Forside › Fora › Spil › BrĂŠtspil/Rollespil › D&D 5e DM tips
- Dette emne har 32 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 2 Är, 10 mÄneder siden af wOOOOt.
-
Oprettet afEmne
-
23/07/2022 kl. 09:26 #0
zyDocx
Rusher- E-peen: 241
Efter at jeg sÄ den anden trÄd om en D&D film, tÊnkte jeg pÄ at der mÄske er nogle af jer som nÞrder D&D pen&paper.
Efter at jeg har rodet med D&D i arbejdsregi (bÄde som spiller og DM (starter set + Stranger Things starter set) og synes at det har vÊret ret fedt, er jeg ogsÄ begyndt at interessere mig for det privat. I den forbindelse er jeg sammen men nogle gode venner startet op med denne hobby. Jeg endte med at trÊkke DM rollen, sÄ derfor forsÞger jeg at tilegne mig skills ift. at kunne give spillerne sÄ god en oplevelse som mulig.
Jeg er fortsat ret noob ift. alle regler, hvornÄr der skal laves check osv. Ligeledes har jeg meget at lÊre ift. den generelle Lore, guder, relationer, geografi osv.
Jeg tÊnker at disse ting kommer stille og roligt hen ad vejen, bÄde ingame men ogsÄ efterhÄnden som jeg lÊser op pÄ de eventyr som jeg hiver spillerne igennem.
Jeg pÄtÊnker at fokus i starten vil vÊre at arbejde med at min evne til at fortÊlle en spÊndende historie hvor spillerne kan leve sig ind i beskrivelsen har ret hÞj prioritet. I den forbindelse har jeg et par spÞrgsmÄl som i mÄske kan hjÊlpe med, hvis nogle af jer selv roder med den slags?
Anvender i baggrundsmusik/soundtrack, som hjÊlper med at underbygge stemningen i forskellige omgivelser? Hvis ja, har i sÄ kendskab til en godt playlist/ vÊrktÞj til dette?
GĂžr i som DM brug af illustrationer/ billeder nĂ„r i skildrer nye lokationer, eller finder i pĂ„ beskrivelsen on the fly? Hvis i bruger illustration, ligger de sĂ„ tilgĂŠngelige ift. de officielle eventyr? Hvis i finder pĂ„ det, har i sĂ„ en bestemt huskeliste som i anvender (fx vejrforhold, sanser (hĂžre, syn, fĂžle, dufte, …) association, …?
I arbejdsregi oplever jeg at spillegruppen ikke altid bestÄr af de samme spillere. Har i forslag til hÄndtering af et eventyr, hvor folk udebliver fra tid til anden og gerne skal inkluderes nÄr de er retur?
Jeg har set noget Dungeon Dudes pÄ YT, hvor jeg oplever at de er ret gode til at komme med tips og tricks. Har i nogle forslag til must-watch videoer (som primÊrt henvender sig til nye DMs?
Det kan vĂŠre at der kommer flere spĂžrgsmĂ„l đ
God lĂžrdag til jer!
-
Oprettet afEmne
-
ForfatterSvar
-
23/07/2022 kl. 13:50 #1
Deadlights
Rusher- E-peen: 1,470
Den vigtigste regel er du aldrig mÄ drÊbe dine spillere. Det kan give dig store problemer i forhold til loven.
NĂžjes altid med at drĂŠbe deres characters.
23/07/2022 kl. 20:01 #2pimpmetus
Rusher- E-peen: 7
Lidt svar pÄ dine spÞrgsmÄl fra en der har spillet pen and paper i 20+ Är, og vÊret DM i ca. 15 Är.
Jeg bruger tit baggrundsmusik fra youtube, der er en masse playlister og ambient music. Jeg passer selv pÄ med at bruge for kendte soundtracks, da spillerne vil ryge out of character hvis de tÊnker pÄ ringenes herre, gladiator osv. Jeg har lavet et dokument med links til forskellige stemninger, det virker meget godt synes jeg. SÄ er der et par lange numre til kamp, dyster stemning, kro stÞj, osv. Jeg har ogsÄ brugt: https://asoftmurmur.com/ en gang imellem.
AngĂ„ende illustrationer og billeder, bruger jeg selv maps, portrĂŠtter af vigtige npc’er, og artwork af slotte/borge/skibe/you name it. Jeg beskriver dog som regel stemningen og hvad de ser, inden jeg viser et billede. Jeg laver mine egne kampagner/one shots og det er noget tid siden jeg har spillet med D&D systemet, sĂ„ ved ikke noget om officielle billeder, der er vel nogle i kampagne bĂžgerne?
