Forside Fora Off-topic Elbil

  • Dette emne har 20 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 1 år siden af TabascoPreben.
Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    dinirex
    Rusher
    Offline

    Hej. Bilen er brudt sammen og nu gider vi ikke bøvlet med gamle biler og reperationer længere.

    Er der nogen som kan anbefale en god el familie bil (2 voksene og 2 børn).

    Vi kigger udelukkende på elbiler.

    Budgettet ligger på mellem 200-300.000.

    Ønskes
    60+ kWh batteri
    400+ liter bagagerum
    Lynlade support
    Understøtter anhængertræk min. 500 kg

Viser 20 svar - 1 til 20 (af 20 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    Masoz
    Rusher
    • 135 Indlæg
    Offline

    Hvis I kan klare jer med Tesla Model 3’s bagagerum åbning (sedan), så tænker jeg det er vejen at gå med de kriterier du stiller.
    Finde en brugt 🙂

    #2
    knekker
    Rusher
    • 1073 Indlæg
    Offline

    Som familie bil vil du op i Tesla model Y.
    Hvis budgettet er imellem 200-300.000 kr, så ville jeg kigge efter en brugt Model Y fra tyskland.

    #3
    NightBreaker
    Moderator
    • 1578 Indlæg
    Offline

    Det er svært at gå galt med en Telsa Y. Der er bare meget bil for de penge. Og dem der er bygget i Berlin ser ud til at være godt bygget, det eneste der er lidt surt, er at det er meget kamera teknik der bliver brugt nu her, i stedet for sensor ved de gammel modeller. Ellers vil jeg anbefale at tjek jimi rosa`s biler.tv ud, https://www.youtube.com/@BilerTV

    #4
    hqx
    Rusher
    • 405 Indlæg
    Offline

    Tesla Model Y, brugt virker som om de stadig ligger meget højt i pris for brugte, hvilket overrasker lidt taget i betragtning af de prisfald der har været.

    Skoda Enyaq kan man godt få til under 300k og det er en SUPER god bil. Meget bedre bagagerum end på Tesla fx.

    #5
    dinirex
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 55 Indlæg
    Offline

    Vi har kig på følgende modeller:

    Kia Niro EV
    MG ZS
    Skoda Enyaq EV 60
    Hyundai Ioniq 5

    Konen vil ikke have Tesla 🙁

    #6
    knekker
    Rusher
    • 1073 Indlæg
    Offline

    Har du lyst til at dele et par ord omkring hvorfor hun ikke gider Tesla?

    #7
    Masoz
    Rusher
    • 135 Indlæg
    Offline

    #5
    Så vil jeg nok vælge Enyaq – måske lidt biased af at jeg selv ejer en Octavia 😀

    #8
    dinirex
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 55 Indlæg
    Offline

    Det er deres image hun ikke kan forlige sig med. Hun ser dem som biler til folk med mange penge.

    Hun giver mig dog ret i at Model Y på mange måder virker som et godt match…

    Hun er skudt i Enyaq’en

    #9
    hausner
    Moderator
    • 840 Indlæg
    Offline

    Enyaq’en passer på alle parametre. Ioniq 5 er også et godt bud.

    Kommer selv fra en A6er og prøver at finde en elbil der kan matche “boot space”. Enyaq og Model Y er pt. på listen over kandidater. Overvejer også at blive på mærket og tage Q4 etron og leve med lidt mindre plads.

    #10
    knekker
    Rusher
    • 1073 Indlæg
    Offline

    Det er deres image hun ikke kan forlige sig med. Hun ser dem som biler til folk med mange penge.

    Hun giver mig dog ret i at Model Y på mange måder virker som et godt match…

    Oh boy, here we go.

    For det første er i igang med et meget dyrt køb, et køb som i vil påvirke deres daglighed hvert eneste dag de næste mange år frem. Valg af familie bil skal først og fremmest vælges ud fra logik og praktiskhed, uanset om i vælger tesla eller noget helt andet. Hvor meget kvalitet får du for pengene, opfyldning af behov, komfort osv.

