Forside › Fora › Politik/Samfund › Kan I holde vinteren 2022-23+?
- Dette emne har 34 svar og 18 stemmer, og blev senest opdateret for 2 Är, 6 mÄneder siden af RetardedWookie.
-
Oprettet afEmne
-
21/09/2022 kl. 16:06 #0
StultusX2
Rusher- E-peen: 2,043
HMAKs tykke sokker her. Og har sĂžrget for rigeligt med brĂŠnde til mine „stakkels‟ gamle(ej fattige!) forĂŠldres morsĂž…
Men hva‛ med Rusherne. Hvad har I pĂ„ og/eller fyrer I med – og ser det godt eller skidt ud?
- Dette emne blev Êndret 2 Är, 6 mÄneder siden af StultusX2.
- Dette emne blev Êndret 2 Är, 6 mÄneder siden af StultusX2.
-
Oprettet afEmne
-
ForfatterSvar
-
21/09/2022 kl. 16:19 #1
Shiu
Rusher- E-peen: 106
FÄr ingen problemer her. Faktisk har jeg lige fÄet et brev i min e-boks at der ikke vil komme en regning fra fjernvarmen da de har tjent langt mere end budgetteret ved at sÊlge sol/vind. SÄ resten af Äret er varmen gratis for mig.
21/09/2022 kl. 16:41 #2StultusX2
Rusher#0 TrÄdstarter- E-peen: 2,043
#1 Aha, tydeligvis IKKE pÄ NykÞbing Mors FjernvarmevÊrk! Monstro fra det fynske?
21/09/2022 kl. 16:44 #3Cancerman
Head Rusher- E-peen: 3,721
Vi har lige fÄet ny brÊndeovn til det nye hus og har masser brÊnde. SÄ det hjÊlper.
SĂ„ er det mere spĂŠndende om nogen kan nĂ„ at installere en varmepumpe inden vi flytter ind… Og hvad elprisen bliver đ
21/09/2022 kl. 18:18 #4medisterKongen
Rusher- E-peen: 571
Fjernvarme fra HOFOR og bor i nybyg fra 2017. SÄ lige hvad angÄr varmen er alt OK.
21/09/2022 kl. 18:44 #5MasterSoren
Rusher- E-peen: 82
Vi har gasfyr. Det er heldigvis ikke et alt for gammel hus (Energi klasse B ) og alt lys er for nyligt udskiftet til led. Vi har budgetteret med at skulle bruge omkring 40 klik ekstra i Är pÄ energiudgifter.
Vi har heldigvis ogsÄ nogle fornuftige opsparinger at tÊre af hvis priserne stikker helt af.
Hvis vi ikke lÞber tÞr for gas og el skal det nok gÄ, men det bliver en dyr vinter.
- Dette svar blev Êndret 2 Är, 6 mÄneder siden af MasterSoren.
21/09/2022 kl. 19:31 #6Emilsa
Rusher- E-peen: 1,342
Pillefyr i et 200 Är gammelt hus, det er godt jeg ikke er kuldskÊr⊠Men jeg gruer for alle dem fra Afrikas land i familien
21/09/2022 kl. 19:32 #7Kenkari
Moderator- E-peen: 3,542
#6 har du sÄ vÊret forudseende og kÞbt piller til vinteren, eller er du pÄ herrens mark?
21/09/2022 kl. 19:37 #8Emilsa
#7 jeg har vĂŠret lagt ned af regninger hele sommeren, sĂ„ jeg er pĂ„ herrens mark, men jeg har en plan⊠Man kan fĂ„ piller presset af majs skaller, de koster det halve. Det er stadig ubehagelig dyrt – men det gĂ„r nok lige
21/09/2022 kl. 19:39 #9Kenkari
#8 jeg lÊste ogsÄ nogle vÊlger noget solsikkepiller eller noget, mÄske det var en mulighed. Det forurener som en i helvede, men det mÄ vi vel leve med
21/09/2022 kl. 20:20 #10JesperBlomkaal
Rusher- E-peen: 372
Jeg lĂ„ste min gaspris i slut 2021 i 2 Ă„r… sĂ„ jeg undgĂ„r vist med nĂžd og nĂŠppe prisstigningerne… og sĂ„ fandt vi lige en gravalvorlig indstilling pĂ„ vores gasfyr.. vi kunne ikke forstĂ„ et af vĂŠrelserne hvor der ogsĂ„ er adgang til fyret altid var drĂžnvarmt uanset hvad vi indstillede… sĂ„ var det kedlen der havde digital adgang(!) og det rum stod til 38 grader lol!