Da jeg nĂŠrmest altid har lavet mine kampagner selv, har meget vĂŠret on the fly ift. stemninger og beskrivelser. Jeg synes det er vigtigt at beskrive, men jeg fandt ud af at mine spillere hurtigt kedede sig hvis det blev for detaljeret/langt. Bliver det for kort en beskrivelse, kan mine spillere have svĂŠrt ved at sĂŠtte sig ordentlig ind i situationen. SĂ„ det er en balance.
Hvis du har skiftende spillere, synes jeg, at det er vigtigt at der er mindst en spiller fra sidste session, sÄ de ved hvad de skal (denne spiller kan fortÊlle hvad der skete sidst mm). Ellers kan det vÊre en god idé at kÞre oneshots, men her er D&D nok bare ikke optimalt, tÊnker jeg.
23/07/2022 kl. 20:52 #3Parus
Rusher- E-peen: 120
Jeg har ingen spilerfaring, men har efterhÄnden hÞrt og set 200 timers podcasts med Stemmernes TÄrn.
Han har vĂŠret i samme situation som dig i forhold til at mangle spillere og derfor begynder han at lave mindre eventyr i forskellige konstalationer, der alle tager udgangspunkt fra “Hullet” lyder det til.
Og hvordan fÄr man arbejde med D&D?
24/07/2022 kl. 08:15 #4zyDocx
Rusher#0 TrÄdstarter- E-peen: 241
#1 Det mĂ„ jeg huske. Fint at du lige minder mig om det, inden det gik galt đ
#2 Det lyder godt med en YT liste og et dokument til at holde styr pÄ hvad der passer til hvilke situationer. Godt rÄd vedr at undlade at bruge for kendt musik, det giver god mening.
Ift. Illustrationer tÊnkte jeg mere pÄ billeder som du som DM selv anvender for at beskrive en bygning, landskab, m.m., for at huske at komme hele vejen rundt. NÊrmest som en visuel checkliste. Det er mÄske ogsÄ noget som kommer med erfaring, at man som DM husker at beskrive alle relevante ting som spillerne ser, hÞrer, sanser osv? Igen en glimrende pointe vedr. at det kan blive for detaljeret, hvor nogle sÄ tabes i processen da det trÊkker ud.
Ift. de spillere jeg spiller med i arbejdsregi er ustabilt fremmÞde nÊrmest reglen frem for undtagelsen. Jeg mÄ kigge nÊrmere pÄ oneshots.
Tak for dine rÄd!
#3
Jeg kender ikke til det podcast som du konkret omtaler. Har dog hĂžrt en del DĂždens DĂžr, som jeg synes virker ret godt. Med “hullet” skal det sĂ„ forstĂ„es som en slags Nexus, hvorfra spillerne tager pĂ„ dags eventyr?Ift. hvordan jeg arbejder med det, sĂ„ hĂŠnger det sammen med at jeg arbejder som som socialpĂŠdagog, hvortil en stor del af vores tilbud omhandler gruppetilbud. I den forbindelse har jeg kunnet flette mine interesser med ind i det pĂŠdagogiske arbejde, hvortil jeg arbejder med bĂ„de nĂžrdede brĂŠt/rollespil og esport pĂ„ ugentlig basis đ
24/07/2022 kl. 16:12 #5wOOOOt
Rusher- E-peen: 282
Har forsÞgt at svare 2 gange nu her i trÄden, men mine svar kommer ikke op??
Er der en @Admin der kan hjĂŠlpe?
– Og hvorfor virker det nu? – er det mine poster der er for lange? lol..???Eller kan forummet ikke lide YT og andre links?
- Dette svar blev Êndret 2 Är, 11 mÄneder siden af wOOOOt.
- Dette svar blev Êndret 2 Är, 11 mÄneder siden af wOOOOt.
24/07/2022 kl. 16:19 #6wOOOOt
Rusher- E-peen: 282
Hvorfor kan jeg ikke poste et svar her i trÄden med lidt links osv?
Kort post som den her gÄr jo ok?
@admin ?24/07/2022 kl. 17:28 #7VampiricEye
Rusher- E-peen: 4,037
#6 Hvor mange links? Der er vist en grĂŠnse.
24/07/2022 kl. 19:04 #8wOOOOt
Rusher- E-peen: 282
#7 5 tror jeg der var. Tak for info
24/07/2022 kl. 19:07 #9wOOOOt
Rusher- E-peen: 282
D&D 5e har jeg spillet meget de sidste 5 Ă„r, og DMâet i 4.
KĂžrer pt. som DM for 3 grupper hjemme hos mig, hvor vi spiller Curse of Strahd.Jeg bruger altid ambience lyd og musik.
Har ofte 1-3 youtube faner Äbne, og har mine playlister samlet derinde.
Her er et par anbefalinger:
https://www.youtube.com/c/MichaelGhelfiMusic
Google tabletopaudio.com (forummet tillader ikke for mange links)
Den bruger jeg meget â specielt oppe i hĂžjre hjĂžrne, âSound Padâ sĂ„ du kan sĂŠtte din egen stemning.Der er mange gode youtubere.
