Forside Fora Spil Playstation No refund: 1200 digital titler væk fra PSN

  • Dette emne har 28 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 4 måneder siden af Fisker.
Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    Kimozabi
    Rusher
    Offline

    https://www.forbes.com/sites/johnarcher/2023/12/03/playstation-store-to-shed-more-than-1200-purchasable-titleswith-no-refunds/
    Sony har lige fjernet over 1200 titler fra deres Playstation butik.
    Og de penge, som folk har betalt for disse titler… dem beholder Sony skam, samtidig med at de takker for den vedblivende støtte.

    Vi ved alt sammen, hvor klart og tydeligt, det kommunikeres, at man kun køber adgang til en begrænset licens, som Sony til hver en tid kan fratage dig igen.
    Der står ikke kun “Køb” på knappen. Og alle detaljerne om licensen er ikke bevidst smurt ind i 80 siders legalese, som ingen normale mennesker har tid til at læse, hver gang de køber noget (hvilket Sony udmærket godt ved og regner med)… Så folk skal slet ikke klage over det.

    Det bliver sådan en fest, når Microsoft lancerer deres næste konsol, uden disk-drev af nogen art.
    Den nuværende tilstand, hvor folk har valget mellem

    • belejlige, digitale køb
    • eller mere sikre, fysiske køb, hvor Sony/Microsoft ikke kan bestemme sig for pludselig at fjerne det, du har betalt for, og samtidig stadig beholde dine penge.

    Jeg glæeder mig rigtig meget til at blive tvunget til kun at kunne købe digitalt, og samtidig få at vide, at det bare er en god ting, fordi det er så belejligt, selv om jeg kan få 100% samme belejlighed i dag, mens jeg samtidig har et andet valg, hvis jeg vil.

Viser 28 svar - 1 til 28 (af 28 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    Emilsa
    Rusher
    • 1121 Indlæg
    Offline

    A pirate i was meant to be, trim the sails and roam the seas…

    I funkekasset diser funkestyveren med sin dangenak på olmsk saster, for at fakke a kultes - alt mens han byser sin roï oc knup.

    #2
    knekker
    Rusher
    • 864 Indlæg
    Offline

    De mister hvertifald retten til at brokke sig over piratkopiering hvis man behandler sine kunder på den måde.

    Det minder mig om den stunt postvæsnet også lige har lavet med frimærker. Det er godt nok frækt.

    #3
    -dut-
    Rusher
    • 1167 Indlæg
    Offline

    #2 enig, de rammer mest dem selv.

    #4
    Ghidora
    Rusher
    • 1206 Indlæg
    Offline

    Hvem fanden køber også film digitalt? 😉

    Ej, det burde ikke være lovligt at sælge film som et køb hvis sælger ikke har ejerskab over licensen selv.

    Det står jo selvfølgelig skrevet med småt, men det er sku lidt et skråplan.

    GL & HF

    #5
    Kenkari
    Moderator
    • 2753 Indlæg
    Offline

    #4: Blockbuster lavede lidt det samme stunt da de blev solgt. Der røg en række titler grundet rettigheder, fordi de fik en ejer fra et andet land. Som kunderne fik af vide “Det er bare ærgerligt”

    "Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"

    #6
    VampiricEye
    Rusher
    • 3680 Indlæg
    Offline

    Det er derfor, jeg stadig køber mine spil fysisk. Alle digitale køb er kun til låns, og det er nederen.

    Nintendo Influencer

    På dansk: https://www.youtube.com/channel/UC-6I6HgrpYjimEpvayLu3Vg

    På engelsk: https://www.youtube.com/channel/UCNNzj5gu0Iolj4vcNIp1IUA

    #7
    Fisker
    Rusher
    • 437 Indlæg
    Offline

    #6 Nintendo kan stadigvæk banne alle dine fysiske spil

    På de andre konsoller kan spillet i sig selv gøres problematisk at spille enten ved ikke at have alt indholdet på disken, alternativt så kan man blot blokere spillet via DRM. Det kræver så man holder sin konsol offline men det er i sig selv problematisk da spillene udover at kræve patches også kan kræve en version af firmwaren og for at opdatere skal du som regel online

    #8
    VampiricEye
    Rusher
    • 3680 Indlæg
    Offline

    #7 På en Switch, der er offline? I think not.

