Forside Fora Politik/Samfund Valg – 2026

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
    hqx
    Rusher
    • E-peen: 574

Så er der udskrevet valg, 24 Marts.

Bliver spændende at se hvor meget valgflæsk der bliver lovet.

Hvilket hold tror vi vinder?

De røde?
    De blå?
    De lilla?

Viser 30 svar - 91 til 120 (af 341 i alt)
  • Forfatter
    Svar
    zybr
    Rusher
    • E-peen: 172

Jeg tror Mette kommer til at vinde… Det kan godt være det er et shitshow med hende når det kommer til indenrigspolitik, men hun har spillet en betydelig rolle i europæisk politik når det kommer til udviklingen i EU som helhed. Hun ser ud til at have opbygget indflydelse og et netværk af mange EU ledere. Det mener jeg nu er ret vigtigt i de her tider, derfor mener jeg hun vel egentlig står ret stærkt.

Det har nok vundet dem over der godt kan se at DK skal have noget indflydelse på EU-politik i fremtiden.

Jeg forstår så ikke hele det der show med at lave Fødevarechecken til at købe stemmer for. Det virkede for mig lidt unødvendigt, men måske har jeg bare ikke fulgt med. Måske er hun ikke så populær i hendes bagland og måske er det der jorden brænder under hende. Hun har jo adopteret en masse stram indvandrings politik fra højre, så måske er det derfor hendes socialdemokratiske partifæller ikke kan lide hende.

Trols Lund Poulsen kan jeg ikke se som statsminister, Venstre er for lille. Manden har ikke karismaen eller indflydelsen til det. Det bliver sådan et Kartoffelsuppe-Danmark med ham.
    -Og så kan jeg simpelthen ikke have respekt for en mand der sidder som forsvarsminister i et land der indtil videre har brugt 3 år(and counting!) på at lave en fabrik til at lave noget så simpelt som riffelpatroner imens vi er er i krig. Altså ffs -når man ser hvordan ukrainerne er kommet lysår frem inden for den samme periode, så er det sku flovt at være dansker.

Vanopslagh – Tjaa, det ser jeg heller ikke ske. Måske om en 8-10 mere når han er mere moden/erfaren og hvis han ikke er fældet af en “skandale”, så kunne han måske blive et godt bud på en liberal statsminister, men ikke nu.

Lars Lykke -åhhh gå nu på pension og tag Klonebussen(Moderaterne) med…

Og de andre….er der andre? ikke nogen der kvalificerer sig som et blip på min radar ihvertfald…

NightBreaker
    Moderator
    • E-peen: 1,794

Jeg har det setup der er lige nu. Lige meget hvordan man laver det så er det lorte folk i toppen, i hvert fald hvis vi stadigvæk skal være i den virkelig verden.

Cancerman
    Head Rusher
    • E-peen: 4,354

De der amerikanske katastrofer skal bare aldrig nogensinde få lov til at inspirerer dansk politik. Men jeg ser fare signalerne fra den borgerlige fløj.

Det er vi helt enige i. 🙂
    Jeg er bare ikke nervøs for at det sker – og formueskatten gør I hvert fald ingen forskel 🙂

Snowball42
    Rusher
    • E-peen: 732

#91 Der er ikke noget at sige til det tager lang tid, jeg hørte fra en i mit netværk at der skulle ryddes jord og modnes til kaserner, og forsvaret havde så valgt at lave en ekstra undersøgelse om er var noget naturteknisk der skulle give problemer.

Jeps, de finder så .. kan ikke huske om det var en liljekonval der var bevaringsværdig eller sådan noget, så kunne arbejdet jo så ikke gå i gang. Så er det jo svært at overholde tidsfrister.

Jeg synes også det er en fesen omgang med folk jeg ville tænke ville være gode til at lede landet. Mit gæt har allerede været på at vi får en regering indover midten, og Mette kommer i spidsen igen. Hun sælger gerne alle kerneværdier, så længe hun kommer på tronen. Hun lokker Løkke med, for han vil nok ikke nøjes med at sælge kerneværdier, han ville sælge sin kone, hvis det kunne gøre han kom højere op af trappestien. Så er spørgsmålet bare hvem de vælger at lave regering sammen med.

Cancerman
    Head Rusher

Hun sælger gerne alle kerneværdier, så længe hun kommer på tronen.

Jeg siger ikke det er meget bedre hos blåt hold. Men er du gal det sejler hos de røde.