Og man kan ikke snakke D&D pĂ„ YT uden at nĂŠvne Critical Role. Man skal ikke se dem for reglerne, men for storytelling og roleplaying. Hvis det er nyt for dig, sĂ„ start med deres 2. campaign âThe Mighty Nineâ. der er 700+ timers underholdning, og det kan hĂžres som podcast. https://www.youtube.com/watch?v=byva0hOj8CU&list=PL1tiwbzkOjQxD0jjAE7PsWoaCrs0EkBH2Jeg samler de officielle figurer i stor stil, sĂ„ meget at jeg altid har dubletter til salg, hvis nogen mangler.
Ligeledes, bruger vi digitale maps, pĂ„ et TV som battlemap, sĂ„ hvis man vil ha gode rĂ„d til det, sĂ„ sig til.Hvis du er ny DM, sĂ„ kĂžr âLost Mines of Phandelverâ â det er en god D&D intro.
Andre YT kanaler:
Matt Colville er en D&D rock-stjerne.. Man behĂžver ikke meget mere end ham.
https://www.youtube.com/user/mcolvilleEllers spĂžrg =)
24/07/2022 kl. 19:28 #10Deadlights
Rusher- E-peen: 1,470
Den vigtigste Youtube-kanal for Dungeon Masters er Dungeon Craft.
24/07/2022 kl. 19:47 #11Paybacktime
Rusher- E-peen: 1,484
Jeg spillede Call of Cthulhu med en DM, som brugte dele af Quake 1 soundtracket nĂ„r stemningen skulle vĂŠre ekstra spooky đ Fungerede super godt. Elsker helt generelt det soundtrack.
24/07/2022 kl. 21:30 #12Parus
Rusher- E-peen: 120
#4 Nogen gange kan man blive positivt overrasket over hvad folk vil betale en for đ
Ja, nemlig et udgangspunkt for dagseventyr, hvor det sÄ for hver gang vil vÊre nye hold. I praksis tror jeg et eventyr vil blive pÄ 3-5 afsnit af en times lÊngde i Stemmernes TÄrn. Christian Fuhlendorf har vÊret DM pÄ bÄde podcast og Zulu.
25/07/2022 kl. 10:35 #13Memorianx
Rusher- E-peen: 256
AngÄende udeblivende spillere er det nemmeste at ignorere det, eller der kommer lidt an pÄ hvad du mener med udeblivende, hvis det handler om at en spiller ikke kan vÊre med en egang eller to men vender tilbage igen senere sÄ betragt hans karakter som en der bare fÞlger stille og rolig med party ude at gÞre eller sige noget har en en vigtig quest item sÄ aflevere han den eller er det kritisk at han kaster teleport sÄ gÞr han det men ellers ingen ting, de andre spillere kan altsÄ kun trÊkke pÄ den manglede hvis det absolut nÞdvendigt eller nÄr han sÄ kommer tilbage spilles der videre som om intet var hÊndt
Man kan ogsÄ gÄ i den anden grÞft og opfinde at den manglende spille laver et eller andet vigtigt som at fange sommerfugle men det bliver hurtigt nogen ingame bÞvl at forklare hvorfor han pludselig er i kongens fangekÊlder sammen med resten af party nÄr han vender tilbage nÊste spilgang*edit*
NÄr det kommer til Lore vil alle lave fejl, men husk at nÄr du spiller er det din verden, du mÄ lave om pÄ den lige sÄ tosset du vil, kommer du til at sige at den i loren ellers naturelskende gud hader bÞgetrÊer sÄ lev med det, for i din verden har han altid hadet bÞgetrÊer du kan evt finde en grund fx at hans top cleric udviklede allergi og kÞrte en kampange der Êndrede kirkens og med tiden gudens syn pÄ bÞgertrÊer
- Dette svar blev Êndret 2 Är, 11 mÄneder siden af Memorianx.
26/07/2022 kl. 11:31 #14Anonym
- E-peen: 125
Sound tracket til Bram Stokers Dracula er bare episk at spille pen & paper til.
26/07/2022 kl. 19:10 #15synchaoz
Rusher- E-peen: 52
Har DM’et D&D 3.5, 5e og World of Darkness samlet ca. 20 Ă„r. Mest irl P&P, men de senere Ă„r ogsĂ„ online over Discord. Har altid kun gjort i hjemmelavede campaigns og 1-shots.
De stÞrste Äbenbaringer og det bedste rÄd jeg fÞler jeg kan give er disse:
1.