    Mit forhold til gaming bliver anderledes, når Nintendo engang udgiver en konsol, der ikke kan køre fysiske spil. Forhåbentlig bliver det ikke allerede næste generation.

    Nintendo Influencer

    På dansk: https://www.youtube.com/channel/UC-6I6HgrpYjimEpvayLu3Vg

    På engelsk: https://www.youtube.com/channel/UCNNzj5gu0Iolj4vcNIp1IUA

    #9
    Fisker
    Rusher
    • 437 Indlæg
    Offline

    #8 Også offline, men som jeg skrev så vil andre spil jo i sidste ende kræve forskellige firmware versioner så kan du kun undgå det ved at have en masse offline switches og vide hvilke spil hører til hvilken firmware.

    Hvis løsningen er at du skal have en masse offline switches med et katalog af spil til hver, så er det effektivt ligegyldigt om du kan sætte din Switch i offline mode, det er blot lånt tid.

    • Dette svar blev ændret 4 måneder, 2 uger siden af Fisker.
    #10
    Canis_lupus
    Rusher
    • 770 Indlæg
    Offline

    Jeg er både enige med
    Jer men.. jeg har sku det sådan lidt.. at hvis der findes et spil jeg godt kan lide, så er jeg villig til at betale 100 kr hvis jeg kan få det digitalt..
    alene af den årsag at
    * man ikke skal rejse fra sofaen, finde skiven til spillet man vil spille, tage et andet spil ud, putte den i spilæsken, sætte spillet som du gerne vil spille i, sætte dig ned i sofaen, for at opdage at det tager 20 min at kopiere spillet fra skiven til harddisken….

    #11
    VampiricEye
    Rusher
    • 3680 Indlæg
    Offline

    #9 Kilde?

    Nintendo Influencer

    På dansk: https://www.youtube.com/channel/UC-6I6HgrpYjimEpvayLu3Vg

    På engelsk: https://www.youtube.com/channel/UCNNzj5gu0Iolj4vcNIp1IUA

    #12
    Fisker
    Rusher
    • 437 Indlæg
    Offline

    #11 På hvordan en Nintendo Switch fungerer? Nintendo.

    #13
    Canis_lupus
    Rusher
    • 770 Indlæg
    Offline

    Nintendo bliver sku aldrig nogensinde en rent digital konsol.

    Hør her, der er stadivæk fysiske super Nintendo spil, fysiske Wii spil, som koster mange penge at købe.

    Der er altid gensalg i deres spil, altid.

    Om 20 år fra nu vil de der Nintendo spil være endnu flere penge værd. (Så længe det ikke er CD’er).

    #14
    VampiricEye
    Rusher
    • 3680 Indlæg
    Offline

    #12 Så du har ikke en kilde, der bakker din påstand op. Gotcha.👍

    #13 Nintendo tjener intet på gensalg, så det der er et virkelig sløjt argument for, at de altid vil udgive fysiske spil.😅

    Nintendo Influencer

    På dansk: https://www.youtube.com/channel/UC-6I6HgrpYjimEpvayLu3Vg

    På engelsk: https://www.youtube.com/channel/UCNNzj5gu0Iolj4vcNIp1IUA

    #15
    zyDocx
    Rusher
    • 224 Indlæg
    Offline

    Super træls, men forventet at sådanne ting ville ske

    Køber så vidt muligt selv alle spil fysiske, dels fordi jeg synes at det er sjovt at samle på dem, men ikke mindst for at undgå episoder som denne. Ligeledes kan jeg også godt li, at min samling af spil har en regulær værdi, hvis jeg en dag ønsker at sælge den, frem for hvis jeg havde en bruger med 1000 spil, hvortil det er mit indtryk at de ikke kan videresælges, eller kun til en brækdel af prisen.

