Forside Fora Spil Brætspil/Rollespil D&D anyone? Svar til: D&D anyone?

#6
synchaoz
Rusher
  • 50 Indlæg
Offline

Har DM’et D&D 3.5 og 5e i en hel del år efterhånden. Fantastisk sjovt. Jeg vil dog argumentere, at det vigtigste job man som DM har er, at forstå at det ikke handler om dig. Det handler ikke om dit eventyr og den historie du gerne vil fortælle – det handler om dine spillere og deres plads i din historie. Det er dit job, at sørge for at de kan fortælle deres historie. Du skal ikke skrive et eventyr som de skal passe ind i – du skal skrive et eventyr, som kan skabe rammerne for dine spilleres karakterer. En kæmpe fejl jeg begik i starten var altid at skrive et eventyr som et film manuskript, hvor spillerne var skuespillere der skulle følge den historie jeg havde planlagt, og helst ikke afvige alt for meget. Det kunne jeg godt mærke nogen gange blev lidt tungt og kedeligt for mine spillere, også selvom historien ofte var spændende nok.

Jo mere jeg stoppede med at kontrollere historien og spillet, og istedet bare lod spillerne tage kontrol, jo sjovere blev vores sessioner. Jeg begyndte bare at tilpassede og improvisere min historie løbende, istedet for at planlægge en helt masse plot points og “guide” mine spillere til hele tiden at følge min røde tråd, så begyndte jeg bare at smide nogle brødkrummer som de kan følge eller ej. Hvis de gør det? Fint, så kører planen videre. Hvis ikke? Fint, så ændrer vi planerne og ser hvad det fører til. Langt mere sjovt for alle involveret.