Forside Fora Spil Brætspil/Rollespil D&D anyone? Svar til: D&D anyone?

#5
wOOOOt
Rusher
#0 Trådstarter
  • 242 Indlæg
Offline

#1
D&D er nok lettest at gå i gang med, hvis man har nogen med som har erfaring.
Eks. Hvis du og dine venner har en gruppe som gerne vil lære det, og finder en erfaren DM til at sætte jer ind i spillet.
For det er nemt at spille, og så lære regler hen ad vejen som man siger.

Jeg vil anbefale jer at gå på FB og finde gruppen her:
https://www.facebook.com/groups/penandpaperdk
Det er seriøst et stort og utroligt åbent community, hvor både nye og erfarne ofte finder sammen og laver nye grupper.
Laver I en post hvor i skriver “Vi er 4-5 i X-by i DK, der gerne vil lære at spille D&D. Er der en erfaren DM, som vil tage os med på eventyr?” – så vil I helt sikkert få feedback, og måske en playdate.
– Jeg kunne sagtens selv finde på det, hvis I er I KBH.. Nu er der godt nok lige Corona, så ingen spiller Live.
Når vi kan spille live igen, så skal jeg lige genoplive mine 3 grupper først
Men jeg vil ikke afvise at lave nogle oplærings sessions for en flok grønne spillere
Andre spiller online, men det gider jeg ikke.

Alternativt, så køb D&D starter sættet – og gå i gang – man behøver ikke læse alle regler for at spille. Start med de regler om hvordan spillet forløber, så kan man altid slå op undervejs, hvilke særlige regler der er i div. situationer.

Det med at styre sine spillere.
Inden man starter tager man en session-0 – en intro, hvor man lige bliver enige om forholdene.
Folk skal acceptere, at det ikke er et computerspil man spiller, og at gruppen jo er et team, som er sammen om at udvikle eventyret, sammen med DM’en. Og spillerne skal forholde sig til det DM’en siger, som om det jo er virkelighed for deres karakterer. – Man kan ikke spille D&D, hvis nogen i gruppen ikke gider tage det seriøst. Så alle skal være ombord på samme præmisser.
Når man accepterer dette, så er noget af det sjove som DM jo også, at spillerne kan overraske med kreative løsninger. Og så skal man som DM nogen gange improvisere. Husk altid at DM og spillere er ikke imod hinanden – man er sammen om at få den gode oplevelse.