Lad vĂŠre med at planlĂŠgge for meget (ogsĂ„ kendt som railroading). I alle mine Ă„r er det den eneste konstant som aldrig har ĂŠndret sig; du kan ikke forudsige hvad dine spilere vil gĂžre, og de gĂžr aldrig det du tror. Aldrig. Aldrig aldrig ALDRIG. Jeg skriver campaigns i korte stikord, og finder pĂ„ resten imens vi spiller. Det er den bedste og eneste mĂ„de, der rigtig duer synes jeg. Jeg planlĂŠgger kun ganske fĂ„ ting, og aldrig mere end max 2 sessioner forud.NĂ„r jeg ved at vi skal spille, sĂ„ laver jeg en meget lĂžs plan over vigtige events der KAN ske (igen, hvis du planĂŠgger at noget SKAL ske, sĂ„ bliver du hurtigt klogere… đ ). NĂ„r sessionen er slut, har jeg altid en masse nye indtryk og events, som hjĂŠlper med til at forme forberedelsen til nĂŠste session. De eneste ting, jeg bruger reel planlĂŠgning pĂ„, er vigtige NPCs. Deres personlighed, stats, udstyr, baggrund, herkomst osv. Alt andet er bedst blot at have i flydende form, sĂ„ de kan formes og justeres imens i spiller.
Vores sjoveste og bedste minder er altid ting, som skete uden planlÊgning fra min side. NÄr hele gruppen er i fuld improvisations-mode, er alting bare sjovere og mere mindevÊrdigt.
2.
Det er ikke din historie.Uanset hvor fed en ide du har til en fantastisk kampagne, som du gerne vil tegne og fortĂŠlle – stop. Din opgave som DM er at hjĂŠlpe dine spillere fortĂŠlle deres historie. Strukturer dine eventyr og fortĂŠllinger pĂ„ en sĂ„dan mĂ„de, at spillerne er med til at skrive og fortĂŠlle dem via deres handlinger.
Don’t: “Spillerne skal redde en fanget prinsesse, og bagefter bekĂŠmpe en angribende drage. Bagefter inviterer kongen dem til festmiddag hvor de hĂŠdres af hele kongeriget.” – dette er railroading.
* Hvofor? Hvad er deres motivation? Skal de bare redde hende og slÄs med en drage fordi du gerne vil lave det encounter?
* Hvorfor kommer dragen fĂžrst efter spillerne har reddet prinsessen – hvad hvis de ikke gider? Hvad hvis det tager dem et halvt Ă„r inden de nĂ„r frem?
* Verden bĂžr ikke gĂ„ i stĂ„ og vente pĂ„ at spillerne tager bestemte handlinger. Det er ikke et computer spil.Do: “En lokal konges datter holdes fanget, og en drage truer hendes liv. En lukrativ dusĂžr og hĂŠder loves til de, som kan redde prinsessen og besejre dragen.”
* Frivillig plot. Motivationen er i spillernes hÊnder. Det er nu deres historie, baseret pÄ dit framework.
* Plottet venter ikke pÄ spillerne. Hvis de ikke redder hende i tide (eller slet ikke gider), angriber dragen og hun dÞr. Nu er der konsekvenser, som kan have indflydelse pÄ den fortsatte historie.
* Spillerne tager fÞring, og bestemmer hvordan encounteret udarter sig. Finder de dragen fÞrst, og drÊber den fÞr de har reddet prinsessen? Teamer de op med dragen og raider kongeriget? StjÊler de prinsessen og bliver nu jaget pÄ flugt fra bÄde en sur drage og et kongerige?Pas ogsÄ, som nÊvnt, pÄ med at gÄ for meget i detaljer. Det bliver hurtigt kedeligt for spillerne hele tiden at lytte. Jeg finder det bedre at vÊre kort og konkret, og sÄ kun gÄ i detaljer hvis spillerne selv spÞrger.
28/07/2022 kl. 17:25 #16pimpmetus
Rusher- E-peen: 7
#15 er ret enig i det du siger. Man kan dog sagtens planlÊgge hvad spillerne skal, det er dog vigtigt at de TROR, at det er dem der bestemmer hvad der skal ske. Mine spillere gÄr 99% af tiden den vej jeg vil have dem, har dog haft flere forskellige grupper, hvor det har vÊret problematisk at hive dem i den retning man vil have dem.
Det er godt, hvis der er flere retninger, spillerne kan tage, og vejen til hvert mÄl er forgrenet. Man skal sÞrge for at gÞre noget personligt ift. karaktererne eller love dem guld og skatte, eller noget andet der kan motivere dem.
Men altsÄ illusionen om, at spillerne selv tror de vÊlger, kan gÞre at man sagtens kan planlÊgge, men jeg planlÊgger sjÊldent helt ned i detaljen.