De ved ikke selv hvordan de skal forklare millionærskatten og de kan ikke redegøre for om de overhovedet får de penge i kasse de lover.

De 6 Mia de siger lilleskolen koster er helt ude i skoven – det koster 12 Mia bare i København.

Pia misbruger Haldor Topsøe til at sælge skatten.

Hvis man er voldelig I sundhedsvæsenet, så skal man udelukkes efterfølgende… Altså jeg siger ikke man skal tæve personalet og det skal selvfølgelig have konsekvenser. Men hvad havde de så tænktsæ sig, at de her mennesker der er udelukket skal gøre hvis de bliver syge? Skal de bare ligge og dø i rendestenen?

Det er sygt så mange populistiske forslag der kommer fra dem for at genvinde magten.

Snowball42
    Rusher

#95 “Hvis man er voldelig I sundhedsvæsenet, så skal man udelukkes efterfølgende” Say what ??

så er planen hvis noget kommer ind på skadestuen og vapper en ansat en, så er det slut med at kunne komme til skade og blive fikset i det offentlige ?

Det kommer da da aldrig igennem med. Hvad er det næste, hvis nogen er voldlige overfor en fængselsbetjent, så må de ikke være i fængsel længere?

Men jeg er så enig i at det sejler for både de blå og røde, jeg har aldrig været så meget i tvivl om hvor jeg skal sætte et X som jeg er i år.

Også sjovt som de kan lave alle mulige forslag nu her, og i stedet burde de jo have set hvad folket rigtig gerne ville have, nemlig at regeringen skulle gå foran med et godt eksempel, blive aflønnet på normale vilkår, uden at de kan sidde et par år derinde og så have fuld pension resten af sine dage. Ok, de har lavet om på forholdene, så alle dem der er der inde i dag får en massiv lønstigning på var det 150k om året, samt beholder alle deres bonus ting, pension osv. For ikke at sige noget om deres hvad 3½ måneds sommerferie.. Og synes at have læst at der typisk kun er mellem 20-60 til de almindelige debatter i folketinget. Bliver de utilfredse, så melder de sig bare syge og får fuld løn uden de skal dokumentere noget.

Cancerman
    Head Rusher

så er planen hvis noget kommer ind på skadestuen og vapper en ansat en, så er det slut med at kunne komme til skade og blive fikset i det offentlige ?

Kan ikke huske detaljerne men det var en noget underlig udmelding. Selv de blå var imod den.
    Det var et helt tydeligt forsøg på at fiske DF og DD stemmer – det var virkeligt ynkeligt.

Ha. Ja, det er ren utopi at tro, at de vil pille ved deres egen løn og pension.

Jeg synes det er helt fair, af de bliver godt betalt mens de er aktive. Men den der ministerpension er simpthen for langt ude.

Deadlights
    Rusher
    • E-peen: 1,721

Drikkevand og forbedring af vores fjorde er naturligvis også vigtige punkter.

VampiricEye
    Rusher
    • E-peen: 4,338

Det er også voldsomt, så mange gode idéer de pludselig kan få, når der er valg. Kunne de ikke evt. have arbejdet på skidtet, imens de har siddet med magten de seneste år?! Jeg fatter hat…

Cancerman
    Head Rusher

Det er også voldsomt, så mange gode idéer de pludselig kan få, når der er valg. Kunne de ikke evt. have arbejdet på skidtet, imens de har siddet med magten de seneste år?! Jeg fatter hat…

Problemet er, at ved valg så er det gratis at love gaver ud til høje og venstre.
    Det meste bliver aldrig gennemført og ved næste valg har vælgerne lykkeligt glemt, at de blev bestukket med alverdens valgflæsk der aldrig blev til noget.

Derfor stemmer jeg aldrig ud fra enkelte forslag men ud fra partiets ideologi.

Paybacktime
    Rusher
    • E-peen: 1,813

#100 Jeg mener også det er løsningen generelt. Også hvis man ikke kan finde en kandidat. Og hvis man heller ikke kan vælge et parti, så vælg en fløj og derfra til det parti man nu synes bedst repræsenterer den fløj. Og hvis man ikke kan vælge en fløj skal man tage sig sammen 😀

VampiricEye
    Rusher

Derfor stemmer jeg aldrig ud fra enkelte forslag men ud fra partiets ideologi.

