- Dette emne har 14 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 4 Är, 3 mÄneder siden af Bams.
-
Oprettet afEmne
-
06/03/2021 kl. 00:27 #0
ElSenator
Rusher- E-peen: 579
Tidligere video-producer hos Eurogamer Chris Bratt brÞd for et par Är siden ud og dannede Youtube kanalen People Make Games. De fokuserer primÊrt pÄ d
[LĂŠs hele nyheden her: Crunch, os? Nej, nej! Det udliciterer vi til andre… shh…] -
Oprettet afEmne
-
ForfatterSvar
-
06/03/2021 kl. 01:14 #1
Steadi
Rusher- E-peen: 329
UlÊkker forretningspraksis, mÄ jeg sige. Jeg sad bagefter og tÊnkte hvordan man kunne prÞve at rette op pÄ det, men jeg kom ikke umiddelbart pÄ nogle gode bud.
Jeg tror dog, at crunch blandt spilindustrien mĂ„ske er nemmere at overse fordi, at alle “jo bare sidder foran computeren”. DĂ„rlige arbejdsforhold pĂ„ fabrikker tĂŠnker jeg “sĂŠlger” bedre. Og er nok ogsĂ„ langt vĂŠrre. Men nu er videoen jo om dĂ„rlige arbejdsforhold i spilindustrien.
Jeg sÄ gerne selv, at der kom pres pÄ udviklerne for at sikre gode arbejdsforhold i hele deres produktionskÊde.
Er gamere mere ligeglade end den gennemsnitlige forbruger? Ingen anelse.
06/03/2021 kl. 01:42 #2ElSenator
Rusher#0 TrÄdstarter- E-peen: 579
#1, Jeg tror vi vil se et skred i det snart. CDPR fadÊsen viser ret tydeligt, at det er uholdbart, ogsÄ Þkonomisk, at udvikle spil af den stÞrrelse (ja, det tjente godt, men kunne have tjent langt bedre uden al polemikken, vil jeg mene), under de forhold. Firmaerne / spillene kollapser under deres egen hype. De imploderer nÊrmest uanset hvad slutproduktet er eller bliver.
En trend jeg dog virkelig ikke kan lide, er hvordan internettets hate-machines bliver mere og mere fremtrÊdende i medie-billedet. Shitstorms rammer sjÊldent de rigtige. Faktisk rammer de netop de mennesker der allerede ligger ned. Og de er nÄdeslÞse! Det er hamrende ulÊkkert at vÊre vidne til det had der er i ALLE posts fra CDPR lige nu. Folk opfÞrer sig som aber.
Jeg tror triple-A mÄ sadle om. Enten mÄ de gÞre mere brug af procedurisk genereret indhold. Eller ogsÄ hele triple-A idéen simpelthen skrottes. Vi ser jo alligevel at det i hÞjere og hÞjere grad er smÄ indie-spil der driver branchen frem. Det bedste nylige eksempel er Valheim. Jeg tror ikke de cruncher, uden at vide det. Og alligevel leverer de et nyskabende spil der vil blive spillet i hundredvis af timer. Hvad er det der gÞr GTA, Cyberpunk eller RDR sÄ meget bedre at arbejdsforholdene kan retfÊrdiggÞres?
06/03/2021 kl. 13:03 #3knekker
Rusher- E-peen: 1,073
Det bedste nylige eksempel er Valheim. Jeg tror ikke de cruncher,
Hvor fra ved du det?
06/03/2021 kl. 14:43 #4Romby
Rusher- E-peen: 29
#3 ved ikke om vi kan ligge store AA titler i graven endnu. De har jo stadig massere af success. Er selv slet ikke til dem. Synes kun det er mindre studier der tror satse pÄ spÊndende spil ideer. Tarkov, Squad, Kerbal Space Program, Rust og Mount and Blade er de eneste spil der har interesseret mig de sidste mange Är. Men jeg tror altsÄ ogsÄ der er nok overtid hos de smÄ studier.
06/03/2021 kl. 17:15 #5ElSenator
Rusher#0 TrÄdstarter- E-peen: 579
#3, Jeg skriver ikke at jeg “ved det”? Jeg skrev at jeg ikke tror de cruncher. I deres seneste update pĂ„ Steam skriver de, at deres lille team glĂŠder sig til at komme pĂ„ arbejde hver dag. SĂ„ udled hvad du vil af det.