Vi kunne ikke forsĂ„ vores regninger altid var hĂžje, men det kan vi se nu har nedbragt vores gasforbrug med nok 70% lol… sĂ„ vi gĂ„r en tid i mĂžde med langt mindre regninger.
Og sÄ har vi Clever Power til vores 2 elbiler, sÄ vi kan kÞre fast for 699 kr (+790 kr. i midlertidigt tillÊg), sÄ det er jo ikke tosset.
Ja og sÄ tjener jeg ogsÄ ganske hÊderligt.
Men hvorom alting er, sĂ„ har vi dog skruet ned for varmen i ren solidaritet og sat elforbruget ned… vi lĂ„ pĂ„ normalt i snit 25-30 kWh om dagen, og er nu pĂ„ under 10… slukkede et par kĂžleskabe her og der og gik diverse rum igennem for standbystrĂžm… isĂŠr i kĂŠlderen var der mange it gadgets der bare stod og slugte strĂžm.
GÄr det hele ned ad bakken nÊste Är har vi tilbud klar pÄ solceller til huset med batteri og inverter sÄ vi er 120% selvforsynende, dem tjekker jeg leveringstider pÄ hver 2. mÄned, sÄ vi kan trykke kÞb.
21/09/2022 kl. 20:44 #11Cancerman
#6 Det er prĂŠcis sĂ„dan et vi har kĂžbt – hĂ„ber de kan nĂ„ at sĂŠtte en varmepumpe i (ellers staller 90% af de andre renovationer ogsĂ„)
21/09/2022 kl. 20:52 #12StultusX2
#10 38° ‚amnen for ind i hede hule h…
..og selvom man er ri#(X..forholdsvist velhavende. SĂ alligevel: :-O herfra!
22/09/2022 kl. 07:30 #13Emilsa
#11 – Vi fik det lige fĂžr jeg âovertogâ âgĂ„rdenâ/slĂŠgtsruinen da min far gik til.. Tanken pĂ„ det gamle brĂŠndefyr sprang dagen efter han dĂžde⊠Jeg forbander min mor, lidt, for ikke at have valgt en kombi lĂžsning der kan tage bĂ„de piller og brĂŠnde.
Fyret er fantastisk, men ligenu lidt nedern
22/09/2022 kl. 07:54 #14SturmWolfDK
Rusher- E-peen: 562
Fyrer med trĂŠ og har fint til denne sĂŠson.
Jeg har heldigvis fundet en der vil have tyndet ud i sin skov, sÄ der gÄr jeg og fÊlder, bl.a. med min onkel. Han har sÄdan et dejligt monstrum hvor man bare smider stammen i og sÄ kommer der brÊnde ud i den anden ende.
Lige nu sĂŠlger han alt det han kan lave. Det er fuldstĂŠndig vildt. Folk holder nĂŠrmest i kĂž under slisken med deres trailere – det har jeg aldrig set fĂžr ?
22/09/2022 kl. 12:04 #15Esmun
Rusher- E-peen: 13
Pillefyr og brĂŠndeovn her.
Var heldig at jeg fik forhÞrt mig hos trÊlasten da pille-priserne ramte 5000 kr. pÄ nettet. De havde sÞrme et helt lÊs piller til 3100,- inkl. levering. Jeg kÞbte 4 paller lige pÄ stedet.
Nu kan jeg sĂ„ bare ĂŠrge mig over at jeg ikke tĂžmte deres lager da det var „billigt‟, men jeg er ogsĂ„ vandt til at give 5000 for 3 paller, sĂ„ 12000+ for 4 var lidt hĂ„rdt for mig at sluge pĂ„ det tidspunkt.
