- Dette emne har 54 svar og 20 stemmer, og blev senest opdateret for 1 år, 6 måneder siden af -SANTA-Julemanden.
-
Oprettet afEmne
-
12/08/2023 kl. 08:46 #0
Jeppe
Rusher- E-peen: 364
Det er ved at være tid til at den gamle Kia fra 2010 skal udskiftes. Jeg købte den brugt i 2013, og har altså haft den i 10 år.
Før det havde jeg en Opel Corsa som jeg købte fra ny og havde i 9 år.
Den næste bil kommer jeg sikkert også til at beholde i mange år. Jeg kigger på disse tre modeller. Min umiddelbare plan er at købe en som er 1-2 år gammel, så den har taget noget af værditabet – og hvis den er brugt er den jo også til omgående levering.
Jeg kigger på disse 3 modeller:
Skoda Enyaq
VW ID.4
Audi Q4Erfaringer? Andre forslag til noget jeg bør kigge på? Jeg foretrækker en bil hvor jeg sidder lidt højt.
-
Oprettet afEmne
-
ForfatterSvar
-
12/08/2023 kl. 11:28 #1
knekker
Rusher- E-peen: 1,073
Model Y
12/08/2023 kl. 13:23 #2Cancerman
Head Rusher- E-peen: 3,666
Mercedes GLB eller GLC?
12/08/2023 kl. 13:47 #3hausner
Moderator- E-peen: 884
Hvad er dit budget Budget? Ud fra bilerne at dømme ligner det en 300.000-350.000?
Hvad er dit Brugsscenarier? Hvor stor er familien, kører i på sommerferie i europa, hvor langt kører du til daglig or årligt?
Jeg går ud fra du mener Q4 E-tron? HVis du skal have en bil de næste 8-10 år giver det næsten kun mening at kigge på noget El.12/08/2023 kl. 14:42 #4Jeppe
Rusher#0 Trådstarter- E-peen: 364
#3
Jeg har ikke lagt mig fast på noget bestemt budget, men 3-400.000 er nok et godt bud.Vi kører vel omkring 10-12.000 km. om året. Primært korte ture, og så nogle få gange om året ture på 400 km. Jeg forventer at vi i de kommende år kommer til i stigende grad at tage på bilferie.
12/08/2023 kl. 15:07 #5hausner
Moderator- E-peen: 884
Og hvor stor er familien?
12/08/2023 kl. 15:46 #6Jeppe
Rusher#0 Trådstarter- E-peen: 364
2 voksne og 1 barn og ingen planer om udvidelse.
12/08/2023 kl. 17:42 #7NightBreaker
Moderator- E-peen: 1,619
Lyder til at det skal være El. Skoda Enyaq er god bil, og virker. Model Y skal være lavet i Berlin, ellers er der for meget udsving i kvaliteten.
12/08/2023 kl. 20:55 #8Masoz
Rusher- E-peen: 157
Jeg vil umiddelbart vælge en Enyaq – føler du får mest bil for pengene i den.
12/08/2023 kl. 23:45 #9hausner
Moderator- E-peen: 884
Enig med panelet. Jeg var ude og prøvekøre Enyaq’en for nogen uger siden og den kører rigtig fint. Der er ikke meget luksus over den, men heller ikke noget at brokke sig over. Displayet er relativt lille for en El bil men med den klassiske center konsol som selvfølgelig er noget større.
du kan få deres “80”er i en 2021 der ikke har kørt super langt, til budgettet. På papiret krydser den 500km på en opladning og med næsten 600 liter i bagagerummet er det en fin bil at køre på ferie i også.13/08/2023 kl. 21:15 #10TabascoPreben
Rusher- E-peen: 89
Har selv en Q4 og er som sådan tilfreds. Den har ikke så meget premium følelse, som man skulle tro. Fik den heldigvis til en ok pris. Største skuffelse er bilens software og nogle småfejl der har været med det. Skal ind fysisk på værksted til den første sw opdatering nu her efter 2 års ejerskab… Prøvekørte en ID4 engang og den er bare intetsigende på en eller anden måde. Enyaq virker cool nok og er den mest rummelige af de 3. Køb kun med det store batteri.
