Forside Fora Politik/Samfund Boer bus/toge vaere stats finaseret?

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    SvenBent
    Rusher
    Offline

    Bare et hurtigt spoergsmaal nu hvor frankrig har lavet deres korter og medium rog rejser gratis
    boer busser og toge vaere “Gratis ( skatte finaseret) I Danmark? Hvorfor og hvorfor ikke

    Personligt er jeg tilhaenger af ideen
    – Det vil goere det nemmer for folk i okonomisk vanskeligheder st soege job laengere vaek og derved blive en god Skatte “asset” for samfundet
    – Det vil muligvis give flere folk lyst til at tage toget/bussen over bilen og derved hjaelpe paa aflastning af infrastruktur samt potential nedbringe forurening af miljoet\
    – Det vil nedbringe behoever for billet kontrol som vil nedbrigen de totale omkostninger (eller budget kan bruges anderledes)… ups tror vi har en Rusher her, som er staerkt modstander

    Jeg er dog i en naive situation her da jeg ikke kender til hvor store omkostninger der er er hvor meget det vil aendre paa skatte trykket som nok ville vaere “bagdelen” af det hele

    - Sven Bent

Viser 19 svar - 1 til 19 (af 19 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    TormDK
    Rusher
    • 443 Indlæg
    Offline

    Der bør nok være en mindre form for bruger betaling, om ikke andet så for at folk kan forstå intet i verdenen er gratis.

    Men det bør holdes på et minimum IMO.

    #2
    Kenkari
    Moderator
    • 2741 Indlæg
    Offline

    Der er slet ikke økonomi til det i den danske stat.

    Desuden, hvis der kom så mange over i det offentlige transportsystem, som det forslag ville give, så ville det bryde sammen. DSB og Movia kan ikke klare den nuværende myldretidstrafik i københavnsområdet

    "Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"

    #3
    Emilsa
    Rusher
    • 1120 Indlæg
    Offline

    #2 – Der er flere steder det er gratis, fordi billet administration og systemer æder indtægterne ved betaling.

    https://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-01-02-gratis-busser-spreder-sig-og-det-kan-godt-betale-sig

    I funkekasset diser funkestyveren med sin dangenak på olmsk saster, for at fakke a kultes - alt mens han byser sin roï oc knup.

    #4
    Kenkari
    Moderator
    • 2741 Indlæg
    Offline

    #3: Holstebro.. hvad bor der derude.. Fire ludere og en lommetyv.

    Jeg tænker her på de større områder, som f.eks. Aarhus, Odense, Aalborg og deslige. Det nuværende offentlige system ville slet ikke kunne håndtere den mængde mennesker der ville bruge det, og der ville skulle udbygges en helvedes masse, før det kan betale sig.

    "Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"

    #5
    Tbear-Dk
    Rusher
    • 40 Indlæg
    Offline
    #6
    TormDK
    Rusher
    • 443 Indlæg
    Offline

    #4 Det er da 110% bare et spørgsmål om at ville det nok fra politisk side af i de større byer. Lars tyndskids mark får nok ikke lige busser hver 5 minut.

    Tokyo’s metro alene håndterer ~7 millioner mennesker om dagen.

    #7
    Kenkari
    Moderator
    • 2741 Indlæg
    Offline

    #6: Så lad os tage den dejlige københavnske metro.

    Den er allerede nu, og det er lidt spøjst, på kapacitet. Der kan ikke køre flere toge, der kan ikke være flere passagerer i myldretiden, og togene kan ikke være længere.

    Hvad skal der så ske? Udbygge metro stationerne? Det er der ikke plads til.

    Der er rent faktisk ikke plads til flere mennesker i trafikken under jorden i myldretiden på linje M1 og M2

    "Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"

    #8
    StultusX2
    Rusher
    • 2003 Indlæg
    Offline

    Holstebro.. hvad bor der derude.. Fire ludere og en lommetyv.

    Ja-ja og FUCK DIG too – Amagertaber!

    ♥ from Jylland

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    #9
    StiX
    Rusher
    • 196 Indlæg
    Offline

    Nej nej nej du må endelig ikke give staten mere at kludre i.

    Om noget så skal de da afhænde DSB.
    Bare se hvordan det går de andre statsejede / semi statsejede virksomheder som Postnord og SAS (og naturligvis DSB også)

    #10
    MiNo
    Rusher
    • 700 Indlæg
    Offline

    Som jeg husker det, så er det allerede 2/3 betalt via tilskud/staten.

    Som udgangspunkt, selvom jeg ikke selv bruget det i dagligdagen, virker det som en god ide at gøre det sidste skattebetalt også. Der vil være stor samfundsmæssig værdi i at flytte trafik fra vejene og ved at øge mobiliteten.

    Og tænk på den administration der er i dag. Ikke bare den åbenlyse, men alverdens arbejde både politisk og i trafikselskaberne som på trods af dette ikke engang i dag har formået at opkræve
    samme beløb for en rejse fra A til B, som fra B til A.

    Alene rejsekortet har jo kostet formuer i sig selv, og intet tyder på at man er på vej med enkle løsninger.

    Så ja – det skulle man nok kraftigt overveje.

    #11
    Emilsa
    Rusher
    • 1120 Indlæg
    Offline

    #9 – du er i øvrigt sikker på det er DSB og ikke Banedanmark du har set dig sur på?

    I funkekasset diser funkestyveren med sin dangenak på olmsk saster, for at fakke a kultes - alt mens han byser sin roï oc knup.

