Forside Fora Hardware Plasma -> Qled (the frame 2020)

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    cosdro
    Rusher
    Offline

    Jeg har spurgt på et andet site, men der var sparsomt med svar, håber Rusherne kan hjælpe mere

    Jeg overvejer at udskifte mit gamle plasma tv:
    Panasonic TX P50G30Y fra 2012 med en Samsung the frame (2020 model) enten i 50″ eller 55″.

    Jeg har to ting jeg har overvejelser omkring:

    1. Som det er nu, er jeg billedmæssig tilfreds med mit tv. Der er fine farver og kontrast, der er dog genskin på skærmen når der er kraftig sol og generelt er det svært at se noget på tv’et i solrigt vejr. Dette løses ved at trække for, og det er til at leve med.

    Jeg kan læse mig til at der ligeledes er genskin fra the frame, hvorfor jeg forventer noget af det samme, der står også at der der problemer med brightness når det er meget lyst. Altså måske noget i samme stil jeg kan forvente?

    Mit spørgsmål går så på, og måske svært at svare på når det er to forskellige teknologier, plasma og QLED. Vil jeg få en brugeroplevelse på samme niveau, målt på “det billedlige”, altså, farver, kontrast osv?

    2.
    Jeg kan se at der er forskel på the 50″ og 55″ modellen af the frame 2020. Egentlig synes jeg at 50″ passer bedre ind, ift. de mål den har, men 55″ er 100hz, hvor 50″ er 50hz. Ligeledes har 55″ en 2,1 hdmi port. Prisforskellen er 1.333,-, og ikke nogen dealbreaker.

    Hvad gør 100hz: Mit kendskab til det er, at det hele kommer til at “se for flydende ud”. I hvertfald når jeg har kigget på kammeraters tv? Er det “alligevel bare noget man slår fra”?

    Hvad gør hdmi 2,1: Det giver større båndbredde og fremtidssikrer? Jeg har en ps4, der nokbliver udskiftet med en ps5 engang i fremtiden, har en onkyo reciever tilkoblet (den er gammel). Der games på den meget sjældent, det primære vil være tv gennem yousee, netflix, disney+ o.lign.

    Og ja, jeg ved godt at jeg kan få et “bedre” tv til prisen, men designet tæller også ind

    På forhånd tak

Viser 12 svar - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    Nickell
    Moderator
    • 1745 Indlæg
    Offline

    HDMI 2.1 giver dig en række nye teknologier, som lader PS5’eren komme til sin ret. VRR og 120fps må være det væsentligste.

    Designmæssigt har du nok kig på det pæneste tv. Men ellers kommer det snart et lækkert Philips OLED 806 med en lækker fjernbetjening og lidt wauw-faktor med Ambilight. Ellers er LG kongen af OLED. Deres kommende G1 vil være mere lysstærk, men ellers er LCD-tv stadig de kraftigste lysende tv på markedet, indtil microLED og rigtige QLED-skærme kommer om ca. 5 år.

    #2
    hunterSEG
    Rusher
    • 226 Indlæg
    Offline

    Hej, er ikke den store expert. Har selv et 37″ panasonic plasma fra 2008. Synes stadig det har et super godt billede, hvorfor jeg ikke nænner at købe nyt. Bruger det dog ikke meget, da jeg jeg også har 120″ projektor, og kun bruger det om aftenen.

    Det med at de 100hz får det til at se “mærkeligt” skyldes sikket nogle filtre, som er slået til på tv’et. De fleste anmeldelser slå dem næsten altid fra eller skruer dem ned på minimum. De gør nogle ting bedre, men på bekostning af andre.

    Fandt denne om 2.1
    https://www.google.com/amp/s/www.cnet.com/google-amp/news/hdmi-2-1-what-you-need-to-know-for-gaming-8k-tvs-and-more-in-2021/

    Vil du slutte en ps5 eller ny xbox til, så er 2.1 nok mere fremtidssikret, og de nye TV kan vise bedre farver, hvis det da er 4k og understøtter HDR.

    Flaskehalsen er nok din reciever, som du måske bliver nød til at skifte, for at få de nye features. Har den 4k pass through, så går det nok.