    Ift. at at banne fysiske Switch spil, så kan jeg ikke se hvordan det skal fungere. Det er vel muligt – i teorien – at Nintendo opdaterer firmwaren, hvortil man så – hvis man vælger at opdatere – ikke kan anvende visse titler. Det gør dog ikke selve spillet ubrugeligt, men kræver så at man har en Switch som ikke anvender nyeste FW. Dette kan så godt give lidt bøvl, hvis det så udkommer nyere titler, som kræver en bestemt version af denne FW, hvortil det kan medføre en situation hvor man skal vælge. Skulle Nintendo en dag vælge at gå den vej, er jeg sikker på at der ret hurtigt bliver fundet måder at omgå dette på. Forskellen som jeg ser det ligger i at det nummer som der foregår på PSN, omhandler at fjerne spillene, samt den accept der skal til for at køre det, hvis det er på maskinen. Lidt i stil med når ens PSN / streaming abonnement udløber, hvortil spillet så ikke “virker mere”, før man aktiverer det igen.
    Med fysiske titler, er spillet + hardwaren i forbrugerens kontrol, så længe man ikke opdaterer blindt.

    http://konsolting.blogspot.com/

    #16
    Fisker
    Rusher
    • 437 Indlæg
    Offline

    #14 Jo, det er bare et ualmindeligt dumt spørgsmål, men vi kan vende den om, hvis du har en kilde på hvordan Sony kan fjerne deres digitale titler fra deres platform så vil jeg undtagelsesvis også give dig nogle simple måder at efterprøve hvad jeg skriver når du nu kender så lidt til hvordan en Nintendo Switch fungerer.

    • Dette svar blev ændret 4 måneder, 2 uger siden af Fisker.
    #17
    Fisker
    Rusher
    • 437 Indlæg
    Offline

    #15 Jeg tvivler stærkt på man ville finde en måde at omgå det på som ikke omhandler offline mode, medmindre du taler om modding, så er det problem allerede løst, yarrrr

    #18
    zyDocx
    Rusher
    • 224 Indlæg
    Offline

    Jeg tænker specifikt offline mode, da jeg er helt enig i, at Nintendo teoretisk ville kunne hindre fysiske spil i at fungere på en pågældende konsol, hvis denne er blevet opdateret og er online. De kunne formentlig blackliste en række spil med en opdatering, dog giver det næppe mening i praksis
    Skulle den dag komme, ville det nok være fint at have 2 maskiner, en som altid er offline og anvender den ønskede FW, samt en som er online til de nyeste pil og multiplayer.

    Det fysiske spil vil dog – så vidt jeg umiddelbart tænker – ikke kunne blive bannet, da opdateringen foregår på systemet. Jeg ved ikke om der overhovedet bliver skrevet til Switch spil, eller om det er read only?

    Det ville også betyde at de ville kunne fjerne multiplayer indholdet fra diverse spil, hvilket allerede er set fra et hav af ældre systemer, hvor serverne lukker ned.

    Men ja, med modding kan det meste lade sig gøre

    http://konsolting.blogspot.com/

    • Dette svar blev ændret 4 måneder, 2 uger siden af zyDocx.
    #19
    VampiricEye
    Rusher
    • 3680 Indlæg
    Offline

    #16 Tak for det ualmindeligt dumme svar, hvor du stadig ikke formår at underbygge din påstand.👍

    Nintendo Influencer

    På dansk: https://www.youtube.com/channel/UC-6I6HgrpYjimEpvayLu3Vg

    På engelsk: https://www.youtube.com/channel/UCNNzj5gu0Iolj4vcNIp1IUA

    #20
    Fisker
    Rusher
    • 437 Indlæg
    Offline

    #19 k, men mit tilbud står ved magt skulle du være villig til at spilde din tid i bytte for at spilde min

    #21
    Deadlights
    Rusher
    • 1213 Indlæg
    Offline

    #22
    VampiricEye
    Rusher
    • 3680 Indlæg
    Offline

    #20 Eftersom vi tilsyneladende taler forbi hinanden, så gider jeg personligt ikke at spilde mere tid på det. Jeg vil hellere ønske dig glædelig jul.🎄😊

    Nintendo Influencer

    På dansk: https://www.youtube.com/channel/UC-6I6HgrpYjimEpvayLu3Vg

    På engelsk: https://www.youtube.com/channel/UCNNzj5gu0Iolj4vcNIp1IUA

    #23
    Ghidora
    Rusher
    • 1206 Indlæg
    Offline
    #24
    SvenBent
    Rusher
    • 271 Indlæg
    Offline

