Forside Fora Off-topic Ny cykel

  • Dette emne har 21 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 4 måneder siden af Snowball42.
Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
Viser 21 svar - 1 til 21 (af 21 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    Psykopat-Asiat
    Rusher
    • 7 Indlæg
    Offline

    Jeg har ejet en del cykler i samme prisleje – både Kildemoes, avenue og trek. Men den bedste cykel har været fra Koga.

    Der er ikke noget overdrevet vedligeholdelse ved udvendige gear udover lidt olie og en rengøring 2 gange om året.

    Den vigtigste parameter for mig har været vægten på cyklen – jeg synes klart jeg har mere overskud med en let cykel.

    Et bud kunne være:
    https://www.ribecykellager.dk/koga-colmaro-sport/ eller
    https://www.fribikeshop.dk/prod/79-kcs46005/blaa-cykel-citybike-koga-colmaro-sports

    • Dette svar blev ændret 5 måneder, 3 uger siden af Psykopat-Asiat.
    • Dette svar blev ændret 5 måneder, 3 uger siden af Psykopat-Asiat.
    #2
    TabascoPreben
    Rusher
    • 89 Indlæg
    Offline

    Ift. indvendig vs. udvendig gear så ville jeg nok tage indvendig hvis den fast kommer til at stå ude i regn og slud mv. Hvis den står nogenlunde tørt til dagligt under halvtag eller i kælder f.eks. ville jeg ikke være bange for udvendige gear. De er blevet meget mere driftssikre med årene, og når der kun er bagskifter på, er der ikke helt så meget der kan gå galt. Giv det en grundig vask hvert halve år også en klat olie hver måned så burde der ikke være noget bøvl med det i lang tid. Også er det bare en træls følelse at mærke energien forsvinde i det indvendige gear når der er modvind og det går op ad bakke.

    Ift. hvilken cykel synes jeg den Trek du linker til ser fin ud, men den er lidt dyr. Specialized Sirrius kan også meget det samme. Og jeg har også som #1 hørt at Koga er solide cykler. Med Avenue betaler du alt meget for brand og et gammelt design i mit hoved.

    Personligt ville jeg selv vælge en Canyon Roadlite:

    https://www.canyon.com/da-dk/hybrid-cykler/city-bikes/roadlite/roadlite-al-cf/#section-product-grid

    Tag den af dem du har budget til. Super value og kvalitetskomponenter hele vejen igennem. Eneste obs punkt er at du nok selv lige skal lave de sidste 10-20% af samlingen når den kommer med fragtmanden, men alt værktøjet du skal bruge er med, og der er fine instuktioner og youtube-videoer til det.

    #3
    dinirex
    Rusher
    • 55 Indlæg
    Offline

    Købte en gravel hos Planet X i 2020. Som jeg er super glad for.
    Du skal ikke være bange for udvendige gear. Det er minimalt hvad det giver af vedligeholdelse. Skal blot smøres lidt en gang i mellem.

    #4
    RabidSquirrelX
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 785 Indlæg
    Offline

    tak der er nogle gode bud.. kan se de har koga colmaro sport i en butik nær mig jeg vil prøve.. #2 nysgerrig, hvad er det ved dem der er gammel design som du siger?

    #5
    RabidSquirrelX
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 785 Indlæg
    Offline

    Nå ja glemte måske at skrive at der skal kunne være et baggagebager på den. Det mente sælgeren ikke lige man kunne til den colmaro, men den var udemærket at køre på, måske lidt bøvlet med alle de gear eller jeg bare er en noob. Nu har jeg prøvet noge 1×8 1×10 osv den her har 30.
    Er der meget på top farten der går spilt med 1×10 vs fx 30 tænker man kan sætte den i lidt tungere gear?

    • Dette svar blev ændret 5 måneder, 3 uger siden af RabidSquirrelX.
    • Dette svar blev ændret 5 måneder, 3 uger siden af RabidSquirrelX.
    #6
    TabascoPreben
    Rusher
    • 89 Indlæg
    Offline

    #4 Nu spurgte du: Avenue Airbase / highline har bare set sådan ud i rigtigt mange år, og det er personligt, men det ser forkert ud i mine øjne at overrrøret hælder nedad frem mod styret. Funktionelt giver det mere mening at overrøret hælder nedad den anden vej, for at gøre saddelrøret længere så det kan flexe mere og dæmpe vibrationer (som på TREK FX). Alt det er selvfølgelig lidt lige meget på en city hybrid, men i princippet er den designet med dårlig geometri.