Tag ud og prøv en Model Y også med mindre den er helt no go. Synes den er en super deal med de nuværende priser, og software-siden er bare længder foran MEB bilerne.
13/08/2023 kl. 22:54 #11Nass
Rusher- E-peen: 542
Har du overvejet VW Tiguan e-Hybrid?
14/08/2023 kl. 07:06 #12knekker
Rusher- E-peen: 1,073
Tag ud og prøv en Model Y også med mindre den er helt no go. Synes den er en super deal med de nuværende priser, og software-siden er bare længder foran MEB bilerne.
Tesla er Iphonen når det kommer til El biler, resten er android.
Kan se at folk foreslår hybrid biler. Det skal man aldrig gøre. Det kompromi ender i at man får en bil der er hverken god til det ene eller andet, med en alt for lille benzin motor sammen med et alt for lille batteri til el motoren, koplet sammen med et karosseri der ofte ikke er optimeret til el bil delen.
Enten går man all-in benzin- eller all-in el bil, alt efter ens behov.
- Dette svar blev ændret 1 år, 7 måneder siden af knekker.
14/08/2023 kl. 08:05 #13Jeppe
Rusher#0 Trådstarter- E-peen: 364
På jeres opfordring var jeg ude og prøve en Tesla Y i går. Det er også en ret lækker bil, og den kører godt – men det gør alle nye biler jo. Jeg nåede ikke at prøvekøre Enyaq’en da der var fyldt med kunder ved Skoda.
ID.4 har jeg udelukket. Siddekomforten var der bare ikke.
Hybrid er 100% udelukket. Jeg skal have ren el.
Lige nu står den mellem Tesla Y og Skoda Enyaq. Jeg hælder måske mest til den sidste, uden helt at kunne sige hvorfor. Jeg synes måske at Tesla er gået lidt FOR langt med at vælge at alt skal styres via en skærm fremfor knapper. Det virker ikke så sikkert under kørslen, synes jeg.
14/08/2023 kl. 08:25 #14Masoz
Rusher- E-peen: 157
En af de ting der får mig til at tænke en Enyaq i stedet for en model Y, er noget så simpelt og lavpraktisk som en krog til mine indkøb/tasker i bagagerummet.
Jeg bruger det dagligt i min Octavia14/08/2023 kl. 09:19 #15hausner
Moderator- E-peen: 884
En af de ting der får mig til at tænke en Enyaq i stedet for en model Y, er noget så simpelt og lavpraktisk som en krog til mine indkøb/tasker i bagagerummet.
Jeg bruger det dagligt i min OctaviaEnig. Det er fuldstændig misforstået at lægge alt ind i skærmen. Langt de fleste knapper i en bil skal være fysiske, så man kan finde dem ved at mærke sig frem og dermed holde fokus på trafikken og vejen. Det er både nemmest og sikrest.
- Dette svar blev ændret 1 år, 7 måneder siden af hausner.
14/08/2023 kl. 10:24 #16hqx
Rusher- E-peen: 435
På jeres opfordring var jeg ude og prøve en Tesla Y i går. Det er også en ret lækker bil, og den kører godt – men det gør alle nye biler jo. Jeg nåede ikke at prøvekøre Enyaq’en da der var fyldt med kunder ved Skoda.
ID.4 har jeg udelukket. Siddekomforten var der bare ikke.
Hybrid er 100% udelukket. Jeg skal have ren el.
Lige nu står den mellem Tesla Y og Skoda Enyaq. Jeg hælder måske mest til den sidste, uden helt at kunne sige hvorfor. Jeg synes måske at Tesla er gået lidt FOR langt med at vælge at alt skal styres via en skærm fremfor knapper. Det virker ikke så sikkert under kørslen, synes jeg.
Helt enig med dine betragtninger både i forhold til ID4 og Tesla – og derfor valgte vi at købe en Skoda Enyaq her for et godt halvt års tid siden.
Det har vi været rigtigt glade for.