28/07/2022 kl. 19:29 #17Deadlights
Rusher- E-peen: 1,470
Det er i sidste ende spillernes ansvar at lave karakterer som er eventyrere, interesserede i at tage pÄ eventyr. Hvis de hellere vil sidde og kukkelure pÄ kroen nÄr de hÞrer om prinsessens tilfangetagelse, er der nok tale om et stÞrre mismatch i forventninger til spillet. (Eller om der i det hele taget er interesse for at spille)
Hvis man forbereder et typisk kÞbt eventyr har man jo ogsÄ allerede scenarier og beskrivelser af lokationer og indbyggere ved hÄnden. Det spÊndende er at se, hvordan spillerne vÊlger at tackle dem og hvad det betyder for resten af kampagnen. Det er en god ide forinden at hÞre spillerne, om de er interesserede i eventyret, sÄ man ved man ikke forbereder forgÊves, og sÄ spillerne kan fÄ lidt basisinformation at arbejde med, nÄr de skal lave karakterer.
Jeg har heldigvis ikke selv haft grupper, som ikke hurtigt identificerede plot hooks. Medmindre jeg ikke lavede dem Ă„benlyse nok. SĂ„ mĂ„ man lige i tĂŠnkeboksen og finde pĂ„ nogle bedre. đ
29/07/2022 kl. 00:07 #18Parus
Rusher- E-peen: 120
#4 Tak for anbefalingen sf DĂždens DĂžr, jeg kan godt li det og er allerede i gang med afsnit 15.
29/07/2022 kl. 17:25 #19Memorianx
Rusher- E-peen: 256
#17 jeg giver altid spillerne en kort intro til start quest fÞr de laver karaktere, noget der minder om i starter i fÊngslet (frit valg forfor fx forbryder, sneget sig ind mm.) og kommer til at deltage i en fangeflugt. Ikke noget hvor de fÄr alle detaljer men nok til at lave en karakter der vil deltage i plottet og det gÞr dem ogsÄ i stand til at lave en kakter der bliver mere central fx hvis de spÞrger indtil hvorfor den store fangeflugt sker
30/07/2022 kl. 03:40 #20SvenBent
Rusher- E-peen: 317
Aldrig sig nej. Forklar hvorfor noget er svaert i stedet for.
#15
Helt enig som DM/GM har jg tit fortalt min spiller at der er frit spil paa all hylder.
jeg lever verdenen de kan tumle sig rund it men da kan goere som de vil de skal dog vaere opmaerksom paa at omevndt, saa forsvare jeg dem ikke imod konsevekvenser af deres handlinger.
hvis de splitter op og er nu for svage eller ikke kan fortsaette er de op til dem at backtracke31/07/2022 kl. 08:17 #21wOOOOt
Rusher- E-peen: 282
#17+19
Faktisk er noget af det vigtigste som DM og spillere, at forventnings afstemme i forhold til hinanden.
Derfor bĂžr man altid holde en session zero.
En session fĂžr man starter spillet, hvor DM snakker overordnet hvad han tema han ligger op til.
Her fĂ„r spillerne lidt info om ikke kun tema, men ogsĂ„ generel viden om verden, geografi, guder – ting som er alment kendt.
MÄske ogsÄ en forsmag til noget af plottet. Er der lande i krig, har der vÊret en katastrofe, er guderne gÄet amok osv.
Og her plejer jeg som DM at give spillerne deres regler for char. creation.
– er der racer eller classes som ikke er tilladt.
– er der homebrew regler som afviger fra normalen.
– hvad type fantasy snakker vi om – high/low, meget eller lidt magi – er verden ĂŠndret mht. til normalen?
– og info om at – uanset hvad du har af baggrund, sĂ„ skal din char have en Ă„rsag til at vĂŠre taget til X by, eller vĂŠre med pĂ„ X skib, eller ville rejse mod X egn.
De skal forberede en baggrund som inkluderer hvorfor de vÊlger at tage pÄ eventyr, rejse, er pÄ flugt, er pÄ jagt, eller anden Ärsag til at de er hvor de er, og er pÄ vej et sted hen.
– og pĂ„ session 0 kan man ogsĂ„ ligge grundformen for char creation – rulle stats hvis man gĂžr det osv.
Man kan aftale at mÄske kender gruppen allerede hinanden, er venner, bekendte, familie eller bare fra samme by eller egn mÄske.
– Jeg plejer ogsĂ„ at udstikke en regel om at alle skal lave deres karakter, med et teamwork mindset.
Men det er nok bare mig – Jeg gider ikke en gruppe som spiller mere mod hinanden, end med hinanden. Jeg synes D&D er mere hygge, nĂ„r gruppen holder sammen, og sĂ„ skal jeg sgu nok sĂžrge for at de for masser af udfordringer đEfter session zero, bĂžr spillerne vĂŠre ombord pĂ„ prĂŠmissen for eventyret.
De har alle en Ärsag til at mÞdes hvor eventyret starter.
Det letter starten lidt. Session 0 er altid vigtig, men det er jo op til den enkelte DM hvad den skal indeholde.31/07/2022 kl. 08:36 #22wOOOOt
Rusher- E-peen: 282
Add til #21 –
Session 0 skal naturligvis ogsÄ indeholde feedback den anden vej.
