Forside Fora Hardware 12900K Spand … what to do

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    MiNo
    Rusher
    Offline

    Hey

    Er der nogle HW nørder tilbage?

    Mit 3080ti har sparket nyt liv i min 6700K spand, som med lidt OC, 32GB ram, NVME diske og den slags kan lidt endnu. Meeeen, nu bliver GPU’en jo holdt noget tilbage og det kunne være rart at se den strække benene. Når så Komplett samtidig har en lækker 12900KF til 3566 kr så er det meget svært ikke at snuppe en.

    Mit største dilemma er DDR5/DDR4. DDR5 er jo ‘native’ til den nye platform, men priser og ydelse på DDR5 er helt i skoven. Målinger m.m. siger ca dødt løb mellem god DDR4 mod nutidens DDR5, men samtidig vurderes det jo at blive væsentligt bedre med tiden som DDR5 modnes.

    Det jeg savner, er en slag beskrivelse (forudsigelse) af hvad man kan forvente sig af DDR5 inden for, lad os sige, 1 års tid. Og her tænker jeg ikke i syntetiske benchmarks, ZIP komprimering eller rendering. Vi snakker oplevelse i gaming only. Og jeg er klar over det bliver et gæt af en slags.

    Jeg ser ingen fidus i at give langt mere for sløj DDR5 ram lige nu, så valget for mig er enten en DDR4 model nu, eller vente et års tid. Begge dele er mulige – min spand kan endnu, men det vil også være fedt med noget nyt. Hvis der er udsigter til ganske små (reelle) forbedringer over 1 års tid, så vil jeg nok springe på nu da både CPU’en virker rigtig fin både mht performance og pris.

    Jeg har typisk mine PC’er i 5 års tid, så niveauet skal være halv-højt fra start for at den kan holde.

    Forslag, tanker, ideer ?

Viser 25 svar - 1 til 25 (af 25 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    Razorblade
    Rusher
    • 185 Indlæg
    Offline

    Jeg ville nok vente til efteråret, hvis det var mig, med tanke på cpu refresh og bedre ram + at chip manglen forhåbenligt bedre sig, så det er til at betale.

    #2
    Ghidora
    Rusher
    • 1197 Indlæg
    Offline

    Hvad kan du ikke spille lige nu?

    Skal du bare have nyt fordi det er en god pris?

    Så tænk lige over det et døgn 🙂

    GL & HF

    #3
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3042 Indlæg
    Offline

    Jeg ville heller ikke købe noget lige nu. Du burde da få fin performance med det du har. Selvfølgelig kan det blive vildere, men med de priser ser er i øjeblikket, så virker det lidt fjollet.

    #4
    StultusX2
    Rusher
    • 2003 Indlæg
    Offline

    En 8K skærm kan vel afhjælpe CPU-flaskehalsen en smule?

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    #5
    TormDK
    Rusher
    • 443 Indlæg
    Offline

    Køb det dyreste du kan, det bliver du glad for.

    #6
    StultusX2
    Rusher
    • 2003 Indlæg
    Offline

    Køb det dyreste du kan, det bliver du glad for.

    Er du virkelig stadig SÅ glad for dine Rambus’ stænger?

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    #7
    NightBreaker
    Moderator
    • 1436 Indlæg
    Offline

    DDR5 giver ingen mening at købe nu. Forskellen er lille og forventninger til fremtiden er usikker iht. Ydelse iht. Pris. 5år er lang tid i hardware verden. Intel har godt fat igen, og et skift vil du kunne mærke. Men jeg vil holde mig fra DDR5 hvis det var mig især iht. Kan man er den første generation der køber. Men jeg vil ikke havde en noget problem med at købe et nyt Intel setup.

    #8
    StultusX2
    Rusher
    • 2003 Indlæg
    Offline

    Intel har godt fat igen

    ..hvornår var de væk? Vi har da aldrig været i nærheden af Pentium 4 dagene…

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    #9
    MiNo
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 699 Indlæg
    Offline

    #1 Okay, for mig er det den forventede gevinst ved bedre DDR5 som kan afgøre det. Synes 12-gen er fed og et kæmpe skridt frem, og der kommer jo altid noget nyt. Tænker ikke det bliver lige så vildt igen. Mere en mindre justering næste gang

    #2 Kan nok spille alt endnu, men en del titler anbefaler nu 6 / 8 cores til høj preset, så .. der er ikke længe igen

    #3 Jeg har en ret dyr GPU som ikke rigtigt bliver udnyttet ordenligt. Så der er en værdi i at få mere ud af en eksisterende investering. Synes jeg

    #7 Ja, det hælder jeg også mest til.