Realistisk rækkevidde på 100% hvor man også køremotorvej og er pakket med børn og tasker osv er ca. 450 km her om sommeren. 400ish om vinter hvis det er koldt.
Har ladet mig fortælle fra Tesla ejere at de ligger i meget de samme lejer.14/08/2023 kl. 13:12 #17JamesPond
Rusher- E-peen: 166
Har du overvejet at se i retning af Hyundai hvad de har af el?
Mener også de er Ok fremme14/08/2023 kl. 14:29 #18TabascoPreben
Rusher- E-peen: 89
#17 Ja, sammen med søstermodellen i Kia EV6 er det også nogle ok bud. Udbuddet af dem er dog lavt, så brugtprisen er relativt høj (30-40k mere?) sammenlignet med en tilsvarende Enyaq eller Model Y, hvor der er et væsentligt større udvalg og dermed pres på prisen.
Hvis du tømmer ungernes sparegris og svinger dig op på 550k i budget, er en lettere brugt Mercedes EQE også blevet et rigtigt godt køb :p
14/08/2023 kl. 17:32 #19Jeppe
Rusher#0 Trådstarter- E-peen: 364
Så fik jeg prøvet Skoda Enyaq. Det er også en lækker bil. Den virker mindre “futuristisk” end Tesla Y, men til gengæld mere som en traditionel bil med mindre fornyelse – på godt og ondt.
Jeg synes faktisk at det virker som en fornuftig bil. Min kone var ikke så begejstret for udsynsforholdene gennem fx forruden sammenlignet med hvad Tesla Y har af udsyn. Hvad siger I der har haft Enyaq’en noget tid til det punkt?
14/08/2023 kl. 22:37 #20Razorblade
Rusher- E-peen: 200
Min kone siger Enyaq’en er et stort skrummel, mens Jeg synes at den kører bedre end q4 og id4, det eneste jeg er ked af, er den manglende køreglæde, man kan køre fra sådan et skrummel i en golf 1 fra 1978 på de små veje
15/08/2023 kl. 08:04 #21TabascoPreben
Rusher- E-peen: 89
#20 Det er nogle tunge skudder på næsten 2,3 tons så køredynamik er der ikke meget af, på trods af baghjulstræk. Men når den alligevel bare bliver brugt til at køre til og fra arbejde og fragte familien rundt gør det ikke så meget synes jeg. Vores Q4 har dog været overraskende god ved dækkene på trods af vægten. Skal først til at skifte Michelin Crossclimate sættet nu efter næsten 45k km.
15/08/2023 kl. 09:27 #22hqx
Rusher- E-peen: 435
Så fik jeg prøvet Skoda Enyaq. Det er også en lækker bil. Den virker mindre “futuristisk” end Tesla Y, men til gengæld mere som en traditionel bil med mindre fornyelse – på godt og ondt.
Jeg synes faktisk at det virker som en fornuftig bil. Min kone var ikke så begejstret for udsynsforholdene gennem fx forruden sammenlignet med hvad Tesla Y har af udsyn. Hvad siger I der har haft Enyaq’en noget tid til det punkt?
Altså .. vi har ingen problemer med at se ud af forruden?
15/08/2023 kl. 11:20 #23RabidSquirrelX
Rusher- E-peen: 878
Hvad er levetiden på de her elbiler? Tænker batteriet er en af de dyre poster når det dør eller skal skiftes eller bliver slapt? hvad er økonomien sådan rep mæssigt på de her elbiler og vedligeholdelse. hvad kan man forvente?
15/08/2023 kl. 12:57 #24hqx
Rusher- E-peen: 435
Hvad er levetiden på de her elbiler? Tænker batteriet er en af de dyre poster når det dør eller skal skiftes eller bliver slapt? hvad er økonomien sådan rep mæssigt på de her elbiler og vedligeholdelse. hvad kan man forvente?
Reperationer _burde_ være mindre da der er meget færre dele i en elbil end en alm. bil.
Batteriet har, Skoda som jeg har, 8 års garanti på.
