Forside Fora Off-topic Robotplæneklipper – anbefalinger – helst under 5000 kr.?

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    Steadi
    Rusher
    Offline

    Møjn

    Jeg leder efter robotplæneklipper til grunden derhjemme. Efter tilbagevenden til kontorerne, så kan fruen godt se, at tiden til at slå græsset et par gange eller tre om ugen ikke er helt den samme, som da vi begge arbejdede hjemme. Så nu har jeg muligheden for at tilføje mere elektronik til hjemmet!

    Håber at høre lidt erfaringer med de “billigere” modeller, fx Grouw, og ikke kun Gardena og Bosch. Til de priser bliver jeg vist bare ved med at slå græsset selv.

    Desuden har vi pt. ikke strøm udenfor, så oveni robotten kommer på et tidspunkt udgiften til en elektriker.

    Udover, at maskinen skal kunne slå græsset, så er det ret vigtigt, at jeg kan sætte hvornår, at den kører. Den skal dele plænen med et lille barn, så jeg så helst, at den ikke pludselig bare starter. (Harald Nyborgs billig-model kører vist fx hver 48 timer)

    Maskinen skal ikke køre om natten, bare inden pindsvine-folket kommer herind

    Er det utopi, at en funktionel og god robotplæneklipper kan fås for under 5000 kroner?

    • Dette emne blev ændret 2 år, 10 måneder siden af Steadi.
Viser 18 svar - 1 til 18 (af 18 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    Noztra
    Rusher
    • 214 Indlæg
    Offline

    Vi har en Worx, dog af ældre dato men den fungerer fint.

    Er vist lige kommet nogle 2021 modeller.

    https://www.roboteksperten.dk/produkt/worx-landroid-m500-plus-robotplaeneklipper/

    Kan sikkert findes til omkring 5k andre steder.

    #2
    Steadi
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 329 Indlæg
    Offline

    Hvor meget græsplæne klipper jeres? Hvor tit kører I den?

    Er lidt overrasket over, hvor lang tid en del ejere lader deres maskine køre hver dag. Men jeg troede nok bare, at robotterne var hurtigere end de faktisk er.

    #3
    Masoz
    Rusher
    • 126 Indlæg
    Offline

    Jeg har lidt over 600m2 plæne(ifølge google maps).
    Min kører mandag-torsdag, fra 08-16.
    Hvis den får lov at køre hver dag, som vejret tillader lige nu kan den sagtens følge med. Tror jeg kunne nøjes med 2 dage.

    Jeg har en Worx M500, tilbage fra 2019 mener jeg.
    Jeg er super glad for den. Den har det med at sidde fast visse steder, men her skal jeg selv på banen og have ordnet lidt huller og hældninger, som jeg godt kan forstå der gør at den sidder fast.

    Jeg vil dog ønske at den havde 4 hjul, i stedet for de 3.

    #4
    Noztra
    Rusher
    • 214 Indlæg
    Offline

    #2 Min kører ligesom #3 hver dag på nær weekenden. Fra 9-16 med kantklip man-ons-fre. Den kunne sikkert også køre lidt mindre, men hvis græsset ikke er højt nok, så klipper den reelt ikke noget.

    #5
    Steadi
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 329 Indlæg
    Offline

    #3 – Hvor store huller/ujævnheder kan din M500 klare? Vores græsplæne er lidt bumlet, men ikke på de største områder. Største hældning er, ifølge iPhones måler, omkring 12 grader.

    #6
    dinirex
    Rusher
    • 51 Indlæg
    Offline

    #3 har samme model, 2021 modellen har fire hjul.
    Min har det med at grave sig ned pga blød jord især efter regnvejr.

    Men elsker at have den! Har ikke slået græs siden jeg fik den. Min kører hver dag i hverdagene. Har valgt deres “AI” program, så den finder selv ud af hvor ofte den skal køre.

    Har en meget ujævn græsplane, men det har ikke været noget problem, det er mest der hvor jorden er meget blød at den får lidt issues engang imellem.
    Har hældning på 14 grader, den sagtens kan håndterer.

    Det skal dog siges at det har betydning hvor højt du lader den klippe. Jo lavere græsset skal være, så tættere kommer maskinen på jorden, og har dermed større risiko for at sidde fast.

    #7
    Steadi
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 329 Indlæg
    Offline

    #6 – M500’eren er en smule over budgettet (jeg har muligvis kun nævnt 4000-ish til fruen, ups ), men jeg synes det er svært at finde tests o.l. af de lidt billigere modeller.. Så måske lander jeg bare på en Worx.