    #10
    NightBreaker
    Moderator
    • 1436 Indlæg
    Offline

    #8 Tror ikke jeg har skrevet de var “væk”. De har godt fat igen. Deres 12th er igen bedre end AMD`s, og et ret stort spring iht. jeres 11th CPU serie.
    Men de har tabt afdel af marked. For lige under 2 år siden var AMD på lige godt 13% af marked, nu har de lidt under det dobbelt, 25+ procent. Så Intel har tabt afdel af marked.
    Med dine ord “hvornår var de væk” de sidste 2 år iht. udvikling. Det tog AMDs Zen CPUer for at Intel kunne komme væk fra deres deres 14+++nano meter CPUèr.
    Jeg er bare glad for at de har gjort marked mere lige.

    #11
    Ghidora
    Rusher
    • 1197 Indlæg
    Offline

    Du overvejer at købe noget nu som vil give minimal bedre performance på trods af du ikke rigtig har brug for det?

    Vent dog til der kommer bedre DDR5 ram på markedet og gå da All in på ny CPU, Bundkort og Ram!?

    Specielt priserne taget i betragtning.

    GL & HF

    #12
    MiNo
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 699 Indlæg
    Offline

    #11 Kan du ikke lige fortælle, hvordan du kommer frem til “minimal bedre performance” ?

    Som jeg ser det, er den omkring 100% hurtigere single-thread og 4-500% hurtigere multithread. Det er enorm forskel efter min mening.

    Ud over GPU’erne så synes jeg ikke priserne virker absurde for tiden. Og GPU’en har jeg jo.

    #13
    NoFaith
    Rusher
    • 293 Indlæg
    Offline

    #12 Skal ikke tale for ham men tror i taler forbi hinanden, du taler om rå performance der kan måles, og Ghidora tror jeg taler om praktisk anvendelse så som spil etc.

    Selvfølgelig får du flere hestekræfter med en V12 motor men du må stadig ikke køre hurtigere end os andre på vejene, er der noget du ikke kan afvikle med fuld tilfredshed på dit nuværende setup?

    Eller er du bare en benchmark og stat rytter der bare vil have tallene så høje som muligt? fordi så skal du bestemt ikke vente, så skal du købe det vildeste der findes på marked lige nu, så giver det ingen mening at købe et kæmpe grafikkort og ikke opgradere de andre ting, men skal du bruge det i praksis til noget, så er det lidt ligegyldigt om du kommer op på 80 km/t 2 sek. før os andre, så længe du kommer derop.

    #14
    MiNo
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 699 Indlæg
    Offline

    #13 Det lidt ringe, at folk ikke bedre forstår hvad jeg mener og udelukket forkusere på hvad jeg skriver

    Jeg oplever, at min spand lige præcis er med – og sammen med G-sync og DLSS kan levere en ok oplevelse med 60-80 FSP, som igen grundet g-sync opleves flydende. Men … jeg tænker at det er slut om ganske kort tid. Det kan være næste titel som giver problemer. 6700K har gjort det godt, men er trods alt fra September 2015 og der er sket rigtigt meget.

    Dermed er der behov for at gøre noget ‘nu’ eller ‘om ret kort tid’. Og hvis man ikke forventer noget særligt af DDR5 forbedringer, så kan jeg jo lige så godt få glæde af opgraderingen nu frem for at vente 6-12 måneder.

    #15
    NoFaith
    Rusher
    • 293 Indlæg
    Offline

    #14 Personligt ville jeg egentlig have troet at du kunne bruteforce det meste med dit 3080TI, jeg har lidt en omvendt situation hvor jeg køre med mit gamle 2080TI men resten af min pc er fuldt opgraderet med det nyeste af det nyeste.

    Og der går stadig rigtig lang tid før jeg møder noget der får min pc til at svede er min fornemmelse, men kan godt forstå det hiver i dig når du sidder med en 6700k CPU, men hvis du er som mig og gerne vil have det nyeste af det nyeste teknologi når du alligevel skal ud og spendere mønt på det, så vent og få peace of mind, er godt klar over det ikke bliver pga. de skide DDR5 ram og performance man vælger at vente, fordi det argument føler jeg ikke man kan lave der, men det kan helt sikkert være alene for at “være med”.

    Men hvis du er mere fornuftig end jeg og mange andre, så kunne du nemt opgradere nu og blive glad på den korte bane, jeg tror ikke de DDR5 ram kommer til at gøre særlig meget for dig i det setup, DDR4 skal nok klare opgaven fint så snart din CPU bliver opgraderet og dit grafikkort kan strække sine ben.

    #16
    Ghidora
    Rusher
    • 1197 Indlæg
    Offline

    Det jeg tænker er om du vil syntes at eksempelvis 10% flere FPS er nok til opgradering?

