Forside Fora Off-topic Vigtigt info – Slut med gratis parkering for EL Biler

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    Canis_lupus
    Rusher
    Offline

    Vigtigt info, så er det slut med gratis parkering for EL biler i København.

    Mere så folk ikke får en bøde

Viser 26 svar - 1 til 26 (af 26 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    hqx
    Rusher
    • 332 Indlæg
    Offline

    Ja det er lidt træls, fungerede ellers dejligt for elbilsfolket

    BTW nogen som ved hvad reglerne er ved parkering af elbiler ved ladere i KBH?

    Synes at skiltningen mange steder er forvirrende.

    Skal man lade når man parkere ved en lader? Ser tit der står 5+ ledige ladepladser men alt andet er optaget.

    #2
    Ghidora
    Rusher
    • 1212 Indlæg
    Offline

    “Krav om tilslutning til ladestanderen på ladepladser kan forekomme i alle landets kommuner og vil være skiltet på de pladser, hvor kravet gælder. ”

    https://fdm.dk/nyheder/bilist/2023-12-her-er-de-nye-regler-afgifter-satser-takster-bilisterne-2024

    GL & HF

    #3
    Kenkari
    Moderator
    • 2838 Indlæg
    Offline

    Har du noget kilde eller noget på det?

    Mere så jeg kan give det videre

    "Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"

    #4
    hqx
    Rusher
    • 332 Indlæg
    Offline

    “Krav om tilslutning til ladestanderen på ladepladser kan forekomme i alle landets kommuner og vil være skiltet på de pladser, hvor kravet gælder. ”

    https://fdm.dk/nyheder/bilist/2023-12-her-er-de-nye-regler-afgifter-satser-takster-bilisterne-2024

    Og det er netop det det ikke er på de fleste pladser …

    På enkelte står der: “Kun for biler under opladning” eller noget i den dur, men på mange af dem står der kun et billede af et elstik eller “kun for elbiler”, hvilket gør det svært.

    #5
    hausner
    Moderator
    • 759 Indlæg
    Offline

    Det gør det vel ret let hvis kravet er at det eksplicit skal fremgå af skiltningen hvis det kun er under opladning man må holde der. Så er billedet med en lader er ikke nok.

    https://fdm.dk/alt-om-biler/elbil-hybridbil/alt-om-livet-med-elbil/parkering-med-elbil-plugin-hybrid

    Men hvordan afgøre man iøvrigt om en elbil lader?
    Den kan vel være 1-faset og kræve 18 timers opladning. Det fremgår jo ikke udefra om bilen lader eller er færdig.

    • Dette svar blev ændret 5 måneder, 3 uger siden af hausner.
    • Dette svar blev ændret 5 måneder, 3 uger siden af hausner.
    #6
    Ghidora
    Rusher
    • 1212 Indlæg
    Offline

    Der er også tidsbegrænsning på nogle lade pladser…. så man må jo bare forholde sig til skiltningen!

    GL & HF

    #7
    Razorblade
    Rusher
    • 185 Indlæg
    Offline

    Det bliver fedt at være elbilsejer, nu hvor så mange er faldet til patten, nu skal man så også betale for parkering, mens man lader, det kan godt være man skal beholde den gamle dino juicer et par år endnu

    #8
    Fisker
    Rusher
    • 438 Indlæg
    Offline

    #5 Står i artiklen at man netop ikke kan afgøre det, derfor et det nok den bare er sat til

    #9
    knekker
    Rusher
    • 891 Indlæg
    Offline

    Det bliver fedt at være elbilsejer, nu hvor så mange er faldet til patten, nu skal man så også betale for parkering, mens man lader, det kan godt være man skal beholde den gamle dino juicer et par år endnu

    Hvad holder dig fra at lade op ved en tank station med gratis parkering, ligesom du ville gøre med den fossil bil du snakker om at vil beholde?
    Fordelen ved en elbil i dette scenarie, er at modsat din fossil bil, kan du lade bilen op mens den holder parkeret og du går ud og shopper eller tager på restaurant, for slet ikke at glemme at du med en elbil også kan lade den op hjemmefra og endda gratis hvis du har solpaneler.

