Forside Fora Penge og økonomi To Elbil eller not?

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    Mart33N
    Rusher
    Offline

    Hej.

    2 benzinbiler.

    5.100 i afdrag pr. måned + 850 pr. måned til afgift + 5.200 i brændstof pr. måned + 1.500 i forsikring pr. måned = Nas!

    Service og rep ikke inkluderet.

    Jer der har elbil, vil i ikke dele hvilken i har, hvad det koster jer i afdrag og hvad strømmen løber op i? som jeg lige ser det har jeg sgu næsten råd til at have to teslaer…

Viser 30 svar - 211 til 240 (af 326 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #211
    NoFaith
    Rusher
    • 297 Indlæg
    Offline

    Stop feeding the troll please…

    #212
    Noztra
    Rusher
    • 224 Indlæg
    Offline

    #210 Jeg brugte jo bare samme ræsonnement som dig? Men når jeg bruger det, så er det ikke okay?

    Vi andre kalder jo også bare dig ud på dit bullshit?

    Og yes, for vi alle ved jo at der aldrig kø ved en Tesla Supercharger og slet ikke når de åbner op så alle andre kan bruge dem også.

    Godt argument…

    #213
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3455 Indlæg
    Offline

    #207 hvad med at gå efter bolden istedet for manden?

    Hvis du mener det er at gå efter manden, at kalde din attitude for kedelig, så er du godt nok sart.

    Du gør grin og er nedladende over for andre menneskers valg, så hvis nogen skal kigge en smule indad og overveje sin retorik, så er det vist dig.

    #214
    Ghidora
    Rusher
    • 1339 Indlæg
    Offline

    #207 hvad med at gå efter bolden istedet for manden? Prøv at se alle de ting jeg listede op.

    Manden prøvede at sælge en ID3 som noget godt, når tyske bilmagasinet har dumpet den fuldstændigt og kaldt den skuffende. Sorry men når jeg ser Bullshit, så bliver jeg nød til at ‘Call’ det.

    #209 køb du bare en Ioniq 5 , så kan jeg sidde og grine lidt på vej til Italien, mens du holder i kø til en Ionity lader hvor halvdelen af deres standere virker, og du venter i kø sammen men andre bilister der har El

    *Bmw, Audi, Porsche, Volkswagen, Peaguet, Seat, Reanult, Mercedes

    Og jeg videre efter 25 min ved hvert eneste Super Charger 😉

    Hvis du virkelig ser Bjørns videoer vil du vide at en ID.3 er en rigtig fin bil med et ret fornuftigt forbrug! men jeg har dig mistænkt for kun at se hans TESLA indhold?

    GL & HF

    #215
    Johbe
    Rusher
    • 131 Indlæg
    Offline

    #207 hvad med at gå efter bolden istedet for manden? Prøv at se alle de ting jeg listede op.

    Manden prøvede at sælge en ID3 som noget godt, når tyske bilmagasinet har dumpet den fuldstændigt og kaldt den skuffende. Sorry men når jeg ser Bullshit, så bliver jeg nød til at ‘Call’ det.

    #209 køb du bare en Ioniq 5 , så kan jeg sidde og grine lidt på vej til Italien, mens du holder i kø til en Ionity lader hvor halvdelen af deres standere virker, og du venter i kø sammen men andre bilister der har El

    *Bmw, Audi, Porsche, Volkswagen, Peaguet, Seat, Reanult, Mercedes

    Og jeg videre efter 25 min ved hvert eneste Super Charger 😉

    Tag en smut forbi Teslas ladeanlæg ved Fredericia på en almindelig dag. Der er kø ved laderne.

    Din kommunikationsform er simpelthen for arrogant, nedladende og ganske upassende.

    #216
    Canis_lupus
    Rusher
    • 911 Indlæg
    Offline

    #214 sjovt at lige da vi lavede den sammenligning, så udtalte Volkswagens Direktør sig i dag. 🙂

    det er som om de har lyttet med i tråden heheh.