    Hvad er der i vejen med at køre i en bil som anses som noget de rige køre i? Sikke en taber/jantelovs mentalitet hun besider, undskyld ordet. Jeg ved godt at det hele er meget lettere her og nu, hvis man bare gør som konen siger, men hvis disse følelsesbetonet parameter er niveauet din kone vælger bil ud fra, tænker jeg at det nok at på tide med at stoppe med at føje hende og at du træder i karakter som mand i forholdet ved at bede hende om at at lade dig tage valget. Det vil jeg også vove at påstå at hun vil respektere dig mere for.

    • Dette svar blev ændret 1 år siden af knekker.
    #11
    re4per
    Rusher
    • 103 Indlæg
    Offline

    Vi har kig på følgende modeller:

    Kia Niro EV

    MG ZS

    Skoda Enyaq EV 60

    Hyundai Ioniq 5

    Konen vil ikke have Tesla 🙁

    Hehe, min kone har det på samme måde.

    Men vi købte en Audi Q4 etron, det er sku også en lækker bil. Virkelig glad for den. Måtte dog vente 17 måneder på den. Men tror nu også vi bestilte på værst tænkelige tidspunkt.

    #12
    JesperBlomkaal
    Rusher
    • 332 Indlæg
    Offline

    Bare lad være med at tage andet end Tesla – de er så pisse langt fremme med softwaren og bilerne.

    Jeg har haft stort set alle elbiler de seneste 4 år, og Tesla er bare lysår forud.

    Jeg går og venter på den nye Model 3 Performance/Plaid og så snupper jeg en Tesla igen… shiiit jeg savner en!

    #13
    MiNo
    Rusher
    • 767 Indlæg
    Offline

    #8 Ikke forstået. Koster Enyaq’en ikke mere end Tesla nu?

    #14
    hausner
    Moderator
    • 840 Indlæg
    Offline

    Bare lad være med at tage andet end Tesla – de er så pisse langt fremme med softwaren og bilerne.

    Jeg har haft stort set alle elbiler de seneste 4 år, og Tesla er bare lysår forud.

    Jeg går og venter på den nye Model 3 Performance/Plaid og så snupper jeg en Tesla igen… shiiit jeg savner en!

    Men det har også en pris at være cutting-edge på tech og software. eks. virker deres vision-kameraer ikke så godt som alm bilers sensorer, så der er mange der har problemer med eks. viskerne når de er på auto.
    Jeg er medlem af en Tesla gruppe og jeg ved ikke hvor mange gange jeg har hørt “genstart bilen” som svar på diverse udfordringer.

    #15
    knekker
    Rusher
    • 1073 Indlæg
    Offline

    Men det har også en pris at være cutting-edge på tech og software. eks. virker deres vision-kameraer ikke så godt som alm bilers sensorer, så der er mange der har problemer med eks. viskerne når de er på auto.
    Jeg er medlem af en Tesla gruppe og jeg ved ikke hvor mange gange jeg har hørt “genstart bilen” som svar på diverse udfordringer.

    Du får det til at lyde som om at Tesla er de eneste som har problemer der skal løses.
    Hvad med de biler fra andre producenter, hvor du f.eks. skal køre på værkstedet, hver eneste gang bilens software skal opdateres. Det er måske slet ikke et problem der er værd at nævne?

    Husk lige at sætte tingene i perspektiv.

    • Dette svar blev ændret 1 år siden af knekker.
    • Dette svar blev ændret 1 år siden af knekker.
    • Dette svar blev ændret 1 år siden af knekker.
    • Dette svar blev ændret 1 år siden af knekker.
    #16
    JesperBlomkaal
    Rusher
    • 332 Indlæg
    Offline

    Bare lad være med at tage andet end Tesla – de er så pisse langt fremme med softwaren og bilerne.

    Jeg har haft stort set alle elbiler de seneste 4 år, og Tesla er bare lysår forud.

    Jeg går og venter på den nye Model 3 Performance/Plaid og så snupper jeg en Tesla igen… shiiit jeg savner en!

    Men det har også en pris at være cutting-edge på tech og software. eks. virker deres vision-kameraer ikke så godt som alm bilers sensorer, så der er mange der har problemer med eks. viskerne når de er på auto.

    Jeg er medlem af en Tesla gruppe og jeg ved ikke hvor mange gange jeg har hørt “genstart bilen” som svar på diverse udfordringer.

