Klumme: Hvor sikre er vores spil?

I mĂ„ undskylde den yderst klikbare overskrift, men det er nu engang vitterligt mit egentlige spĂžrgsmĂ„l. Anledningen til denne undren er opstĂ„et efter, at Nintendo vil lukke deres eShop for Wii U og 3DS’en for yderligere indkĂžb i marts 2023. Det betyder, at man stadig kan downloade sine kĂžb, opdatere og bruge online services. Men i en digital tid er en del af en konsols funktion digitale kĂžb, sĂŠrligt hvis konsollen ikke bruger fysiske medier.

FÞr digitale kÞb var det rimeligt enkelt for gamere; kÞb en konsol og bunke fysiske spil, og du var sikret fuld funktionalitet, indtil en af delene gik i stykker. Men hvor udviklingen nu tager os i retning af disklÞse konsoller (PS5 og XSS), sÄ stiger behovet for bedre forbrugersikkerhed, nÄr det gÊlder spilkÞb. Alt kan gÄ galt: du kan miste adgangen til dine spil, hvis du bliver lukket ude grundet mistet kodeord eller en hackers ondskab. Et spilfirma kan gÄ konkurs eller spil kan blive trukket fra onlinebutikken grundet manglende licenser eller andre retslige omstÊndigheder. AllervÊrst kan selve konsolfirmaet gÄ konkurs eller blive opkÞbt.

Selv har jeg haft lidt dĂ„rlige oplevelser for nylig. FĂžrst ville jeg genspille et kĂžbt Mass Effect-spil pĂ„ min Android-telefon. Men det er ikke kompatibelt med mine enheder (?). DernĂŠst ville jeg introducere mine unger for Turtles-spillene, men de blev nedtaget grundet (formodede) licensstridigheder. SĂ„ fandt jeg Just Dance 2018 til Kinect pĂ„ 360’eren frem. Men her lukkede Ubisoft for kĂžb af ekstra indhold/sange blot 13 mĂ„neder efter lanceringen. Lettere lakonisk var det store spĂžrgsmĂ„l engang, hvordan man kunne sikre sine spil pĂ„ Steam, da de hastigt sejlede ind i ukendt farvand. Forleden dag skulle jeg installere Borderlands 1, men sĂ„ fandt jeg ud af, at diskens indbyggede piratkopieringssikring (SecuROM) forhindrer dette. Lettere ironisk dur dette spil netop gennem Steam. Ydermere lĂŠste jeg sidste Ă„r om et spil, hvor selve skiven ikke indeholdte spilfiler, hvorfor man skulle downloade det fulde spil alligevel.

Fra folk og fulde bĂžrn skal man hĂžre sandheden

Hvor galt er det sĂ„ i det store perspektiv? Sidste Ă„r fik Sony sĂ„ megen modstand, at de alligevel mĂ„tte holde liv i PS3 og PS Vita-butikkerne, mens PSP’en rĂžg alligevel. Nintedo Wii og DS er dĂžde onlineplatforme, mens du dog stadig kan bruge Xbox 360 og PS3. Fra den forrige generation dur Switch, X1 og PS4 selvfĂžlgelig.

NĂ„r det gĂŠlder PC-fronten, sĂ„ kender de fleste efterhĂ„nden til et hav af online spilbutikker med tilhĂžrende download-software, sĂ„kaldte ‘launchers‘. Det er et marked med mange konkurrenter, hvoraf man mĂ„ formode, at nogen pĂ„ et tidspunkt mĂ„ bĂžje sig i stĂžvet, efterhĂ„nden som skarp konkurrence eller opkĂžb fjerner dem. Microsoft kĂžbte Activision Blizzard i starten af dette kalenderĂ„r, men hvor lang tid vil de holde Battle.net kĂžrende, fĂžr det ryger ind i en Microsoft-tjeneste?

The Video Game History Foundation er en fond, som sigter efter at bevare disse mange spil for eftertiden, og de har kritiseret Nintendo for at gÞre over 1.000 rent digitale spil utilgÊngelige for fremtiden. Digitale spil i lukkede Þkosystemer er svÊre for fans at bevare og emulere. Selv gik jeg i nostalgiens fodspor med en gammel Xbox-maskine fra 2001, hvor den tidligere ejer havde installeret emulatorer med alt fra Atari og op til Nintendo 64. Sikke en tur gennem spilhistorien mine unger fik sig, og den skal fremtidige generationer da ogsÄ have.