    #12
    kaspernj
    Rusher
    • 66 Indlæg
    Offline

    Staten skal holde sig langt væk. Ellers bliver det bare meget dyrt og meget dårligt. Det har aldrig fungeret godt.

    Lovliggør Uber, privatiser lortet, hold staten ude og befri markeredet.

    Hvis staten absolut skal blandes ind i det, så lav et specielt kreditkort til dem der har behov, som kun kan bruges til visse goder som f.eks. offentlig transport. Det vil dog syndsynligvis have en enorm negativt effekt på priserne. Ligesom SU og boligpriser.

    #13
    SturmWolfDK
    Rusher
    • 562 Indlæg
    Offline

    Det ville da være ganske fornuftigt, altså forudsat skatten sænkes med 10% for alle privatpersoner der bor over 25 km væk fra en storby på størrelse med Aalborg. Det kunne være en del af en reform for et mere ligeværdigt Danmark.

    #14
    SvenBent
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 271 Indlæg
    Offline

    Jeg maa indroemme at isaer efter at vare flytte til usa er jeg staerk tilboejelig til flere ting boer vare skatte finaseret (iser his de traekker mere i topskatten) for ting som ikke er valgbare.

    og lige inden argumenter gaa over paa at jeg bare vil have not gratis saa er jeg selv i den hoeje ende af skattetrinene.

    min ide at at som et samfund boer vi konsekvent arbejde imod at fjerne mangler for alle startende fra bunden.
    polit beskuttelse og hospitals vaeasne og brandvaesne er allerede ting som vi ikke er heeere over og boer ikke vare kapitalisk betingeng for dets eksistent eller service.

    Uddanelse er naeste trin da de er en god investering mulighed isaer i dagens samfund hvor alting er globalisret, for dnmark at have en god uddannet arbejds styrke hvad entet der er IT noerder eller haardtarbejde handvaerkere

    Bibliotekker giver bade mulighed for selv uddannelse eller ginde noget nyt samt giver en hvis form for general adgang til underholdning. og det hjaelper en del paa koeb og smid vaek affalds belastningen.

    Det er nogenlunde her vi er.

    Personligt syndes jeg at adgang til en storrelse maessigt effektiv trafikmulighed med potential lav fourenings mulighed er at gode.
    mange her siger der komme udgifter det er korrekt men det er i mine opjen naivt set da vi kuin ser paa omkostninger ikke paa debesvarep paa der ikke skal bygges lige saa mange flersporet vaeje af de nuvaerende system aflaster.

    nedgang af bil traffik vil jeg tro ogsaa vil hjaelpe paa folk mere vil kore i cykel. ente helt vejen eller som forbinde for endepunkt to den establiseret stats trafik. derved styrker motiones og vi kan denvej maaske spare lidt paa heldbreds vaesenet.

    Som samfund er der ting vi ikke laenger boer kaempe med. de buerde vare en basis ting og alle luxus ting skal naturligivs stadigvake vare bag kapitalistik intereste saa der bibeholde en motivations faktor for at tjene tjene flere penge

    OM det er DSB eller banedanmark eller noget andet tosserie der skal handteret det er lidt en anden debat.
    bare fordi kay borge ikke kan finde ud af at tage bukserne af inde han saetter sig paa toenden er jo ikke rigtige et bivs for at man ikke boer koeber bukser

    - Sven Bent

    #15
    StiX
    Rusher
    • 196 Indlæg
    Offline

    #11 for min skyld kan vi inkludere begge selskaber. Men det var nu DSB jeg mente. Banedanmark står for vedligehold af banelegemer, mens DSB står for togdriften, og det primært den jeg har set mig sur på 😅

    #16
    trace
    Rusher
    • 139 Indlæg
    Offline

    Jeg bor 5 min fra s toget men vil 1000 gange hellere cykle eller tage den bil jeg alligevel er tvunget til at have.
    Jeg har ikke haft et rejsekort i 1,5 år. Det offentlige er så ringe og upålideligt og utroligt meget dyrere for enkeltture end bilen.

    Men, tror at dem der har råd til at køre bil er fløjtende med om det bliver gratis – så længe det ikke er dyrere at køre bil.

    #17
    Bams
    Rusher
    • 353 Indlæg
    Offline

    Hva med løbehjulene? Hvordan fungerer de i København? Kunne de spille en større rolle?

    #18
    Paybacktime
    Rusher
    • 959 Indlæg
    Offline

    #16 Jeg tror bestemt heller ikke, at brugen af offentlig trafik vil eksplodere, skulle det blive gratis. Den vil stige, selvfølgelig, men jeg tror rigtig mange har andre bevæggrunde end prisen, til ikke at bruge offentlig trafik.

    I ain't got time to bleed

    #19
    Emilsa
    Rusher
    • 1120 Indlæg
    Offline

    #18 – Man kunne koble gratis offentlig transport op på mere automobil-fjendtligt bydesign. En grund til gratis offentlig transport må vel være at gøre et indhak i den massive traffik i bykernerne. Fordi det er ulideligt og herre sundhedsskadeligt med al den trafik.

    Jeg er en varm fortaler for mere og gratis offentlig transport, bedre dækning, færre biler i byerne… Jeg er ret sikker på der er op til flere samfundsgevinster at hente der.

    I funkekasset diser funkestyveren med sin dangenak på olmsk saster, for at fakke a kultes - alt mens han byser sin roï oc knup.

Viser 19 svar - 1 til 19 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...