Forside Fora Off-topic Nogen eksperter i købeloven på DR?

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    Rieder73
    Rusher
    Offline

    Jeg købte i januar 2021 et møbel fra nyt, som havde fejl på sig. Har nu lige fået det tredje møbel ind af døren, som også har fejl. Altså tre nye møbler på tre måneder, alle med fejl.

    Jeg har nu best om at ophæve køber og få mine penge tilbage. Det vil de gerne, hvis jeg enten selv indleverer møblet i deres butik på Fyn (jeg bor nær Århus), eller de kan hente det mod betaling? Må de det? Det står i deres handelsvilkår, but still?

Viser 30 svar - 1 til 30 (af 34 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    Parus
    Rusher
    • 120 Indlæg
    Offline

    Jeg er ikke ekspert, men det er Tænk – https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/reklamationsret/rettigheder

    Jeg kan ikke umiddelbart finde dit eksempel, men jeg forestiller mig det er rigtigt nok.

    #2
    Deadmeat
    Rusher
    • 362 Indlæg
    Offline

    #0: Endnu bedre @rieder73 – du må ringe kvit og frit og uden medlemsskab til Tænks rådgivning og spørge:

    https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder

    #3
    StultusX2
    Rusher
    • 2035 Indlæg
    Offline

    DR = Rushers.dk? ..dét sitter fast..det døde.

    Fokus:(samme)møbler med fejl hele 3 gange? Hmm, Uden empiri/statistik herfra: SIKKER PÅ! At du ikke er et pedantisk/hysterisk tudefjæs?

    PICS! af Alle 3 så!

    Hård tone..sry’ 😉

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    #4
    Rieder73
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 44 Indlæg
    Offline

    #3:
    Tre møbler med fysiske skader i form af flækket møbel og maling slået af og et hjørne smadret? Hysterisk? Tror jeg nok ikke lige. 🙂

    Det syge er der ingen skade har været på emballagen, så de har forladt fabrikken sådan.

    • Dette svar blev ændret 3 år, 8 måneder siden af Rieder73.
    • Dette svar blev ændret 3 år, 8 måneder siden af Rieder73.
    #5
    SturmWolfDK
    Rusher
    • 562 Indlæg
    Offline

    Jeg er ikke ekspert, men ved ombytning og reparation af alm. varer skal forhandler som udgangspunkt, mig bekendt, betale regningen for forsendelser. Du er forbruger, så du skal kigge i købelovens kapitel om forbrugerkøb.

    Som jeg forstår situationen er der tale om det samme møbel, som du har reklameret over 3 gange i alt, og som forhandleren så to gange har forsøgt at ombytte uden held?

    Efter tredje forsøg er du i din gode ret til at ophæve købet vil jeg sige – jeg går ud fra at der er tale om et ganske alm. møbel. Forhandleren har også ifølge dine oplysninger accepteret ophævelsen.

    Jeg er lidt rusten i købeloven, og vil derfor ikke stå fast på, at forhandleren også er ansvarlig ved ophævelse af købet fra din side af – Når man tænker på 2 mislykkede ombytningsforsøg til “nye” men desværre også beskadiget møbler, så burde det i mine øjne være rimeligt, at han selv afhentede sit skrammel. Flov sag for forhandleren, men ikke mindst for producentens kvalitetssikring, når der ikke har været skader på emballagen.

    At søge råd hos Tænk er et rigtigt godt forslag. Du kan også prøve at kigge på http://www.forbrug.dk om din situation skulle være nævnt der.

    #6
    medisterKongen
    Rusher
    • 553 Indlæg
    Offline

    #0 Er der tale om onlinekøb? Hvis ja og uden at være ekspert, svarer det så ikke til at du sender en vare retur fra en netbutik efter du har fortrudt dit køb? Der skal du også nogen gange selv betale for fragten. Enkelte butikker vedlægger dog en returlabel, men det er undtagelsen mere end reglen.

    #7
    Rieder73
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 44 Indlæg
    Offline

    #5:
    Ja de har sendt tre af det samme møbel, alle med skader. Det er er en kommode til ca. 2000,-.

