Forside Fora Politik/Samfund Private aftaler i en firma-kalender (gmail / exchange)

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    MiNo
    Rusher
    • E-peen: 791

    Hej,

    Jeg har lige opdaget, at ret mange er ‚admins‛ pĂ„ vores G Suite pĂ„ jobbet. Det betyder, at de uden videre kan se alles kalender-aftaler selv om de er markeret „Privat‟. De skal intet gĂžre – hvis de booker mĂžder med folk sĂ„ er detaljerne lige dĂ©r foran dem.

    Naiv som jeg er, tĂŠnkte jeg at dels var det kun ganske fĂ„ personer som via en admin rolle kunne ‚tvinge‛ sig til adgang (dvs ikke noget de kunne snuble over, men de skulle vĂŠre i ‚ond tro‛ / gĂžre noget aktivt. SĂ„dan mener jeg det er i outlook/exchange som jeg har mest erfaring med.

    Vi behĂžver ikke sĂ„ meget snakke om hvor Ă„ndssvagt det er at skrive noget virkeligt privat i en firma kalender. Det handler dette ikke om. Det kunne vĂŠre en ‚fĂžlsom‛ aftale i arbejds regi. Det handler om hvor lidt ‚privat‛ det er, i forhold til hvad man som bruger med rimelig kan forvente nĂ„r man smider en „Privat‟ label pĂ„ noget. Og at det sguda er svĂŠrt at lave sit arbejde, hvis ens kalender bare stĂ„r piv-Ă„ben (alt efter hvad man arbejde med self.)

    Har i tips til at hĂ„ndtere dette? G Suite er ret Ă„ben om at ‚sĂ„dan er det bare‛ og synes ikke at tilbyde nogle lĂžsninger.

    Jeg tĂŠnker at spĂžrge til, om antallet af ‚admins‛ i det mindste kan reduceres, men det er ikke ligefrem en lĂžsning.

Viser 11 svar - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    Cancerman
    Head Rusher
    • E-peen: 3,729

    Der er to problemer.

    1: I har alt for mange admins
    2: G-suite er noget skrammel. Hvis i har sÄ mange admins, sÄ er det nok fordi at de har et eller andet behov, som kun opfyldes af admin rollen. Det er naturligvis tÄbeligt af G-suite ikke har en mere finkornet kontrol.

    Der kan meget vel vĂŠre arbejdsrelaterede aftaler som ogsĂ„ skal vĂŠre private – det rager mĂ„ske ikke lige alle, at en person f.eks. skal til samtale med chefen om sine hĂŠmorider eller noget andet privat.

    Det hjÊlper naturligvis at reducere antallet af admins, men det eneste rigtige er at skrotte G-suite hvis det ikke kan hÄndtere sÄ simple, helt basale ting.

    #2
    Steadi
    Rusher
    • E-peen: 329

    Det er vÊrd at overveje hvor meget privat, som virksomheden overhovedet mÄ have adgang til.

    Det er nogle Är siden, at jeg havde med arbejdsret at gÞre, men dengang var det ikke bare tilladt for arbejdsgiver uden videre at Äbne en mail, hvis det var tydeligt, at det var privat korrespondance. Tvivler pÄ, at det har Êndret sig meget siden da.

    Jeg tÊnker bare, at en ting er overskriften pÄ den private aftale, men folk kunne nok godt finde pÄ at skrive flere informationer inde i aftalen -og det kan admins vel ogsÄ se?

    Er dine kollegaer, som ikke er admins, klar over, at deres private aftaler er synlige for alle admins?

    • Dette svar blev ĂŠndret 3 Ă„r, 11 mĂ„neder siden af Steadi.
    #3
    SturmWolfDK
    Rusher
    • E-peen: 562

    Hvis det er angivet som “privat”, sĂ„ mĂ„ arbejdsgiver ikke tilgĂ„ oplysningerne. SĂ„ lyder som et problem, ja.

    #4
    hausner
    Moderator
    • E-peen: 888

    Jeg har en privat kalender pÄ icloud som bliver integreret i outlook ved siden af min arbejdskalender. Dermed kan jeg se mdem ved siden af hinanden uden at nogen andre har adgang til mine private aftaler

    #5
    Fisker
    Rusher
    • E-peen: 584

    Uden at have den store forstand pÄ G Suite sÄ har #1 ret, det er simpelthen forkert at have sÄ mange administratorer.

    Derudover er administrator konti ikke noget de skal bruge i dagligdagen, de skal vĂŠre helt og aldeles adskilt fra de almindelige brugere.

    Hvor mange administratorer er der tale om, jeg kunne godt spekulere i om det egentlig ikke er tale om arbejdsgiveren bryder dine rettigheder i forhold til GDPR?

    #6
    MiNo
    Rusher
    #0 TrÄdstarter
    • E-peen: 791

    Der er to problemer.

    1: I har alt for mange admins

    2: G-suite er noget skrammel. Hvis i har sÄ mange admins, sÄ er det nok fordi at de har et eller andet behov, som kun opfyldes af admin rollen. Det er naturligvis tÄbeligt af G-suite ikke har en mere finkornet kontrol.

