Forside Fora Off-topic Garanti regler

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    Winz
    Rusher
    Offline

    Bliver garanti perioden forlænget, når man modtager et nyt produkt ? F.eks. hvis der er 2 års garanti, så bliver garanti perioden forlænget med 2 år fra den dato man modtager et nyt produkt / den dato det bliver afsendt ?
    Eller er det ikke bare sådan lige til ? Og er det kun i Danmark det evt. gælder ?

Viser 11 svar - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    Fisker
    Rusher
    • 438 Indlæg
    Offline

    Går ud fra at du taler om reklamation, hvis du får byttet en vare som du har reklameret så har du igen 2 års reklamationsret fra ombytningen.

    #2
    Nass
    Rusher
    • 495 Indlæg
    Offline

    Det hedder IKKE garanti, det hedder reklamationsret, og ja, den fornyes når du får et nyt produkt/omlevering

    #3
    Winz
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 25 Indlæg
    Offline

    My bad, jeg skulle selvfølgelig have skrevet jeg mener garanti og ikke reklamationsret. Mit eksempel med 2 år var også dårligt, da det netop kommer til at lyde som jeg mener reklamationsret.
    Jeg mener hvis et produkt har 3 års garanti, (og de 2 års reklamationsret er udløbet) så går det ikke gennem forhandleren, men direkte til producenten. Hvis man laver en RMA gennem producenten, sender produktet til dem, der så konstaterer, det ikke kan repareres og derfor sender en ny. Kan de så sige “desværre, garantien på det oprindelige produkt er udløbet, vi kan ikke hjælpe” ? Vi snakker et udenlandsk firma, så danske regler er måske ikke nødvendigvis gældende.

    #4
    Fisker
    Rusher
    • 438 Indlæg
    Offline

    #3 En garanti kan sige mere eller mindre hvad den vil så længe den ikke stiller dig dårligere end købeloven.

    #5
    Winz
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 25 Indlæg
    Offline

    Nå, jeg kan ikke finde rediger knappen.

    Jeg kan godt se det var meget uklart hvad jeg mener.
    Produkt 1 går i stykker efter 2,5 år. Jeg modtager produkt 2 fra producenten da produkt 1 ikke kan laves. Produkt 2 går i stykker efter 2,5 år. Kan de så sige “produkt 1 er 5 år gammelt, der er derfor ikke længere garanti på” ?

    #6
    Aben
    Rusher
    • 38 Indlæg
    Offline

    #5

    Som #4 siger; alt hvad du får udover reklamationsretten er en “bonus” producenten tilbyder. I din situation gælder reklamationsretten ikke, og du kan derfor ikke forvente, at producenten vil erstatte produktet.

    Med det sagt så kunne jeg forestille mig, at der er mange producenter, som ville erstatte et produkt i din teoretiske situation. Kan du ikke læse garantibetingelserne for det som du har købt? Det burde stå dér.

    #7
    Winz
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 25 Indlæg
    Offline

    Jeg fandt selv svaret, hvis nogen er interesserede:

    Garantiperioden begynder på købsdatoen og vises på købskvitteringen eller fakturaen, som kunden skal fremvise, og slutter på dagen efter afslutningen af garantiperioden for hvert nyt produkt. Du kan se garantiperioden for hvert nyt produkt her Status for produktsupport. For det istandsatte produkt eller de reparerede dele er det den resterende garantiperiode for det produkt, de erstatter, eller halvfems (90) dage fra den dato, hvor produktet blev udskiftet eller repareret, afhængigt af hvilken periode der er længst, bortset fra de varer, der er solgt som “som de er” eller med “ingen garanti” fra enhver butik. Hvis en sådan købskvittering eller faktura ikke fremvises, begynder garantiperioden på dato for fremstilling baseret på vores interne registrering.

    Dette er fra den specifikke producents betingelser og altså ikke generelle “regler”, hvilket, som jeg har forstået det nu, ikke findes.

    • Dette svar blev ændret 2 år, 11 måneder siden af Winz.
    #8
    Fisker
    Rusher
    • 438 Indlæg
    Offline

    #7 Uden at vide produktet er informationen ligegyldig, det er som sagt op til garantien, den må bare ikke stille dig dårligere end købeloven, altså kunne garantien lige så godt have skrevet du havde ingen yderligere garanti eller 5 års garanti.

    #9
    Winz
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 25 Indlæg
    Offline

    altså kunne garantien lige så godt have skrevet du havde ingen yderligere garanti eller 5 års garanti.

    Det er/var jeg helt med på. Det var mere om det var den oprindelige dato der var gældende eller ombytningsdatoen. Og det står i deres betingelser at det ER den oprindelige dato desværre.

    Dørstopper/papirvægt/bogstøtte sælges. Ny pris 6500 kr

    #10
    hausner
    Moderator
    • 711 Indlæg
    Offline

    Hvad er det for et produkt der er gået i stykker?

    #11
    Winz
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 25 Indlæg
    Offline

    Hvad er det for et produkt der er gået i stykker?

    Synology NAS DS1815+ (Blå power led blinker og lan led lyser konstant)

    (Jeg kender til Intel Atom C2000 buggen og 100 ohm transistor fixet, men denne har allerede transistoren monteret)

Viser 11 svar - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...