– Hvad Ăžnsker spillerne sig – DM skal jo huske, ikke at lave eventyr til sig selv, men til spillerne.
– Hvilke forventninger har de – mĂ„ske Ăžnsker de mere RP og mindre combat, end DM forventer?
Og det er jo ogsÄ her forventnings afstemningen foregÄr..
for hvis nu DM havde planer om et horror-undead setting med low magic, et survival campaign, men spillerne mest Ăžnsker sig et high magic/high fantasy, hvor de kan blomstre i deres helte roller og bekĂŠmpe monstre og tyranner – sĂ„ er der jo lidt at snakke om đ
–
Session 0 kan godt holdes 2 gange, hvis man som DM laver sit eget eventyr.
SĂ„ en session tidligt i forlĂžbet, netop for at hĂžre spillernes Ăžnsker, som man sĂ„ nemmere kan inkludere i eventyret.Kunne ikke edit #21, sĂ„ mĂ„tte lige poste denne tilfĂžjelse, som man jo ikke skal glemme đ
01/08/2022 kl. 13:59 #23Festival_H
Rusher- E-peen: 972
Starter Kit bestilt.
Hvilke DM tools anbefaler i?
Obviously en eller anden DM screen. Nogle gode 5th Edition screens allerede derude? Eller er det bedre bare at bygge en selv sÄ man ogsÄ sÊtter sig ind i det info man sÊtter op pÄ den?
01/08/2022 kl. 15:48 #24Deadlights
Rusher- E-peen: 1,470
#23 Evt. kan du bruge en laptop til kort mv. og sÄ behÞver du reelt ikke en DM screen.
01/08/2022 kl. 17:20 #25wOOOOt
Rusher- E-peen: 282
Tillykke med fĂžrste skridt ind i en dejlig verden.
DM Screen er jo optional, men dejlig som begynder.
Den er mest til for 2 ting.1 – sĂ„ spillerne ikke kan se de noter du tager, og se dine terninge rul.
Det er en accepteret ting, at DM ruller bag skĂŠrmen, fordi det giver dig frihed til at fifle lidt med rullene.
Nogen gange vil du mÄske skÄne spillerne, andre gange har du brug for de lige fÄr en overraskelse.
Som DM bruger du terningerne’s resultat 90% af tiden, men ind i mellem sĂ„ bestemmer du selv, fordi det giver en bedre historie.2 – SkĂŠrmen giver dig en vĂŠg hvor du kan have hjĂŠlpe noter, huskesedler og tabeller til diverse.
De kan kĂžbes fĂŠrdige, og er ofte tematiseret til specifikke fĂŠrdige eventyr.
Mange laver dem selv.
Nogen DM’er som mig, har det pĂ„ en laptop i stedet. Men jeg har stadig en vĂŠg til at skjule DM siden.Andre gode tools.
Du kan kigge pÄ dndbeyond.
Det er et tool til flere ting. Mest til at lave character sheets – hvor den gĂžr det mere overskueligt at styre sin karakter som spiller, og den regner en masse ud for dig. Alle mine spillere bruger det.
Som DM kan du kĂžbe regelbĂžgerne derinde i stedet for i bogform.
Du kan sÄ oprette dit campaign, hvor spillernes charactersheets er samlet. De kan se hinandens char, pÄnÊr baggrunde, og du kan som DM se alt, og rette alt.
Og sidst men ikke mindst, sÄ er dndbeyond super til at slÄ alt op i reglerne, hvis man har kÞbt bÞgerne. SÄ er alt med monstre, magic, spells, racer, classes, feats osv lige til at gÄ til.
Det er gratis for spillere at have op til 6 char sheets – som DM kan man kĂžbe en licens, som giver flere tools.
–
dndbeyond er et godt tool – men som nye spillere, sĂ„ vent – lĂŠr spillet pĂ„ pen&paper.. Det oldschool er ofte den gode vej ind. – Men du fĂ„r hurtigt brug for 3 bĂžger. Players Handbook til spillerne, DM Guide til DM, og Monster Manual til DM.D&D krĂŠver ikke andet end reglerne, fantasi, papir og terninger.
Men du kan kĂžbe dig fattig i tilbehĂžr. Noget af det populĂŠre er:
– Figurer – der er tusinder, og det er en dyr hobby.. Man kan spille helt uden, brug tokens i stedet til at markere hvem der stĂ„r hvor.
– MAP – det er ikke 100% nĂždvendigt med et map til battles. Nogen spiller med “Theater of mind” sĂ„ de beskriver kampene med ord, uden at have kort og figurer. Det er dog svĂŠrt for de fleste. SĂ„ map og markĂžrer er dejligt.
