- Dette emne har 11 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 2 år, 8 måneder siden af StultusX2.
-
Oprettet afEmne
-
17/03/2022 kl. 11:14 #0ElSenatorRusherOffline
Der er ikke tale om Zen 4, men nye modeller i Zen 3 serien. Den mest interessante er nok 5800X3D, der byder på innovation med AMD’s 3D V-Cache teknolo
[Læs hele nyheden her: AMD annoncerer nye CPU’er] -
Oprettet afEmne
-
ForfatterSvar
-
17/03/2022 kl. 18:54 #1NightBreakerModerator
- 1579 Indlæg
OfflineSer frem til at se hvor godt 5800X3D kommer til at gøre det.
17/03/2022 kl. 20:09 #2NickellModerator- 1853 Indlæg
OfflineSpændende med nye koncepter.
19/03/2022 kl. 19:02 #3FunteXRusher- 279 Indlæg
OfflineMan kan ane at intel får smæk igen . . .
20/03/2022 kl. 10:51 #4FedderRusher- 73 Indlæg
Offlinehvad forventer man at den får af singlecore score når Hz er lavere end den nuværende 5800?
20/03/2022 kl. 11:50 #5NightBreakerModerator- 1579 Indlæg
Offlinecache delen skulle være sindsyg. så forventer noget bedre end 5800X #4
24/03/2022 kl. 09:07 #6FedderRusher- 73 Indlæg
OfflineDe første test virker ikke særlig imponerende
https://hothardware.com/news/ryzen-7-5800x3d-battles-5800x-early-benchmark-battle24/03/2022 kl. 18:29 #7SvenBentRusher- 314 Indlæg
Offlinejeg har ikke alest white papers eller set reelt test saa nedenstaende er en forventning jeg ville have med mine generrelle forstaaels af it
til spil hjalper cache ikke meget. raa regnekrft er vaesentlig mere vigtige saa en cpu der skrue ned for clocken og kompensere med cache og gennemtnit vill ude det samme over alle slags opgaver vil typisk yde daarliger i spil.
Vi saa dette ret tydelig tilbage ved celeron 300 tiden. en celerong 266 eller 300 som var helt uden l2 cache kunne stadigvaek holde kampen op imod pentium med sin 512kb cache
DA celeron sener kom ud i A udgave med 128kb cache men med dobbelt hastig af pentiums 4xc saa storre cache saa. laa de faktisk identisk i performance hvis ikke celeronA have en lille fordel over pentium clock 4 clockDette skyldes at dengan vsaa var selv e 3d enginge som var det mest genbrugte data meget lille o kunne storset holdes i L1 cachen saa der var ikke meget at hente i performance med stoeere cache da det blot cached mindre og mindre genbrugt data.
konklussion cache storrelse er ikke vigtigt for spil
jeg vil derfor paatage det gaet af de nye cu med stoerre cache og mindre clock kommer til at koere langsommer og nok taetter paa de aeldre modeler med samme clock hastighed end de goer med dem som har samme model nummer
- Sven Bent
24/03/2022 kl. 18:39 #8SvenBentRusher- 314 Indlæg
OfflineOpfoelgning
det omraade hvor jeg tror AMD nye cache system can komme til hjaelp er til multi threading og isaer lav multithreading.
ved ved at AMD CCX og chiplet desing medfore at nogle cpu kerne kommunikere langomst med hinanden og maaske her vil en nye cross core cache hjaelpeAMD har tidliger ogss brug exclusive cachen i ders alothn og duron serie og har ikke hort der her skift til inclusiv cache.
exclusive cache systemer giver mere brug bar cache da der ikke er redudant data mellem de forskellig cache lag. men det betyder ogsaa at multithreading halter da der skal checkes for data location i ALLE cache paa ALLE cores,Inclusiv cache som intel koere med de indeholder alle lavere lag a cache en kopi af det hojere cache lags data. saa nar en core char checket neders cache lag og data ikke er her saaa ved denne core at den ikke behover at checker andre core’s cache ( dette er en af grundene til at vi skifted fra 2 lags system til 3 lags cache system)
Nogle af de bagdele der er med AMD CCX og chiplet desing mht til performance og spil kan indgaaes ved at styre dit programs affinity. og igen shamelegs plug. man kan bruge mit tool project mercury til til
For MS lang om laenge fik finger ud og gjorde Windows 10 CPU shceduler CCX aware saa er der set 20+% performance boost Iraa FPS paa spil ved undgaa AMD CCX performance bag dele. og blot koer hele spillet paa samme CCX enhed
Anyway. det mine tanker paa emnet
- Sven Bent
24/03/2022 kl. 20:16 #9StultusX2Rusher- 2034 Indlæg
OfflineAMD har tidliger ogss brug exclusive cachen i ders alothn og duron serie
Og især med/i K6-III’eren.(256KB)..nu vi har tilbagebliksbriller på og jeg har læst korrekt?
My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...24/03/2022 kl. 21:54 #10SvenBentRusher- 314 Indlæg
OfflineAMD har tidliger ogss brug exclusive cachen i ders alothn og duron serie
Og især med/i K6-III’eren.(256KB)..nu vi har tilbagebliksbriller på og jeg har læst korrekt?
Jeg skulle mene at k6 serien koer med inclusive cache ligesom intel.
Der var et helty specielt formal med exclusive cache i AMD duron serie . det var umuligt at lave inclusiv cache da l1 cachen var 128kb or l2 cachen var 64 kbyttes. det er rimeligt svaert et proppe en kopi af 128kbytes data ned i kun 64 kbytes cache lager.K6’s store fejtagelse i min optik vare deres FPU ikke havde pipeline burst design. dvs kun 1 instruktiont kunne foedes igennem pipeline stage..
Intels FPU havde pipeline burst design s om med foerte at all pipeline stages var fodred med hver deres instruktion hvilket betoed en factor foegelse i effektiv regne kraft.- Sven Bent
25/03/2022 kl. 01:38 #11StultusX2Rusher- 2034 Indlæg
OfflineBevares. Det var bare nu – du gik ældre AMD-vejen?
Jeg har ikke selv testet (har kuns 1 Socket 7 i live pt.) Men Phil* prøvede det med 256 KB on-die secondary cache = L2? engang for 7+ år siden.
*Han var/er semi-seriøs mht. ældre HW. Tror jeg?
My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...- Dette svar blev ændret 2 år, 8 måneder siden af StultusX2.
-
ForfatterSvar
- Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...