    • Dette svar blev ændret 5 måneder, 3 uger siden af knekker.
    • Dette svar blev ændret 5 måneder, 3 uger siden af knekker.
    • Dette svar blev ændret 5 måneder, 3 uger siden af knekker.
    • Dette svar blev ændret 5 måneder, 3 uger siden af knekker.
    #10
    Kenkari
    Moderator
    • 2838 Indlæg
    Offline

    Det bliver fedt at være elbilsejer, nu hvor så mange er faldet til patten, nu skal man så også betale for parkering, mens man lader, det kan godt være man skal beholde den gamle dino juicer et par år endnu

    Plus, hvis du skal parkere i København, bliver det endnu sværrere end tidligere: https://www.tv2kosmopol.dk/koebenhavn/600-p-pladser-sloejfes-i-koebenhavn-nu-skal-flere-bilister-kaempe-om-faerre-pladser

    "Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"

    #11
    Razorblade
    Rusher
    • 185 Indlæg
    Offline

    Venter på hydrogen infrastukturen er på plads, skal ikke køre rundt i en kampvogn på 2,5 tons, de kører fantastisk, lige ud, fuldstændigt som en Amerikanerflyder fra 60 – 70’erne, men køreegenskaber er der ikke meget af, i hvertfald ikke i de 7 -8 stykker Jeg har afprøvet

    #12
    Ghidora
    Rusher
    • 1212 Indlæg
    Offline

    Venter på hydrogen infrastukturen er på plads, skal ikke køre rundt i en kampvogn på 2,5 tons, de kører fantastisk, lige ud, fuldstændigt som en Amerikanerflyder fra 60 – 70’erne, men køreegenskaber er der ikke meget af, i hvertfald ikke i de 7 -8 stykker Jeg har afprøvet

    Jeg kunne nu godt nøjes med en

    GL & HF

    #13
    knekker
    Rusher
    • 891 Indlæg
    Offline

    Venter på hydrogen infrastukturen er på plads, skal ikke køre rundt i en kampvogn på 2,5 tons, de kører fantastisk, lige ud, fuldstændigt som en Amerikanerflyder fra 60 – 70’erne, men køreegenskaber er der ikke meget af, i hvertfald ikke i de 7 -8 stykker Jeg har afprøvet

    Fedt svar på mit spørgsmål til dig, man lader bare som man ikke så spørgsmålet og i stedet finder på noget andet at kritisere. Men ja, hvis du venter på Hydrogen drevet biler, så kommer du nok til at vente langt.

    • Dette svar blev ændret 5 måneder, 3 uger siden af knekker.
    • Dette svar blev ændret 5 måneder, 3 uger siden af knekker.
    #14
    hausner
    Moderator
    • 759 Indlæg
    Offline

    Det bliver fedt at være elbilsejer, nu hvor så mange er faldet til patten, nu skal man så også betale for parkering, mens man lader, det kan godt være man skal beholde den gamle dino juicer et par år endnu

    Det koster da nøjagtig det samme at parkere din fossilbil.

    #15
    MiNo
    Rusher
    • 726 Indlæg
    Offline

    #9 Aj, altså solpaneler lader vel kun din elbil i *væsentlig grad* hvis du er parkeret hjemme når solen skinner, og kun om sommeren. Dvs du er pensionist som overvintre i Spanien

    I øvrigt, ja så skal folk til at betale. Afgiftsfritagelsen justeres ned, elafgiften fik lige 10% oven i her til nytår (tillykke med europa-rekorden) og så det med parkering. Det er lidt som en pusher der skal introducere et nyt stof – den første er gratis

    • Dette svar blev ændret 5 måneder, 3 uger siden af MiNo.
    #16
    Deadlights
    Rusher
    • 1232 Indlæg
    Offline

    Hvornår kommer der en eldrevet spinner? Har brug for at vide, hvornår jeg skal bestille min Deckard frakke.

    #17
    knekker
    Rusher
    • 891 Indlæg
    Offline

    #9 Aj, altså solpaneler lader vel kun din elbil i *væsentlig grad* hvis du er parkeret hjemme når solen skinner, og kun om sommeren. Dvs du er pensionist som overvintre i Spanien

    Hehe, jeg arbejder hjemme fra, så er hverken pensionist eller bor i spanien.