    • Dette svar blev ændret 5 måneder, 3 uger siden af TabascoPreben.
    #7
    Elleve
    Rusher
    • 124 Indlæg
    Offline

    Jeg ville gå efter den der er lettest og så med udvendige gear. Nu har jeg cykel både med ind og udvendige gear og jeg syntes der er stor forskel på hvor tunge de er at træde. Eneste forskel i vedligeholdelse er at du skal have justeret gear ind i mellem med de udvendige, men rengøring og smøre kæde er nu stadig det samme.

    #8
    RabidSquirrelX
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 785 Indlæg
    Offline

    Hvad med en scott https://cykelexperten.dk/scott-metrix-20-2023/ vs den der koga colmaro sport?

    #9
    RabidSquirrelX
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 785 Indlæg
    Offline

    Oh well det endte så med en koga colmaro sport.. lidt forskellige info fra butik til butik, men endte i en butik hvor sælgeren selv havde en magen til og med det udstyr monteret som jeg gerne ville have så faldt valget på den.

    #10
    Psykopat-Asiat
    Rusher
    • 7 Indlæg
    Offline

    Den er jeg sikker på at du bliver glad for 🙂

    Hvilken årgang købte du?

    #11
    RabidSquirrelX
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 785 Indlæg
    Offline

    2022 er vidst den nyeste de sælger i fribikesshop som jeg købte den i.
    https://www.fribikeshop.dk/prod/79-kcs49010/koga-colmaro-sports-black-matt-citybike

    #12
    RabidSquirrelX
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 785 Indlæg
    Offline

    Så nu har jeg også været ude og lege tour de france og vil egentlig gerne være bedre til at vedligeholde min cykel, den gamle jeg havde i 10 år har aldrig gjort noget ved..
    Nu da der er nogle cykel experter herinde hvad anbefaler i så af cykelpleje produkter? har set lidt forskellige test/videoer men det eneste brand de sådan lige køre som jeg kan genkende er det der Muc-OFF brand.
    Hvor meget og hvor lidt behøver jeg for at holde den sund og rask :)?

    #13
    Elleve
    Rusher
    • 124 Indlæg
    Offline

    Lad være med at købe Muc-Off kæde olie, der er noget lort, specielt dry luben (Ja der er både wet lube og dry lube) Wet holder længere men suger mere skidt til sig og er mere modståelig over for fugt/vand så den er mere til forår/efterår/vinter brug. Dry luben suger mindre skidt til sig men forsvinder meget hurtigt i regnvejr. Det vigtigst ved vedligeholdelse er at holde din kæde så ren og pæn og smurt som muligt (Hvis den laver lyde når du kører mangler den olie), hvilket vil give mindre slid og forlænge levetiden inden den skal skiftes.

    Jeg vil anbefale denne kæde olie der er svagt ætsende hvilket hjælper med at holde kæden ren
    Delta Bikeoil – Olie til alle vejrforhold

    Ind i mellem skal kæden gøres rent i dybden og til det er det en go ide at bruge et chain cleaner værktøj
    https://www.parktool.com/en-int/product/chain-and-drivetrain-cleaning-kit-cg-2-4

    og til det værktøj skal der hældes degreaser vædske i også. Der er masser af youtube videoer om hvordan man gør.

    Alternativt kan man bruge voks i stedet for olie men så skal du have fjernet alt olie fra din kæde og krans inden det påføres…

    Rengøring af stel mv. fungerer fint med almindelig vand og sæbe og svamp. Bare sørg for ikke at fedte skivebremserne for meget ind i alt muligt mærkeligt for så begynder de at hyle.

    Tillykke med cyklen 🙂

    • Dette svar blev ændret 5 måneder siden af Elleve.
    • Dette svar blev ændret 5 måneder siden af Elleve.
    • Dette svar blev ændret 5 måneder siden af Elleve.
    #14
    RabidSquirrelX
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 785 Indlæg
    Offline

    #13 tak fik købt noget af det.

