Forside Fora Hardware 4090 og bottleneck

Tagget: 

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    knaseren
    Rusher
    Offline

    har brug for jeres hjælp ang. bottleneck.

    overvejer at købe et rtx 4090 og sælge mit gamle rtx 3080.
    jeg har 32 gb ram og en amd ryzen 7 5900x.

    har læst at 32gb ram er minimum og at 7800x3d skulle være den cpu der passer bedst til et 4090.
    jeg gamer i 3440 1440 og måske er det dumt at købe et 4090. jeg orker ikke at skifte bundkort til am5 og en 7800x3d cpu. for meget arbejde og penge.

    er i enig i det?

Viser 12 svar - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    knekker
    Rusher
    • 863 Indlæg
    Offline

    Mon ikke prisen på 4090 snart falder for at gøre lager pladsen fri til “Super” som er lige om hjørnet?
    Med mindre du ikke kan vente et par måneder endnu selvfølgelig.

    • Dette svar blev ændret 6 måneder, 1 uge siden af knekker.
    #2
    knaseren
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 125 Indlæg
    Offline

    synes ikke det var et svar på mit spørgsmål

    #3
    NightBreaker
    Moderator
    • 1442 Indlæg
    Offline

    Et 5900X vil være okay selv med et 4090. Dog er bottleneck der stadigvæk på CPU. Som du selv er inden på så skal man godt op i CPU før man rammer “even”, og selv her kommer det an på spillet, men du vil få noget ud af det bare ikke så meget, et bud vil være ca. 20% i snit.

    #4
    knekker
    Rusher
    • 863 Indlæg
    Offline

    Ser faktisk ud til at 4090 kommer til at stige i pris meget snart.

    #5
    LyhneInc
    Rusher
    • 82 Indlæg
    Offline

    Jeg har gået med de samme tanker efter jeg har smidt et 7900XTX i min PC kontra 3080 – og så stadig kører med 5900X.

    Kan ikke helt finde ud af om det kan betale sig at “bare” smide en 5800X3D i den for at få 3D-V cache kombineret med grafikkortet. Ellers må jeg have det store kort frem og opgradere til 7800X3D og AM5.

    Aka Thendur.

    • Dette svar blev ændret 6 måneder, 1 uge siden af LyhneInc.
    #6
    NightBreaker
    Moderator
    • 1442 Indlæg
    Offline

    #5 Det kommer an på spillet og opløsning.
    I mindre opløsning som 1080P, giver 3d-v cache god mening iht. high-end cpu, men jo længere du kommer op, så mindre giver det iht. procenter. Dermed ikke sagt der er en forskel den bliver bare mindre og mindre. 1080->1440->2160 Hardware unboxed har en del videoer med dette. Og Især når vi er i 5900X til 5800X3D, og det er 4K f.eks så er der mindre at hent. Jeg var selv meget tæt på at købe 5800x3D, jeg har en 5800X, men jeg spiller i 4K eller lige under. Så det vil havde være nogle dyre procenter for mig.

    #7
    LyhneInc
    Rusher
    • 82 Indlæg
    Offline

    #5 Det kommer an på spillet og opløsning.

    I mindre opløsning som 1080P, giver 3d-v cache god mening iht. high-end cpu, men jo længere du kommer op, så mindre giver det iht. procenter. Dermed ikke sagt der er en forskel den bliver bare mindre og mindre. 1080->1440->2160 Hardware unboxed har en del videoer med dette. Og Især når vi er i 5900X til 5800X3D, og det er 4K f.eks så er der mindre at hent. Jeg var selv meget tæt på at købe 5800x3D, jeg har en 5800X, men jeg spiller i 4K eller lige under. Så det vil havde være nogle dyre procenter for mig.

    Det er mest 4K jeg kører med efter 7900XTX’eren er smidt i – og det er CP2077 (meget), RDR2, Hell Let Loose, Baldurs Gate 3, Witcher med mods, Starfield (på et eller andet tidspunkt igen i fremtiden) og så en masse forskellige mili-sim shootere.

    Med raytracing, så er det hovedsageligt 1440p, men det er bare ikke særlig tit jeg slår det til. Gjorde jeg heller ikke på 3080’eren da det er meget god lir, men ja, meget performance-tab for ikke super meget i min verden.

    Det kører såmen godt alting, det er måske lidt latterligt at jeg overhovedet overvejer det.

    Aka Thendur.

    • Dette svar blev ændret 6 måneder, 1 uge siden af LyhneInc.
    #8
    MiNo
    Rusher
    • 704 Indlæg
    Offline

    Meget af frygten for bottelneck er overdrevet.