#4, Ja, overtid tror jeg alle har i ny og nĂŠ. Forskellen ligger i:
1. Hvor meget / ofte
2. Om de kompenseres
3. Om de gĂžr det af fri vilje
4. Om der er en usund kultur omkring det06/03/2021 kl. 19:37 #6StultusX2
Rusher- E-peen: 2,043
..SĂ„ det var IKKE kun slaver, der byggede pyramider? :-O
06/03/2021 kl. 20:27 #7knekker
Rusher- E-peen: 1,073
I deres seneste update pÄ Steam skriver de, at deres lille team glÊder sig til at komme pÄ arbejde hver dag
Jeg brÊnder for mig job og glÊder mig ogsÄ hver dag til at komme pÄ arbejde, selv om jeg cruncher alt for ofte i min branche.
06/03/2021 kl. 21:05 #8ElSenator
Rusher#0 TrÄdstarter- E-peen: 579
#7, SÄ handler det vel om definitionen af crunch. For mig personligt er der forskel pÄ normalt overarbejde og crunch. Overarbejde er noget mange brancher har, helt naturligt, op til deadlines. Det er ofte her man prÊsterer bedst, hvis man har et arbejde man kan lide.
Crunch derimod er der hvor det er blevet en nĂŠsten permanent tilstand, der trĂŠkker sig over mĂ„neder, hvis ikke halve eller hele Ă„r. Hvor folk nĂŠrmest bor pĂ„ arbejdet, familien falder fra hinanden og hvor folk kĂžres mentalt i sĂŠnk grundet en usund “Du vil jo gerne vĂŠre med i klubben, ik?” kultur.
08/03/2021 kl. 06:00 #9Noize
Rusher- E-peen: 177
#8 medarbejderne har jo i sidste ende ogsÄ et ansvar for dem selv.
Hvis de ikke accepteredede det var det jo heller ikke et problem.
FÄr de overtids betaling for deres crunch arbejde?
08/03/2021 kl. 07:04 #10VampiricEye
Rusher- E-peen: 4,039
#9 Med i den ligning skal du lige have, at det ikke er alle lande, der har det samme sikkerhedsnet som Danmark. SĂ„ mĂ„ske har medarbejderne ikke altid samme mulighed for at sige “fuck det her”, hvis det er mere essentielt, at de beholder deres job.
08/03/2021 kl. 08:16 #11Deadmeat
Rusher- E-peen: 362
#10: jeg kunne godt forestille mig at spil branchen sÄdan globalt det kunne vÊre et ret koldt sted at vÊre med den slags. Mon ikke der stÄr mange klar i kulissen til at overtage ens job, hvis man nu bliver for besvÊrlig overfor sin arbejdsgiver.
08/03/2021 kl. 08:58 #12Emilsa
Rusher- E-peen: 1,409
#11 – det er et godt eksempel pĂ„ at den ny teknologi og de forandringer den har medfĂžrt, nĂždvendiggĂžr at der tages spadestik til en transnational fagbevĂŠgelse. Gerne som sektor forbund frem for fagforbund og som kan organisere prĂŠkariatet. Hvis ikke vi skal ende med et IT-proletariat der i kĂ„r og arbejde minder om det 19Ă„rhundredes industriproletariat.
08/03/2021 kl. 09:40 #13ElSenator
Rusher#0 TrÄdstarter- E-peen: 579
#9, Jeg er sĂ„dan set enig i langt de fleste tilfĂŠlde, men jeg tror lidt det er at neglicere de psykologiske mekanismer der er i spil. Hvis man stĂ„r i situationen, hvor du har et job du hĂ„ber kan kickstarte din karriere, og der er en kultur omkring det, med en direktion som taler pĂŠnt om dem der yder mest – sĂ„ tror jeg man passer ret meget pĂ„ med at stille sig pĂ„ sidelinien.
08/03/2021 kl. 16:40 #14Bams
Rusher- E-peen: 358
Jeg er enig i kritikken, men pĂ„ den anden side fremstĂ„r videoen ogsĂ„ en smule ensidig? Man bĂžr nok ogsĂ„ sammenligne arbejdsforholdene for en Malaysisk arbejdsplads med en anden gennemsnitlig arbejdsplads i samme land – og ikke eksempelvis arbejdsforholdene i Danmark.
Og jo, det ville klÊde Activision at bruge levarandÞrer med ordentlige arbejdsforhold. Men hvad er det i Malaysia? Bare i mit eget hjem har jeg masser af teknologi som givet er frembragt under lignende forhold i samme region, sÄ alt imens jeg synes det er forkert, sÄ fÞler jeg mig ikke berettiget til at moralisere over det :/ Det er en svÊr nÞd at knÊkke i en globaliseret verden.
PS. det er godt nok i Þvrigt svÊrt at forstÄ, at det netop var Warcraft 3 Reforged der krÊvede sÄdan en sÊrlig indsats(med tanke pÄ at det var det ringeste spil i 2021
- Dette svar blev Êndret 4 Är, 3 mÄneder siden af Bams.
-
ForfatterSvar
- Du skal vĂŠre logget ind som bruger for at kunne svare...