Forside Fora Off-topic Tage kørekort i Aalborg som 37 årig

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    3nickma
    Rusher
    Offline

    Jeg står i den uheldige situation, at jeg i en alder af 37 år er blevet “tvunget” til at få taget et kørekort. Grunden hertil er, at min mor blev bisat i lørdags, og vi nu skal finde ud af hvad vi skal gøre med hendes nyere Kia Picanto. Den er vist fra 2018, men hun har kun haft den i et par måneder.

    Min faster foreslog mig, at jeg kunne overtage bilen. Har også haft snakket med min storebror om det, og jeg kan godt se det fornuftige i dette. Jeg har altid bildt mig selv ind, at jeg ikke kan finde ud af at køre bil, men vil dog gerne have kørekortet inden jeg blev 40 år. Nu er disse planer så uheldigvis blevet fremrykket.

    Jeg har haft snakket med en kørelære i dag om at komme på hold til den 1. juni, men det kan kun lade sig gøre, hvis der er et afbud. Ellers må jeg vente til september, men det er der godt nok lang tid til i min situation. Han havde ellers fået rigtigt gode anmeldelser på Trustpilot, men tænker jeg i morgen bliver nødt til at forhøre mig hos andre i byen.

    Har Rusherne nogle anbefalinger? Jeg har stort set ikke en klap forstand på biler, men det må jeg så før end senere lære. Selve teoridelen bekymrer mig ikke så meget, for det er vel bare et spørgsmål om at terpe løs, og håbe hukommelsen ikke svigter. Det er mere det at køre, som kan bekymre mig, og har derfor brug for en god og tålmodig kørelære/køreskole.

    • Dette emne blev ændret 2 år, 10 måneder siden af Cancerman.
Viser 30 svar - 1 til 30 (af 39 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    Spoock
    Rusher
    • 63 Indlæg
    Offline

    Først og fremmest, kondolerer!

    Jeg kender ingen køreskoler i Aalborg. Jeg tog dog selv først kortet sent i omtrent samme alder som dig. Teorien var intet problem, nok fordi man har en mere moden tilgang end de unge, der på mit hold ikke kunne holde sig fra deres telefoner. Den samme modenhed tror også var en fordel på vejen. Min kørelærer sagde jeg kørte sikkert og havde et godt blik for trafikken.

    Så kort og godt, bare kom afsted. Du bliver så glad for den beslutning og den frihed en bil giver.

    #2
    Stormtrooper
    Rusher
    • 201 Indlæg
    Offline

    Kondolerer!

    Jeg synes, at det er vigtigt at være tryg ved den, der skal lære dig at køre bil, så hvis du har en god fornemmelse af ham, vil jeg vente til september. Teorien skal du ikke bekymre dig om. Selvfølgelig er der noget at lære, men det handler lige så meget om at lære at forstå det sprog, der benyttes. ‘Vejens udstyr’ og ‘vejens forløb’ f.eks. Vendinger man ikke lige bruger til daglig

    Et trick som jeg ville ønske, at jeg havde lært, da jeg tog kørekort for 19 år siden: Det, der rent teknisk kommer til at drille dig mest, er koblingen og det famøse koblingspunkt, og en ting, som jeg aldrig har hørt nogen kørelærere tale om, er at bruge koblingen uden at bruge speederen, for at lære hvor netop koblingspunkt befinder sig. Så når du sætter i gang: lad være med at trykke på speederen, men slip bare koblingen ganske stille indtil bilen triller. Og så kan du begynde at bruge speederen.

    Tag det råd fra en mekaniker, som lynhurtigt har skullet lære nye koblingspunkter at kende på tusindvis af biler

    Hvis du gerne vil have lidt undervisning på en parkeringsplads, før du starter, kommer jeg gerne en tur til Aalborg.

    #3
    sunlock
    Rusher
    • 52 Indlæg
    Offline

    Jeg var selv så heldig at jeg får nogle år siden skulle til teoriprøve pga et trafikuheld hvor politiet mente jeg havde skylden.

    Anyway, jeg tog hos Kenneth Sand Køreskole og kan kun anbefale ham.

    #4
    3nickma
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 238 Indlæg
    Offline

    Jøsses da også, så går det sku løs om under en time!

    Så tak for anbefalingen #3. Du fik mig til at prøve og ringe til ham, og kunne heldigvis komme med på et afbud. Er godt spændt

    #5
    sunlock
    Rusher
    • 52 Indlæg
    Offline

    #4
    Dejligt at høre, hvordan gik første time så?

