Forside Fora Politik/Samfund RIP – brintbiler

  • Dette emne har 8 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 måneder siden af TabascoPreben.
Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
Viser 8 svar - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    RetardedWookie
    Rusher
    • 183 Indlæg
    Offline

    Sådan kan det vel gå hvis man tager en chance.

    Ja, gu er det da surt, men hvis man har gjort sit forarbejde godt nok, så er man bevidst om at man løber en risiko, så jeg har lidt svært ved at have ondt af nogen i det her.

    #2
    TabascoPreben
    Rusher
    • 86 Indlæg
    Offline

    De danske brintbiler kan vel eksporteres til udlandet.

    Men der er altså også bare noget helt basic termodynamik* og logistik, som gør at privattransport med brintbiler er en dødsejler, og altid har været det.

    *Hver gang energi skifter form er der et tab. En proces med få skift er derfor langt at foretrække.

    Lad os sige at energien til transport bliver lavet af en vindmølle.

    For elbiler er vejen for energien; vind til strøm (mekanisk -> elektrisk) strøm til elmotor (elektrisk -> mekanisk). Efter strømmen er produceret er der et samlet tab på omkring 20%.

    For brintbiler er det; vind til strøm (mekanisk -> elektrisk) strøm til brint (elektrisk -> kemisk) brint til strøm (kemisk -> elektrisk) også strøm til elmotor (elektrisk -> mekanisk). Efter strømmen er produceret er der et tab på mindst 60%. Herudover er der en frygtelig masse bøvl med at holde brinten under tryk og indelukket (det er det mindste grundstof) og opsætte infrastruktur til det.

    #3
    hqx
    Rusher
    • 311 Indlæg
    Offline

    De danske brintbiler kan vel eksporteres til udlandet.

    Men der er altså også bare noget helt basic termodynamik* og logistik, som gør at privattransport med brintbiler er en dødsejler, og altid har været det.

    *Hver gang energi skifter form er der et tab. En proces med få skift er derfor langt at foretrække.

    Lad os sige at energien til transport bliver lavet af en vindmølle.

    For elbiler er vejen for energien; vind til strøm (mekanisk -> elektrisk) strøm til elmotor (elektrisk -> mekanisk). Efter strømmen er produceret er der et samlet tab på omkring 20%.

    For brintbiler er det; vind til strøm (mekanisk -> elektrisk) strøm til brint (elektrisk -> kemisk) brint til strøm (kemisk -> elektrisk) også strøm til elmotor (elektrisk -> mekanisk). Efter strømmen er produceret er der et tab på mindst 60%. Herudover er der en frygtelig masse bøvl med at holde brinten under tryk og indelukket (det er det mindste grundstof) og opsætte infrastruktur til det.

    Dog kan man under ideelle forhold når der er overskudsstrøm fra vind/sol lave brint næsten gratis – eller i lande med rigtigt meget sol (Sahara fx.) det giver mening. Spørgsmålet er bare om man kan lave en industri ud af det.

    Mener stadig det kan give god mening at have lastbiler som kan køre på brint.

    #4
    knekker
    Rusher
    • 864 Indlæg
    Offline

    Dog kan man under ideelle forhold når der er overskudsstrøm fra vind/sol lave brint næsten gratis

    Det kan du jo også med el biler, med den forskel at det er lettere og langt langt billigere at exportere strømmen fra vindmøllen/solcellerne til bilen.
    Det er jo ikke kun tabet under konverteringen som er en ulempe, du skal også udbygge et stort og dyrt netværk op i form af store tankstationer der består af mange dyre og komplicerede dele, som kan holde brinten og som kræver jævnligt besøg af lastbiler der fylder tankstationen op. En brint station som også kan springe i luften.

    Hele netværket for strøm er stort set allerede lagt udover hele danmark, det kræver blot at der sættes nogle små charger’s op, og evt opgradering af lednings netværket her og der for at kunne understøtte strømmængden. Derefter leveres strømmen fra A til B helt af sig selv med minimal krævning af vellige holdelse og med en meget mere sikker el tankstation der ikke kan eksplodere.

    Brint kan kun betale sig hvis vi snakker om tankskibe eller større flyvemaskiner, men til privat forbrug er det klart en dødssejler.

    • Dette svar blev ændret 7 måneder siden af knekker.
    #5
    knekker
    Rusher
    • 864 Indlæg
    Offline

    En anden kæmpe fordel jeg glemte at nævne med elbiler, er at man også har muligheden for at lade sin bil op hjemme fra og endda helt gratis under de rigtige forhold. Dette i sig selv er en uvurderlig fordel.

    #6
    MiNo
    Rusher
    • 704 Indlæg
    Offline

    #4 Brint virker smart på ‘statsplan’ således at den overproduktion som må forventes at ske oftere fra både sol/vind i takt med der udbygges. Dvs man har ET stort og effektivt lager, som så bruges til efterfølgende spidsbelastninger på elnettet.

    #7
    knekker
    Rusher
    • 864 Indlæg
    Offline

    Ja til større energi lager installationer er brint tankerne simplere og derved billigere at producere i forhold til et batteri der kræver adskellige mineraler der skal forarbejdes til at blive et komplekst batteri. I det hele samlet billede går Brint’s effektivitet dog hurtigt tabt når det skal transporteres videre til andre installationer så som tankstationer rundt ude i landet. Så rigtig nok ved at have brint refineri og lager ved siden af elværker, giver nogenlunde god mening.

    • Dette svar blev ændret 7 måneder siden af knekker.
    • Dette svar blev ændret 7 måneder siden af knekker.
    #8
    TabascoPreben
    Rusher
    • 86 Indlæg
    Offline

    #3

    Mener stadig det kan give god mening at have lastbiler som kan køre på brint.

    Enig, samt bygge- og anlægsmaskiner, skibe osv.

    Men der er altså også bare noget helt basic termodynamik* og logistik, som gør at privattransport med brintbiler er en dødsejler, og altid har været det.

Viser 8 svar - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...