    VW

    #217
    Canis_lupus
    Rusher
    • 911 Indlæg
    Offline

    Sorry Cancer, hvis jeg har virket for arrogant og irriterende,,

    Vi har årsregnskab 😀 jeg er rigtig træt nu.

    #218
    Ghidora
    Rusher
    • 1339 Indlæg
    Offline

    #214 sjovt at lige da vi lavede den sammenligning, så udtalte Volkswagens Direktør sig i dag. 🙂

    det er som om de har lyttet med i tråden heheh.

    VW

    Ja VW har meget at lære fra Tesla men det gør ikke deres biler dårlige som du prøver at få det til at fremstå…

    Årets bil i Danmark:

    2020: Tesla Model 3

    2021: VW ID.3

    Ser jo fint ud for begge ikke? 🙂

    GL & HF

    #219
    Johbe
    Rusher
    • 131 Indlæg
    Offline

    #214 sjovt at lige da vi lavede den sammenligning, så udtalte Volkswagens Direktør sig i dag. 🙂

    det er som om de har lyttet med i tråden heheh.

    VW

    Tjaa, Tesla er sublime når det kommer tril den elektriske drivline. Ingen tvivl der.

    De halter dog gevaldigt når det kommer til de fleste andre ting. Nytter ikke at have en hulens masse funktioner, hvis en del af dem ofte ikke virker helt, eller delvist.

    De har produceret biler siden 2012-ish. Hvornår lærer de at samle en bil ordentligt?

    #220
    Masoz
    Rusher
    • 135 Indlæg
    Offline

    Men kan de da for søren da ikke snart falde i pris?
    Jeg vil helt vildt gerne konvertere til en Elbil, men dem som jeg har kig på er bare alt for dyre 🙁

    Skal gerne have plads til min familie…

    #221
    Ghidora
    Rusher
    • 1339 Indlæg
    Offline

    Men kan de da for søren da ikke snart falde i pris?

    Jeg vil helt vildt gerne konvertere til en Elbil, men dem som jeg har kig på er bare alt for dyre 🙁

    Skal gerne have plads til min familie…

    Det siges at du kan købe en elbil til 250.000 kr. i stedet for en benzin bil til 150.000 kr og have samme udgifter…

    Så husk at kigge på total økonomien, ikke kun bilens pris 😉

    GL & HF

    #222
    sortsovs
    Rusher
    • 30 Indlæg
    Offline

    #220 Som #221 er inde på, så kig på det samlede regnskab når du skal købe elbil.

    Vi gik fra en mellemklasse bil på ca. 300K til en Tesla på ca. 530K og sidder for næsten det samme (et par hundrede dkk mere om måneden for Tesla’en).

    Jo flere km du kører om året, desto større er besparelsen på elbil (det er “brændstof” hvor du virkelig ka’ hive besparelsen hjem).

    • Dette svar blev ændret 3 år, 1 måned siden af sortsovs.
    #223
    TabascoPreben
    Rusher
    • 89 Indlæg
    Offline

    #220 Pas på med at stirre dig blind på købsprisen, og kig på totaløkonomien i stedet. Med totaløkonomi mener jeg:

    -Afdrag på lån (Den vil være højere, men du kan få fordelagtige “elbil” lån rigtigt mange steder. Jeg fik 0% i rente hos Danske Bank f.eks.)
    -Drivmiddel (MAX 800 kr pr. mdr. og nedefter med elbil. Det er her en stor del af besparelsen kan findes med elbil)
    -Forsikring (Tesla er dyr, men ellers er det typisk nogenlunde det samme som med dino juice)
    -Service & rep (Der vil i langt de fleste tilfælde være en besparelse her med elbil, da der ikke er så mange sliddele)
    -Grøn afgift (660 kr/år for elbil. Vores tidl. diesel kostede 3900 kr/år)

    Vi købte ny bil i sommers. Hvis vi skulle købe en bil med forbrændingsmotor havde det nok blevet en nogenlunde veludstyret Skoda Octavia Kombi til 330k. Vi købte i stedet en Audi Q4 til 430k. Det lyder som en voldsom merpris, men pr. mdr. er Audien 400 kr. billigere end Skodaen.

