Forside Fora Politik/Samfund Kan de gamle køre bil?

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    Nickell
    Moderator
    • E-peen: 2,013

    Vi ved, at de unge ikke kan. Men påkørslen i København får nu politikerne til at kigge på den lempelse, som man lavede for år tilbage, når det gjaldt de gamle. En lempelser for at tække de gamle vælgere.

    Personligt synes jeg, at man skal vurdere de gamle nøjsomt, da det hurtigt går ned ad bakke. Min svigermor har netop presset på for at få taget kortet fra sin egen mor. I mellemtiden nåede hun at påkøre et træ, som til sidst overbeviste den gamle til selv at opgive det. 🙄

    Der skal være rimelighed i det, ellers ender et kørekort med at have samme levetid som en avokado.

    Hvornår tror I selv, at I er for gamle til at køre bil? Jeg tror 70 for mit eget vedkommende. Men der er jeg ikke gået på pension endnu… 😄🥳

Viser 21 svar - 1 til 21 (af 21 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    VampiricEye
    Rusher
    • E-peen: 3,981

    Hvornår tror I selv, at I er for gamle til at køre bil?

    Pas. Måske er jeg nedslidt, når jeg bliver 50. Måske først når jeg bliver 90. Who the fuck knows.

    #2
    Kenkari
    Moderator
    • E-peen: 3,617

    Jeg synes ikke der bør en eksakt grænse, men der bør gøres mere for at følge de ældre, tidligere.

    Jeg synes det er fint at vi som udgangspunkt får kørekort til vi er 70, som det er nu.

    Men, en skøn drøm, er at vi kun får kørekort fem år af gangen, og så skal vi op til en teori og køreprøve, og hvis man så dumper den, skal man igennem en stak køre og teori timer, inden man kan tage kørekort igen. Der er alt for mange der laver deres egne regler i trafikken, og det skal stoppes.

    At sætte, at man ikke kan få kørekort efter 70, er farligt, for der ER nogle der godt kan køre bil efter 70, og så er der andre der ikke kan, og det bør en læge vurdere, sammen med Embedslægen

    #3
    zybr
    Rusher
    • E-peen: 126

    Men, en skøn drøm, er at vi kun får kørekort fem år af gangen, og så skal vi op til en teori og køreprøve, og hvis man så dumper den, skal man igennem en stak køre og teori timer, inden man kan tage kørekort igen.

    arh rolig nu. Er du kørelærer?, for så lyder det da som en fed økonomisk gimmick. Det er da totalt overkill at kræve at folk, uden helbredsproblemer, render til køreprøve igen og igen. Iøvrig er det da plat at man potentielt kan tage kørekortet fra en elitebillist fordi vedkommende ikke lige svarede rigtigt på det tåbelige abstrakte teori til en køreprøve.
    Der vil iøvrigt være MANGE der er elitebillister idag som ville fejle en køreprøve hvis de blev tvunget til tage en. Jeg tror ikke jeg kunne bestå en køreprøve idag…

    OnTopic: jeg bor ude i provinsen og har bil, jeg kører til alt…ALT!…jeg kunne slet ikke få noget til at hænge sammen hvis jeg ikke havde en bil, så naturligt nok håber nok lidt på at jeg mister livet inden jeg mister kortet(for jeg flytter aldrig tilbage til menneskesiloerne inde i byen).

    Men nu er der en eller anden olding der er kørt ind i nogen og så skal politikerne jo vise handlekraft og skovle et eller andet forhastet lorte-lovgivning sammen, Det er jo Danmark vi bor i…

    #4
    Emilsa
    Rusher
    • E-peen: 1,381

    #2 – Tænker du så at staten skal sørge for fuld lønkompensation, og virksomheder skal tvinges til at holde taburetten varm indtil folk har generhvervet kørekortet. For du kommer seriøst til at få mange almindelige mennesker her i riget som bliver presset på sit eksistensgrundlag og må gå fra hus og hjem – såfremt de ikke har et kørekort.

    Du må være en af de der mennesker der bor helt inde i en af de store bykerner.