– Monsterkort og Spellkort. – Man bliver ofte trĂŠt af at slĂ„ spells og monstre op i bĂžgerne. (derfor jeg er glad for dndbeyond) – men man kan ogsĂ„ kĂžbe dem i kort form, ala spillekort stĂžrrelse med beskrivelserne pĂ„. Lettere overblik.
– Terninger skal man have. Mindst 1 af hver, og helst 2D20, og 6D6.. Alle spillere bĂžr helst have egne terninger. Og de fleste begynder ofte at samle, sĂ„ de har flere sĂŠt..01/08/2022 kl. 22:05 #1wOOOOt
Rusher- E-peen: 282
Ohh hell – lang post inc. đ
Jeg spillede AD&D i 80’erne, og droppede det efter 3-4 Ă„r, men har nu spillet ca 5 Ă„r med D&D 5e.
Er super hooked, det er min store hobby, og giver en masse social hygge med venner og nye venner.Jeg DM’er 3 grupper pt. alle i Curse of Strahd, som er et eventyr for lidt mere erfarne spillere og DM.
Kan anbefale dig at starte med Lost Mines of Phandelver (men kÞr fÞrste goblin encounter og cave lidt forsigtigt, det kan vÊre en party killer)Vi spiller live hos mig. Mht. dit spÞrgsmÄl med beskrivelser..
SĂžrg for at kende dit eventyr og lokationer. Men hav meget gerne nogle billeder til spillerne.
I mine grupper bruger vi Discord, hvor vi har en trĂ„d til resume, som spillerne selv skriver efter hver session, og en trĂ„d til “handouts” hvor jeg smider billeder ind til dem efter session, sĂ„ de har lidt visual aids.Youtube D&D.
Dungeon Dudes er ikke mine favoritter.
Tjek:https://www.youtube.com/user/mcolville – Nok en af de bedste D&D youtubers efter min mening.
https://www.youtube.com/c/theDMLair er god, men han gÄr lidt for meget all in pÄ homebrew, sÄ tag det med et gran salt.
https://www.youtube.com/c/Taking20 – laver en del gode videoer
Og hvis du ikke kender Critical Role, sĂ„ find et par gange om ugen du kan se D&D serie med 4 timers afsnit, for det her er guld! – Start med sĂŠson 2, der er et helt campaign de har kĂžrt fĂŠrdig. https://www.youtube.com/watch?v=byva0hOj8CU&list=PL1tiwbzkOjQxD0jjAE7PsWoaCrs0EkBH2
Mht til lyd
Spiller altid med flere kanaler Ă„bne – kĂžrer musik i en, og sĂ„ lydeffekter i en anden.
Lydeffekter: https://tabletopaudio.com/ – brug soundpad oppe i hĂžjre hjĂžrne.Til musik og ambience bruger jeg ofte ham her https://www.youtube.com/c/SwordCoastSoundscapes
Men generelt har jeg eh youtube Äben, og sÄ sÞger jeg bare pÄ den situation man stÄr i.
“Demon combat music” – eller “D&D tavern ambience” – sĂ„ ofte kĂžrer jeg musik on the fly.Og du kan google alt i tabeller til vejrforhold osv. Eller lave dine egne, som passer til dig og dit spil.
Men husk at beskrive det gruppen oplever – og inkluder helt sikkert lugt og lyd. – det improviserer jeg altid.Jeg spiller pĂ„ 55″ TV skĂŠrm, som spilleplade til combat. Det virker ret godt, og giver ekstra indlevelse med animerede maps.
Vi bruger figurer, hvor jeg samler amok og har en kĂŠmpe samliling. SĂ„ meget at jeg altid har dubletter i overskud, som jeg sĂŠlger brugt. Sig til hvis den slags har interesse.Det var lidt fra mig.
HÄber det kunne bruges.01/08/2022 kl. 22:05 #5wOOOOt
Rusher- E-peen: 282
D&D 5e har jeg spillet meget de sidste 5 Ă„r, og DM’et i 4.
KĂžrer pt. som DM for 3 grupper hjemme hos mig, hvor vi spiller Curse of Strahd.Jeg bruger altid ambience lyd og musik.
Har ofte 1-3 youtube faner Äbne, og har mine playlister samlet derinde.
Her er et par anbefalinger:
https://www.youtube.com/c/MichaelGhelfiMusic
https://tabletopaudio.com/
– Den sidste bruger jeg meget – specielt oppe i hĂžjre hjĂžrne, “Sound Pad” sĂ„ du kan sĂŠtte din egen stemning.Der er mange gode youtubere.
Og man kan ikke snakke D&D pĂ„ YT uden at nĂŠvne Critical Role. Man skal ikke se dem for reglerne, men for storytelling og roleplaying. Hvis det er nyt for dig, sĂ„ start med deres 2. campaign “The Mighty Nine”. der er 700+ timers underholdning, og det kan hĂžres som podcast. https://www.youtube.com/watch?v=byva0hOj8CU&list=PL1tiwbzkOjQxD0jjAE7PsWoaCrs0EkBH2Jeg samler de officielle figurer i stor stil, sĂ„ meget at jeg altid har dubletter til salg, hvis nogen mangler.
