I mĂ„ undskylde den yderst klikbare overskrift, men det er nu engang vitterligt mit egentlige spĂžrgsmĂ„l. Anledningen til denne undren er opstĂ„et efter, at Nintendo vil lukke deres eShop for Wii U og 3DS’en for yderligere indkĂžb i marts 2023. Det betyder, at man stadig kan downloade sine kĂžb, opdatere og bruge online services. Men i en digital tid er en del af en konsols funktion digitale kĂžb, sĂŠrligt hvis konsollen ikke bruger fysiske medier.
FÞr digitale kÞb var det rimeligt enkelt for gamere; kÞb en konsol og bunke fysiske spil, og du var sikret fuld funktionalitet, indtil en af delene gik i stykker. Men hvor udviklingen nu tager os i retning af disklÞse konsoller (PS5 og XSS), sÄ stiger behovet for bedre forbrugersikkerhed, nÄr det gÊlder spilkÞb. Alt kan gÄ galt: du kan miste adgangen til dine spil, hvis du bliver lukket ude grundet mistet kodeord eller en hackers ondskab. Et spilfirma kan gÄ konkurs eller spil kan blive trukket fra onlinebutikken grundet manglende licenser eller andre retslige omstÊndigheder. AllervÊrst kan selve konsolfirmaet gÄ konkurs eller blive opkÞbt.
Selv har jeg haft lidt dĂ„rlige oplevelser for nylig. FĂžrst ville jeg genspille et kĂžbt Mass Effect-spil pĂ„ min Android-telefon. Men det er ikke kompatibelt med mine enheder (?). DernĂŠst ville jeg introducere mine unger for Turtles-spillene, men de blev nedtaget grundet (formodede) licensstridigheder. SĂ„ fandt jeg Just Dance 2018 til Kinect pĂ„ 360’eren frem. Men her lukkede Ubisoft for kĂžb af ekstra indhold/sange blot 13 mĂ„neder efter lanceringen. Lettere lakonisk var det store spĂžrgsmĂ„l engang, hvordan man kunne sikre sine spil pĂ„ Steam, da de hastigt sejlede ind i ukendt farvand. Forleden dag skulle jeg installere Borderlands 1, men sĂ„ fandt jeg ud af, at diskens indbyggede piratkopieringssikring (SecuROM) forhindrer dette. Lettere ironisk dur dette spil netop gennem Steam. Ydermere lĂŠste jeg sidste Ă„r om et spil, hvor selve skiven ikke indeholdte spilfiler, hvorfor man skulle downloade det fulde spil alligevel.
Fra folk og fulde bĂžrn skal man hĂžre sandheden
Hvor galt er det sĂ„ i det store perspektiv? Sidste Ă„r fik Sony sĂ„ megen modstand, at de alligevel mĂ„tte holde liv i PS3 og PS Vita-butikkerne, mens PSP’en rĂžg alligevel. Nintedo Wii og DS er dĂžde onlineplatforme, mens du dog stadig kan bruge Xbox 360 og PS3. Fra den forrige generation dur Switch, X1 og PS4 selvfĂžlgelig.
NĂ„r det gĂŠlder PC-fronten, sĂ„ kender de fleste efterhĂ„nden til et hav af online spilbutikker med tilhĂžrende download-software, sĂ„kaldte ‘launchers‘. Det er et marked med mange konkurrenter, hvoraf man mĂ„ formode, at nogen pĂ„ et tidspunkt mĂ„ bĂžje sig i stĂžvet, efterhĂ„nden som skarp konkurrence eller opkĂžb fjerner dem. Microsoft kĂžbte Activision Blizzard i starten af dette kalenderĂ„r, men hvor lang tid vil de holde Battle.net kĂžrende, fĂžr det ryger ind i en Microsoft-tjeneste?
The Video Game History Foundation er en fond, som sigter efter at bevare disse mange spil for eftertiden, og de har kritiseret Nintendo for at gÞre over 1.000 rent digitale spil utilgÊngelige for fremtiden. Digitale spil i lukkede Þkosystemer er svÊre for fans at bevare og emulere. Selv gik jeg i nostalgiens fodspor med en gammel Xbox-maskine fra 2001, hvor den tidligere ejer havde installeret emulatorer med alt fra Atari og op til Nintendo 64. Sikke en tur gennem spilhistorien mine unger fik sig, og den skal fremtidige generationer da ogsÄ have.
Indtil videre er jeg rimelig tryg ved store spillere som Steam og Microsoft (som opererer med bagudkompabilitet gennem alle fire af deres konsolgenerationer), men jeg kunne godt have min tvivl med et firma som Epic. De giver spil vÊk som en anden julemand, men jeg formoder, at deres velstand udelukkende er skabt pÄ baggrund af Fortnite. Hvad sker der, nÄr indtjeningsniveauet falder ret sÄ drastisk? De har selvfÞlgelig stadig Unreal Engine, men kan indtjeningen herfra holde liv i gaveboden?
Det gÄr hurtigt i internetland, og jeg hÄber, at ovenstÄende er isolerede tilfÊlde og ikke en tendens som frygtet af undertegnede. Men har du et yndlingsspil, sÄ hÄber jeg, at du ogsÄ kan hive det frem om 10-15-20, ja endda 40-50 Är.
Forside › Fora › Klumme: Hvor sikre er vores spil?
Hvordan gemmer du dine spil for eftertiden?
[LĂŠs hele nyheden her: Klumme: Hvor sikre er vores spil?]