Forside Fora Hardware delidding af en 7950X3D var ikke bare lige!

  • Dette emne har 6 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 4 uger, 1 dag siden af Snowball42.
Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    Fedder
    Rusher
    Offline

    Efter jeg havde samlet min nye computer med fokus på at den skulle være lydsvag. Nyt Quite! kabinet med dertil 280 mm vandkøling var jeg sikker på at den var lydsvag!

    Efter den første opstart testede jeg den ved forskellig belastninger og var ikke tilfreds med Lyden. Brugte meget tid på at justere pumpe og fans så det spillede best muligt. Blev bedre men bestemt ikke tilfreds for cpu temperaturen lå stadig for højt.

    delidding
    Havde hørt om det. Så googlede det og så nogen få film – tænkte det kunne sku da ikke være så svært. Bestilte en Delid-Die-Mate til cirka 500,- og en frame til 300,- lidt pebret pris men ok for at reducere lyden. Efter bestillingen begyndte jeg at planlægge hvordan det skulle udføres. For CPU skal renses bagefter da det er limet med flydende metal. Skulle det slibes? hvis ja så ville måske metalstøv sætte sig inde i selve cpu’en. En cpu, som jeg ville have åbnet som var det skjoldet på en skildpadde og kikkede på indmaden. En masse spørgsmål dukkede op.

    Fik gearet i løbet af ugen og må indrømme at jeg tænkte flere gange på at sende det retur. Men min nysgerrighed vandt så gik igang. Det startede ok med at fjerne kølehovdet, men da jeg åbnede pinden for cpu faldt den ud da kabinet var oprejst. Pis, for da jeg greb cpu blev den drejet, så lidt kølepasta satte sig i soklen! Rensede med en vatpind og sprit, så hår fra vatpinden satte sig fast…Pis, Pis. Brugte pinset men lidt sad tilbage. – tja det går nok? Fik monteret cpu i Delid-Die-Mate og begyndte at spænde. “Knas!” Føltes som det var mine egne ædle dele som blev knast da jeg hørte lyden! Spændte den frem og tilbage flere gange manualen beskrev og åbnede. Køleblok sad stadig tilbage. Læste at den skulle lirkes af så skar unbrakonøgle i stykker og monteret den i min skruemaskine. Frem og tilbage i cirka 10 min. Åbnede jeg den. Lidt vold og den blev åbnet..fedt! Nu skulle den renses. Slibning var udelukket så havde set at ved at påføre mere flydende mental så kunne man fjerne det gamle….det fungerede så fik den renset pænt. Fik afmonteret den gamle cpu holder på, med den nye så kølehovdet ramte direkte på kernen. Fedt. Men nu passede beslag ikke. Målte det hele igennem med skydelære og med nogen nye afstandstykker lykkes det! Men nu fandt jeg ud af at jeg havde brugt alt flydende metal på at rense det gamle af…gad ikke at vente på en ny bestilling så brugte Alm. Kølepasta mellem cpu og køler og fik samlet resten.

    Føltes som opstart tog 10 gange så lang tid, men den startede til sidst op har lidt over 30 grader i idle og skal virkelig presses for at få fans og pumpe til at køre op i hastighed.

    Er super tilfreds og tænker jeg gør det samme med min næste Ryzen og næste igen. Men tænkte at jeg ville dele min erfaring med jer som måske har gjort det eller tænker at gør det.

    Bor i Nordsjælland hvis i vil låne min Delid-Die-Mate

Viser 6 svar - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3053 Indlæg
    Offline

    Var sikker på, at dne historie endte med, at du havde ødelagt noget 😁

    Men fedt det lykkedes! 😀

    Har overvejet det flere gange med min 7950X men har ikke kunne nosse mig sammen. Så skal jeg også ud og have en direct die cpu block – de er sikkert ikke billige.

    #2
    Ghidora
    Rusher
    • 1206 Indlæg
    Offline

    Shit det lyder som noget af en rutchebane tur!

    Godt det endte godt! 👍

    GL & HF

    #3
    VxChemical
    Rusher
    • 336 Indlæg
    Offline

    Er der mere larm i en Ryzen in en Intel?

    Jeg kører såden en all in one vandkøler til min Intel, synes ikke den larmer, tror mest det er CPU jeg kan høre når jeg spiller.

    Har du et billed at dit arbejde?

    #4
    Fedder
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 69 Indlæg
    Offline

    #1 Rammen til min 7950X3D CPU kostede cirka 300,- sikkert det samme til din?

    #3
    Fik ikke taget nogen billeder af mit lille projekt. skal prøve at huske at tage nogen når jeg skifter til flydende metal mellem CPU og kølehoved.

    #5
    MiNo
    Rusher
    • 704 Indlæg
    Offline

    #0 Det her var den værste gyser jeg jeg set/læst i mange mange år. Jeg kommer jo ikke til at få noget søvn denne uge !!

    #6
    Snowball42
    Rusher
    • 197 Indlæg
    Offline

    #0 Hold nu fast, flere gange undervejs i din historie var jeg da sikker på at du havde fået det ødelagt, og så ender historien bare lykkeligt… vildt.. Og respekt for at prøve det af, for det var da godt nok en dyr omgang at komme i gang med.

Viser 6 svar - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...