    Syndes klart der boer vare noget regulering here.
    hvis knappen har sagt “koeb” ma man forventer at vare ner permanenet og sony boer rage mere ders egne forretnings bagland uden at skulle ramme forbrugeren.
    og de boer tales om om tilbagebetaling til fuld indkoebs pris nar de fjerne stjaeler produktet fra din hylde

    - Sven Bent

    #25
    Fisker
    Rusher
    • 437 Indlæg
    Offline

    #18 Nå, det var hurtigt. Der er kommet en flash cart løsning til Switch.

    Tror ikke der går lang tid før vi begynder at se de første bans på fx bibliotekseksemplarer af Switch spil

    • Dette svar blev ændret 4 måneder, 1 uge siden af Fisker.
    #26
    zyDocx
    Rusher
    • 224 Indlæg
    Offline

    #18 Nå, det var hurtigt. Der er kommet en flash cart løsning til Switch.

    Tror ikke der går lang tid før vi begynder at se de første bans på fx bibliotekseksemplarer af Switch spil

    • Dette svar blev ændret 4 måneder, 1 uge siden af Fisker.

    Ift. bans af biblioteksspil, så går jeg ud fra at vi fortsat taler fysiske cartridge spil? Så vidt jeg lige har googlet mig frem til, skriver switchen ikke til disse spil, hvortil det er read only. Updates, saves, osv forgår på selve Switchen.
    Jeg kan ikke lige se hvordan det skulle være muligt at banne biblioteksspil (eller for den sags skyld andre fysiske Switch spil). Så skulle det være hvis hvert spil har en form for key / ID, så Nintendo kan banne individuelle cartridges, dog ville det så kræve at de hanvde kendskab til hvem som har købt hvilke cartridges, hvilket jeg ikke tænker er muligt.
    Ellers er vi tilbage til at Nintendo formentlig – i teorien – ville kunne banne spiltitler generelt, hvilket så igen ville kræve en opdateret FW, hvor denne blacklist data så figurerer.
    Med mindre vi taler totalt forbi hinanden, hvordan tænker du så konkret at Nintendo skulle kunne lukkedes med banne et fysisk spil?

    http://konsolting.blogspot.com/

    #27
    zybr
    Rusher
    • 95 Indlæg
    Offline

    Når man køber noget for derefter at placere det på en server der er ejet af et firma, i et fremmed land langt væk, hvor der gælder andre regler, så ejer man det jo aldrig rigtigt. Det er efter min mening naivt at tro at man har fuldråderet over den slags, på samme niveau som hvis det var en fysisk kasse hjemme på hylden.

    Så kan man sidde og tude og true med at ringe til forbrugerrådet og forbrugerombudsmanden og alt det der, men sådan er verden bare skruet sammen idag. Det er prisen for at lege med i Skyen…

    PSN, pff…-personligt er jeg mere interesseret i at se hvad der sker den dag nogen slukker for Steam-tjenesten, puhhh…… “bring out the popcorn!”

    #28
    Fisker
    Rusher
    • 437 Indlæg
    Offline

    #26 Alle spil er unikke, da de er sikret med asymmetrisk public key kryptografi. Uden dette ville det være trivielt (ligesom på Nintendo DS) at kopiere spil.

    Den flash cart som lige er blevet annonceret fungerer ved at man dumper et legitimt spil og dets tilhørende
    krypteringsnøgler, og i grove træk præsenterer et andet (fx piratkopieret) spil men med de legitime krypteringsnøgler.

    Nintendo har selv en liste over udstedte certifikater så de ville kunne opdage når et spilcertifikat bruges samtidigt eller til et spil som det ikke er udstedt til, enten vha. telemetri eller online spil.

    Herefter vil man typisk bruge en CRL-liste til at blokere certifikaterne, til online spil er det relativt simpelt (sker til dels allerede) men det er også muligt at lave en offline CRL-liste som fx distribueres med opdateringer.

Viser 28 svar - 1 til 28 (af 28 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...