    Cykel lys? Jeg køre mest omkring kl 14-15 og så igen ved 23-24 tiden mellem byer og hvor der ikke er meget gadebelysning og tvivlsom cykelstier og så selvf igennem by også, brosten, huller ect.
    Havde et sæt til min gamle der ikke virker mere men hvor man nemt kunne sætte det på når man skal bruge det – ligesom de fleste sæt.. Men ja der var en god kraftig lyskegle så jeg kunne se vejen i god tid til at reagere.

    Nogen der har anbefalinger til et godt sæt/brand?

    • Dette svar blev ændret 4 måneder, 1 uge siden af RabidSquirrelX.
    #15
    dinirex
    Rusher
    • 55 Indlæg
    Offline

    Har et sæt Lezyne, som jeg er ret glad for.

    Link til test af sættet

    #16
    StiX
    Rusher
    • 245 Indlæg
    Offline

    #13 hvordan synes du det andet mærke er bedre end Muc-off? Jeg bruger selv Muc dry lube efter anbefaling i fri bikeshop og er umiddelbart fint tilfreds.

    #17
    Elleve
    Rusher
    • 124 Indlæg
    Offline

    #16 Delta luben er en all round olie så som så ikke en dry lube. Jeg har hørt flere steder fra at en god dry lube er rigtig svær at finde og da jeg nu selv bruger voks har jeg ingen anbefalinger.
    Jeg har selv brugt muc offs dry lube før og oplevet at efter en halv cykeltur er der kommet knirkelyde fra kæden. Andre gange har det været lidt fugtigt i vejret og jeg har måske ramt en vandput eller 2 og så har kæden knirket igen. Den holdt simpelthen for kort tid til hvad jeg brød mig om. Ideelt set skal man have extra med på turen og påføre når kæden klager. Wet luben har problemer med at kage sig fast rundt omkring specielt i varmt vejr og være svær at få vasket af igen.

    Hvis du søger på Youtube ligger der også horder af videoer der fraråder muc off. Stort set alle cykelbutikkker har olierne så det er vel ikke så mærkeligt at de anbefaler dem.
    Deres rengøringsprodukter er der ikke noget i vejen med. De er rocker dyre, men fungerer fint.

    #18
    StiX
    Rusher
    • 245 Indlæg
    Offline

    #17 OK, jamen det vil jeg da have med i overvejelserne næste gang jeg skal købe olie. Dog synes jeg ikke det er slemt ift. Holdbarhed. Jeg påfører olien efter cykeltur og ikke før, da olien skal have tid til at sætte sig. Derfor tænker jeg heller ikke det giver så meget mening at påføre olien undervejs. Ved ikke om dette kan være årsagen til din oplevelse med ringe holdbarhed.

    Jeg påfører selv en gang eller to i ugen afhængigt af vejret (jeg cykler 10km til og fra arbejde hver dag i al slags vejr).

    #19
    Elleve
    Rusher
    • 124 Indlæg
    Offline

    18# Jeg cykler motionsmæssigt, typisk mellem 50-100 km 2-3 gange om ugen. Smørelsen skal helt sikkert have tid til at sætte sig. Jeg blev bare træt af at der skulle mere på stort set efter hver tur og når man så lige har smurt og kæden klager efter 25 km så fik jeg nok. Med voks kan jeg give et friskt lagt efter omkring 300 km som er efter 1½ uge og det passer mig meget bedre.

    Men altså så længe du er opmærksom på at kæden ikke knirker og du er go til at give extra, så kan jeg ikke se noget problem i at bruge den olie 🙂

    #20
    Kamala
    Rusher
    • 71 Indlæg
    Offline

    #19
    Hvis du oplever knirken efter 25 km, så skal du nok holde op med at bruge WD40 til kæden.
    Jeg cykler 10.000+ om året og jeg smører måske 1 gang om måneden.

    #21
    Snowball42
    Rusher
    • 324 Indlæg
    Offline

    Shit, special olie til kæden, og her har jeg bare brugt standard smørefedt fra hvad end dåse jeg har haft købt sidst, så får kæderne lidt når de begynder at ruste.. Ok, bruger den så heller ikke 10k km om året. =)

Viser 21 svar - 1 til 21 (af 21 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...