    Er det vigtigt, at der er wifi-dækning i hele haven? Kan ikke helt gennemskue hvad der sker, hvis maskinen ikke har dækning.

    Hældningen i vores have er noget ujævn, så jeg kan være i tvivl om en robotplæneklipper kan håndtere det, men det er svært at afgøre på forhånd.

    Hvordan håndterer M500’eren forhindringer? Har bl.a. et gyngestativ stående.

    #8
    Gumshot
    Rusher
    • 97 Indlæg
    Offline

    #6 2021 modeller findes i en M500 med 3 hjul, og L800 med 4 hjul, deri forskellen på hjul (L=4,M=3)

    Det gode ved 2021 serien er jo at de er vandtætte i bunden, og nu gerne må skyldes med have slange, som tidligere ikke er godkendt til.

    Min plæne er rimelig bulet og den er ikke jævn, og derfor ligger i 40mm højde, 30mm så går den fast og man skal ud i og rode med skjold og ødelægge garanti for at køre 30mm her, det gider jeg ikke.

    Worx er nok mest fleksibel på addon’s Med ACS , OffLimits og FindMyLandroid og en sidste jeg har glemt navn på, så kan den blive rimelig intelligent som mange meget dyrere modeller i andre fabrikanter, som stadig ikke har kantklip på samme måde.

    Kan du undvære vandskyld med haveslange, så er forskellen ikke stor.
    Så find en M500 i en 2020 model, og du kommer nok under 5000kr.
    Så kommer spørgsmålet om du har træer og andet i haven som kunne bruge ACS , som gør den kan se de fleste objekter forude og køre udenom dem. den koster ca. 750kr oveni. (ligner et sæt øje på toppen)

    her: M500 i 2020 serien
    https://www.pricerunner.dk/pl/1595-4860328/Robotplaeneklippere/Worx-Landroid-M500-WR141E-Sammenlign-Priser (wr141e)
    ACS (synes at være steget i pris, sorry)
    https://www.pricerunner.dk/pl/1467-5153790/Havemaskine-tilbehoer/Worx-Landroid-Navigationssystem-WA0860-Sammenlign-Priser

    Alt du skal vide - 4 8 15 16 23 42

    #9
    Steadi
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 329 Indlæg
    Offline

    #8 – jeg har forstået det sådan, at M500’eren uden tilføjelser stadig er i stand til at undgå fx gyngestativ og højbede?

    Har lidt svært ved at gennemskue hvornår ACS-modulet er nødvendigt, men det lader til at være , hvis man har møbler o.l. stående på græsplænen?

    #10
    Gumshot
    Rusher
    • 97 Indlæg
    Offline

    Her kører den udenom træer, bede og bolde på græsset. Så længe det er 10-15cm højt så burde den se det.
    Jeg har aldrig nået at se den køre uden ACS modul, så jeg kan ikke svare på hvor godt den kører imod forhindringer uden hjælp.
    Hvis det kun er hårde ting som gynge, og møbelben , så er det måske fint, hvis det kun er ved hårdt stop den vender.

    Alt du skal vide - 4 8 15 16 23 42

    #11
    Malte
    Rusher
    • 22 Indlæg
    Offline

    Tilgiv min necroing af denne tråd, men nu står jeg selv og skal have købt mig en robotplæneklipper inden for den nærmeste fremtid.

    Så, frem for at starte en ny tråd, så vil jeg hellere spørge #0 om hvilken model I endte med, og om I er glade for den?
    – Andre må også gerne byde ind med hvad I har kørende derhjemme, hvis I har erfaringer I vil dele

    Edit: for mit vedkommende kan vi godt komme over 5.000,- hvis maskinen også er dét bedre.

    • Dette svar blev ændret 11 måneder, 3 uger siden af Malte.
    #12
    RetardedWookie
    Rusher
    • 183 Indlæg
    Offline

    Jeg har netop udskiftet min gamle worx m800 med en nyere m500. Lige umiddelbart er jeg godt tilfreds. Overvejer dog at købe et større batteri, da den allerede nu kun klipper 1 time inden opladning.

    Tror og håber den nyere model er lidt mere robust konstrueret, for synes jeg bøvlede noget med den gamle. Den holdt vel 6-7 år.

    Jeg har ikke købt ACS til den, da jeg kan forstå, at det alligevel ikke kan registrere nettet i et fodboldmål.