Indtil videre er jeg rimelig tryg ved store spillere som Steam og Microsoft (som opererer med bagudkompabilitet gennem alle fire af deres konsolgenerationer), men jeg kunne godt have min tvivl med et firma som Epic. De giver spil vÊk som en anden julemand, men jeg formoder, at deres velstand udelukkende er skabt pÄ baggrund af Fortnite. Hvad sker der, nÄr indtjeningsniveauet falder ret sÄ drastisk? De har selvfÞlgelig stadig Unreal Engine, men kan indtjeningen herfra holde liv i gaveboden?

Det gÄr hurtigt i internetland, og jeg hÄber, at ovenstÄende er isolerede tilfÊlde og ikke en tendens som frygtet af undertegnede. Men har du et yndlingsspil, sÄ hÄber jeg, at du ogsÄ kan hive det frem om 10-15-20, ja endda 40-50 Är.

Forside Fora Klumme: Hvor sikre er vores spil?

Currently, there are 0 users and 0 guests visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    Nickell
    Moderator
    • E-peen: 1,992

    Hvordan gemmer du dine spil for eftertiden?

    [LĂŠs hele nyheden her: Klumme: Hvor sikre er vores spil?]

Viser 9 svar - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    VampiricEye
    Rusher
    • E-peen: 3,944

    Det er ikke for sjov, at jeg stÊdigt holder fast i at kÞbe mine spil fysisk, nÄr det er muligt. DesvÊrre krÊver de alligevel ofte patches osv., sÄ det er ikke altid den perfekte lÞsning.

    #2
    StultusX2
    Rusher
    • E-peen: 2,043

    Eje eller Leje(retten)…hva’ er det nu VI har, lige nu? 🙁

    SUK..tjekker lige….(HYL!)

    403 SPIL? pÄ STEAM alene (100+ ikke engang downloaded 1 ENESTE gang) og sÄ er der DE andre+

    Koloenormt SUK! (Humble Bundle’s skyld)

    • Dette svar blev ĂŠndret 3 Ă„r, 1 mĂ„ned siden af StultusX2.
    #3
    Nickell
    Moderator
    #0 TrÄdstarter
    • E-peen: 1,992

    #1: Har du switch-spil, som ikke dur offline uden opdatering?

    #2: Du skal vĂŠre mindre gavmild pĂ„ Humble Bundle… ?

    #4
    Johbe
    Rusher
    • E-peen: 131

    Har ogsÄ mange gange tÊnkt den tanke, da jeg efterhÄnden har en hel del spil, spredt ud pÄ diverse platforme/launchere.

    Steam alene har jeg over 1400 spil og knap 700 DLC pakker. Det er en ret usikker mÄde at have sine spil pÄ, nÄr/hvis de lukker tjenesterne.

    #5
    Nickell
    Moderator
    #0 TrÄdstarter
    • E-peen: 1,992

    Jeg oversÄ denne i gÄr. Bethesda-launcheren lukker og rummer over i Steam:

    https://www.vg247.com/bethesda-is-sunsetting-the-bethesdanet-launcher-this-spring

    #6
    NoFaith
    Rusher
    • E-peen: 299

    Jeg har stadig ar pÄ sjÊlen over et fejlkÞb jeg foretog mig i ren uvidenhed for 1,5 Är siden.

    Jeg fik lyst til at genopleve det gode gamle guitarhero som jeg havde ÅH sĂ„ dejlige minder fra pĂ„ min gamle xbox i min gamle lejlighed da man var ung og vild.

    Men nu er jeg blevet gammel og det eneste jeg havde var en gammel PS4, sÄ jeg gik pÄ nettet og sÞgte og jo minsandten om ikke man kunne kÞbe en playstation version, sÄ tÊnkte jeg prÞver sgu det sidste nye der udkom, ogsÄ selvom guitaren pÄ PS var underlig synes jeg da den var helt anderledes end jeg husker med 6 knapper hvor de sad 2 x 3 i stedet for 1 lang rÊkke som jeg huskede det.