    Jeg har haft en Tesla i 4 år, og den har ikke disse problemer – har netop solgt den forinden sommeren, nu har jeg en Mustang, før en Hyuindai, en Citroen eC4, en Mercedes, en KIA, en VW m.fl…

    I forhold til problemerne med de øvrige biler, så var det helt afstressende med min Tesla. Ford’en med B&O anlæg har dræbt sit eget elnet, højtalerne skramler, softwaren har brændt sikringen flere gange (hele fronten skal skilles ad når det sker), sidespejlene skal indstilles hver 10. gang mv..

    Jo for ej at forglemme når man skal ud og køre, der planlægger Teslaen det så fint og du har fuld kontrol over kortet på skærmen, alle de andre pisbiler der har du typisk CarPlay og hvis ikke ens telefon brænder af pga. opladning og brug så kan du være sikker på du ikke får noget andet end Apple Maps eller Google Maps hvor du skal sidde og zoome ind og ud med plus og minus… og der er ingen ruteplanlægning der er præcis.

    Ej magter det bare ikke.

    #17
    hausner
    Moderator
    • 840 Indlæg
    Offline

    #15
    Jeg mener bestemt ikke andre biler er perfekte. Hvis du lige læser det jeg svare på prøver jeg jo faktisk at sætte en lovprisning af Tesla lidt i perspektiv, præcis som som du beder om.
    Tesla kommer med super avanceret software og mange nye teknologier som andre biler ikke har… hvilket på nogle områder har en pris.

    #16
    Og sådan har folk forskellige opfattelser i forhold til hvordan deres forhold til tidligere biler har været.
    Jeg kan huske jeg var ude og prøve en Peugeot for 10-15 år siden. den havde fået helt nyt fance touchskærm i midten hvor mange ting skulle styres fra. Slut med almindelige knapper (ring a bell). Mens vi er ude og køre fryser skærmen så INTET kan kontrolleres. Aircon, radio alt er låst i den indstilling den stod på da skærmen låste. Jeg nævner det selvfølgelig for salgsmanden da vi kommer retur som siger “Ja der er en bug i systemet. Hvis du slukker bilen i 10 minutter genstarter systemet og virker igen”. Den købte vi så ikke.

    #18
    knekker
    Rusher
    • 1073 Indlæg
    Offline

    Du starter ud med et negativt spin på Tesla netop tydelige fordel, samtidig uden at nævne ulempen ved den bil du faktisk anbefaler. Så jeg kan slet ikke genkende det du påstår.
    Anyway, det korte i det lange er at Tesla er den bil fabrikant som har produceret el biler i længest tid, de har den mest gennemførte og bug testet el bil af dem alle. De er endnu ikke fejl fri nej, men jeg kan love dig for at du får en langt mere gennemført oplevelse end de problemer du ser opstå hos konkurrenterne. Og så skader det bestemt heller ikke at de har et Sillicon Valey class A software team til at sørge for at der ikke opstår bugs i softwaren, hvilket er noget af de mest problematiske situationer man kan stå i, hvis man mister skærmens UI hvor alt bliver styret. Et problem som alle de andre producenter døjer med og vil altid gøre det, netop fordi deres software team slset ikke er på samme niveua some Tesla.

    • Dette svar blev ændret 1 år siden af knekker.
    • Dette svar blev ændret 1 år siden af knekker.
    • Dette svar blev ændret 1 år siden af knekker.
    #19
    hausner
    Moderator
    • 840 Indlæg
    Offline

    #18
    Arg, der savner jeg lidt perspektiv over de andre elbiler faktisk har nogle fordele pga. netop dette….

    #20
    TabascoPreben
    Rusher
    • 89 Indlæg
    Offline

    Overvej grundigt om i kan klare jer med en model med “lille” batteri som Enyaq 60. Med vinter og motorvej er rækkevidden næsten halveret ift. Wltp. Hvis i næsten aldrig skal på langtur er det self. ligemeget. Brugte ID4 er også en del billigere end Enyaq, men så også med design og charme inde og ude som lunkent opvaskevand. Men så kunne i nemt få én med det store batteri inden for budget.

Viser 20 svar - 1 til 20 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...