15/08/2023 kl. 14:18 #25knekker
Rusher- E-peen: 1,073
Hvad er levetiden på de her elbiler? Tænker batteriet er en af de dyre poster når det dør eller skal skiftes eller bliver slapt? hvad er økonomien sådan rep mæssigt på de her elbiler og vedligeholdelse. hvad kan man forvente?
Batteriets levetid er imellem 10-20 år, men det kommer også an på klimaet du køre i og hvor meget du kører.
Det koster ca. 13.000 dollars at skifte et batteri på en Tesla.
https://www.jdpower.com/cars/shopping-guides/how-often-do-tesla-batteries-need-to-be-replacedLøbende udgifter til velligeholdelse af en el bil er ca halv så meget som løbende udgifter til en fossil bil.
https://ev-lectron.com/blogs/blog/electric-car-maintenance-cost#:~:text=On%20average%2C%20EV%20drivers%20would,clocking%20in%20at%2015%2C000%20miles.- Dette svar blev ændret 1 år, 7 måneder siden af knekker.
- Dette svar blev ændret 1 år, 7 måneder siden af knekker.
- Dette svar blev ændret 1 år, 7 måneder siden af knekker.
- Dette svar blev ændret 1 år, 7 måneder siden af knekker.
15/08/2023 kl. 21:44 #26JesperBlomkaal
Rusher- E-peen: 370
Den dag du skal på langfart, så vil du se hvorfor Tesla > alle andre mærker.
Jeg har haft en del elbiler, men Tesla er bare foran.
Klart en Model Y… kender flere med Skoda og VW der er pissed over de skal på værksted så ofte.
16/08/2023 kl. 09:42 #27TabascoPreben
Rusher- E-peen: 89
#23 Generelt skal man nok regne med at bilen er færdig/totalskadet når batteriet dør uden for garantien da rep. prisen hurtigt kan overstige bilens værdi. Lidt ligesom med din gamle mobil, men først efter 10+ år.
De fleste producenter har dog rimeligt lange garantier på batterierne (typisk 8 år) med en nedre grænse for hvor meget det må være degraderet der (typisk 70-80% tilbageværende kapacitet). Så man er sikret i rimeligt lang tid, og chancen for at batteriet dør med det samme efter garantien udløber er nok også lille. Batterierne i de ældste Tesla Model S er ved at være 10 år gamle og de holder stadigt ok, og teknologien til at administrere og beskytte batterierne er kun blevet bedre siden.
Ellers er der langt færre mekaniske sliddele på en elbil så de er væsentligt billigere at vedligeholde. Motoren er designet til at være vedligeholdelsesfri i bilens levetid og slid på bremserne er meget lavt da man motorbremser/regenerer det meste af tiden. Det er blot en anekdote, men dækslid har været meget lavere på min EV end min gamle diesel Mercedes. Det kommer nok også an på hvor tung speederfoden er. På min bil er det service hvert andet år uanset km til ca. 4.000 kr. pr. gang.
16/08/2023 kl. 12:07 #28re4per
Rusher- E-peen: 103
Er glad for min Audi Q4 e-tron, så den får min anbefaling
Audi har faktisk en del på lager til hurtig levering:
Pt 20 stk.
https://www.audi.dk/dk/web/da/ny-bil/lagerliste.html- Dette svar blev ændret 1 år, 7 måneder siden af re4per.
16/08/2023 kl. 21:33 #29RabidSquirrelX
Rusher- E-peen: 878
Hijacker lidt tråden men hvad er der af forslag til en 1-300k pengepung som er værd at kigge på.
16/08/2023 kl. 23:17 #30Nickell
Moderator- E-peen: 1,963
Jeg fik ny bil i 2020, og jeg er ikke sikker på, at jeg i dag heller ikke ville vælge en elbil.
1) Batteriteknologien bliver drastigt forbedret de næste par år.
2) Elbil vs benzinbil, når det gælder klimaet: en elbil forurener først mindre end en benzinbil, når vi snakker 100.000 km (kilde: FDM).
Da mit køremønster ligner #0, så er jeg stadig på team benzin. Måske er det den rigtige retning for dig?
-
ForfatterSvar
- Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...