    "Et rush om dagen. Holder facebook fra døren."

    #3
    Elocon
    Rusher
    • 241 Indlæg
    Offline

    #2– 2008 !!!

    Har folk stadig så gamle fjernsyn )

    #4
    hunterSEG
    Rusher
    • 226 Indlæg
    Offline

    #4 Det virker og har et godt billede. Det betalte sig at give 12.000 kr. dengang. Desværre nænner jeg som sagt ikke at skilde mig af med det.

    Må bare sige de panasonic plasma tv, fra dengang inkl. det #0 har, er super gode. De gør det de skal leverer et godt billede.

    "Et rush om dagen. Holder facebook fra døren."

    #5
    Nickell
    Moderator
    • 1745 Indlæg
    Offline

    #2– 2008 !!!

    Har folk stadig så gamle fjernsyn )

    Mit Samsung er fra 2011. Det vil ikke dø, så jeg nænner ikke at hoppe på 4K, HDR, VRR og 120fps, selvom jeg har en Xbox SX. Man smider ikke fungerende hardware ud, bare fordi det kommer nyt.

    #6
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3048 Indlæg
    Offline

    Inden du køber, så kig også lige på Oled.
    Jeg synes i hvert fald, at Qleds sort niveau er betydeligt ringere end OLed skærme.

    #7
    cosdro
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 13 Indlæg
    Offline

    Takker for svar

    #6 Ja, det vil jo klart være et bedre billede at se på, men også en tand dyrere, vel omkring 9k og opefter?

    Og så vil jeg komme til at bevæge mig væk fra designet, som for mig er tiltalende ved the frame. Om jeg så kan overleve det billedmæssige kompromis, må tiden jo vise.

    #8
    LiberNull
    Rusher
    • 481 Indlæg
    Offline

    #7
    Ud over prisen, så den nemmeste måde at gøre det på, er under hvilke forhold ser du bruger du dit tv mest.

    Mørkt = Oled

    Lyst = Qled (og de andre led typer)

    The multiplication of our kind borders on the obscene; the duty to love them, on the preposterous.

    #9
    Rieder73
    Rusher
    • 44 Indlæg
    Offline

    #6:
    Enig. Købte et LG CX 65” i november sidste år og fik en professionel til at komme og kalibrere det. For satan et billede OLED kan spytte ud!

    #10
    Nioxic
    Rusher
    • 414 Indlæg
    Offline

    #3 Det 40″ samsung jeg købte i 2007 fungerer stadig glimrende

    det er dog ikke super godt, ifht mit QLED fra sidste år… ifht billedkvaliteten. (Sort er meget blåt fx)
    Til gengæld er lyden faktisk MEGET MEGET bedre.

    Men det har til gengæld flere inputs – incl scart

    så det står i gæsteværelset, med tilsluttet PS2, PS4, Wii osv.

    Mangler et component-kabel til Wii’en, så billedet bliver lidt bedre.

    Mit nye TV har kun HDMI inputs. Det er lidt begrænsende, når man har lidt ældre konsoller stående.
    Der findes selvfølgelig nogle dimser som kan bruges til at konvertere signalet, men det er ikke alle som er lige billige, eller lide gode.

    • Dette svar blev ændret 3 år, 1 måned siden af Nioxic.
    #11
    Ghidora
    Rusher
    • 1202 Indlæg
    Offline

    Du vil få bedre billede uanset hvad du vælger… Plasma er ikke særlig lyst, billedet er fint, men det kræver nærmest mørklægning.

    Genskin er et problem på alle moderne tv, mørke scener er generelt svære at se i kraftigt sol lys.

    Ville selv vælge et LG Oled med HDMI 2.1, kontrasten er simpelthen bare bedre end på Qled.

    Dog skal man være opmærksom på burn in.

    GL & HF

    #12
    Deadmeat
    Rusher
    • 362 Indlæg
    Offline

    #3 @elocon mit TV er da fra start 2007 og still going strong! Der er indbygget ‘soundbar’ under selve skærmen og billedet er stadig super kvalitet i fht alder. Til den pris jeg betalte i sin tid skal det så også holde nogen år endnu 😂

Viser 12 svar - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...