    Jeg er ikke sikker men MENER jeg kĂžbte det i en bundle med guitarhero Live: og jĂžsses det var dumt, selve spillet er super kort i den offline kampagne der er, hele spillet omdrejer at man kan/skal spille sange online til gengĂŠld er der flere sange end nogensinde fĂžr, flere tusinde sange stod der.

    DesvÊrre har man valgt at lukke serverne for dette, sÄ man er efterladt med en fysisk plastikguitar og et fysisk spil i hÄnden der stadig koster over 500,- pga. hardware hvor der er en kampagne hvor man kan spille de samme 20 sange.

    Hold nu KÆFT jeg var skuffet, og tĂŠnk at man stadig kan kĂžbe det i det hele taget nĂ„r serverne er lukket og afviklet til det, butikken ville ikke tage det retur.(gamestop)

    Intet varer for evigt er lektionen, og selv de FYSISKE medier er ikke altid nok lĂŠngere.

    KØB OG SMID VÆK kulturen lĂŠnge leve…. hurra hurra hurra

    #7
    hausner
    Moderator
    • E-peen: 888

    Jeg har stadig ar pÄ sjÊlen over et fejlkÞb jeg foretog mig i ren uvidenhed for 1,5 Är siden.

    Jeg fik lyst til at genopleve det gode gamle guitarhero som jeg havde ÅH sĂ„ dejlige minder fra pĂ„ min gamle xbox i min gamle lejlighed da man var ung og vild.

    Men nu er jeg blevet gammel og det eneste jeg havde var en gammel PS4, sÄ jeg gik pÄ nettet og sÞgte og jo minsandten om ikke man kunne kÞbe en playstation version, sÄ tÊnkte jeg prÞver sgu det sidste nye der udkom, ogsÄ selvom guitaren pÄ PS var underlig synes jeg da den var helt anderledes end jeg husker med 6 knapper hvor de sad 2 x 3 i stedet for 1 lang rÊkke som jeg huskede det.

    Jeg er ikke sikker men MENER jeg kĂžbte det i en bundle med guitarhero Live: og jĂžsses det var dumt, selve spillet er super kort i den offline kampagne der er, hele spillet omdrejer at man kan/skal spille sange online til gengĂŠld er der flere sange end nogensinde fĂžr, flere tusinde sange stod der.

    DesvÊrre har man valgt at lukke serverne for dette, sÄ man er efterladt med en fysisk plastikguitar og et fysisk spil i hÄnden der stadig koster over 500,- pga. hardware hvor der er en kampagne hvor man kan spille de samme 20 sange.

    Hold nu KÆFT jeg var skuffet, og tĂŠnk at man stadig kan kĂžbe det i det hele taget nĂ„r serverne er lukket og afviklet til det, butikken ville ikke tage det retur.(gamestop)

    Intet varer for evigt er lektionen, og selv de FYSISKE medier er ikke altid nok lĂŠngere.

    KØB OG SMID VÆK kulturen lĂŠnge leve…. hurra hurra hurra

    Sgu slÞjt GameStop ikke tog det retur. LovgivningsmÊssigt mÄ de nÊsten vÊre forpligtet til det.
    Der mÄ have stÄet nogle ting pÄ Êsken som produktet ikke levede op til.

    #8
    VampiricEye
    Rusher
    • E-peen: 3,944

    #3 Jeg har nogen med “download required”, ja.

    #9
    NoFaith
    Rusher
    • E-peen: 299

    #7 Ja jeg stod ogsÄ og diskuterede med dem lÊnge, men de mente spillet virkede fint offline og det ikke var deres ansvar hvis en spiludbyder vÊlger at lukke deres servere ned, sÄ er det man kÞber bare et spil med 20-25 sange plus en guitar, online delen er ikke gyldig grund til refundering, og selvom de ikke ville hjÊlpe mig tÊnkte jeg mÄske at de alligevel ville tage det ned fra hylderne nÄr jeg var gÄet fordi de nok ikke har vidst det, men ak nej de solgte det stadig lang tid efter kunne jeg se.

Viser 9 svar - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal vĂŠre logget ind som bruger for at kunne svare...