snarligt uddþende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sétte sig ned bag i bussen”...

StultusX2
    Rusher
    #0 TrÄdstarter

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/usa-indsaetter-3000-ekstra-soldater-til-hente-ambassadefolk-ud-af-afghanistan#main

Hmmm! Kald mig historie interesseret – men dĂ©t der lyder bekendt: Saigon 1975 er nok mit fĂžrste bud :-/

Cancerman
    Head Rusher
    • E-peen: 3,667

Det er simpelthen en katastrofe, at der er spildt sÄ mange liv pÄ den Ändsvage konflikt for, at vi sÄ bare overlader dem til sig selv. Der gÄr jo ikke mange dage/uger fÞr Taleban har kontrol med hele landet.

RetardedWookie
    Rusher
    • E-peen: 239

Tja.. man burde jo nok aldrig vÊret gÄet ind.

Men det er lidt nemt at sige den dag i dag, selv om man mÄske altid har vÊret af den overbevisning. Efter 9/11, der jo var helt uhÞrt idet amerikanerne blev angrebet pÄ egen jord, var der bare opbakning til en eller anden for for handling. Var det ikke sket, havde Bush set svag ud i amerikanernes Þjne. Det er bare sÄdan politik fungerer.

Jeg tror dog at meget har Êndret sig. Skulle noget lignende ske, tro jeg ikke amerikanerne har samme opbakning fra allierede som de havde i 0erne. En ting er erfaringer. En anden ting er, at EU og USA er ikke sÄ tÊtte som de har vÊret sikkerhedspolitisk (cyberspionagesager og keglens Trumps ageren overfor EU generelt).

Steadi
    Rusher
    • E-peen: 329

#62 – Briterne og canadierne sender ogsĂ„ snart soldater til Kabul, hvis historierne er trovĂŠrdige. OgsĂ„ de skal stĂžtte evakueringen af statsborgere.

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal fĂžle omkring Talebans indtog. Mest tĂŠnker jeg, at det var en forudsigelig konsekvens af, at amerikanerne ikke gider vĂŠre til stede i landet lĂŠngere.

Og sÄ vel pÄ de mennesker, som rammes af Talebans magtovertagelse. Hvis Taleban har lÊrt noget pÄ 20 Är, sÄ er det vel, at de stÞrste problemer kommer, hvis andre lande pÄvirkes/bliver ramt. Taleban har jo allerede signaleret til Kina, at de ikke har tÊnkt sig at blande sig i situationen i Xinjiang. Jeg tror ikke det er fordi, at Taleban er blevet mere tolerante siden, at de sidst sad pÄ magten.

Steadi
    Rusher

Amerikanerne er pÄ ambassaden i Kabul gÄet i gang med at destruere klassificeret materiale og bortskaffe bl.a. amerikanske flag, sÄ de ikke kan misbruges i propaganda-Þjemed.

Jeg er ikke sikker pÄ, at de tolke, som netop er aftalt evakueret til Danmark, nÄr det.

Jeppe
    Rusher
    • E-peen: 364

Det er godt nok vildt sÄ hurtigt Taliban rykker frem. At de ville fÄ overtaget nÄr USA + allierede forlod landet er ingen overraskelse, men jeg troede faktisk ikke at de var organiserede nok til at gÞre det pÄ sÄ kort tid.

StultusX2
    Rusher
    #0 TrÄdstarter

SturmWolfDK
    Rusher
    • E-peen: 562

Jeg tĂŠnker tolkene bliver ladt i stikken. Danmark er nogen forbandet amatĂžrer.

Steadi
    Rusher

Jalalabad faldt i nat. Det ser ud til, at talebanerne snart har Kabul omringet.

Shit, det gÄr stÊrkt. Ud fra de internationale reaktioner, sÄ tror jeg ogsÄ, at hastigheden pÄ Talebans fremmarch har overrasket dem. Amerikanerne vÊlger jo pludseligt at hÊlde 5000 soldater tilbage ind i landet for at dÊkke tilbagetrÊkningen.

zybr
    Rusher
    • E-peen: 119

Det ligner utroligt nok en gentagelse af Vietnam. Vi kommer nok til at se mennesker stimle sammen pÄ tagene af ambassaderne i Kabul imens de spejder ud i horisonten efter helikopterne..

Der siges at taleban mĂžder NUL modstand de fleste steder. 20 Ă„rs kunstigt Ă„ndedrĂŠt til en svag inkompetent marionet regeringen er ved at vĂŠre slut.

De unge liv og penge spildt i den sandkasse kunne godt nok vĂŠre brugt mange andre steder…

Steadi
    Rusher

#71 – jeg tror, at udenlandske statsborgere, i hvert fald diplomater, kan vĂŠre relativt sikre. Taleban ved godt, at det giver et skidt fĂžrstehĂ„ndsindtryk (for anden gang), hvis de bliver til mĂ„l.