DesvÊrre holder det nok kun til februar, men sÄ hÄber jeg godt nok priserne har justeret sig lidt ind igen nÄr den vÊrste vinter er forbi. Ellers kÞber jeg en varmepumpe
22/09/2022 kl. 12:15 #16hausner
Moderator- E-peen: 888
lÄste min gaspris i slut 2021
Okay hvor heldigt var det lige?
22/09/2022 kl. 12:33 #17Cancerman
Vores slÞve VVSer har sÄ lige meldt at han fÞrst kan leverer VP til januar. HÄber satme den anden han er hurtigere.
22/09/2022 kl. 12:39 #18JesperBlomkaal
#16 Det var fantastisk timing… fik lĂ„st den til 4 kr/m3…
Men seriĂžst samtlige medier skrev der at man burde lĂ„se sin gaspris, jeg fulgte bare opfordringen – jeg bliver nĂŠsten lidt idiot af alle dem der piver nu – det stod med store fede overskrifter pĂ„ stort set alle nyhedsmedier i efterĂ„ret 21’….
Har aldrig tĂŠnkt over min gaspris, men medierne spammede bare lĂžs med „LĂ„s din gaspris‟ artikler og advarsler… sĂ„ ringer jeg ind til gasselskabet og siger „fastpris tak‟ og fĂ„r en mail 2 min efter at mit produkt er ĂŠndret til fastpris i 2 Ă„r.
Det tog mig under 5 min. med ventetid at fixe det… har nok tjent 50-100k pĂ„ de 5 min. efter skat.
22/09/2022 kl. 13:29 #19hqx
Rusher- E-peen: 435
#18 Det kan man ikke engang mere, og som jeg har forstĂ„et det er der mange firmaer som har opsagt deres fastprisaftaler grundet de specielle omstĂŠndigheder og hĂžje priser – hvilket bare er super trĂŠls for kunderne.
SĂ„ lige pĂ„ OK fx. der ligger de i 28kr/m3 – og vi er stadig i September, av av av…
22/09/2022 kl. 14:15 #20TabascoPreben
Rusher- E-peen: 89
Ăldre hus med ny varmepumpe og nĂŠsten ny brĂŠndeovn.
Fik installeret varmepumpe sidste sommer og vandt i statens energitilskudslotteri (21k bobs), sÄ det var lÊkkert nok.
Som #18 fulgte jeg ogsÄ opfordringerne i medierne omkring nytÄr og fik fastpris pÄ el til lidt over en krone pr. kWh frem til feb. 2025.
#19 Jeg har ikke hÞrt om andre end SK Forsyning der har opsagt kundernes fastprisaftaler ud fra force majour (fjendtlige handlinger fra fremmede magter)? Men hvis Andel vÊlger at slÞjfe min fastprisaftale er det da nok en ekstraregning pÄ 30-40k om Äret, sÄ det mÄ de gerne lade vÊre med.
Har brÊnde nok til denne fyringssÊson ud. Plejer at fÄ et vognlÊs klÞvet bÞgebrÊnde lÊsset af i indkÞrslen ad gangen. i 2020 gav jeg 5500 kr. Nu ligger den pÄ omkring 15.000 kr. Min far selvskover, og der har fÞrhen vÊret maks et par tusind at spare pÄ at tag med ham og bakse rundt med det i 3-4 weekender. Men nu er der nok over 10k at hente sÄ jeg mÄ trÊkke i skÊrebukserne og komme med ud og fÄ noget frisk luft og gratis croosfit nÊste Är.
22/09/2022 kl. 15:40 #21SturmWolfDK
True. Der er mulighed i alle forbrugeraftalerne for at udbyder kan komme ud af aftalerne, sÄ #10 har sÄmÊnd ingen garanti for den pris. Men fordi udbyder har en mulighed, sÄ er det ikke nÞdvendigvis ensbetydende med at de gÞr det. SÄ han kan krydse fingre og vÊre glad for prisen sÄ lÊnge det vare.Og som #20 ogsÄ er inde pÄ, sÄ er man begyndt at rykke pÄ det ude hos udbyderne, og jo lÊngere vi kommer ind i en inflation og desto hÄrdere konsekvenserne bliver, sÄ skal der nok ikke sÄ lang tid til fÞr udbyderne slÄr til for at overleve.