    Der kan meget vel vĂŠre arbejdsrelaterede aftaler som ogsĂ„ skal vĂŠre private – det rager mĂ„ske ikke lige alle, at en person f.eks. skal til samtale med chefen om sine hĂŠmorider eller noget andet privat.

    Det hjÊlper naturligvis at reducere antallet af admins, men det eneste rigtige er at skrotte G-suite hvis det ikke kan hÄndtere sÄ simple, helt basale ting.

    1: Yep, for mange
    2: Det bliver ikke lige lavet om.

    Det er vÊrd at overveje hvor meget privat, som virksomheden overhovedet mÄ have adgang til.

    Det er nogle Är siden, at jeg havde med arbejdsret at gÞre, men dengang var det ikke bare tilladt for arbejdsgiver uden videre at Äbne en mail, hvis det var tydeligt, at det var privat korrespondance. Tvivler pÄ, at det har Êndret sig meget siden da.

    Jeg tÊnker bare, at en ting er overskriften pÄ den private aftale, men folk kunne nok godt finde pÄ at skrive flere informationer inde i aftalen -og det kan admins vel ogsÄ se?

    Er dine kollegaer, som ikke er admins, klar over, at deres private aftaler er synlige for alle admins?

    • Dette svar blev ĂŠndret 3 Ă„r, 11 mĂ„neder siden af Steadi.

    Kender godt den regel, men er ikke sikker pÄ at samme regel finder anvendelse for kalender aftaler?
    Ved ikke – husker ikke det er blevet meldt ud.

    Hvis det er angivet som “privat”, sĂ„ mĂ„ arbejdsgiver ikke tilgĂ„ oplysningerne. SĂ„ lyder som et problem, ja.

    Har du link til en sÄdan regel/lov? (mht kalender)

    Jeg har en privat kalender pÄ icloud som bliver integreret i outlook ved siden af min arbejdskalender. Dermed kan jeg se mdem ved siden af hinanden uden at nogen andre har adgang til mine private aftaler

    Det lĂžser ikke problemet med at lave en fortrolig aftale med kollega

    Uden at have den store forstand pÄ G Suite sÄ har #1 ret, det er simpelthen forkert at have sÄ mange administratorer.

    Derudover er administrator konti ikke noget de skal bruge i dagligdagen, de skal vĂŠre helt og aldeles adskilt fra de almindelige brugere.

    Hvor mange administratorer er der tale om, jeg kunne godt spekulere i om det egentlig ikke er tale om arbejdsgiveren bryder dine rettigheder i forhold til GDPR?

    Som gammel admin kender jeg godt den ‚rigtige‛ tilgang men der er en del garage/startup kultur her (stadig). Det er sĂ„dan set godt pĂ„ mange mĂ„der, men den her slags ting lider under det.
    Der er 8 ud af ca 35 ansatte som er admins pÄ denne mÄde.

    #7
    Steadi
    Rusher
    • E-peen: 329

    #4 – God ide. MĂ„ hĂžre IT om det er noget, som jeg mĂ„ gĂžre mig i.

    • Dette svar blev ĂŠndret 3 Ă„r, 11 mĂ„neder siden af Steadi.
    #8
    Steadi
    Rusher
    • E-peen: 329

    #6 – Jeg erindrer ikke, at der har vĂŠret sager gĂ„ende pĂ„ private kalenderaftaler, men jeg har svĂŠrt ved at se, at retstilstanden for e-mails ikke kan overfĂžres til kalenderaftaler. Dog kunne jeg forestille mig, at der var lidt mere spillerum for arbejdsgiver, da kalendre ofte netop kan ses af andre i virksomheden.

    #9
    Cancerman
    Head Rusher
    • E-peen: 3,729

    #8 Hvis der ikke har vÊret det, sÄ kommer det nok.
    Men hvis admin kan se alle kalenderaftaler, sÄ kan de vel ogsÄ lÊse alle mails?

    #10
    Nass
    Rusher
    • E-peen: 544

    Hehe, vi bruger ogsÄ Google pÄ arbejdet i dag, men i gÄr blev det annonceret til en digital konference, at vi skifter over til Microsoft, og der var jubel pÄ gangene og folk der rÄbte at det skulle fejres, lol

    #11
    DonB
    Rusher
    • E-peen: 6

    NĂ„r jeg registrer noget privat i arbejdskalenderen er det fordi jeg skal noget i arbejdstiden som jeg skal huske + sikre jeg ikke bliver booket til andet.
    Hvis jeg fx skulle til lĂŠge sĂ„ i stedet for at skrive „lĂŠge‟ skriver jeg fornavnet pĂ„ min lĂŠge. Er der andre som kigger i min kalender – ikke nĂždvendigvis af ond vilje – sĂ„ stĂ„r der bare fx „Peter‟. Det ved jeg hvad betyder, men de gĂžr ikke.

    (Jeg har aldrig pÄ G-suite, kun MS Office.)

Viser 11 svar - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal vĂŠre logget ind som bruger for at kunne svare...