Men er Taleban fÞrst inde i Kabul blandt civile, sÄ er det selvfÞlgelig svÊrt at anvende luftangreb.

Er selv blevet overrasket over hvor hurtigt, at ANA er faldet sammen.

StultusX2
    Rusher
    #0 TrÄdstarter

#72 Ja selvfĂžlgelig skal vesterlĂŠndinge ud fĂžrst = SĂ„ meget nemmere uden dem.

JĂžsses! Dette lige nu – er mere ynkeligt end Irak* neddroslingen. Fra dansk side!!
    https://www.dr.dk/nyheder/udland/live-taliban-er-paa-vej-ind-i-kabul

Havde da lige hĂ„bet at Afghan Armed Forces kunne noget/et eller andet, i for hold til da jeg sĂ„ dem – for 14 Ă„r siden…Mnjah!

“Interessant” bliver det fremover :-/

Vietnam var nok lidt anderledes, som vĂŠrende 90% US af A med “mission mod det onde RØDE”
    Australien og New Zealand var vist de eneste ‘HVIDE’ der bidrog med kamptropper?
    ^Frankrig fik NOK i Dien Bien Phu!
    Og sĂ„ endte det jo i regulĂŠr borgerkrig mellem Nord og Syd – hundredetusinder+ af dĂžde pĂ„ begge sider op til forĂ„ret 1975 🙁

GO-Go-go: Per Stig…https://www.dr.dk/nyheder/seneste/stig-moeller-var-udenrigsminister-under-krigen-i-afghanistan-vi-kan-ikke-have-man#main

PS. Afghanistan er ikke et land! Knudepunkt for silkevejen osv. JA! Men ellers en stor uvejsom omgang kludetÊppe(lavet af smÄ stumper og dÄrligt/sjusket syet!)

• Dette svar blev ĂŠndret 3 Ă„r, 7 mĂ„neder siden af StultusX2.
    StultusX2
    Rusher
    #0 TrÄdstarter

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/afghanistans-praesident-jeg-forlod-landet-undgaa-blodbad#main

Og en stor Tak til Ashraf Ghani & Co. De har via deres opofrelse – reddet Kabul ☟

Kenkari
    Moderator
    • E-peen: 3,487

Var der overhovedet nogen tvivl om, at nÄr Koalitionen trak sig, sÄ vÊltede Taliban ud fra alle deres huler og skabte en totalitÊr religiÞs stat?

"Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"

Nass
    Rusher
    • E-peen: 542

#75 Ja det tror jeg da der var. Var hele pointen med at vÊre der de sidste 10 Är, at man har trÊnet og oprustet den afghanske hÊr, sÄ de kan stÄ imod Taleban?

SÄ skuffet og ked af det, ogsÄ i forhold til Libanon, som heller ikke lever op til sit potentiale som smukt land.. Pisse Êrgerligt

Emilsa
    Rusher
    • E-peen: 1,318

#76 – Styltus skrev det i #73 – Afghanistan er ikke et land… der er ikke en national enhed og folk fĂžler sig ikke som en del af en nation. Der er et kludetĂŠppe af stammer som hver isĂŠr har sin egen etniske identitet, sine egne traditioner, normer og magtinteresser. At tro man kan opbygge en sammenhĂŠngende national hĂŠr under sĂ„danne omstĂŠndigheder – skriger til himlen.

Regeringen i kabul har fejlet af to grunde – et, det er en regering stablet op pĂ„ ryggen af en udenlandsk besĂŠttelses magt, to det er en regering bygget op omkring ideen om en vestlig nationalstat – en vestlig nationalstat er hul i hovedet nĂ„r ikke man har en nation der kan samle sig om den.

I funkekasset diser funkestyveren med sin dangenak pÄ olmsk saster, for at fakke a kultes - alt mens han byser sin roï oc knup.

Deadlights
    Rusher
    • E-peen: 1,407

#76 Det var nok hvad de ville have, man troede. Men det var tydeligvist fup. 🙂

StultusX2
    Rusher
    #0 TrÄdstarter

SĂ„ er det galgenhumor tid!

Taliban lover hurtig, individuel behandling af danske tolke

I den mere seriĂžse ende. SĂ„ kom helikopterbilledet sgu :-/

https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-08-16-joe-biden-ville-ikke-gentage-den-store-fiasko-fra-saigon-men-her-sidder-taliban-i

zybr
    Rusher
    • E-peen: 119

Told ya :/

StultusX2
    Rusher
    #0 TrÄdstarter

Edit til TV2 artiklen jeg linkede til.