    Anyways, som min afdøde far altid sagde (og tilbragte en del tid i spjældet for) “Kørekort?, hvad fanden i blanke helvede skal a med et kort – a ved jo godt hvor a er påvej hen”

    #5
    Kenkari
    Moderator
    • E-peen: 3,617

    #3
    Jeg sagde jo, det var en drøm. Der kan blive fanget så mange ting, hvis folk regelmæssigt skulle gennem en prøve. Især dem, hvor de hiver den ene bøde og klip efter sig, efter den anden. Og der kan det lige så godt være Mohammed fra Ishøj-planen, eller Brian ude i det mørke jylland, som begge laver deres egne regler, fordi det lige går denne ene gang, så går det nok også næste gang.

    #4; Ja, som sagt, det var en drøm. Ja, jeg bor på Amager, og jeg ser og oplever ting i hverdagen, som er direkte farligt, fordi folk liiiiiige skal med over for gult, eller ikke viser af, eller ikke orienterer sig ordentligt. Jeg har den samme skønne drøm, at der skal indføres en cykel køreprøve eller lign, så cyklister kan lære at gebærde sig i trafikken korrekt.

    Jeg er med på, at ude i udkantsdanmark, kan det at ikke have kørekort have store konsekvenser, men det kan det også, hvis du kører en lille pige over, fordi du har røget hash, og kan tro du kan føre en bil alligevel, som det skete på Amager for et par år siden.

    #6
    RetardedWookie
    Rusher
    • E-peen: 252

    Jeg er enig i, at ældre bilister kan være farlige.

    Jeg håber dog lidt, at vi med teknologiske hjælpemidler snart kan afhjælpe problemet til en vis grad. Det burde ikke være så mange år ud i fremtiden, at de fleste nyere biler automatisk bremser før en personpåkørsel eller lign.

    #7
    Stormtrooper
    Rusher
    • E-peen: 253

    #2 Jeg kunne ikke være mere enig med dig. Vi skal i den grad have test af de ældre tilbage, for der er alt for mange, der kører rundt, som virkelig ikke burde.

    Og jeg er også fuldstændig enig i, at der burde være en kontrol af alle uanset alder hvert femte år. Argumentet om, at man ikke kan bestå, er jo det bedste argument for, at man netop bør indføre det! Må jeg i øvrigt minde om, at erhvervskørekort skal generhverves hvert femte år. Og hvad med flyvecertifikater? De skal jo konstant vedligeholdes. I mine øjne burde det ikke være meget anderledes med personbiler, når man ser på, hvor mange idioter, der kører rundt i trafikken og netop laver deres egne regler.

    Og inden modstanderne kommer for godt i gang: ja, jeg bor i Aarhus, men har bil og bruger den og elsker den. Og er mekaniker af uddannelse, men ikke af profession, så jeg burde jo egentlig høre til i den anden grøft, hvis vi skal kigge på stereotyper.

    #4 Hvis du ikke kan bestå en køreprøve, bør du heller ikke have kørekort. Uanset hvor meget, du så har brug for det. Det er et elendigt argument.

    • Dette svar blev ændret 3 uger siden af Stormtrooper.
    #8
    -dut-
    Rusher
    • E-peen: 1,413

    Der er masser over 70 som er friske i hovedet, og sagtens kan køre. Det er ekstremt individuelt.

    Det kunne dog være fornuftigt at have en form for prøve, for at finde de farlige bilister.