    Der kan være en masse andre gevinster som gør, at det stadig er helt fint ikke at udnytte en GPU 100%. Fx at man kun skal skifte GPU for at komme i mål mht ønsket performance. Målet er vel, at ens spil fungere godt i den ønskede opløsning og detaljeringsgrad? Samtidig giver det så mulighed for lidt undervolt, så man spare en masse på strøm/varme. Det giver også mulighed for at skrue op for nogle detaljer, som koster mere GPU og ikke noget videre på CPU siden.

    Men når det er sagt, så handler det jo om at undersøge, om de spil du spiller i dag maxer din CPU eller GPU ud (eller er meget tæt på). Kort sagt, hvis din GPU er tæt på 100% men din CPU ikke er, ja så vil du typisk få en masse ud af at opgradere GPU’en.

    Din CPU er alt for ny og kraftig til at overveje et skift. Den ligger inden for få procent at den absolutte top.
    I visse tilfælde er den bedre en den sprit nyt 14700 fx. Seriøst.

    #9
    SvenBent
    Rusher
    • 271 Indlæg
    Offline

    #8
    Er til dels enig her
    Der vil ALTID vaere en flaskehals et sted i systemmet.
    Hvordan er kommer an paa opgavens maal imod de angivne ressourcers.

    f.eks ligemeget hvilken CPU du koeber I dag er der sitautioner hvor du vil vaere CPU flaskehalset.
    En flaskehals er naar en del af opgavern i en seriel afhaengighed mht til den tilgaegnegle ressoruces saetter en begraensning for andre dele af opgaven

    f.eks 7-zip. typisk cpu flaskehalset for dine lage enheder kan nemt lever mere data end din cpu kan naa er tygge igennem saa din cpu er flaskehalse i process.
    Flaskehalsen viser us hvor flere ressourcer er nodvendigt imod andre omraade hvor du her flere ressource ubenyttet.

    og som mino er inde paa hvis du har ubentted ressourcer kan du lave justering til at udnytte dem.

    .fkes har du ubrugt GPU ressource pga cpu flaskehalse kan du skrue op for oploesning tilfoeje mere AA. og opnaa en bedre kvaliet billed med meget lidt tab af FPS.

    Dog vil jeg byde end mere end en advarsel om en lille faelde her ” Kort sagt, hvis din GPU er tæt på 100%”
    Der er situationer hvor din gpu maaske ligger paa 60% og din cpu paa 50%. saa er det svaert at see hvor flaskehalsne er fordi du kigge paa meget generalle tal.
    I disse situation er det typsisk cpu flaskehalse (hvis vi kigger paa det ud fra et ressourcemaessigt problem)… trods de tilgaengeligt fysiske cpu ressourcer saa er du loebet toer for brugbare cpu ressourcer. f.esk hvis du sider med en 16 cores CPU men spillet kan kan splitte sine work load ud paa 8 cpu tunge threads, jamen saa vil du have 100% udnyttelse af 8 cores som kun vil visse sig som 50% af dine 16 cores.

    bare en advarsel om at forstaa forskellen mellem en brede og en hoejde flaskehalse mht til multicore systemmer

    - Sven Bent

    #10
    StultusX2
    Rusher
    • 2003 Indlæg
    Offline

    #9 +1 FLAeSKEHLAeSE ér der altid!

    Selv i dag
    ^Stultus Svaerger på dæt!

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    • Dette svar blev ændret 6 måneder, 1 uge siden af StultusX2.
    #11
    MiNo
    Rusher
    • 704 Indlæg
    Offline

    #9 Enig, men jeg prøvede at holde budskabet simpelt

    #0 Som SB er inde på, så er der lidt mere i det mht at spotte om man er ‘maxet ud’. Men det er til at finde ud af, og er bestemt arbejdet værd inden nye investeringer foretages.

    Personligt opgraderede jeg mit 6700K / 1080ti setup til 6700K / 3080ti – og her ville mange nok påpege enorme CPU bottlenecks – MEN jeg fik masser af friske FPS ud af det, og fik spillet cyberpunk2077 og meget andet i fin fin kvalitet.

    #12
    SvenBent
    Rusher
    • 271 Indlæg
    Offline

    #11 “Enig, men jeg prøvede at holde budskabet simpelt”

    Ja det har jeg nok aldrig vaeret super god til :D.
    Saa er det godt andre kan skaere en til benet. af hvad er er vigtigt.

    - Sven Bent

Viser 12 svar - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...