    Hvis du tilføjer batterier til dit setup, så kan bilen lade op når det passer dig. Du har dog ret i at man ikke får meget energi fra panelerne hvis solen ikke er fremme, hvilket er ca. halvdelen af året. Til gengæld når solen er fremme, så kan du sælge strøm tilbage til elnetværket og bruge den fortjeneste på de dage hvor solen ikke er fremme. Og de dage hvor solen ikke er fremme, kan du lade batteriet om natten hvor strømmen er billigst, altså meget billigere end prisen på benzin.
    Solpaneler er iøvrigt også begyndt at kunne oplade strøm fra overskyet dage, men det er dog ikke i samme mængde som når solen er fremme.
    Sådan et setup koster dog desværre stadigvæk en del penge, men prisen på solceller og batterier bliver stadig ved med at falde. Og ja så kræver det også at man har en villa =P

    Bare det at man kan lade hjemme fra, er nok argument for mig til at skifte over til en elbil, frem for at skulle tage på en tankstation med sin fossil bil hver gang med meget svingene priser.

    • Dette svar blev ændret 5 måneder, 3 uger siden af knekker.
    #18
    MiNo
    Rusher
    • 726 Indlæg
    Offline

    #17 Batterier i huset, virker på mig som en helt enorm ringe løsning. Det er for ‘decentralt’ kort sagt – med alt for meget der skal installeres i hvert hus, som kun kommer det ene hus til gode. De samme penge og materialer brugt på centrale løsninger må være uendeligt bedre, men her er vores politikere desværre gigantiske idioter.

    Så derfor giver det ‘mening’ for den enkelte, bortset fra at det er helt enormt dyrt at installere. Mht salg af overskudsstrøm, så mener jeg at det giver nærmest ingenting?

    Og hvor stort et hus-batteri skal man lige have, for at der er strøm til BÅDEE bil og hus ‘natten over’ ? Det må jo være enormt og kosten kassen.

    Så længe strøm skal være en gigantiske indtægtskilde for staten får vi aldrig noget som er ægte ‘grønt’ eller kosteeffektivt. De 10 milliarder/år i elafgiften gør at ingen kan tænke neutralt over emnet.

    #19
    knekker
    Rusher
    • 891 Indlæg
    Offline

    Så længe strøm skal være en gigantiske indtægtskilde for staten får vi aldrig noget som er ægte ‘grønt’ eller kosteeffektivt. De 10 milliarder/år i elafgiften gør at ingen kan tænke neutralt over emnet.

    Du har fat i noget. Med udfasning af fossil brændstof som har været højt beskattet, skal staten til at finde andre steder at få sine indtægter fra og det bliver helt sikkert fra el netværket.
    Ved at generere og lagre sin egen strøm vil du kunne slippe uden om de “grønne” afgifter på strøm.

    Og hvor stort et hus-batteri skal man lige have, for at der er strøm til BÅDEE bil og hus ‘natten over’ ? Det må jo være enormt og kosten kassen.

    En powerwall koster ca 60.000 kr, med en stor familie og el bil, kan du sikkert klare dig fint med 3 powerwalls.

    Batterier i huset, virker på mig som en helt enorm ringe løsning. Det er for ‘decentralt’ kort sagt –

    Delvist enig. Centralisering som fjernvarme og strøm, er effektivt, stabilt og pt den billigste løsning for os alle, men med de afgifter staten sætter på strøm, så spørger de selv efter at folk finder deres egen løsning. Og som du selv er inde på, så tager staten røven på folk med den strøm du giver til elnettet i forhold til den strøm man henter tilbage fra elnettet.
    Jeg ser dog også fordel ved at hver husstand er i stand til at genere vedvarende energi, så vi ikke er afhængig af skorstens kraftværker og store grimme vindmøller.

    Det er rigtig at det pt kræver resourcer at få sådan et setup, men når det så køre, så skal du ikke længere bekymre dig om stigende elpiser eller om hvornår det er billigst på dagen at lade op. Du sikre dig mod strømafbrydelser og statens kreative handelsbetingelser samt afgifter på el. Hvis du får alt varm vand og varme til at være genereret med el fra dit hus, vil du også kunne slippe for regningen fra disse.
    Så selv om det på kort sigt virker meget dyrt, så tror jeg det setup betaler sig selv på den lange bane.

    Sidste fordel jeg vil nævne, er at vil du sælge dit hus, så vil det være et kæmpe salgsargument at kunne sige til køber at huset kommer med gratis strøm, varme og varm vand. Det setup vil du kunne lægge over i salgsprisen og få pengene hjem igen.