    #9
    Emilsa
    Rusher
    • E-peen: 1,381

    #5 En obligatorisk køreprøve fanger jo ikke dem der køre fuldekørsel eller er vind og skæve. For de ved jo godt at de ikke skal svare at det er ok at være skæv bag rettet til teoriprøven, og de kan nok også finde ud af ikke at være fordruktne til selve køreprøven…

    Desuden så ville en 5 årig kontrol køreprøve skabe en enorm administrativ belastning og et helt ekstrem manel på kørelærer og hænder til at gennemføre det

    • Dette svar blev ændret 2 uger, 6 dage siden af Emilsa.
    #10
    Emilsa
    Rusher
    • E-peen: 1,381

    #6 – Bedre offentlg transport, så de har nemmere ved at komme rundt uden at skulle lave alle mulie aftaler og bestillinger. Mange gamle klistrer sig til kørekortet fordi de har brug for det for at kunne fungere. En kommunal haveservice for gamlinge, hvor de for et symbolsk beløb kan få hentet deres have affald og skrot ville være et fantastisk tiltag, og en gamlingerabat på fragt – så de kan få større ting bragt hjem til sig uden behov for at skulle ud og hente det, eller ligge andre til belastning. – En anden grund til at man som gammel gerne klynger sig til kortet er at man gerne vil kunne få gjort ting uden at ligge andre til belastning.

    #11
    Ghidora
    Rusher
    • E-peen: 1,413

    En læge burde rimelig nemt kunne vurdere om man fysisk og psykisk er i umiddelbar stand til at køre i en bil eller ej.

    Der vil selvfølgelig være tilfælde hvor det ikke vil blive opdaget ved et kort læge check, men jeg ser så mange ældre der knap kan gå, køre bil.

    Hvis man har dårlig reaktionsevne bør man ikke have et kørekort, samme med syn, eller hvis man ikke er i stand til at se sig over skulderen?

    #12
    Snowball42
    Rusher
    • E-peen: 401

    Der er ingen tvivl om at der burde være bedre styr på om de ældre stadig er i en situation hvor de rent faktisk burde beholde kørekortet. Det er jo farligt i trafikken når de svinger mellem 40-50km i timen i en 60 km zone, nærmest stopper hver gang der kommer et helleanlæg og nærmest ikke kan finde ud af at dreje. Sådan en kørte jeg bagefter i onsdags. Han formåede også at få 2 hjul op på et af helle anlægene. Vi skulle begge ind i Rema, og kunne se at der også være en heftig bule/ridse ting der kørte hele vejen langs passager siden, og at bagerste kofanger var i stykker.

    Den vej jeg bor på har vi flere der er i 70’erne, og det er ca. halvdelen af dem jeg vil vurdere burde aflevere nøglerne med det samme. Mens de andre fint kan køre en årrække endnu.

    Det hele skal dog ikke handle om de ældre, for jeg synes faktisk også det kan være farligt med dem der har kørekort uden at bruge det. En af min kones veninder har kørekort, men har ikke kørt bil i snart 10 år, jeg ville nødigt give hende nøglerne til en bil.

    Men hvis grænsen var 60 og det så var ud til en kravlegård hvor man bevise man stadig kunne køre rundt osv, uden at vælte kegler og så få en forlængelse på et år eller 2. Evt. med en koordinations tests eller lign.

    #13
    NightBreaker
    Moderator
    • E-peen: 1,643

    Jeg synes det skal være sådan at, hvis du og når du rammer de 65 så skal du til lægetjek hvert år, og efter 5 år. dvs. når du rammer de 70, så skal du tag en ny køreprøve, hvis lægen har sagt ok til dette. Herefter skal man til køreprøve hvert 3-5 år, stadigvæk lægetjek hvert år.

    #14
    Snowball42
    Rusher
    • E-peen: 401

    #13 Det vil også gøre at de ældre jævnligt skal vurdere om de vil tage det igen, er det ulempen værd, og at der vil en der vurderer deres evner.

    #15
    Festival_H
    Rusher
    • E-peen: 970

    #2 Jeg er helt enig. Et kørekort bør være noget der skal vedligeholdes. Hvordan det helt præcis skal administreres har jeg ingen ide om, men da færdselsloven er sådan ene slags Living Document der kan ændre sig fra år til år, så bør der også laves et eller andet system der sørger for at alle der færdes i trafikken, bliver gjort opmærksom på ændringerne.