    Ved du reelt hvor meget din GPU bliver holdt tilbage? mange spil er jo ikke specielt CPU tunge, så ved ikke hvor meget du får ud af selve CPU opgraderingen?

    DDR5 får du jo som udgangspunkt ikke noget ud af på nuværende tidspunkt.

    GL & HF

    #17
    MiNo
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 699 Indlæg
    Offline

    #16 De reviews jeg har læst antyder at der er meget at hente. Det kommer naturligvis an på titel, men som eksempel så er næste spil jeg skal igang med Far Cry 6.

    PÅ gamers nexus gennemgang af 12900K så tester de med en 3080 (non-ti) og dermed er CPU limiting factor endnu større.
    De får (i 1080p som så trækker i den anden retning, da jeg spiller i 1440p):
    156.8 FPS med 12900K
    117.1 FPS med i5-11400 (den langsommeste Intel CPU i testen. i5-11400 er ca 23% hurtigere end min 6700K

    De tester CS-GO i 1440p og her der der 126 FSP forskel (238 -> 364) mellem de 2 CPU’er. Dvs + 50% performance.

    Det bliver en større omgang købmandsregning, men jeg tror 30-40-50% er inden for skiven, alt efter hvor CPU limited en tittel er, og hertil kommer at det jo kun blivre værre for min 6700K som tiden går.

    Hvis der kan findes bedre data, så vil jeg naturligvis gerne se det.

    Links:

    https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-6700K-vs-Intel-Core-i5-11400/3502vs4112 (Average score)

    #18
    Ghidora
    Rusher
    • 1197 Indlæg
    Offline

    Det er klart at du vil mærke stor forskel i spil som er meget CPU afhængige.

    Men hvis du mener du kan spille de fleste spil med tilfredsstillende resultat hvad betyder 20-30 eller endda 40% bedre performance så i virkeligheden?

    Hvis du kan vente så ville jeg vente til der er bedre DDR5 ram på markedet.

    Men det er ikke til at vide hvornår det reelt giver mening at opgradere…

    GL & HF

    #19
    TormDK
    Rusher
    • 443 Indlæg
    Offline

    Jeg er lidt i samme situation som dig #17 – har dog en 7700k (WOOP WOOP).

    Men sælger min bil om 6 måneder når udskiftningsbilen er kommet, så giver jeg den gas der og smider de penge der skal til for at få noget 4K top of the line.

    #20
    StultusX2
    Rusher
    • 2003 Indlæg
    Offline

    #19 Fordi din nye bil KOMMER om 6 måneder! ..sikkerheden er/ligger i ‘tonen’, bevares

    Brint?

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    • Dette svar blev ændret 2 år, 2 måneder siden af StultusX2.
    #21
    TormDK
    Rusher
    • 443 Indlæg
    Offline

    #20 Nix, kører på døde dino’er indtil jeg har et sted at lade en bil op. (Bor i lejlighed lige pt)

    #22
    StultusX2
    Rusher
    • 2003 Indlæg
    Offline

    #21 Øh? Humaniora her aka BLÅ??

    ..”Meget” SMÅ dino’er – fra før(Dino)tiden, måske?

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    #23
    MiNo
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 699 Indlæg
    Offline

    En anden ting som kunne få mig til at vente, er hvis der er udsigt til væsentligt mere effektive CPU’er. Jeg er meget i tvivl om 12900K – dvs jeg *ved* at den kan suge 200+ Watt i Blender, men er også lidt ligeglad for jeg bruger ikke Blender eller tilsvarende programmer. Så hvad bruger den mon i spil?

    Har læst lidt om at enten næste Intel refresh (eller er det først næste gen?) at der skulle være en del effektivitetsforbedringer men nu findes de produkter jo ikke endnu, så det er gætværk hvor meget der er tale om.

    #24
    TormDK
    Rusher
    • 443 Indlæg
    Offline

    #23 Jeg har ventet i et par år efterhånden, men i forbindelse med jeg sælger min bil, så skal der brændes penge af på whatever er til rådighed om 6 måneder, så det skal nok blive godt at komme væk fra 1440p og over i noget 4K med HDR etc.

    #22 Ja, du har ret – skulle lige læse op på hvad Olie rent faktisk er lavet af Døde dino’er lyder dog sejere.

    #25
    MiNo
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 699 Indlæg
    Offline

    Hmm, så startede jeg på ‘Control’ og med alt maxet ud (Ultra+raytracing) dog med DLSS (high quality) i brug så giver den 90 til 110 FPS. Det er jo mere end fint. Tror måske også det er ganske CPU effektivt og hårdt på GPU’en som passer helt perfekt til mit setup.

    NU er prisen på CPU’en så steget igen, så jeg er gået i tænkeboks.

Viser 25 svar - 1 til 25 (af 25 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...