Same. Alt det varme luft, de fyrer af for tiden, det ryger ind af det ene øre og ud af det andet.🤷‍♂️

Jeg har efterhånden stemt det samme i mange år. Hver gang, der er valg, så tjekker jeg lige op på deres kerneværdier (eller hvad de ellers vælger at kalde dem) for at sikre mig, at jeg stadig er nogenlunde enig. Og så længe, det er tilfældet, så flytter mit kryds sig ikke. Uanset hvor mange fødevarechecks, der bliver sendt i min retning.

#101 Jeg tror så til gengæld aldrig, at jeg har stemt personligt. Man risikerer jo, at kandidaterne skifter parti efter et valg. Eller at de laver en Henrik Sass. Jeg ville sateme ærge mig, hvis jeg nogensinde havde stemt på ham.😅 Så krydset sættes hos et parti, og så må de ellers selv rode med, hvem der skal have mandaterne.

hqx
    Rusher
    #0 Trådstarter

Så er DF ude og love afgiftsnedsættelser på benzin fordi det er blevet alt for dyrt!

De vil finansiere det ved at fjerne allerede vedtagne klimatiltag?!?!

Er det bare mig eller bliver DF mere og mere MAGA? Virker vitterligt som om de kopiere MAGA politik 1-1 for tiden.

https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/benzin-og-diesel-braender-sig-ind-i-valgkampen-borgerlige-partier-kraever-billigere-braendstof

Cancerman
    Head Rusher

#96 https://www.berlingske.dk/politik/video-s-pakker-kontroversielt-forslag-ind-i-udlaendingepolitik-men-de-har-ikke-tal-der-beviser-problemet

#103 Nedsættelse af afgifter er sådan set en fin ide. Det kommer mange til gode – i modsætning til fødevarechecks.
    Men ingen tvivl om, at det er et valgtrick 🙂

Snowball42
    Rusher

#102 du er med på at stemmerne på et parti tæller til den der står øverst på listen. Om end partier vist kan lave sideordnet opstilling, så det deles ud på alle kandidater.

Ellers jeg enig, det er godt nok trist at der er folk der springer fra et parti efter valget. Havde været mere logisk at mandatet fulgte partiet. Det kunne vel så desværre også udnyttes af partiet til at smide en ud, og beholde mandatet.

#103 De har jo nok nappet det lidt fra FDM, der har kritiseret at elbilsejerne får biler uden afgifter, fritagelse på el, mens dem der ikke har råd til at skifte bil, betaler meget mere, ikke mindst 180% af bilen upfront, og herefter betaler afgifter på brandstof. At der måske skulle kigges på noget i den retning. Ved ikke om de specifikt sagde at fjerne afgifter på benzin og diesel, men det kunne vel være nærliggende.

At man vil tage pengene fra godkendte klimatiltag virker så underligt.

VampiricEye
    Rusher

#105 Jeg er godt klar over, at min stemme selvfølgelig hjælper en eller anden med at komme i folketinget. Men jeg lader det stadig være op til partiet. Det er jo dem, der vælger rækkefølgen på listen. Jeg aner i øvrigt ikke, hvem der er øverst på listen i den valgkreds, jeg stemmer i. Det interesser mig ikke.🤷‍♂️

hqx
    Rusher
    #0 Trådstarter

#96 https://www.berlingske.dk/politik/video-s-pakker-kontroversielt-forslag-ind-i-udlaendingepolitik-men-de-har-ikke-tal-der-beviser-problemet

#103 Nedsættelse af afgifter er sådan set en fin ide. Det kommer mange til gode – i modsætning til fødevarechecks.

Men ingen tvivl om, at det er et valgtrick 🙂

Nu mener jeg personligt den grønne omstilling går alt alt for langsomt. Vores børn og børnebørn kommer til at få kæmpe klima udfordringer.
    At fjerne afgifter fra benzin hjælper jo ikke just i den retning.

Hvis man skal nedsætte afgifter tænker jeg der er andre områder som ville være bedre givet ud hvis målet er at gøre det lettere for X/Y/Z gruppe.

Det var jo netop koblingen mellem at lempe en sort afgift ved at fjerne grønne projekter der var helt i skoven.
    Afgifterne er jo på vej ind på elbiler så småt som jeg forstår det. På mange elbiler er der allerede en del afgifter da de ligger over 400k (eller hvad grænsen nu er)

Personligt mener jeg benzinbiler – for de fleste – bør udfases. på EU plan bør man så kæmpe hårdt for at indføre brint netværk af tankstationer langs store motorveje så den tunge trafik kan skifte til brint. Tror det kunne være godt for alle parter på sigt.