    Min tanke er at der bliver lavet en liste af ændringer og en liste af de ting som vi oplever at vi ikke er så gode til og det er så de ting der vil blive gennemgået, når man er til fornyelse af kørekortet. Det er ikke sikkert det er helt den samme test som når man er ny, men det kunne være at hvis man dumper fornyelsen et antal gange at så skal man videre til at ny erhverve kortet igen hvor der er strengere krav.

    Jeg kan simpelthen ikke forstå at det er lovligt for en person der ikke har ført en bil i 30 år bare at sætte sig i en bil og køre. Det giver ingen mening. Biler er døds maskiner og burde håndteres som trafik i luften.

    Med et sådan system, vil ældre, der ikke kan køre bil, automatisk blive sorteret fra.

    #16
    Kenkari
    Moderator
    • E-peen: 3,617

    Jeg synes det skal være sådan at, hvis du og når du rammer de 65 så skal du til lægetjek hvert år, og efter 5 år. dvs. når du rammer de 70, så skal du tag en ny køreprøve, hvis lægen har sagt ok til dette. Herefter skal man til køreprøve hvert 3-5 år, stadigvæk lægetjek hvert år.

    Man kunne sagtens sætte den aldersgrænse på 50 f.eks eller som flere inde på. Ligesom med lastbil og andre store kategorier, så skal din viden vedligeholdes. Det giver ikke mening, at jeg kan tage kørekort som 18 årig, vente 40 år med at køre bil, og forvente at have den nødvendige viden til at færdes i trafikken

    #17
    -dut-
    Rusher
    • E-peen: 1,413

    #16 men er det rent faktisk noget der sker udbredt nok, til det giver mening at udsætte alle for?

    Jeg har selv kørekort, men har ikke brugt det i over 10 år. Jeg ville ikke drømme om at gå ud bag rattet uden nogle køretimer for at friske det op.

    Synes måske folk er lige lovlig friske til at misbruge folks tid, hvis man skal til kontrol og tage prøver i tide og utide.

    Det handler om en ekstremt lille andel personer som man skal identificere. En del af et lægetjek, oppe alderen, bør være nok.

    #18
    Kenkari
    Moderator
    • E-peen: 3,617

    #17: Jeg kan jo ikke tale noget om statistikker eller noget.

    Men, når man ser hvor mange ting der bliver vist i tv, bliver snakker om i medierne og hvor mange bøder der bliver givet, så kan jeg ikke se, hvorfor det ikke er noget man kan snakke om.

    Der sker aldrig noget ved det, rent politisk, for det giver ikke flere penge i statskassen, medmindre de finder en sjov afgift et sted

    #19
    Festival_H
    Rusher
    • E-peen: 970

    #18 Altså det vil det jo sandsynligvis gøre hvis dette kunne medføre færre trafikdræbte og færre der ville komme til skade, med lang varier genoptræning eller skadet for livet til følge.

    Jeg ser så ofte bilister der skære hjørner og som ikke kan finde ud af at køre i 2 sporet rundkørsler eller flette ved uheld og vejarbejde på motorveje. Sådan nogle ting ville kunne være emner som ville blive taget op på disse vedligeholdelses sessions.

    Og mange sidder stadig og fedter med mobilos oppe ved øret. Hvad fanden tænker de på!

    #20
    Snowball42
    Rusher
    • E-peen: 401

    #19 Den sidste del med Mobilos undrer jeg mig godt nok også over, der er vel hands-free i vel nærmest alle biler solgt de sidste mange mange år.

    Jeg synes det er værre når det er varevogne og lastbiler hvor man ser chaufføren sidde med mobilen fremme, for det er godt nok mange tons de kører rundt med.

    #21
    -dut-
    Rusher
    • E-peen: 1,413

    Det er ren arrogance at tro, at man ikke bliver distraheret af at tale i mobil når man kører (eller endnu værre skrive sms / surfe nettet). Håndfri er bedre end ingenting, da man så har hænderne fri til at reagere. Men selv med håndfri er opmærksomheden opdelt.

    Under alle omstændigheder, tror jeg ikke man kommer de problemer til livs gennem prøver. Det er et personlighedsproblem.

Viser 21 svar - 1 til 21 (af 21 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...