Forside Fora Off-topic Kan en virksomhed kræve kontoudtog?

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    zyDocx
    Rusher
    Offline

    En lang historie kort. Jeg havde for et par mdr. siden handlet hos Elgiganten, hvilket resulterede i at de bl.a. trak 69 kr. for et PS4 spil som jeg havde bestilt. Alt gik op i hat og briller, hvor de først talte om at de ikke havde det på lager og senere sendte det, uden at det dog stod til at blive sendt.
    Efter ca. 1-2 mdr. (og ~3 timers kontakt med inkompetente medarbejdere) med “vi beklager, og vi fikser det nu”, uden at der dog skete det vilde, bad jeg dem om at overføre beløbet tilbage, hvilket de accepterede. Et par dage senere kigger jeg på min konto og kan se at de kun har overført 30 kr. (jeg tror at de mener at de resterende 39 kr. er porto, dog er spilprisen 69 kr.) Jeg klager igen igen, de undskylder igen igen og lover at overføre de resterende 39 kr. En uge senere er disse fortsat ikke dukket op, hvortil jeg igen klager.

    Pengene dukker op et par dage senere, dog har jeg i mellemtiden nået at klage til deres klagemail, da jeg på dette tidspunkt har brugt en masse tid på denne principsag.

    Mail fra Elgiganten
    ——————————————————–

    Hej Thomas,

    Tak for din mail.

    Jeg er rigtig ked af dit forløb i forbindelse med dit køb. Det er bestemt ikke vores hensigt.
    Jeg kan se at din ordre er blevet krediteret, og at pengene er ude af vores system og dermed på vej til dig.
    Hvis du mener at de 39 kr. ikke er kommet ind på din konto, vil jeg bede dig om at sende et billede af dit kontoudtog så vi kan tage et kig på det.

    Hav en dejlig dag.

    Med venlig hilsen / Kind regards
    Emma
    Elgigantens Kundecenter
    ——————————————————–

    Mit svar:
    ——————————————————–
    Hej Emma,

    Jeg kan hermed bekræfte at de sidste 39 kr. er modtaget. De ankom på min konto i går.

    For en god ordens skyld vil jeg lige nævne at jeg principielt ikke ville finde det rimeligt at skulle udlevere mine kontoudtog til jer, eftersom jeg jo heller ikke beder dig om at fremsende Elgigantens kontoudtog til mig. At bede mig om at sende kontoudtog svarer til, som jeg ser det, enten at antage at jeg forsøger at snyde jer for 39 kr., eller at antage at jeg er for dårligt fungerende til at aflæse om der er ankommet 39 kr. på min konto. Set i forhold til at jeg har smidt relativt mange penge efter jeres butik over de seneste ~10 år, hvorefter jeg her ~10 år senere skulle forsøge at franarre jer 39 kr., og den vej igennem skal dokumentere at dette ikke er tilfældet, finder jeg ikke behageligt.

    Jeg finder det dog problematisk at det har taget så lang tid at få ryddet op i det her.

    Vh Thomas
    ——————————————————–

    Her kommer så mit spørgsmål:

    Principielt ønsker jeg ikke det, eftersom jeg jo heller ikke beder Elgiganten om at dokumentere med kontoudtog at de rent faktisk har overført beløbet. Kan en virksomhed kræve dette? Hvad ville havde været endgame i denne sag, hvis ikke pengene ankom på min konto? Skulle jeg havde anmeldt dem til politiet for tyveri, eller hvad gør man som privatperson?

    Jeg ved godt at det er småpenge, dog er det princippet i det som interesserer mig

    http://konsolting.blogspot.com/

Viser 10 svar - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    Jeppe
    Rusher
    • 360 Indlæg
    Offline

    Ah, det har jeg lidt svært ved at se at de skulle kunne bede om. Du er jo nødt til at slette alt derfra for at gøre det anonymt, og så kan de alligevel ikke bruge det til noget.

    Du kan jo bede dem om et kontoudtog fra deres konto?

    #2
    Kenkari
    Moderator
    • 2756 Indlæg
    Offline

    Det eneste jeg ville give dem, ville ikke være et kontoudtog, men hvertfald i min bank, kan jeg åbne den enkelte post, og dermed kun have den “aktiv”, om man vil. Det burde vel være nok for dem.

    "Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"

    #3
    Nickell
    Moderator
    • 1745 Indlæg
    Offline

    Principielt nej.

    Men hvis jeg selv skulle løse denne situation, så ville jeg vise min netbank frem for vedkommende nede i butikken. Jeg sender dog ikke kontoudtog til en virksomhed, og som flere pointerer; de kan bare vise deres kontoudtog frem…

    #4
    JesperBlomkaal
    Rusher
    • 300 Indlæg
    Offline

    Det er utroligt så meget energi man nogle gange skal bruge.

    Jeg vil ikke mene det er dig der har dokumentationsbevisbyrden.

    #5
    Ghidora
    Rusher
    • 1206 Indlæg
    Offline

    De må sku da sende bevis for at de har overført pengene ikke omvendt!?

    GL & HF

    #6
    zyDocx
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 224 Indlæg
    Offline

    Nu er sagen heldigvis afsluttet, så den vej igennem har jeg ikke mere udestående med Elgiganten. Jeg forstår dog ikke hvorfor det skulle tage så lang tid, samt være så besværligt. Jeg havde af flere omgange bedt om at blive kontaktet af deres ledelse, eftersom jeg ønskede at klage over forløbet, hvilket ligeledes blev ignoreret.

    http://konsolting.blogspot.com/

    #7
    Kamala
    Rusher
    • 57 Indlæg
    Offline

    De har sgu nogle sjove krav engang i mellem i det foretagende. For mange år siden, skulle jeg have udbetalt differencen ved en forudbestilling, som de så dumpede prisen på med det samme som mit køb var afsendt.

    Så opdager jeg, at de har refunderet hele beløbet. Dette gør jeg opmærksom på, hvor de så efterfølgende beder om kontonr og udløbsdato.

    Dette får de et stort klingende nej til.

    #8
    ElSenator
    Rusher
    • 579 Indlæg
    Offline

    De kan nok kræve hvad de vil så længe det de kræver ikke er ulovligt. Og det kunne jeg ikke forestille mig det er. Men det er da hamrende dårlig stil og fuldstændig elendig kundeservice. Det der lyder jo som om du har ringet til et forsikringsselskab og ikke en butik.

    #9
    VampiricEye
    Rusher
    • 3684 Indlæg
    Offline

    Det er da en absurd ting at bede om. Jeg ville aldrig vise mit kontoudtog til Elgiganten. Det rager da ikke dem, hvad jeg brænder penge af på.

    Nintendo Influencer

    På dansk: https://www.youtube.com/channel/UC-6I6HgrpYjimEpvayLu3Vg

    På engelsk: https://www.youtube.com/channel/UCNNzj5gu0Iolj4vcNIp1IUA

    #10
    Ghidora
    Rusher
    • 1206 Indlæg
    Offline

    Det må da være virksomheden der har bevisbyrden for at have lavet en overførsel, ikke kunden der skal bevise det modsatte?

    GL & HF

Viser 10 svar - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...