    #6
    SturmWolfDK
    Rusher
    • 562 Indlæg
    Offline

    Enten er han i ekstase over at det lykkes, og nyder friheden 💪

    Eller også gik det grueligt galt 😬

    #7
    Ghostav
    Rusher
    • 45 Indlæg
    Offline

    #8
    Spoock
    Rusher
    • 63 Indlæg
    Offline

    Mon ikke første time var noget teori og det er vidst ikke sindsoprivende at berette om

    #9
    Festival_H
    Rusher
    • 767 Indlæg
    Offline

    Det er herre svært at starte med at køre bil, men når det hele sidder på ryggraden, så tænker man slet ikke over det mekaniske længere. Så tænker hovedet bare og arme og ben gør det de skal. Der går lige lidt inden denne afkobling sker, men det sker en dag.

    Det er fantastisk at køre bil.

    Tag aldrig shortcuts. Skær aldrig hjørner.
    Kør aldrig hurtigere end at du føler du har styr på bilen. Overhold fartgrænserne. Det kan dog også være farligt at køre for langsomt.
    Signaler tidligt ved vognbane skift og vent til der bliver gjort plads ved trængsel.
    Hold til højre på motorvejen.
    Sørg for at være oppe på mindst 110 når du kører på motorvejen (hvis 110 er tilladt på strækningen).
    Tag først farten af når du er på afkørslen. Dette gælder alle veje. Hvis der er afkørsel så brug denne til at tage farten af. Ellers bremses den øvrige trafik og det kan skabe farlige situationer.
    Hvis du ligger i en forkert bane, så commit til den og drej ved næste kryds i stedet for at skabe farlige situationer ved pludseligt at krydse fuldoptrukne linjer.

    Ovenstående er eksempler på overtrædelser jeg observer dagligt når jeg færdes på de danske veje.

    Vis hensyn i trafikken.

    • Dette svar blev ændret 2 år, 10 måneder siden af Festival_H.
    • Dette svar blev ændret 2 år, 10 måneder siden af Festival_H.
    • Dette svar blev ændret 2 år, 10 måneder siden af Festival_H.
    #10
    Noize
    Rusher
    • 175 Indlæg
    Offline

    #9 jeg tror ikke det er meningen at du skal lære ham at køre bil med din lommelektioner det hjælper ham ikke rigtigt.. han spørg efter en kørelærer i byen
    jeg er sikker på du syntes du er verdens bedste bilist men det er der nok også 3 mil andre i danmark der syntes

    #11
    Festival_H
    Rusher
    • 767 Indlæg
    Offline

    #10 Den er til jer alle sammen. You’re Welcome

    #12
    Noize
    Rusher
    • 175 Indlæg
    Offline

    #11 men du er jo en noob!

    Tag aldrig shortcuts. Skær aldrig hjørner.Skærer tit hjørner på snoede lande veje hvor jeg har fuldt overblik. dog aldrig i byer og skarpe sving hvor jeg ikke har fuldt overblik.
    Kør aldrig hurtigere end at du føler du har styr på bilen. Overhold fartgrænserne. Det kan dog også være farligt at køre for langsomt.Næ få 20 års erfaring og kør efter forholdene. det er sikrer at køre 150 en sommer aften på en ensom motorvej end det er at køre fartgrænsen på 50 på en vej hvor man ikke kan se hvor man kører pga bakker osv. kør efter forholdene. nogen gange er fartgrænsen faktisk forhøj på visse strækninger af en vej.
    Signaler tidligt ved vognbane skift og vent til der bliver gjort plads ved trængsel.altid signaler tidligt ja bliver der ikke gjort plads er man nødt til nogengange at være lidt fræk og på den rigtige måde prsse sig ind så det KUN er ham der ikke gav plads skyld hvis det skulle gå galt. det kan man let gøre med erfaring.
    Hold til højre på motorvejen. ja med måde, men det er farligere at skifte vognbane tilbage i højre efter at have have overhalet og kan se at man skal til det igen 300 meter længere fremme. så lad være med at zig zagge.
    Sørg for at være oppe på mindst 110 når du kører på motorvejen (hvis 110 er tilladt på strækningen).
    Tag først farten af når du er på afkørslen. Dette gælder alle veje. Hvis der er afkørsel så brug denne til at tage farten af. Ellers bremses den øvrige trafik og det kan skabe farlige situationer.
    Delvist forkert, er man allerede igang med at blinke man man på korte eller snoede afkørsler med fordel slippe speeder eller release autopilot og lade den glide de sidste meter selvom man er ude på motorvejen. hvis du bliver påkørt bagfre her er bilisten bag dig måske festival h der sidder og glor på hans telefon
    Hvis du ligger i en forkert bane, så commit til den og drej ved næste kryds i stedet for at skabe farlige situationer ved pludseligt at krydse fuldoptrukne linjer. det gir vidst sig selv at man ikke kører over fuldt overtrukne linier.