Ligeledes, bruger vi digitale maps, pĂ„ et TV som battlemap, sĂ„ hvis man vil ha gode rĂ„d til det, sĂ„ sig til.Hvis du er ny DM, sĂ„ kĂžr “Lost Mines of Phandelver” – det er en god D&D intro.
Andre YT kanaler:
Matt Colville er en D&D rock-stjerne.. Man behĂžver ikke meget mere end ham. https://www.youtube.com/user/mcolville
https://www.youtube.com/c/Jorphdan ham her hĂžrte jeg meget, da jeg ville lĂŠre mere om Forgotten Realms og Faerun verdenen.Ellers spĂžrg =)
03/08/2022 kl. 13:47 #29synchaoz
Rusher- E-peen: 52
+1 pÄ alt hvad woOOoooOOOoot toot skriver.
En yderligere god erfaring jeg vil dele er, at hvis du har tĂŠnkt dig at dit eventyr skal have en “main badguy” (eller goodguy), som spillerne rigtig skal have motivation til at interagere med, sĂ„ sĂžrg for at introducere ham/hende/den meget tidligt i eventyret. Gerne session 0.
Lad spillerne mÞde ham. Selv hvis han er level 20 og de er level 1, sÄ lad ham tÊve dem til blods og tage dem til fange, eller redde dem fra en trussel de ikke selv kan hÄndtere, osv. Ikke sÄ meget en D&D specifik ting og mere bare general storytelling, men det er sÄ utroligt effektivt en ting at gÞre, i modsÊtning til at lave en Big Bad Boss Guy som spillerne kun hÞrer om, og fÞrst mÞder sent i eventyret. Den fejl har jeg begÄet et par gange, og det var tydeligt mÊrkbart at spillerne slet ikke havde motivation eller interesse i en NPC, som faktisk var ret dyb og interessant, fordi de aldrig fik mulighed for at interagere med dem fra starten.
Er din kampagne centreret pÄ at spillerne skal jagte og besejre en mÊgtig drage? SÄ introducer dragen i fÞrste session ved at lade den angribe og brÊnde en landsby ned som spillerne har brugt et par timer pÄ at hjÊlpe og lÊre indbyggerne at kende.
Er det en kampagne, der omhandler en korrupt konge, som spillerne skal aftrone? SÄ hav kongens elite garde tage spillerne til fange og mÞde kongen i tronsalen, hvor han beordrer sine soldater at tÊve spillerne ned til 1 hp og sÄ smid dem i en mÞrk og kold fangecelle under jorden, som de kan undslippe fra.
You get the idea. Stort set alle film gĂžr det samme; de introducerer helten og skurken inden for de fĂžrste 10 minutter eller mindre. Super effektivt story telling som kan hjĂŠlpe dig som DM rigtig meget.
03/08/2022 kl. 17:25 #30Deadlights
Rusher- E-peen: 1,470
Bare pas pĂ„ de ikke finder en snedig mĂ„de at drĂŠbe skurken pĂ„ og afslutter kampagnen, inden den er begyndt đ
04/08/2022 kl. 07:42 #31zyDocx
Rusher#0 TrÄdstarter- E-peen: 241
Tak for de mange gode rÄd! Der er uden tvivl en del jeg kan bruge nÄr jeg skal lege DM fremadrettet og som jeg vil tage med mig! Jeg ville egentlig gerne kommentere mere konkret, dog er jeg lidt hÊngt op pÄ tiden.
Jeg skal samles med 3 venner her i weekenden hvor vi skal lege med D&D. I den forbindelse har vi brugt de sidste mange uger pĂ„ at drĂžfte karaktervalg osv, sĂ„ vi er alle ret hyped omkring det đ
Vi kommer til at starte op med LMoP, hvortil jeg har udskrevet (og lamineret) et par maps fra eventyret (kapitel 1+2). Er der nogle af jer som har erfaring med en god mĂ„de at anvende “fog og War” pĂ„ et fysisk kort? Jeg tĂŠnkte pĂ„ at dĂŠkke det med papir og sĂ„ gradvist Ă„bne op, dog risikerer jeg at Ă„bne for meget op ved en fejl hvis noget papir flytter andet osv. I virkeligheden er det mĂ„ske en bedre idĂ© blot at tegne kortet i hĂ„nden, efterhĂ„nden som spillerne kommer ind i en dungeon?
Men fedt at se at der er andre som nyder D&D her. Hvor holder i til i landet? Vores gruppe er spredt Syddanmark/Fyn. Vi samles i Vejle.
-
ForfatterSvar
- Du skal vĂŠre logget ind som bruger for at kunne svare...