    I et lavere prisleje kan du nok lave det samme regnestykke for f.eks. en Kia Ceed vs. VW ID3, brugt KIA e-niro osv. og blive overrasket. I Tyskland for man en stor pose penge i rabat når man har haft sin elbil i 6 mdr. Derfor kan tyske elbiler importeres næsten nye ret billigt til DK og fortsat uden afgifter. Det er bilforhandlerne ved at have fanget, så det vil også snart være til at få elbiler til fornuftige priser på brugtmarkedet.

    • Dette svar blev ændret 3 år, 1 måned siden af TabascoPreben.
    #224
    NoFaith
    Rusher
    • 297 Indlæg
    Offline

    Hvor meget falder Elbiler i værdi når batterigarantien udløber kontra en normal benzin/diesel bil? er det stadig for tidligt at gisne om? og hvad er levetiden på elbiler på den lange bane kontra benzin/diesel før de bliver skrottet? Det er jo også værd at tage med i det store regnestykke.

    Jeg turde i hvert fald ikke købe en brugt elbil hvor batterigarantien er udløbet og en ny batteripakke koster halvdelen af en ny elbil f.eks.

    #225
    sortsovs
    Rusher
    • 30 Indlæg
    Offline

    #224 Det tror jeg er for tidligt at spå om. Men de fleste elbiler har 8 år eller 200k km (ish) garanti på motor og batteri. Derudover så skifter man ikke nødvendigvis hele batteriet, men kun de celler som ikke længere virker.

    Der er flere eksempler på Taxa’er (også herhjemme) som har kørt 500K+ uden reparation på batteriet/motor.

    #226
    StultusX2
    Rusher
    • 2034 Indlæg
    Offline

    Når dagen kommer – skal min EL(lert) ligne noget a la denne!

    ..hvis ikke det ser über-futuristisk ud, gider jeg slet ikke redde dyr+!

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    #227
    mayday-rewire
    Rusher
    • 186 Indlæg
    Offline

    Vi købte ny bil i sommers. Hvis vi skulle købe en bil med forbrændingsmotor havde det nok blevet en nogenlunde veludstyret Skoda Octavia Kombi til 330k. Vi købte i stedet en Audi Q4 til 430k. Det lyder som en voldsom merpris, men pr. mdr. er Audien 400 kr. billigere end Skodaen.

    Jeg har svært ved at se logikken i det ræsonnement.

    At betale 100.000kr mere, for at spare 400kr om måneden, eller 4.800 årligt, vil kræve at i ejer bilen i ca. 21 år for at indhente den merpris i har betalt.

    #228
    StultusX2
    Rusher
    • 2034 Indlæg
    Offline

    Vi købte ny bil i sommers. Hvis vi skulle købe en bil med forbrændingsmotor havde det nok blevet en nogenlunde veludstyret Skoda Octavia Kombi til 330k. Vi købte i stedet en Audi Q4 til 430k. Det lyder som en voldsom merpris, men pr. mdr. er Audien 400 kr. billigere end Skodaen.

    Jeg har svært ved at se logikken i det ræsonnement.

    At betale 100.000kr mere, for at spare 400kr om måneden, eller 4.800 årligt, vil kræve at i ejer bilen i ca. 21 år for at indhente den merpris i har betalt.

    ..tænk på Planeten og alle de SoMe-likes? Mere værd en guld!

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    #229
    TabascoPreben
    Rusher
    • 89 Indlæg
    Offline

    Vi købte ny bil i sommers. Hvis vi skulle købe en bil med forbrændingsmotor havde det nok blevet en nogenlunde veludstyret Skoda Octavia Kombi til 330k. Vi købte i stedet en Audi Q4 til 430k. Det lyder som en voldsom merpris, men pr. mdr. er Audien 400 kr. billigere end Skodaen.