    rettet og værsågod vh super bilisten

    • Dette svar blev ændret 2 år, 10 måneder siden af Noize.
    #13
    Razorblade
    Rusher
    • 185 Indlæg
    Offline

    Man sætter sgu da ikke farten ned på motorvej ved afkørsler, jeg kører af med 130, hvis det er grænsen, og bremser sent, uden at kaffen ryger ud af koppen, 42 års erfaring, 40.000 km årligt🥸

    #14
    StultusX2
    Rusher
    • 2003 Indlæg
    Offline

    ..nu folk deler deres Elitebilist-gulkorn:

    FÅRK! Jeg savner en mekanisk(analog?) håndbremse

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    • Dette svar blev ændret 2 år, 10 måneder siden af StultusX2.
    #15
    VampiricEye
    Rusher
    • 3675 Indlæg
    Offline

    #12 Du snakker meget om erfaring (op til 20 år, uhh), men tråden her handler om en, der skal lige til at tage kørekort. Han får sjovt nok ikke 20 års erfaring lige foreløbig.;)

    “det er sikrer at køre 150 en sommer aften på en ensom motorvej end det er at køre fartgrænsen på 50 på en vej hvor man ikke kan se hvor man kører pga bakker osv. kør efter forholdene. nogen gange er fartgrænsen faktisk forhøj på visse strækninger af en vej.”

    En del af det oprindelige råd var, at du aldrig skal køre hurtigere, end du føler dig tryg ved. Så selvfølgelig skal du ikke køre 50, selvom du må, hvis ikke forholdene er til det.

    I forhold til afkørsler, så nej, du skal ikke sænke farten, før du kommer ind på selve afkørslen.

    Generelt set, så lyder du som en “knap så super” bilist.;)

    Men det er vel desværre meget normalt, at respekten for reglerne og for de andre trafikanter bliver mindre, efterhånden som erfaringen bliver større.

    Nintendo Influencer

    På dansk: https://www.youtube.com/channel/UC-6I6HgrpYjimEpvayLu3Vg

    På engelsk: https://www.youtube.com/channel/UCNNzj5gu0Iolj4vcNIp1IUA

    #16
    Noize
    Rusher
    • 175 Indlæg
    Offline

    #12 jeg taler om at release autopiloten ude på motorvejen feks 3 meter inden afkørslen, det falder farten ikke af ved inden man er ude 3 m ved 130 km i timen, ja du kan selv lave regne stykket og det er uden bremsning..

    det er en meget normal kørsel ikke at have fartpilot på ud af en afkørsel hvor fartgrænsen er 130 km t.

    Det generer nada.

    #13 ok boomer lyder som pænt dårlig kørsel pas nu på du skal snart til at have blød hat jo..

    #17
    Razorblade
    Rusher
    • 185 Indlæg
    Offline

    #16, Enhver der sænker hastigheden før afkørsler, er klaphatte efter min mening, så det er måske dig der skal have blød hat, ok klaphat.

    #18
    SturmWolfDK
    Rusher
    • 562 Indlæg
    Offline

    This escalated quickly..

    #19
    Emilsa
    Rusher
    • 1120 Indlæg
    Offline

    Op! lyt ikke til nogen færdselsråd herinde – fra folk med ni trilliarder års erfaring, lyt kun til din kommende kørelærer og det der står i undervisningsmaterialet.. for det er det du består på.

    I funkekasset diser funkestyveren med sin dangenak på olmsk saster, for at fakke a kultes - alt mens han byser sin roï oc knup.

    #20
    StultusX2
    Rusher
    • 2003 Indlæg
    Offline

    #+1 ..bortset fra Henrik Solgård og måske lige kørelærer Knudsen, nu vi ér i Jylland?

    Til køreprøve

    Til cyklisterne

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    #21
    3nickma
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 238 Indlæg
    Offline

    #1 Mange tak.

    #2 Mange tak. Det er da et alt for pænt tilbud

    #18 Haha ja det tænkte jeg også

    #19 Bare rolig, det gør jeg skam heller ikke Det vigtigste er nemlig at bestå på dagen

    Koblingspunktet
    Synes det går fint, når jeg kører lige ud, men bliver udfordret, når jeg skal sætte i gang. Især i lyskryds og med trafik omkring sig, som jeg også skal forholde mig til.

