Forside Fora Hardware RTX 4070 TI til halvgammel pc

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    Elocon
    Rusher
    Offline

    Goddag Ruskers

    Jeg får en bonus fra jobbet om 2 mdr tid, så tænker at jeg vil forkæle mig selv med et nyt grafikkort.

    Kan i sige god for den med mit halv gamle build ?

    Asus strix Z370-E
    Intel core i7-8700K Coffee Lake CPU
    2x8GB Corsair Dominator platinum ddr4 3200 Mhz
    MSI GTX 1080 TI Gaming X
    Be Quiet Dark rock 3 Cpu Cooler
    512M.2 WD Black
    6 TB WD Black
    Cooler master h500p
    Corsair RM750X PSU Gold certified

Viser 15 svar - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    MiNo
    Rusher
    • 686 Indlæg
    Offline

    Jeg har en 3080ti i en ældre 6700k – kan ikke se noget problem her. Du får en masse FPS og RT oven i. Win

    #2
    Elocon
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 239 Indlæg
    Offline

    #1– Kunne heller se at det vil blive et problem.

    Nu har jeg set et par anmeldelser på Youtube om rtx 4070 ti og de siger at kortet er alt for dyrt og at man hellere bare skulle hoppe på konsol gaming i stedet for.

    Altså jeg gav da alligevel 6000 kr for mit gtx 1080 ti tilbage i 2017.

    #3
    MiNo
    Rusher
    • 686 Indlæg
    Offline

    Proshop har dem til 6999 – det er ikke SÅ tosset som stort set alt de sidste 2 år.

    Det performer i stor omfang som et 3090 … til under halv pris. Mindre ram men pyt hvis du ikke er på 4K.

    Disclaimer : jeg har ikke set ordenligt reviews endnu.

    #4
    NightBreaker
    Moderator
    • 1434 Indlæg
    Offline

    Det vil jeg nok overveje en ekstra gang.
    Din cpu bliver flaskehals.
    Iht. 3090 så mister man ca 16-17% iht. 8700k imod 13900k som maxer den ud.

    https://www.cpuagent.com/cpu/intel-core-i7-8700k/bottleneck/nvidia-geforce-rtx-3090

    Dette er dog i 1080p. Og kommer an på spillet men har set det værre end 16-17% også.

    Har ikke set test af 4070ti med ældre cpu’er. Men med 4080 er det ca. 15-35% med en 9700k iht. Et par steder på Reddit.

    Men alt kommer an på spillet.

    • Dette svar blev ændret 1 år, 2 måneder siden af NightBreaker.
    #5
    NightBreaker
    Moderator
    • 1434 Indlæg
    Offline
    #6
    MiNo
    Rusher
    • 686 Indlæg
    Offline

    Glem min tidligere kommentar.

    Det er dumt at sammenligne med 3090 som spilmæssigt var håbløs dårlig værdi.

    Hellere sammenligne med 3080 som det er 5-10% hurtigere end – men til LANGT flere penge end de 5600 kr som de blev lanceret til.

    Du får 10% mere fps for 30% mere penge

    Kik efter et brugt 3080 i stedet. De kan nok findes til 4-5000kr.

    PS : Flaskehals er ikke så
    Slemt endda. Og lad nu være med at kunne på opløsninger som ingen spiller

    Det er en gigantisk fordel at få nyt liv i en PC ved kun at skifte GFX. Der er sygt meget at spare og derfor er det stadig en god forretning selv med lidt flaskehals.

    #7
    NightBreaker
    Moderator
    • 1434 Indlæg
    Offline

    Helt korrekt. Der er kun et meget lille batch af de kort til den pris 6999kr, desværre. Et 3080 vil være det max som ligger op af 8700k men tror stadigvæk der er en lille flaskehals, men nok ikke mere end ca 5%-10% uden at havde kigget på det. Vil jeg tro.

    Men MiNo. Du vil få en del ud af din GPU ved at vælge en bedre CPU, ved næste upgrade.

    #8
    Elocon
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 239 Indlæg
    Offline

    #6– Er det så ikke bedre at give 2000-3000 kr mere og så få 10 procent mere ydelse og 2 års garanti ?

    • Dette svar blev ændret 1 år, 2 måneder siden af Elocon.
    #9
    Fisker
    Rusher
    • 437 Indlæg
    Offline

    #2 Ja, men nu er det så 7000 for et *70 Ti, ikke *80 Ti.

    #6 Han vil få mindre performance tab jo højere opløsningen er fordi det vil sætte flaskehalsen på GPU fremfor CPU.

    #8 Jeg ville nok også selv personligt gå efter at kigge på brugte kort lige nu, markedet er mættet for kort og der er nok en god handel at hente et sted.

    På den anden side, uanset om det så et åbenlyst håbløst positioneret kort fra Nvidia’s side af, hvis du mener prisen er okay, performance er okay, og ikke regner med 4K så er det ikke umiddelbart et dårligt kort, perf/watt var også rimelig god sammenlignet med 4080/4090.

    Det ændrer selvfølgelig ikke på at du får ~20-30% mindre performance end den serie den skulle have været med i. Men det er heller ikke relevant i forhold til dine behov, medmindre dine behov er ikke at fodre pengemaskinen.

    • Dette svar blev ændret 1 år, 2 måneder siden af Fisker.
    #10
    Razorblade
    Rusher
    • 185 Indlæg
    Offline

    Er det 4070 ti ikke et renamed 4080 som ikke stod mål med den pris det blev lanceret til?

    #11
    Fisker
    Rusher
    • 437 Indlæg
    Offline

    #10 Jo

    #12
    MiNo
    Rusher
    • 686 Indlæg
    Offline

    Jeg synes der er alt for meget fokus på hvad de forskellige kort hedder.

    Mange er låst fast i tankegange omkring hvad “70 – series silicon” skal være f.eks. gamers Nexus’s Steve som ellers er min go-to source for GFX information.

    Jeg synes det er helt forkert. Det handler kun om hvad et kort kan (performance + features) samt dets pris. Glem alt om navngivning – selvom det er træls. Nvidia skulle ikke ændre på dette efter min mening, men det har de gjort noget så voldsomt, og så er det bedst selv ikke at hænge fast i ‘gamle dage’.

    Så derfor kan det være helt OK at et 70’er kort koster mere end et gammelt 80’er kort. Det bryder ikke en fis, ud over at Nvidia har lavet om på navnene. Der kom jo nye kort på ‘i enden’ da de lavede 90 og 90ti kort samt droppede Titan navnet og nu laver de det her stunt. Igen, bare kik på hvad du får for dine penge i rå ydelse.

    Som nævnt tidligere, så får du langt færre FPS/kr i forhold til launch pris på 3080 – så derfor er det et dårligere køb. Bum. Efter 2 år, så bør man naturligvis få langt flere FPS for samme penge i en ny generation. Kan man ikke få fat i andet, og løser kortet opgaven perfekt (og man gerne vil betale for det at have et nyt kort med garanti) så kan det give mening. Men for de fleste vil et 3080 kort til 4000kr være en langt bedre deal.

    #13
    Elocon
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 239 Indlæg
    Offline

    #12– de 3080’er kort jeg kan finde koster 5000 kr og op efter. Tror ikke at de går med til 4000 kr.

    #14
    NightBreaker
    Moderator
    • 1434 Indlæg
    Offline

    Jeg sælger nok mit Asus 3080 10GB TUF OC snart og regner med 4000-4500kr ca.

    Tror også de 3080 på dba er sat for højt.

    #15
    Elocon
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 239 Indlæg
    Offline

    #14– skal du da have et 4070 ti ?

Viser 15 svar - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...