    Jeg har svært ved at se logikken i det ræsonnement.

    At betale 100.000kr mere, for at spare 400kr om måneden, eller 4.800 årligt, vil kræve at i ejer bilen i ca. 21 år for at indhente den merpris i har betalt.

    Hvis det skal ses på den måde kræver det at 1) bilen bliver købt kontant og 2) bilen ikke har nogen restværdi efter brug.

    Begge dele er ikke tilfældet for os. Derfor synes jeg det giver mest mening at kigge på, hvad det koster at eje bilen i gennemsnit pr. måned. Her regner jeg ikke afskrivning med, da det er enormt svært at spå om restværdien i bilen når den skal sælges igen om 5-7 år. Men vi kan da lege lidt med tanken :p

    Mange er bekymrede for at en elbil købt nu vil opleve et stort værditab fordi de hurtigt vil blive forældet af nyere elbiler med længere rækkevidde, hurtigere opladning og bedre software. Men jeg tror stadigt på at der vil være et marked om 5-7 år for en brugt Audi med 150k km på tælleren og omkring 400-450 km rækkevidde tilbage. Folk køber rask væk brugte elbiler nu til fornuftige priser, selvom de kan betegnes som forældet ift. nye elbiler.

    Der er bred politisk opbakning om, at mindst 70% af nye biler i 2030 skal være ren el, så derfor vil afgifterne efter min bedste overbevisning fortsætte med, kraftigt at favorisere elbiler. Omvendt tænker jeg at afgifter på forbrændingsbiler og deres brændstof gradvist vil blive skruet gevaldigt op, for at gøre dem urentable. Det tænker jeg vil komme til at gøre ondt på deres brugtpriser, hvis det f.eks. ender med, at der følger en grøn afgift på 5-10k om året og høje brændstofpriser med på en brugt benzin Octavia.

    Status for afskrivning på min Q4 lige nu, efter 3 måneders ejerskab, er at min bil nok vil kunne sælges til 50k kr. over købspris. Audi har lige skruet listeprisen op med 15k og ventetiden på en ny Q4 er ca. 1 år hvis du bestiller nu.

    Et kig på bilbasen viser at en næsten ny Octavia kan sælges til købsprisen, altså uden værditab. Så foreløbigt 1:0 til Q4.

    #230
    Johbe
    Rusher
    • 131 Indlæg
    Offline

    Så fik jeg bestilt en BMW iX3 M-Sport Charged ved BMW Kolding i går. 🙂

    -Carbon Black farve
    -Sensatech perforeret Cognac kabine
    -Harman Kardon anlæg
    -Ekstra tonede ruder i bag
    -BMW Individual high-gloss Shadow Line med udvidet indhold (krom og alu skiftet til sort)
    -Sletning af blå designelementer på bilen og udskiftet med sort

    Nu er det bare at vente på dyret 🙂

    #231
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3455 Indlæg
    Offline

    #230 Lækkert 🙂
    Det er vist en af de få, som vi ikke har prøvet her i huset, men den ser lækker ud. 🙂
    Regner med at bestille en EQA til konen inden så længe.

    #232
    Johbe
    Rusher
    • 131 Indlæg
    Offline

    #230 Lækkert 🙂

    Det er vist en af de få, som vi ikke har prøvet her i huset, men den ser lækker ud. 🙂

    Regner med at bestille en EQA til konen inden så længe.

    EQA er også en lækker bil 🙂

    #233
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3455 Indlæg
    Offline

    EQA er også en lækker bil

    Ja, den er ikke helt dum. Vi er vant til min GLC, så den minder på mange måde om.
    Bare lidt mindre og på strøm 🙂

    #234
    Mart33N
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 357 Indlæg
    Offline

    Så blev der handlet første el-bil, til konens daglige pendling (100km pr hverdag).