    Det irriterer mig når bilen er ved at gå i stå, og jeg føler jeg belemre den øvrige trafik. Og så hjælper det jo endnu mindre hvis jeg bagefter er ved at gå i panik over det.

    I dag var første gang med højre og venstre sving i lyskryds. Tænker det ville gå noget bedre, hvis der ikke var den usikkerhed om bilen måske er ved at gå i stå eller ej.

    #22
    keaon
    Rusher
    • 39 Indlæg
    Offline

    Kondolerer har selv prøvet det, det er sgu hårdt at komme igennem

    #23
    SturmWolfDK
    Rusher
    • 562 Indlæg
    Offline

    #21
    Har du ikke et familiemedlem med en ældre bil du kan øve dig i på en grusvej eller i en gårdsplads? Som 11-13 årig hentede jeg avisen oppe ved vejen i min fars King Cab eller i en volvo traktor.
    Jeg havde også den fordel, at jeg i folkeskolen kørte markræs med to gutter i et års tid, så problemer med koblingspunkt blev relativt hurtigt udryddet, men vi havde nogen på mit hold der døjede en del med det. Kun ét at sige til det selvom det lyder irriterende, men øvelse gør mester.

    #24
    Kenkari
    Moderator
    • 2739 Indlæg
    Offline

    Så skal du glæde dig til du i et par år har kørt med gear, og så kommer over i en bil med automatgear. Den første køretur er ikke andet end at du bander over hvad fanden du skal gøre med venstre fod og højre hånd.

    "Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"

    #25
    sunlock
    Rusher
    • 52 Indlæg
    Offline

    #21
    Usikkerheden forsvinder med tiden. Eneste råd her er at få kørt en masse – specielt efter du har fået kortet.

    #26
    Memorianx
    Rusher
    • 256 Indlæg
    Offline

    Alle har problemer med koblings punktet i startet specielt når man skal starte i trafik og der kommer lidt præs på! de fleste trafikanter ser køreskole skiltet og griner af det og tænker at det er en eller anden 18 årig duller i alt for store hæle

    #24 jeg fik lavet et par meget hårde opremsninger et par gange når man lige så stille havde højre fode på bremsen og så lige skulle koble ud og fik en fod mere på bremsen

    #27
    VampiricEye
    Rusher
    • 3675 Indlæg
    Offline

    #21 Koblingspunktet kan være en bitch. Jeg har haft kørekort i lidt over 1 år, men jeg kører ikke super meget. Så i nogle tilfælde kan det stadig drille. Det gælder primært, når jeg holder stille et sted, hvor det går op ad bakke. Så skal der godt nok være fuld fokus på at finde koblingspunktet meget stille og roligt. Ellers kan jeg snildt gå i stå. Alle overlever, så ingen grund til panik.:)

    Nintendo Influencer

    På dansk: https://www.youtube.com/channel/UC-6I6HgrpYjimEpvayLu3Vg

    På engelsk: https://www.youtube.com/channel/UCNNzj5gu0Iolj4vcNIp1IUA

    #28
    Kenkari
    Moderator
    • 2739 Indlæg
    Offline

    #27: Og så er du så heldig du bor i den by, hvor alle bakker kommer hen for at dø. Lorteby

    "Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"

    #29
    VampiricEye
    Rusher
    • 3675 Indlæg
    Offline

    #28 Haha, Århus er nu en dejlig by, men ja, der er pænt mange bakker. Og mange steder, hvor man kommer til at holde for rødt op ad bakke. Når man så har en stribe af biler bag sig, så kan det da godt give lidt sved på panden, når lyset skifter til grønt.:D

    Nintendo Influencer

    På dansk: https://www.youtube.com/channel/UC-6I6HgrpYjimEpvayLu3Vg

    På engelsk: https://www.youtube.com/channel/UCNNzj5gu0Iolj4vcNIp1IUA

    #30
    3nickma
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 238 Indlæg
    Offline

    Hvordan er det at være på Køreteknisk Anlæg, og skal køre på glatbanen samt lave undvige manøvre?

    Jeg skal derpå i morgen fra 11-16, hvilket er ret længe synes jeg. Er noget spændt på hvordan det går. Også med tanke på, at det er med en anden og sikkert noget ældre/mindre smart bil.

Viser 30 svar - 1 til 30 (af 39 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...