    #8
    Rieder73
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 44 Indlæg
    Offline

    #6:
    Ja, det er desværre online køb. Men man kan sige at de giver mig jo ikke noget valgt end at opsige købet, da de ikke er i stand til at levere et møbel der er uden defekter. Hvor mange gange skal man lade dem prøve? 4? 10? Der går jo ca. 1 måned hver gang. 🙁

    Må prøve at ringe til tænk i morgen.

    • Dette svar blev ændret 3 år, 8 måneder siden af Rieder73.
    #9
    Nass
    Rusher
    • 537 Indlæg
    Offline

    Spørgsmålet om du må hæve købet og spørgsmålet om du kræve, at de afhenter det vederlagsfrit, det er to forskellige spørgsmål.

    Du har ret til at hæve købet. Ingen tvivl dér, og det spørgsmål er overstået.

    Med hensyn til, om du skal betale for, at de henter varen retur, så er svaret som udgangspunkt, at det skal du ikke betale for.

    Bemærk at du ikke bruger din returret efter forbrugeraftalelovens §§ 18 og 19, du bruger din ret til ophævelse efter købelovens § 78.

    Hvis det var efter forbrugeraftaleloven, så skal du selv betale returfragt på varen. Når det er efter købelovens § 78, så er hovedreglen altså, at sælgeren selv skal afhente varen efter reglen “pengeskyld er bringeskyld, anden skyld er henteskyld”.

    Jeg tror godt du kan snige dig uden om de handelsbetingelser.
    Hvor stor den del af købesummen udgør returfragten?

    Men ring til den gratis rådgivning, de ved altså mere om forbrugerforhold end jeg gør.

    Source: Jeg er cand.merc.(jur.) og til sommer bliver jeg også cand.jur. Jeg har undervist i køberetten på universitetet og jeg er specialist i kontrakter.

    #10
    Nass
    Rusher
    • 537 Indlæg
    Offline

    #6 Det er faktisk ikke det samme om man anvender sin returret eller om man hæver købet på grund af mangler. Blot til info.

    #11
    SturmWolfDK
    Rusher
    • 562 Indlæg
    Offline

    #6
    Han har allerede anvendt sin reklamationsret, og oplyst, at han ønsker at ophæve købet, hvilket forhandleren har accepteret. Det valg er han bundet af, mig bekendt.

    #12
    medisterKongen
    Rusher
    • 553 Indlæg
    Offline

    #10 + #11 Tak, så fik vi vist det på plads 😀

    • Dette svar blev ændret 3 år, 8 måneder siden af medisterKongen.
    #13
    StultusX2
    Rusher
    • 2035 Indlæg
    Offline

    #3:

    Tre møbler med fysiske skader i form af flækket møbel og maling slået af og et hjørne smadret? Hysterisk? Tror jeg nok ikke lige. 🙂

    Det syge er der ingen skade har været på emballagen, så de har forladt fabrikken sådan.

    • Dette svar blev ændret 3 år, 8 måneder siden af Rieder73.
    • Dette svar blev ændret 3 år, 8 måneder siden af Rieder73.

    Modtaget! Se det er jo helt anden snak! og når oppe i 2K+ klassen =

    Tilladelse til at være pedantisk tudefjæs, med brokkeri! ..er hermed givet 🙂

    ..du har selvfølgelig taget rigeligt med billeder?

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    #14
    Rieder73
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 44 Indlæg
    Offline

    #9:
    Takker! Jeg ved ikke hvor stor en del fragt ville løbe op i, men som de selv skriver er det maks. 1500,- – på et møbel der har kostet 1800,-. Det hænger jo på ingen måde sammen for mig som forbruger der har fundet sig i pis i 3 1/2 måned og som står uden den vare jeg har betalt for.

    #15
    Human
    Rusher
    • 72 Indlæg
    Offline

    Ok, men hvad sagde tænks rådgivning så?, 🙂

    #16
    Rieder73
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 44 Indlæg
    Offline

    #15:
    Ikke noget endnu. Mener først de åbner kl. 9 for ikke medlemmer.

    #17
    Nass
    Rusher
    • 537 Indlæg
    Offline

    #14 Ej nej nej, det giver ingen mening at du skal betale 75 % af varens værdi i returfragt, det kan de hoppe i havet med.

    Du skal bare udstyre dig med sund fornuft. 200 DKK er fint nok.