    • Dette svar blev ændret 5 måneder, 3 uger siden af knekker.
    #20
    knekker
    Rusher
    • 891 Indlæg
    Offline

    Taget på Huse optager efterhånden mange m2 af vores land, den plads kan vi lige så godt bruge til noget fornuftigt. Fremtiden tror jeg bliver hvor hver husstand kan fungere som et minikraftværk(solpaneler på taget), det vil mindske hver hustands behov for strøm, som vil resultere i mindre behov fra kraftværker, hvilket vil reducere vores Co2 udslip gevaldigt og give mere plads til dyrkning af mad og skov, frem for at vores marker og landområder optaget af solpanel farme og vindmøller.

    • Dette svar blev ændret 5 måneder, 3 uger siden af knekker.
    • Dette svar blev ændret 5 måneder, 3 uger siden af knekker.
    #21
    Deadlights
    Rusher
    • 1232 Indlæg
    Offline

    Tyskerne ser ud til at være rigtig gode til at plastre deres huse til med solceller. Jeg forestiller mig de har en bedre energipolitik på det område end Danmark.

    #22
    MiNo
    Rusher
    • 726 Indlæg
    Offline

    #19 Nej. Det sekund hvor nok har investeret i en sådan løsning som du foreslår, så vil afgiften / skatten blive flyttet til et nyt område du ikke kan slippe for. Staten skal nok få sine penge. Præcis som med diverse revisioner af solcelleordningerne. Og som det nu er ved at ske for elbiler.

    Så du kan prøve at være firstmover, og være foran staten – men du skal så investere ret kraftigt og håbe at du når at få investeringen hjem + forrentning. Held og lykke med det. Alle der kommer lidt for sent i gang, bliver kæmpe tabere.

    #23
    knekker
    Rusher
    • 891 Indlæg
    Offline

    #19 Nej. Det sekund hvor nok har investeret i en sådan løsning som du foreslår, så vil afgiften / skatten blive flyttet til et nyt område du ikke kan slippe for. Staten skal nok få sine penge.

    Det lyder meget fint, fejlen i din logik er at du antager at størstedelen af befolkning har interessen, økonomien, lysten og evnen til at gå igang med sådan et lettere kompliceret setup, hvilket ikke bliver tilfældet inden for det næste årti eller 2, indtil der kommer en mere mainstream færdig løsnings pakke.
    Og så længe det er et setup en mindre del af befolkning har, kommer du ikke til at se nogen flytning på skatten.

    • Dette svar blev ændret 5 måneder, 2 uger siden af knekker.
    • Dette svar blev ændret 5 måneder, 2 uger siden af knekker.
    #24
    MiNo
    Rusher
    • 726 Indlæg
    Offline

    #23 så er vi jo enige. Jeg skriver “det sekund” og ikke noget om hvor længe det tager. For det ved jeg ikke. Dem med den første omgang solceller havde da også nogle fine år, men også kostbare anlæg. Så blev reglerne lavet om.

    #25
    knekker
    Rusher
    • 891 Indlæg
    Offline

    Du startede ud med at sige “nej”, som om det var noget der ville ske inden længe. Det tror jeg bestemt ikke bliver tilfældet, hvilket gør din pointe en smule unuanceret/irrelevant. Din pointe er dog ikke nødvendigvis forkert, men hvis det overhovedet kommer til at ske, så mangler du at pointere at det i så fald nok først ville ske langt ude i fremtiden.

    • Dette svar blev ændret 5 måneder, 2 uger siden af knekker.
    • Dette svar blev ændret 5 måneder, 2 uger siden af knekker.
    #26
    JesperBlomkaal
    Rusher
    • 305 Indlæg
    Offline

    HEhehehehe jeg valgte netop elbiler da vi har kontor i Kbh og det trodsalt gav mening at skifte dieselhakkeren ud dengang i 2020, nu ramte jeg 12 mdr. ud af de 36 mdr. binding der var på min nye leasebil i Novembers, jeg har netop opsagt den og afleveret og afhentet en klam dieselhakker til p pladsen i Kbh.

    Det skal også give mening at være grøn, det gør det ikke længere, så kan jeg lige så godt køre i en bil hvor mit eget ego kommer først igen.

    Og flere følger trop kan jeg høre og se på p pladserne før var der spækket med elbiler, fik et chok i går, der var stort set kun brændstofbiler holdende nu.

Viser 26 svar - 1 til 26 (af 26 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...