    #13
    kran
    Rusher
    • 33 Indlæg
    Offline

    Har selv en Gardena kørende på 3. år nu.
    1200m2 ujævn græsplæne der ligger hele vejen rundt om mit hus, og med alverdens forhindringer – den sætter sig stort set aldrig fast og slår det hele rigtig pænt Af hvad jeg kan se, så er det ne budget version af en Husqvarna.

    Jeg kommer fra en Robomow der døde på 4. sæson. Den sad konstant fast og lavede nogle rigtig ærelige køresport ved kant tråden, så dem vil jeg holde mig fra.

    #14
    Mr.Wizard
    Rusher
    • 84 Indlæg
    Offline

    #11 Syntes hellere du skulle have startet en ny tråd!

    Dét sagt, hvis du har en “bulet”/ujævn plæne og har lav tålmodighed mht. at skulle ud og hjælpe “robotten fri” fra at sidde fast. Er det bedst at gå efter en model med 4 hjul.

    Har du dårlig ryg eller vil spare på installationsudgiften til at få lagt tråd ned, er der nu også begyndt at komme modeller på markedet, som bruger GPS og derfor ikke behæver kanttråd længere.

    Den billigste model jeg har kommet forbi, der tilbyder dette er Segway’s Navimow H500E til 10.999,-
    Link = https://navimow.witt.dk/detaljer/segway-navimow-h500e

    Har dog ingen køber erfaringer med dette mærke at dele ud af…og som andre nævner, der er en stor udvikling inden for dette område, så det ene år det måske en bestemt model hos en producent der er “bedst til prisen” og det næste år er det en anden. Så det er derfor også lidt svært at “give garantier” for noget.

    Husqvarna er vidst mest populært, fordi de har formået at lave modeller der generalt ikke har givet store problemer for brugerne(der var dog vidst lige et år med noget defekt elektronik, de havde modtaget hos en af deres tredjepart leverandør…men det var undtagelsen).

    Så går man efter det mest “sikre valg”, ifht. holdbarhed og mindst bøvl…bliver Husqvarna derfor ofte nævnt herhjemme.

    Worx, som andre nævner, er nok det alment kendte mærke på markedet herhjemme, som giver flest funktioner for pengene. Men mht. holdbarhed og efterfølgende service ydelse ved reparationer. Er jeg mindre sikker på hvor gode de er. Men det burde ejere af dette mærke vel kunne snakke med om!

    Du glemte vidst også at nævne hvor mange kvadrat meter græsplæne du har? Hvilket jo er ret vigtigt mht. hvilken model man bør købe, da batteriet og “slidtage modstandsdygtighed” af komponenterne, vil være dimensioneret ifht. hvor mange kvadratmeter græs den forventes at skulle slå om året!

    #15
    Tbear-Dk
    Rusher
    • 40 Indlæg
    Offline

    Stop med at slå græsset alt for meget, det er dårligt for vores biodiversitet. Anbefalingen for det bedste kompromis er at slå græsset med 3-4 ugers mellemrum.

    Just setting the mower on a higher cut might be sufficient to allow a few low-growing daisies and dandelions to flower. Leaving the grass a little longer also provides extra protection from the sun and so helps make the lawn more resilient during a drought.

    Or step it up a notch by reducing the mowing frequency. Experiment with mowing on a 3, 4 or 6 week cycle to give lawn flowers such as speedwell, selfheal and buttercup time to bloom. Bees are especially fond of clover.

    Another approach is to simply stop mowing altogether between March and the end of August. Many grasses are food plants for a wide range of invertebrates including the caterpillars of butterflies and moths so this will give them chance to lay eggs and complete their life cycle. Butterflies you might attract include the skippers, meadow brown, speckled wood, gatekeeper, ringlet and small heath. If the grass growth is very lush you may need to mow once or twice in the summer but try to keep at least one patch unmown to avoid disturbing any hungry caterpillars.

    #16
    NightBreaker
    Moderator
    • 1440 Indlæg
    Offline

    Jeg overvejer at købe Worx Landroid Vision M800, når den kommer ud. Mange penge, men uden kanttråd, og hjul foran.

    #17
    hausner
    Moderator
    • 697 Indlæg
    Offline

    Jeg overvejer at købe Worx Landroid Vision M800, når den kommer ud. Mange penge, men uden kanttråd, og hjul foran.

    lidt langt væk fra #0s budget

    Edit:
    Og så gik det op for mig tråden var blevet vækket op igen og #0 er mindre relevant nu

    • Dette svar blev ændret 11 måneder, 2 uger siden af hausner.
    #18
    JamesPond
    Rusher
    • 142 Indlæg
    Offline

    Der er kun Stihl

Viser 18 svar - 1 til 18 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...