VampiricEye
    Rusher

Facebook synes lige, at jeg skulle præsenteres for det seneste opslag, som Borgernes Parti har lavet.

I opslaget står der bl.a.:
    “Vores strategi er at gøre ligesom 100-meter løbere: Øge farten hele tiden indtil vi rammer målstregen, når valgstederne lukker den 24. marts kl. 20.00 🏃‍➡️🥇”

Hvem melder sig frivilligt til at fortælle dem, at sprinternes hastighed peaker efter 50-70m, og at de faktisk sænker farten i løbet af de sidste 30m?😅 Meh, fakta spiller alligevel ingen rolle i dansk politik anno 2026.🤷‍♂️

hqx
    Rusher
    #0 Trådstarter

Facebook synes lige, at jeg skulle præsenteres for det seneste opslag, som Borgernes Parti har lavet.

I opslaget står der bl.a.:

“Vores strategi er at gøre ligesom 100-meter løbere: Øge farten hele tiden indtil vi rammer målstregen, når valgstederne lukker den 24. marts kl. 20.00 🏃‍➡️🥇”

Hvem melder sig frivilligt til at fortælle dem, at sprinternes hastighed peaker efter 50-70m, og at de faktisk sænker farten i løbet af de sidste 30m?😅 Meh, fakta spiller alligevel ingen rolle i dansk politik anno 2026.🤷‍♂️

Hvorfor bringe fakta ind i noget som helst som har med BP at gøre? Det plejer de ikke .. 🙂

Cancerman
    Head Rusher

#107 Jeg er enig i det er lidt underligt at nedsætte afgiften på Benz, og man bør også undlade at sætte afgifter på elbiler.

Problemet er bare, at der er altså stadig mange der har benzin biler og de har ikke bare lige råd til at skifte til el.
    Så hvis man vil hjælpe dem, så er der benzinafgiften der er løsningen.

At pengene så burde findes et andet sted er vi helt enige om. Der er sgu nok masser steder vi kan spænde bæltet ind.

hqx
    Rusher
    #0 Trådstarter

#107 Jeg er enig i det er lidt underligt at nedsætte afgiften på Benz, og man bør også undlade at sætte afgifter på elbiler.

Problemet er bare, at der er altså stadig mange der har benzin biler og de har ikke bare lige råd til at skifte til el.

Så hvis man vil hjælpe dem, så er der benzinafgiften der er løsningen.

At pengene så burde findes et andet sted er vi helt enige om. Der er sgu nok masser steder vi kan spænde bæltet ind.

Men forventningen er vel at når USA nu bliver træt af Iran her om ikke så lang tid og har tabt krigen, så normaliseres priserne vel.

Skal man så til at sætte afgifterne op igen?
    Rent administrativt lyder det … svært.

VampiricEye
    Rusher

Hvorfor bringe fakta ind i noget som helst som har med BP at gøre? Det plejer de ikke ..

Spoiler alert: Selvom BP måske er lidt ekstra kuk-kuk, så tror jeg ikke, at du skal regne med, at alle de andre partier bare ELSKER fakta. Hvis de tror, der er en mulighed for at fiske stemmer på et eller andet, så er det sekundært, om der er styr på fakta eller ej.

Cancerman
    Head Rusher

Skal man så til at sætte afgifterne op igen?
    Rent administrativt lyder det … svært.

Jeg ved ikke præcist hvor bøvlet det er.
    Går ud fra, at det er relativt simpelt – det er jo ret få benzinforhandlere vi har herhjemme. Så det er jo “kun” dem der skal skrue på deres indbetaling til staten.
    At skrue på prisen ude på standeren kan de gøre fra det ene øjeblik til det andet.

Men jeg er dog 100% sikker på, at det er MEGET simplere end at administrerer en fødevarecheck eller at lave differentieret moms.
    Ikke engang Skats egne systemer kan håndtere differentieret moms.

• Dette svar blev ændret 4 uger, 1 dag siden af Cancerman.
    Cancerman
    Head Rusher

OK. Det kan godt være Løkke får min stemme. Det her er simpelthen for sjovt:

“Derudover viser det sig, at Løkke går meget lidt op i tandpasta.

– Nogle gange bruger jeg bare håndsæbe. Det kan også noget. Så har man nemlig lyst til kaffe bagefter. Det er en måde at vågne på, lyder det i Euroman.”