SĂ„dan en tur i skoven er fandme skĂžnt. Ă bne en Ăžl/sodavand og madpakke med et par rugbrĂždsmadder og hĂžrer fuglene, vinden og trĂŠer/blade, samt duften af nysavet trĂŠ. Plus man fĂ„r brĂŠnde OG motion samtidigt. Whats not to like đ22/09/2022 kl. 16:04 #22JesperBlomkaal
#21 Jeg har tjekket op pÄ det, og de har bekrÊftet at de ikke opsiger de aftaler de har indgÄet.
Men jeg sidder ogsĂ„ bare klar pĂ„ kĂžb knappen mht. solceller og varmepumpe hvis nogen fucker med de gaspriser her đ sĂ„ har vi hele setuppet pĂ„ ca. 4-6 uger.
22/09/2022 kl. 19:08 #23zybr
Rusher- E-peen: 121
Har pillefyr+2xbrĂŠndeovne. Piller nok til denne vinter og nok trĂŠ til 3-4Ă„r. Bor alene sĂ„ kan godt „skĂŠre hjĂžrner‟ med fyringen. Er mest bekymret for evt. sprĂŠngte vandrĂžr hvis det bliver en hĂ„rd vinter. Havde 2 sprĂŠngte vandrĂžr for 2 Ă„r siden, det kan ikke anbefales.
22/09/2022 kl. 19:46 #24VxChemical
Rusher- E-peen: 408
Jeg har gas fyr.
Men jeg er ved at installere en luft til luft varmepumpe med kanaler rundt i huset for at fÄ varmen rundt til vÊrelserne.
SĂ„ kommer der en el radiator eller 2 til at klare det som pumpen ikke kan.
Fuck Putins gas.
22/09/2022 kl. 21:26 #25Cancerman
Der var bid pĂ„ dne anden VVSer. SĂ„ der bliver installerer varmepumpe den 21. November. De stakkelsw nuvĂŠrende ejere sad ved pejsen – de var lĂžbet tĂžr for piller đ
22/09/2022 kl. 21:27 #26TabascoPreben
Rusher- E-peen: 89
#21 100%. Nyder det egentligt ogsĂ„, men i sidste ende er det sjovere at vĂŠre hjemme med familien og lave noget med dem. Fruen er heller ikke henrykt over at stĂ„ med hus og unger mens jeg er ude halvdelen af weekenden i en mĂ„ned, men nĂ„r der er en shoppingtur/rigtig god middag at hente pr. gang glider det lidt nemmere ned đ
Edit: ogsĂ„ lyder det til at regeringen kommer ud med gaveposen i morgen og kĂžber stem… hov hjĂŠlper befolkningen gennem energikrisen. SpĂŠndende hvad de har i gaveposen.
- Dette svar blev Êndret 2 Är, 6 mÄneder siden af TabascoPreben.
22/09/2022 kl. 22:39 #27Ghidora
Rusher- E-peen: 1,387
Har strĂžm til og med hele nĂŠste Ă„r til 35 Ăžre pr kWh.
Varmen er heldigvis pÄ strÞm ?
29/09/2022 kl. 18:34 #28StultusX2
..og sĂ„ begynder det…
Bliver en „interessant‟ vinter.
29/09/2022 kl. 18:40 #29Kenkari
#28;: Jeg tror bare folk skal erkende, at der ingen trĂŠpiller er i denne vinter. Der er udsolgt
29/09/2022 kl. 18:57 #30SturmWolfDK
For at komme med et politiker svar:âDet kan ikke udelukkes at anmeldelser af brĂŠndselstyverier stiger kraftigt denne vinterâ ?
Dem der har forudkÞbt af ham er enten desperate eller idioter. ForhÄbentlig det fÞrste. Indehaver har lang kriminel lÞbebane, og det er Alm. Kendt i lokalomrÄdet.
Nu er de vist gÄet under jorden, og det forstÄr jeg godt, hvis de faktisk er skyldige ? -
ForfatterSvar
- Du skal vĂŠre logget ind som bruger for at kunne svare...