    VW eGolf VII fra 08/17, kørt (meget lidt) som flådebil, kun 5.000 km

    Fik handlet sædevarme og fartpilot med i prisen på 167.000. 2375,- pr måned over 8 år, ingen udbetaling.

    Alt i alt ganske fornuftig deal

    #235
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3455 Indlæg
    Offline

    #234 Cool. Tillykke med den nye vogn 🙂

    #236
    Ghidora
    Rusher
    • 1339 Indlæg
    Offline

    Så blev der handlet første el-bil, til konens daglige pendling (100km pr hverdag).

    VW eGolf VII fra 08/17, kørt (meget lidt) som flådebil, kun 5.000 km

    Fik handlet sædevarme og fartpilot med i prisen på 167.000. 2375,- pr måned over 8 år, ingen udbetaling.

    Alt i alt ganske fornuftig deal

    Fedt! det er sku en fed bil til de penge!

    GL & HF

    #237
    hqx
    Rusher
    • 412 Indlæg
    Offline

    Skal have ny bil, konen har besluttet det skal være en ny ren benzin Octavia (vi har en 2016 model og er glade for den).

    Den er underskrevet og alt ser sådan set fint ud.

    Forventet levering er inden udgangen af året (bygges uge 46 hvis alt går vel)

    Jeg er stadig lidt urolig for hvordan salgsprisen her om et par år er når jeg forventer at skifte til ren elbil.

    Grunden til jeg IKKE har købt elbil endnu er jeg bor i lejlighed og der er ikke udsigt til at der kommer ladestandere i en nær fremtid, ej heller er der nogen offentlig lader inden for kort radius.
    Det er træls.

    At det heller ikke bliver en hybrid er at prisen er den samme, men der er noget mindre bagagerum i hybrid – hvilket er et problem når man skal have barnevogn bag i.

    Ikke ideelt men sådan er det.

    #238
    Memorianx
    Rusher
    • 256 Indlæg
    Offline

    #237 Når i alligevel ikke kan lade dagligt giver det mere mening med en benzin frem for hybrid, da hybriden så ville ende med at få al dens energi fra benzinen anyway og du i så fald bare fragter mere vægt rundt i form af batteri og el motor, du kan dog samle lidt bremse energi op og bruge den, men den største genvist ved hybrid er klart hvis den kan lade i indkørslen og alle de korte turer er 100% el

    • Dette svar blev ændret 3 år, 1 måned siden af Memorianx.
    #239
    knekker
    Rusher
    • 1073 Indlæg
    Offline

    #237 fossil drevet biler, kommer til at falde rigtig meget i værdi efter som regeringen lægger pres og afgifter på dem for at få folk over på el biler. Jeg ville ikke investere i en hel ny fossil bil nu hvis du gerne vil undgå et kæmpe tab når den skal sælges videre.
    Hvis jeg var i dine sko, ville jeg købe en billig brugt fossil bil, mens jeg venter på at ladestander problemet i området bliver løst. Defter ville jeg skifte den ud med en el bil med et langt mindre økonomisk tab.

    #240
    Uranos
    Rusher
    • 52 Indlæg
    Offline

    Jeg er mest bekymret for elpriserne.
    Samtidig med varme og transport bliver lagt om til el, går regeringen og folket mod at få lukket ‘sort kraftværker’; Problemet er bare at de rene alternativer ikke rigtigt kan følge med, og da slet ikke når det går op for folk det kræver der kommer parker af solcelle anlæg og vindmøller i deres nabolag.
    På et eller andet tidspunkt må det kulminere i høje elpriser; Regeringen kan så sænke afgiften som de allerede gør for dette segment, men så mangler der pludselig rigtigt mange penge til andre dele af vores samfund. Og det er næsten stensikkert den sænkning af afgifter bliver mindre og mindre med tiden.

Viser 30 svar - 211 til 240 (af 326 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...