😁

hqx
    Rusher
    #0 Trådstarter

Vi er ikke uenige i at politikkere generelt har det svært med sandheden 🙂

Tror ikke det er sådan lige til at skrue op og ned for afgifter – tænker også rent bogføringsmæssigt bliver det et mareridt.
    Differentieret moms er sådan en ting som lyder super fint, men som i praksis er enormt svær at administrere – enig.
    Fødevarechecken er bare dum …

Snowball42
    Rusher

Jeg har ikke selv skiftet til elbil, har en relativ ny lille Picanto, der klarer omkring 25km/l på landevejen, er nem at smide i en p-bås når der skal handles. Forventer jeg at skifte til elbil næste gang jeg skal have bil.. Det tænker jeg nok, men der går måske 10 år.

Så jeg er selv i gruppen der betaler afgifter på benzin, og betalte 180% ekstra for min bil. Jeg synes ikke afgifterne skal sættes ned på benzin eller diesel, det er fint som det er, der udledes CO2, fint at det bliver straffet med ekstra afgifter. Der er heller ingen grund til at lave alt muligt fordi prisen lige stiger lidt, det kan være det er overstået og normaliseret om en måned.

Jeg synes derimod at elbiler stadig skal have afgift når de købes. I følge boosted/skatteministeriet, så koster det i perioden 2020-2023 145 milliarder at lave den omstilling. Det er trods alt mange penge. https://www.boosted.dk/har-vi-raad-danmark-mister-145-mia-kr-paa-elbilers-lave-afgifter

Fint at få grøn omstilling, elnettet har svært ved at følge med, energinet har råbt ALARM, og mener det er 3 mdr hvor de ikke godkender nye ting til det danske elnet, dvs. alle Power to X mm står i standby. Måske der skulle kigges på hvor der er de største gevinster. #107 nævner jo meget godt tung trafik og skift til brint. Det tænker jeg også ville give enorm værdi i regnskabet.

Store Containerskibe/krydstogtskibe mm. udleder jo hvad der svarer til 40-50k personbilers CO2. Nu ved jeg ikke hvad det koster at optimere noget der, eller lave CO2 indsamling ved skorstenen mm. Men tænker da man kan få relativt meget CO2 optimering hvis man bruger de 14,5 milliarder på at optimere skibe.

Hvorfor sige ja til datacentre i DK når de sluger alt den grønne strøm for noget der giver minimalt med arbejdspladser.

Det hele skal jo omstilles, jeg synes ikke der er nogen grund til at forcere det hurtigere end elnettet kan være med til. Vi havde lige for et par uger siden hvor KwH prisen var oppe og koste 14kr, det vil være fint hvis det ikke sker ret tit. Lige meget om der er afgifter eller ej på elbiler, så skulle det jo gerne være at det ikke forbliver en underskudsforretning for evigt med at overgå til elbiler.

Stormtrooper
    Rusher
    • E-peen: 371

Sjovt at DF og de andre tumper ikke kom ud med forslag om at droppe afgiften på brændstof, da det var VIRKELIG dyrt for nogle år siden. Nå nej, der var ikke et valg rundt om hjørnet.

Jeg har i øvrigt stemt i dag. Så slipper jeg for at stå i kø den 24.

Canis_lupus
    Rusher
    • E-peen: 1,138

Untitled

er det en 6 årig der har lavet Liberal Alliances valg plakater?

“nej, jeg kan ikke (Kryds hen over), Jeg kan godt! (et grønt flueben),
    Du må ikke (Kryds hen over), Du kan godt (et grønt flueben),
    Du er svag, du er stærk,
    Det klarer andre, det klarer jeg!” ,

er det evnesvage de forsøger at appellere til?

• Dette svar blev ændret 4 uger, 1 dag siden af Canis_lupus.
    • Dette svar blev ændret 4 uger, 1 dag siden af Canis_lupus.
    Cancerman
    Head Rusher

er det evnesvage de forsøger at appellere til?

Jeg skal prøve at sige det her uden at fornærme dig: Men hvis ikke du fatter pointen med dem, så er det vist dig der er evnesvag 🙂

Kenkari
    Moderator
    • E-peen: 4,182

#118:

Bare fordi du ikke er enig med deres politik og deres vælgere, er der ingen grund til at smide personlige fornærmelser til højre og venstre. Lad du politikerne om det. De er meget bedre med ord end du er

Viser 30 svar - 91 til 120 (af 341 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...