    #18
    Rieder73
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 44 Indlæg
    Offline

    Nå, fik fat i rådgivningen fra Tænkt – efter en time i kø. 🙂

    De siger at når sælger har prøvet at afhjælpe 1 til 2 gange, så har man ret til at få sine penge retur og varen leveret tilbage, uden udgifter for køber.

    Så nu får den gas med en sidste mail ellers er det Forbrugerrådets klage instans.

    #19
    Festival_H
    Rusher
    • 904 Indlæg
    Offline

    Hvad med bare at få dem til at sende igen indtil du modtager en vare der ikke har fejl? Det koster vel også penge for forhandleren at sende nye vare ud hele tiden?

    Det lyder som om det er det billigste for dig.

    #20
    Rieder73
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 44 Indlæg
    Offline

    #19:
    Fordi jeg egentlig gerne vil have min stue færdig. Jeg orker ikke en måned mellem hver levering længere. Plus jeg er færdig med den virksomhed. De skal bare hente deres lort og give mine penge tilbage. Jeg synes jeg har været ekstrem tålmodig og large, men nok er nok.

    #21
    Fisker
    Rusher
    • 487 Indlæg
    Offline

    Hvis butikken er e-mærket kan, eller kunne det, hvert fald betale sig at tage op med e-mærket først, sidst gang jeg havde en sag der havde brug for forbrugerrådet havde center for klageløsning en ventetid på op til 3 måneder, og forbrugerklagenævnet op til 12 måneder.

    e-mærket derimod tog fat i butikken og løste min sag på ca. 2-3 uger

    #22
    Rieder73
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 44 Indlæg
    Offline

    #21:
    Tak for tippet. Kan se de er E-mærket.

    #23
    Nass
    Rusher
    • 537 Indlæg
    Offline

    #19 Billigst er ikke altid bedst.

    Det kan da være en væsentlig ulempe for #0, at hans stue ikke er færdig.

    #18 Sådan! Jeg er glad for, at vores vurdering blev bekræftet 😀

    #24
    Gumshot
    Rusher
    • 97 Indlæg
    Offline

    #22 Du kan jo også få den afhentet ved at forklare du har fundet fejlen igen, og når de har afhentet, så venter du ikke et måned men henviser til forbrugerklage nævnet og gerne vil ophæve købet nu. Så har de hentet pga. fejl på produktet, og du har ophævet købet på grund af flere tilfælde hvor de ikke kunne levere et produkt i pæn stand.

    Udover det, så må forhandleren da være lidt mærkelig, de ved du ophæver købet pga. fejl på produktet, og så vil de have du skal indlevere det, hvis de oprindelig selv leverede det til dig? Sådan process foregår i elgiganten/power når du henter selv, har de leveret kan du også få dem til at hente.

    Alt du skal vide - 4 8 15 16 23 42

    #25
    Nass
    Rusher
    • 537 Indlæg
    Offline

    #24 Det lyder som en god strategi, men man skal være obs på, at bordet kan fange hvis man først tilbyder, at de skal ombytte, og så bagefter vil påberåbe sig ophævelse. Hellere bare kræve ophævelse fra starten

    #26
    SturmWolfDK
    Rusher
    • 562 Indlæg
    Offline

    #23
    +1

    #27
    Rieder73
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 44 Indlæg
    Offline

    Takker for alle rådene. Jeg skrev en sidste mail til dem og forklarede, at jeg ønskede at ophæve købet og henviste til købelovens paragraf 78.

    De har venligt nu svaret at de henter møblet og krediterer mig det fulde beløb.

    #28
    Bams
    Rusher
    • 357 Indlæg
    Offline

    Fedt! #27!

    Jeg tror simpelthen jeg skal prøve købelovens paragraf 78 noget mere her i livet😃 det virker som en god en at smide, hvis man vil ha ret!🤞🏻

    #29
    StultusX2
    Rusher
    • 2035 Indlæg
    Offline

    #28 Er der andre/nogen, der faktisk kan lide paragraffer, udover jurister(samt hvad den slags har affødt..politik mm.)

    No offense! #Sturm’ ;-D

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    • Dette svar blev ændret 3 år, 8 måneder siden af StultusX2.
    #30
    Bams
    Rusher
    • 357 Indlæg
    Offline

    #29 jeg synes da bare den paragraf 78 kan noget 🙂

Viser 30 svar - 1 til 30 (af 34 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...