Voxelbaserede spilmotorer har vĂŠret kendt siden 80’erne. Og i start-90’erne var man en kort overgang i tvivl om, hvorvidt det bedst gav mening at basere 3D-acceleratorer pĂ„ voxels eller polygoner. Branchen rettede dog forholdsvis hurtigt ind og pegede pĂ„ polygoner, hvilket resulterede i, at voxelbaserede spil var nĂždsaget til at udregne alt direkte pĂ„ CPU’en.
Men spillene fandtes. Flere vil nikke genkendende til spilnavne som Delta Force og Outcast. Begge spil er fra 90’erne og brugte voxels til rendering af terrĂŠn. Dog er der lidt polemik omkring, hvad man skal kalde voxels, og teknologien fra Outcast bliver i dag i stedet omtalt som en “raycasting engine”. Dengang kaldte de den dog “Voxel engine”.
Begge spil nÞd stor opmÊrksomhed i medierne grundet spillene selv, naturligvis, men ogsÄ grundet den bagvedliggende teknologi. Som sagt var det fra en tid, hvor intet endnu var hamret ind i runestenen, sÄ forskellige teknologier blev prÞvet af.
Siden da er der rendt meget vand i sĂžen. Og voxels nyder i dag stĂžrre succes end nogensinde fĂžr. En af de primĂŠre Ă„rsager er, at mĂŠngden af regnekraft i vores PC’ere nu er sĂ„ hĂžj, at voxels er et reelt vĂŠrktĂžj man kan bruge til at designe hele spil omkring. Samtidig kan mange af beregningerne nu udfĂžres direkte pĂ„ GPU’en via deres compute units. Og det muliggĂžr nogle ganske sjove game mechanics.
Et af de nyeste skud pÄ stammen er spillet Meor. Det pryder sig af, at udregning af nÊsten hele spilverdenen er udfÞrt direkte pÄ grafikkortet. Noget man kun kunne drÞmme om for bare 15 Är siden. Inspirationen fra Minecraft, et andet voxelbaseret spil, er tydelig. Og der er mange flere eksempler. Et andet nyere spil er spillet Teardown, der ogsÄ gÞr kraftigt brug af voxels.
Noget helt andet er spil-effekter. Voxels bliver i dag brugt blandt andet til simulering af rĂžg og god-rays i ganske “normale” polygon-baserede spil. Det er som regel et af de hĂ„ndtag, man skruer pĂ„ i grafikmenuerne. Jo hĂžjere kvalitet, jo hĂžjere oplĂžsning af voxel-matrix bruges der, nĂ„r effekten traces fra lyskilderne.
Link til Meor hos Steam:
https://store.steampowered.com/app/1319310/Meor/
Link til Teardown hos Steam:
https://store.steampowered.com/app/1167630/Teardown/
Mere generelt om voxels:
https://en.wikipedia.org/wiki/Voxel
Forside › Fora › Hvad med lidt voxels i kaffen?
Voxelbaserede spilmotorer har vĂŠret kendt siden 80’erne. Og i start 90’erne var man en kort overgang i tvivl om hvorvidt det bedst gav mening at baser
[LĂŠs hele nyheden her: Hvad med lidt voxels i kaffen?]