Billedet af en person ved et helikoptervrag kaldet:
    “En afghansk soldat stĂ„r ved siden af en Ăždelagt amerikansk produceret helikopter i marts 2021. Foto: Wakil Kohsar / Ritzau Scanpix” Er en russisk Mil Mi-8. Og de bliver IKKE produceret i USA!

Beklager, er stadig mili-HW nĂžrd!

#80 Du burde slÄ dig ned som ekspert ;-D

TheMike
    Rusher
    • E-peen: 99

Hvorfor er det altid kun mĂŠnd og ikke deres koner og bĂžrn der flygter?

Deadlights
    Rusher
    • E-peen: 1,407

Amerikanerne troede, det ville tage tre mÄneder fÞr styret faldt. De andre lande (inklusive Danmark) har nok ogsÄ troet styret ville gÞre modstand og at de derfor ville have lÊngere tid til at komme ud af landet.

StultusX2
    Rusher
    #0 TrÄdstarter

Hvorfor er det altid kun mĂŠnd og ikke deres koner og bĂžrn der flygter?

Fysisk overlegenhed TYS! Ikke sige det hĂžjt her i “vesten”!

Med det sagt: Jeg har sgu heller ikke vĂŠret en ‘helt’ uden, jeg var bevĂŠbnet og som minimum havde min gruppe med!

Drixx
    Rusher
    • E-peen: 385

#82 der er garanteret mange mange mĂŠnd som har arbejdet for USA imens de har vĂŠret der og de vil meget meget gerne vĂŠk.

StultusX2
    Rusher
    #0 TrÄdstarter

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-08-16-statsminister-sender-tanker-til-soldater-intet-har-vaeret-forgaeves
    (knap din jakke og flyt hĂŠnder fra dit skridt til om bagved, du der ‘fĂŠtter’ til venstre! Ingen frispark PT. Hrmpph!)

– Det kommer ikke bag pĂ„ mig, at Taliban nu igen er ved magten. Det tror jeg ikke kommer bag pĂ„ ret mange soldater, der har vĂŠret i Afghanistan.
    ‘Martin Mann ISAF4

https://www.dr.dk/nyheder/indland/veteran-jeg-ved-godt-vores-statsminister-siger-det-ikke-var-forgaeves-men-den-krig

..og han var “BANG-gokke” fra Skive. IKKE om jeg ville bytte – ‘slidt’ LG’er jeg nu end var.

Hmm, tĂŠnker lige(farligt!)
    Vudden’ var det nu lige, DK kaldte dem, der tog arbejde hos/med/under en besĂŠttelsesmagt – engang for knap 80 Ă„r siden?

ForrĂŠdere, opportunister mm.?

StultusX2
    Rusher
    #0 TrÄdstarter

https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-08-16-desperate-afghanere-kravler-op-paa-koerende-fly-for-at-komme-vaek

Stakkels gamle Stultus’ har det skidt i DK… Giv likes – hvis fedt!??
    Skriver til min psykolog – for at fĂ„ det bedre… :-O

Emilsa
    Rusher
    • E-peen: 1,318

#82 – Jeg har nu set massere af kvinder og bĂžrn blandt flygtningene, anyways det er et patriakalsk samfund, det har hovedsageligvis vĂŠret mĂŠnd der har arbejdet for majorinet-regeringen og besĂŠttelsesmagten – de mĂŠnd har rigtig god grund til at komme vĂŠk i en fart.

Nu kunne vi sÄ tage ansvar for vores meddelagtighed i besÊttelsen af afghanistan og tage rigtig mange flygtninge ind. Alt andet vil vÊre ynkeligt og ÊrelÞst.

I funkekasset diser funkestyveren med sin dangenak pÄ olmsk saster, for at fakke a kultes - alt mens han byser sin roï oc knup.

StultusX2
    Rusher
    #0 TrÄdstarter

https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-08-18-afghansk-praesident-afviser-at-vaere-flygtet-med-milliardbeloeb

Det kunne vĂŠre rart – hvis korrekt. Om end ikke andet – sĂ„ for MINE fordommes skyld :-/

EDIT: Til dem, der ikke gider lĂŠse links: Ashraf Ghani & Co er Ă„benbart i De Forenede Arabiske Emirater. Vudden’ man kan leve der uden en $+ pĂ„ lommen, skal Jeg ikke kloge mig pĂ„.

Nass
    Rusher
    • E-peen: 542

#89 NÄr du er fucking prÊsident for et land med 40 mio indbyggere, sÄ behÞver du ikke have milliarder med, for at hÊnge ud i UAE i noget tid. De skal nok vÊre sÞde imod dig.

Viser 30 svar - 61 til 90 (af 144 i alt)
  • Du skal vĂŠre logget ind som bruger for at kunne svare...